Hoeveel druk draai je?
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Re: Hoeveel druk draai je?
Dat verhaal van grote injectoren ben jij mij even kwijt? Dat heeft niet echt iets te maken me laaddruk.
De pomp opbrengst zou wel in het geding kunnen komen omdat de brandstof druk ook word opgevoerd tot 5 bar (stock FPR en 2 bar boost). En als je brandstofpomp hoge drukken moet leveren neemt de opbrengst weer sterk af.
Hoeveel brandstof massa je injectoren injecteren is weer afhankelijk hoeveel kilo lucht de motor gebruikt. Als jij 1300 Mg/c draait aan luchtmassa op 1 bar of op 2 bar maakt dat voor je injector niet uit (andere variabele weg gelaten) zal hij evenveel massa moeten injecteren
De pomp opbrengst zou wel in het geding kunnen komen omdat de brandstof druk ook word opgevoerd tot 5 bar (stock FPR en 2 bar boost). En als je brandstofpomp hoge drukken moet leveren neemt de opbrengst weer sterk af.
Hoeveel brandstof massa je injectoren injecteren is weer afhankelijk hoeveel kilo lucht de motor gebruikt. Als jij 1300 Mg/c draait aan luchtmassa op 1 bar of op 2 bar maakt dat voor je injector niet uit (andere variabele weg gelaten) zal hij evenveel massa moeten injecteren
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Lpg injectoren Maxmaxmink93 schreef:Dat verhaal van grote injectoren ben jij mij even kwijt? Dat heeft niet echt iets te maken me laaddruk.
Ik kan wel meer lucht willen verbranden door een td04 te plaatsen, maar dat kunnen mijn lpg injectoren niet meer bij benen qua brandstof.
verstuurd met mijn Xperia Z2 met Tapatalk
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Dat heeft niet te maken met wat ik zei.
Je hebt grotere injectoren nodig omdat je luchtmassa omhoog gaat. Anders zou je je, bijv 0,7 bar kunnen blijven draaien en hele agressieve nokkenassen plaatsen en toch met de zelfde, kleine, injectoren af kunnen en toch meer koppel (vermogen) kunnen draaien.
Je hebt grotere injectoren nodig omdat je luchtmassa omhoog gaat. Anders zou je je, bijv 0,7 bar kunnen blijven draaien en hele agressieve nokkenassen plaatsen en toch met de zelfde, kleine, injectoren af kunnen en toch meer koppel (vermogen) kunnen draaien.
-
evo
- Donateur (2x)

Heeft natuurlijk allemaal met je AFR te maken. Grote, koele waaier kan in princiepe een lagere AFR draaien, omdat het mengsel minder geneigt is te pingelen. Je hoeft dus niet of minder over te verrijken. Maar dit geld overigens voor ouderwetse peut. Voor E85 is het iets anders...
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
-
RacesconaB204L
- Geregistreerd lid
De opbrengst van injectoren wordt meestal opgegeven bij 3 bar benzinedruk tegen atmospherisch. Hoe hoger de laaddruk in je spruitstuk, hoe minder benzine er uit die verstuivers gaat komen omdat je verschildruk afneemt.maxmink93 schreef:Dat verhaal van grote injectoren ben jij mij even kwijt? Dat heeft niet echt iets te maken me laaddruk.
Dus enerzijds heb je gewoon een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig om je AFR kloppend te hebben, maar daarnaast bepaalt de benzinedruk t.o.v. manifold air pressure hoe groot de injectoren echt moeten zijn om die hoeveelheid te kunnen leveren.
Ik rijd met 470cc/min @ 3bar (veel te klein volgens vele Saab-rijders), maar ik bereik er keurig netjes een rijk genoeg mengsel mee op vol last, omdat ik 'maar' 1,2-1,3bar laaddruk rijd en ca.4,5 bar (afhankelijk van MAP) benzinedruk heb staan (met inderdaad een hoge opbrengst brandstofpomp).
(Resultaat:
310PK bij 6500rpm
417NM bij 4100 rpm)
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Maar wel met wat ik zeimaxmink93 schreef:Dat heeft niet te maken met wat ik zei.
Ik wil meer lucht gaan draaien door een TD04 15T te monteren met bijpassende software. Om aan de verbrandingsvraag te voldoen qua brandstof heb ik op LPG daar grotere injectoren voor nodig de donkerbruine).
Ik wil geen agressieve nokkenassen. Ik zou ook een 2.3t kunnen monteren, dan kan je met de witte injectoren ook meer lucht verbranden en meer pk/koppel halen. Maar dat wil ik ook niet.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Het ging niet om benzine injectoren, die zijn in mindere mate interessant in het verhaal, zoals Max al zei. De benzine injectoren die ik heb voldoen daar ook gewoon voor.RacesconaB204L schreef:De opbrengst van injectoren ........daad een hoge opbrengst brandstofpomp).maxmink93 schreef:Dat verhaal van grote injectoren ben jij mij even kwijt? Dat heeft niet echt iets te maken me laaddruk.
Het hele injectoren verhaal is gekomen door een misverstand tussen Max en mij. Hij dacht dat ik het over de benzine injectoren had, terwijl ik het over LPG injectoren had. Dat is mijn gekozen manier om straks meer lucht te kunnen verplaatsen/verbranden.
-
evo
- Donateur (2x)

Die 3 bar is boven inlaatdruk. De ruimte waarin de injectoren injecteren/functioneren. Als je 1 bar druk draait moet je pomp dus minimaal 4 bar draaien. Je FPR zorgt voor een konstante brandstofdruk relatief tov de inlaatdruk.
Snap overigens niet waarom jou injectoren te klein zouden zijn. Draai je 3 bar brandstofdruk?
Snap overigens niet waarom jou injectoren te klein zouden zijn. Draai je 3 bar brandstofdruk?
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Dat is niet waar, je FPR regelt de druk 3 bar (als je een 3 bar FPR hebt) boven je inlaat druk. Dus zoals ik al zei, bij 2 bar laaddruk zal je een absolute brandstof druk meten van 5 bar en een nogsteeds een druk val van 3 bar over je injector.RacesconaB204L schreef:De opbrengst van injectoren wordt meestal opgegeven bij 3 bar benzinedruk tegen atmospherisch. Hoe hoger de laaddruk in je spruitstuk, hoe minder benzine er uit die verstuivers gaat komen omdat je verschildruk afneemt.maxmink93 schreef:Dat verhaal van grote injectoren ben jij mij even kwijt? Dat heeft niet echt iets te maken me laaddruk.
Dit is dan weer anders als bij LPI, daar wisselt de brandstof afhankelijk van de tank druk. Overigens lijkt een LPI injector weer heel erg op een gewonen brandstof injector kwa werking, injecteren beide gewoon vloeistof.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Ik dacht dat de pomp daar een rol in speelde (dat die de druk bepaald op de injectoren). Als je stelling klopt verklaart dat wel mogelijk waarom na een tankbeurt de Amul daalt (of niet, ik vraag het maar hè, want heb er niet zoveel verstand van).maxmink93 schreef: Dit is dan weer anders als bij LPI, daar wisselt de brandstof afhankelijk van de tank druk.
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Nee, regelt je LPI ecu, en je tankdruk blijft constant ook al wisselt het volume (zolang je hem niet leeg haalt), de druk wisselt door de samenstelling van het mengsel en de temperatuur. De pomp gooit weer een x druk boven op de tankdruk, geloof 5 bar bij LPI, maar daar ben ik zo even niet zeker van.