Tunen 9-5 2.3T motor...

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Tunen 9-5 2.3T motor...

Bericht door evo » zo 13 apr, 2014 22:32

Ook spookverhalen over gelezen... Werd me een paar jaar geleden ten zeerste afgeraden, een hybride te bouwen. Maar eigenwijs dat ik ben... en ik wilde toch echt over de 350 pk uit komen...

Ik rijd er inmiddels al jaren mee rond. Inmiddels met nummer 2 (in mijn Caab). In kort: B205 kop, B204 short block. (Of is het al nummer 3... :roll: ... Auw... Nee, niet dat je ze makkelijk stuk krijgt. Dat had een andere oorzaak.)

Geen enkel probleem gehad met te hoge carterdruk.. Ik vermoed dat de mensen die daar last van hebben gehad, ergens hebben lopen "slapen"...

B2x5/B2x4 hybride is een "goedkope" oplossing om een T7 gestuurde wagen richting de 500 pk te kunnen draaien... daarboven wordt het al gauw "gesmeed" spul van Wosner, JT... Verdi drijfstangen, custom inlaten, enz.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 14 apr, 2014 1:07

Hier een B2x4 onderblok. Gesmede Verdi drijfstangen, wossner zuigers (volgens de B205 geometrie) met een B2x5 biopower kop en B2x5 koppakking.

Dit is een dure combinatie, wel z'n beetje het sterkste wat er te krijgen is op de huidige markt. Voor wat ik nu draai nog een beetje overkill (draai nu ergens rond de 400pk en 510Nm) (vergelijkbare setups draaien 750+ HP met 850NM.

De goedkopere oplossing is zoals evo heeft gedaan (overigens een goede weg om te bewandelen). B2x4 onderblok met B2x5 kop. "Simpel" goedkoop en kan je op de 500pk prima op de zetten.

De meeste lui hier gaan allemaal op E85 rijden zodra er vermogen word gezocht, goedkope manier om een brandstof te rijden met hoog octaan getal, en meer vermogen te maken dan benzine (minder luchtmassa nodig per ontbranding voor het zelfde vermogen (boost)). Vergeet natuurlijk de koppeling, brandstofpomp, injectoren en nokkenassen niet.

Om het op de weg te krijgen? Verwacht wielspin tot 120/130. LSD zal een must zijn, net als alle rubbers in het onderstel. B12 (bilstein met B8 en eibach veren) ga ik je afraden voor dit vermogen/koppel, ga voor strakke coilovers. Je zult met 500pk ergens rond de 300km/h a 310 uitkomen kwa top.

Remmen, een goede BBK op de vooras.

Alles vanaf de 310pk gaat je heel veel geld kosten (zelfs als je het allemaal zelf doet).

Wat is je doel? Een project auto? Overige tijd opvullen? Een snelle daily bouwen?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 14 apr, 2014 8:44

dubbel

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 14 apr, 2014 8:46

B204 / B234 onderblok is, als je een beetje weet wat je doet de slimste oplossing, maar dat is al veel meer en eerder gezegd.

Been
Geregistreerd lid

Bericht door Been » ma 14 apr, 2014 21:41

Doel is inderdaad een snelle daily...liefst dus het blok zelf niet aanpassen....

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » ma 14 apr, 2014 22:26

TD04 erop en met 300pk bijv rond rijden dan hoef je in theorie je blok niet aan te passe;)

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 15 apr, 2014 0:01

mix blokjes kunnen wat probleempjes hebben het gaat in alle gevallen mis bij de opbouw in de gekozen componenten zowel de te hoge oliedruk als de te hoge carterdruk vloeit voort uit fout gekozen componenten

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 15 apr, 2014 0:22

Been schreef:Doel is inderdaad een snelle daily...liefst dus het blok zelf niet aanpassen....
Dan stopt het bij de +\- 310 PK en ongeveer 440NM op E85. Dit kun je behoorlijk betrouwbaar draaien op het originelen blok.

Wil je meer dan zul je minimaal een B2x4 draaiwerk moeten nemen.

Wel zul je je koppeling (automaat natuurlijk niet maar dan zit je safe grens voor de 4bak op 400NM en voor de 5bak op 420nm), injectoren, brandstofpomp en downpipe moeten aanpassen. Mocht het geen aero zijn dan zul je ook naar minimaal een TD04 15T moeten gaan.

baas 2.3
Geregistreerd lid

Bericht door baas 2.3 » di 15 apr, 2014 10:32

om te beginnen, sorry voor het inbreken op dit topic,

@Tanisha,

welke onderdelen zou je dan het beste kunnen gebruiken,
onderblok met zuigers e.d. van een T5
cilinderkop van een T7

maar welke koppakking en welke oliepomp?
want de pomp van een 900NG schijnt meer te brengen. en de koppakking van een T7 is dunner wat ik begrijp
dus een compleet onderblok van bijvoorbeeld een 9-3 zou goed zijn? met de koppakking van een T5?

en zou je hier 360PK op kunnen draaien als daily?

of zijn bijvoorbeeld zuigers van de later 9000 beter als die van een 9-3? (en drijfstangen , krukas, onderblok?)
en welke nokkenas? gewoon de T5 of T7 nokkenassen gebruiken?
ben dit toch van plan en heb al vanalles liggen , maar om nu het wiel opnieuw uit te vinden lijkt me niet handig, vooral niet met de kosten die eraan vast hangen.

uiteraard begrijp ik dat ook de injectors en pomp en turbo dan groter moeten worden.

bedankt voor de info,

gr swen baeten

Plaats reactie