motorolie bij de action, is dat wat?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
martinphili
Geregistreerd lid

Re: motorolie bij de action, is dat wat?

Bericht door martinphili » za 21 jun, 2014 22:34

Wat is je bron?
Niet om lullig te zijn hoor, hou me ten goede, maar het lijkt een beetje op verjaardagspraat zoals je het hier stelt. Dit soort dingen zijn geweldige onderwerpen om er dit soort verhalen op los te laten en ik geloof dat de waarheid hiermee wel eens flink onrecht aangedaan wordt.
Het lijkt me wat sterk om het zo te zeggen :)
Ik voel wel heel erg mee met de mensen die huiverig zijn voor Action olie. Mijn grootvader heeft me al geleerd dat je krijgt waar je voor betaalt, zowel in positieve zin als in negatieve zin. De garantie die je hebt met een merkolie heeft z'n prijs en ik zelf zou die garantie graag betalen.

jgvdv
Donateur
Donateur

Bericht door jgvdv » za 21 jun, 2014 23:33

werd mij verteld door iemand die in de olie zit en waar de olie verdeeld word in de verschillende merken...

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 21 jun, 2014 23:50

waar de olie verdeeld word in de verschillende merken...
:-S+ ... :mrgreen: ... :wink:

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » zo 22 jun, 2014 9:33

Ja turbopilot, je lacht er om, maar "jgvdv" heeft het wel goed. Er zijn in Nederland een paar zogeheten "blenders", de bekendste daarvan zijn bij de leek bekend als Kroon Oil (Almelo) en Valvoline (Zwijndrecht), al zijn die namen slechts de "eigen merken" van de achterliggende ondernemingen. Bij een blender worden bepaalde oliën bewerkt en worden er additieven aan toegevoegd. Hun basisproducten en grondstoffen komen van raffinaderijen en de chemische industrie. Deze blenders doen zaken met alle grote en kleine spelers op de markt. Eigenlijk doen ze niks anders dan op bestelling een soep maken - waarbij je uiteraard een beetje precies moet zijn met de ingrediënten - en deze inblikken in de gewenste verpakking. Dus als bijvoorbeeld de Praxis of de Hema een goedkope eigen merk motorolie wil inkopen, dan kan dat. Dat wordt dan gewoon een simpele olie die bij deze blenders als het ware op de plank ligt en gaat er een Praxis of een Hema etiket op de verpakking. Maar als Shell een bepaalde partij van een smeermiddeltje aan het assortiment wil toevoegen, kloppen ze ook rustig aan. De volgende dag kan dat weer BP zijn. Uiteraard hebben de grote jongens ook hun eigen blenderfaciliteiten, maar die staan niet in Nederland. En als ze voor een lokale markt iets nodig hebben, dan maakt het hun echt helemaal niets uit of het wel uit één van hun eigen fabrieken komt. Overigens, als je gaat kijken naar de onderliggende eigendomsstructuren, dan kom je vaak ook weer bij de grote jongens uit. Zo is Shell lang eigenaar geweest van Kroon Oil.

Alle borrelpraat die in de vele oliediscussies voorbij komt, is uit het bovenstaande te herleiden. Overigens schets ik hier alleen het Nederlandse plaatje. Globaal is dit uiteraard nog veel groter. Waar de Action olie vandaan komt weet ik niet. Dat kan door een Nederlandse blender geproduceerd worden, maar net zo goed elders in Europa of zelfs Azië.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 22 jun, 2014 13:51

kijk, met deze onderbouwing wordt het een stuk duidelijker :wink:

overigens dat van oude spoelolie lijkt mij wel vreemd?

ik neem wel aan, dat wat er op de bus staat, ook in de bus zit.
dus wat sapp zegt dat bij sommige merken extra toevoegingen zitten zou wel kunnen kloppen, maar dat zou dan toch ook vermeld worden. :-S+

overigens bij kroon oil werkt een vertegenwoordiger die kan prachtige verhalen vertellen over olie

misschien een keer leuk om op een winteravond hem eens uit te nodigen ( is wel in het oosten vh land)

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 22 jun, 2014 14:12

Dat klinkt als een perfecte SF meeting.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » zo 22 jun, 2014 14:17

martinphili schreef:De garantie die je hebt met een merkolie heeft z'n prijs en ik zelf zou die garantie graag betalen.
Wat garandeert de verkoper en/of producent van merkolie precies? Voor welke merkolieën geldt die garantie?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 23 jun, 2014 0:27

Ik wil ook wel garantie op mijn olie. Bij Bs krijg ik dan een nieuwe motor? :P

verstuurd met mijn Xperia Z2 met Tapatalk

Plaats reactie