ECU 9-3 lpt

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Thomas_9-3
Geregistreerd lid

ECU 9-3 lpt

Bericht door Thomas_9-3 » do 17 apr, 2014 8:35

Onlangs heb ik een 9-3 2.0 lpt gekocht uit 2002 en kwam ik tot de ontdekking dat deze Stage 1 getuned is.

Afbeelding

Nu wil ik hem terug origineel hebben en heb ik een originele ECU gekocht. Kan ik deze zonder problemen omwisselen? Of moet er dan iets opnieuw afgesteld worden?

Groet,

Thomas

baas 2.3
Geregistreerd lid

Re: ECU 9-3 lpt

Bericht door baas 2.3 » do 17 apr, 2014 8:37

hey,

deze moet inderdaad weer aangemeld worden in jouw auto aan de hand van de vin en immo codes.
met behulp van een tech2 of een handige forummer die de ecu aan de laptop kan hangen.

waarom zou je dit willen btw?

gr swen baeten

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » do 17 apr, 2014 8:55

Gewoon met tech 2 originele software op je huidige ecu laten zetten denk ik dan :wink:

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » do 17 apr, 2014 9:25

Behalve dat iemand dat met een viltstift er op heeft geschreven, hoe weet je zeker dat je een stage 1 hebt?

dEUS
Geregistreerd lid

Bericht door dEUS » do 17 apr, 2014 17:49

Of waarom zou je in godsnaam geld uitgeven om je motor minder te laten presteren?

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » do 17 apr, 2014 18:01

Omdat je meer geeft om betrouwbaarheid bijvoorbeeld :wink: als mijn vrouw er mee weg gaat gaat ie ook naar 150pk :lol:

dEUS
Geregistreerd lid

Bericht door dEUS » do 17 apr, 2014 18:45

JWF_Peters schreef:Omdat je meer geeft om betrouwbaarheid bijvoorbeeld :wink: als mijn vrouw er mee weg gaat gaat ie ook naar 150pk :lol:
Ik heb zelf 200.000 km met een stage 1 op mijn LPT gereden. Wagen enkele weken geleden verkocht met 320.000 km en nog steeds de originele turbo.
Nooit enige meerkost ondervonden door de stage 1 en qua betrouwbaarheid al helemaal niet. Integendeel, koper is lyrisch over de motorprestaties en de originele ECU wou
hij er nog eens niet gratis bij :D

Uiteraard, iedereen maakt zijn eigen keuzes. In dat opzicht was mijn vorige post onbedoeld een tikkeltje te arrogant.

Van al het geld dat ik in de loop der jaren heb uitgegeven om mijn LPT te verfraaien (viggen interieur, aero velgen, de hele poespas) vond ik de vermogensupgrade absoluut het meest value for money gehalte hebben. In dat opzicht vind ik het een beetje vreemd dat iemand terug naar 'af' wil. :wink:

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » do 17 apr, 2014 19:03

Ik zeg ook niet dat ik dat vind..... rij zelf met stage met een kleine Garrett

Feit is dat de motor minder belast wordt met 150pk sommige geven niet om snelheid en 150pk komt ook prima mee met het verkeer.... kan me dus voorstellen dat sommige mensen hem dus liever op 150pk zetten. Waarom meer vragen dan je nodig hebt ;)

Verschilt ook per auto en rijder..... dus ja....

dEUS
Geregistreerd lid

Bericht door dEUS » do 17 apr, 2014 19:10

Ik geef ook absoluut niet om snelheid wel om souplesse. En 'power when you need it' vond ik toch ook altijd
een veilig weetje.
Je kan er toch ook met 200pk een bijzonder rustige rijstijl op nahouden? Theoretisch gezien nog zuiniger ook.

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » do 17 apr, 2014 19:12

Ja dat snap ik maar ik snap niet waarom de discussie ontstaat :lol:

Gaf alleen maar een voorbeeld van een goede reden (voor zompige mensen) ben het volledig met je eens verder. Ware het niet dat ik als ik 230pk heb ik die ook gebruik en daar niet de eco man mee ga uithangen :lol: Dus als ik goedkoper en zuiniger wil rijden of teveel boetes krijg zet ik hem op 150pk omdat ik me niet zou in kunnen houden :lol:

dEUS
Geregistreerd lid

Bericht door dEUS » do 17 apr, 2014 19:25

JWF_Peters schreef:Ja dat snap ik maar ik snap niet waarom de discussie ontstaat :lol:

Gaf alleen maar een voorbeeld van een goede reden (voor zompige mensen) ben het volledig met je eens verder. Ware het niet dat ik als ik 230pk heb ik die ook gebruik en daar niet de eco man mee ga uithangen :lol: Dus als ik goedkoper en zuiniger wil rijden of teveel boetes krijg zet ik hem op 150pk omdat ik me niet zou in kunnen houden :lol:
Wil niet discussiëren hoor, zeker niet aangezien we het met alles hartstikke eens zijn. :D Ik deel je ervaring dat de extra pks schreeuwen om gebruik en het bijzonder moeilijk is je in te houden waardoor het verbruik weer stijgt. De mogelijkheid blijft, ook genegeerd, echer wel bestaan :)
Ik heb gewoon schrik dat topicstarter vooral na omzet naar origineel gaat merken dat de auto voorheen getuned was en de vermindering aan souplesse toch jammer zal vinden.
Dit was gewoon de kleine bedenking die ik wou opwerpen.

Plaats reactie