900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

1978-1993
Tjakko
Donateur
Donateur
Berichten: 185
Lid geworden op: do 16 jan, 2014 10:06
Regio: NL - Provincie Overijssel

900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door Tjakko » do 03 apr, 2014 11:12

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijd fan van de 900 Classic. Nu heb ik momenteel een nieuwerwetse Seat Leon TDI uit 2006. Ik overweeg een 900 Classic (hoeft niet perse een turbo te zijn) te kopen en daarmee de zomermaanden te gaan rijden. De Seat kan die maanden dan geschorst worden en in de stalling. In de wintermaanden zal het dan vice versa gaan uiteraard. Ik rijdt ongeveer 20.000 km per jaar.

Zouden jullie, als 900 kenners, mij dit aanbevelen? Ik ben zelf wat bang voor de onderhoudskosten. In principe moet ik dan namelijk 2 auto's onderhouden. Uiteraard wordt per auto's niet zoveel km's per jaar gereden, maar toch. Ik ben ervan overtuigd dat een 900 classic zeker geschikt is als daily driver in de zomermaanden, dus dat zal het probleem niet zijn lijkt me. Zie ik andere belangrijke dingen over het hoofd? Schorsingskosten, enz?

Ook zou ik natuurlijk een 900 classic kunnen kopen en daarmee het gehele jaar rijden. Is dit wel slim? De auto kan bij mij 's nachts onder de carport staan, maar overdag staat deze buiten bij m'n werk. Ik ben van plan een goede 900 classic te kopen die niet of nauwelijks roest heeft. Maar ben er dan wel bang voor dat als ik de auto ook in de winter ga gebruiken, deze snel achteruit zal gaan. Of valt dit mee? Tectylbehandeling misschien een idee?

Ik hoor graag jullie reacties! Alles is welkom!

Groeten,

Jacco

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door turbopilot » do 03 apr, 2014 12:37

mijn ervaring, met de Saab waar ik het meeste mee rij (dagelijks) is het minste mis :mrgreen:

je moet het zien als hobby (een hobby mag geld kosten) een Saab voor erbij, ben je bang voor kosten, moet je hem er niet bij kopen en blijf je lekker met de Seat rijden :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Olle 2.1
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 1799
Lid geworden op: do 05 apr, 2012 11:35
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door Olle 2.1 » do 03 apr, 2014 12:40

Wat zou je het liefst willen? Wil je graag je Seat erbij houden (kan ik me natuurlijk niet voorstellen :wink: ) Als je die stalt tijdens het rijden met de Saab heb je hem niet als back-up dus waarom...
Ik heb zelf mijn oude Saxo 2 jaar geleden verkocht en ben overgestapt op een classic. Ook een tijd gebruikt voor woon-werkverkeer, inmiddels kan ik op de fiets.
Woon- werkverkeer met de classic vond ik super. De mijne bleek gelukkig ook betrouwbaar te zijn, want het lijkt me erg onhandig als je iedere ochtend maar weer af moet wachten of je weg komt. Nooit mee langs de kant gestaan. Maar dat is vooraf niet echt te voorspellen misschien, de betrouwbaarhoud van je nog aan te schaffen classic...
Alles slijt, maar doorrijden in de winter heeft volgens mij ook juist voordelen. De auto blijft dan draaien en in beweging. Stallen is voor de auto zelf toch niet altijd een plus?
Gr.
9-5 aero estate 2003 Graphite Green
900 T16 S 1984 Silver

Tjakko
Donateur
Donateur
Berichten: 185
Lid geworden op: do 16 jan, 2014 10:06
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door Tjakko » do 03 apr, 2014 13:42

Bedankt voor de reacties!

Inderdaad, een 900 classic is een hobby en die mag geld kosten. Wil alleen graag vooraf enigszins een inschatting maken van de extra kosten. En over het rijden in de winter: uiteraard is het in principe beter voor een auto om in beweging te blijven, maar ik ben bang dat de 900 die in de winter gebruikt wordt, in een paar jaar erg achteruit gaat (lees roesten) door het zout dat hier gebruikt wordt. Dat vind ik erg jammer van zo'n mooie auto.

En de Seat erbij houden lijkt mij niet zo'n goed idee. Ik betaal dan voor beide belasting en bovendien is mijn oprit niet groot genoeg om permanent 3 auto's (mijn vriendin heeft ook een auto) kwijt te kunnen. Allemaal dilemma's dus....

Gebruikersavatar
Elevation12,000
Geregistreerd lid
Berichten: 607
Lid geworden op: za 27 nov, 2004 13:10
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door Elevation12,000 » do 03 apr, 2014 13:48

Ipv tectyleren zou ik kiezen voor een behandeling met Mike Sander. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 10781
Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door johnb52 » do 03 apr, 2014 14:28

Als je er een koopt van voor 1-1-'88 dan kan je gebruik maken van de overgangsregeling.

Dus Max 120 euro wegenbelasting per jaar, maar in december, januari en februari moet ie van de weg af zijn.

Dan zou je ook nog een oldtimer verzekering kunnen nemen, die is aanzienlijk goedkoper dan een gewone verzekering.
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door Sapphire » do 03 apr, 2014 14:47

Als je de 900 classic echt leuk vindt, zou ik de Seat gewoon verkopen en alleen nog maar met de 900 classic gaan rijden. Voor 20.000 per jaar kan dat prima, er zijn genoeg (zakelijke) rijders die dat doen. Belangrijk is dan een exemplaar te kopen met niet al te veel achterstallig werk en een goede body. Dan kun je er prima dagelijks mee rijden en veel plezier aan beleven. Ik heb een aantal vrienden die hun 900 classic zakelijk rijden, vrijwel alleen maar turbo's trouwens, en dat gaat echt prima, als je maar gewoon tijdig onderhoud pleegt en normaal met de auto omgaat.

En inderdaad: van stilstaan gaat ie kapot, dus gewoon het hele jaar door mee rijden, dan blijft alles lekker gangbaar :) Doorgaans zijn juist auto's met HOGE kilometerstanden vrijwel probleemloos. Lage km standen duiden doorgaans op veel stilstand (zeker buiten is dat niet goed) of veel korte stukken, allebei slechter dan snelweg kilometers.

Wat betreft roestvrij houden van de auto. Ik zou niet tectyleren maar de auto heel goed SCHOON HOUDEN. Een vriend van mij rijdt zelfs met zijn 900 uit '79 in de winter (en dit bouwjaar is een van de slechtste jaren qua roest) en de auto is en blijft al jaren roestvrij, omdat hij 'm heel vaak schoonmaakt. Tectyl beschermt in bepaalde gevallen wel maar het camoufleert ook een hoop en het behoeft ook onderhoud want je moet regelmatig controleren of er nergens scheurtjes in zitten of beschadigingen, daar onder roest het dan des te harder. En het is ook gewoon smerig spul, 9 van de 10 tectyleer stations spuiten die vieze troep overal overheen zodat onderhoud plegen echt een drama wordt. Daarbij denken veel mensen dat als je de auto maar flink tectyleert dat je er geen omkijken meer naar hebt maar dat is absoluut niet zo. Tectyleren is dus niet - zoals velen lijken te denken - het afkopen van werk of het kopen van zekerheid.

Verder zijn alle 900 classics inmiddels ouder dan 20 jaar, als ze nu nog steeds vrijwel roestvrij zijn gaan ze niet gelijk heel hard achteruit door er in de winter mee te rijden als je er maar goed voor blijft zorgen. Auto's die erg hard achteruit gaan zijn vaak de auto's waar slecht voor gezorgd is of die veel (kleine) schades hebben die in de loop der jaren gaan roesten. Voorkomen is beter dan genezen, dat doe je dus door je auto netjes schoon te houden, ook de bodem en astunnels. Lak goed in de wax houden en ook de holle ruimtes vet houden. "Genezen" van roest is uitermate lastig en kostbaar om echt goed te doen. Dan kun je beter een goede body hebben met een verrot blok of bak.

Tot slot: T16S coupés van '88 en later zijn het meest waardevast.

Tjakko
Donateur
Donateur
Berichten: 185
Lid geworden op: do 16 jan, 2014 10:06
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door Tjakko » vr 04 apr, 2014 9:14

Bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ik ken die regeling van het kwarttarief, alleen ik vind de laatste modelserie het mooist, dus dan gaat die vlieger niet op (gezien het bouwjaar). Ik ben het met Sapphire eens dat een auto van 20 jaar oud die nog (nagenoeg) roestvrij is, niet in een paar jaar zal wegrotten. Heb trouwens met die ervaring gehad met een Alfa GTV6 (die ik alleen in de zomer gebruikte zelfs), maar ja, die overleven alleen in Italie, haha. De kwaliteit van het plaatwerk kun je niet vergelijken. Misschien komt daar mijn angst wel vandaan.

Bedankt voor jullie hulp. Denk dat het permanent rijden met de 900 idd wel een optie is. En welk type? Ik hoef niet perse een turbo, vermogen maakt me niet zoveel uit. Wel lijkt zo'n LPT me wel wat, vanwege het extra koppel. Zeker als je, zoals ik, een diesel gewend bent is dat wel fijn. Ben je met een turbo (of dit nou een LPT of FPT is) veel meer kwijt aan brandstof en onderhoud?

Gebruikersavatar
GertW
Geregistreerd lid
Berichten: 413
Lid geworden op: zo 07 dec, 2008 22:14
Regio: - kies een regio

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door GertW » vr 04 apr, 2014 12:41

Hallo Jacco,
Momenteel gebruik ik mijn Classic als tweede/hobbyauto en ook ik denk er wel eens over om mijn eerste auto over een tijdje weg te doen omdat we eigenlijk geen twee auto's meer nodig hebben. Mijn Classic heb ik nu 3,5 jaar, met nu 318.000 km op de klok. Het is een lpt met een intercooler en een katalysatorloos uitlaatsysteem als upgrade. De afgelopen jaren hebben we er jaarlijks toch nog zo'n 8.000 km mee gereden. Zeker in het begin heb ik er aardig wat geld ingestoken en nog steeds wordt de auto goed onderhouden. Als ik 'm intensiever zou gaan gebruiken, zou ik een kop- en een turborevisie laten uitvoeren. Turbo lekt wat olie en ook op andere plekken zweet de auto nu aardig, bovendien blijven de kleppen wat lang tikken na de koude start. Dus voordat je een 900 koopt om er flink kilometers mee te maken, zou ik me ervan vergewissen of dit soort groot onderhoud al eens is gebeurd. Onderhoudshistorie is dus cruciaal. Verder is roest een belangrijk issue, natuurlijk. Overigens is het enige probleem waarmee de auto ons heeft laten staan, een defecte dynamo geweest. Met deskundig (preventief) onderhoud is de 900 ondanks zijn leeftijd gewoon een betrouwbare auto.

De lpt vind ik qua motorkarakter echt heel modern. Hij is extreem soepel en maakt van de 900 ook in het huidige verkeer nog een heerlijk vlotte auto. Nadeel is dat hij bij 120 km/h nogal veel toeren maakt (ca. 3400 tpm), wat zowel het motorgeluid als het verbruik opstuwt. Rijd je vooral op 100 km/h-wegen, is dat minder bezwaarlijk. Dan is het lawaai minder hinderlijk en haal je tussen de 1 op 11 en 1 op 12. Mogelijkheid is de montage van een primair 7 waardoor de auto minder toeren maakt, maar daarmee gaat ook een deel van de soepelheid verloren. Dat kun je weer opheffen door 'm te laten upgraden tot een fpt en zo kun je doorgaan. Het ligt er ook helemaal aan hoeveel geld je wilt of kunt uitgeven.

Een opvallend nette 900i vind ik deze (met airbag): http://link.marktplaats.nl/m789902365" onclick="window.open(this.href);return false;. Maar ja, da's een gewone i. Persoonlijk vind ik dat wel veel minder rijden dan een lpt. Een andere mooie (althans op papier) is deze: http://www.fiesta-soest.nl/detail/11078 ... -2.0-Turbo" onclick="window.open(this.href);return false;. Maar die heeft weer als nadelen dat het nog een achtklepper is en dat-ie geen ABS heeft ...

En als je gewend bent aan airco; die hebben de meeste Classics niet. Inbouw is wel mogelijk, maar ook vrij kostbaar (ca. € 1500). Maar wat je ook beslist, neem de aankooptips op dit forum goed door en houd een potje met onderhoudsbudget achter de hand, het blijven per slot van rekening oude auto's ...
2010-nu: scarabeegroene 3-deurs 900 S Aero, 1992
1993-1995: zwarte 5-deurs 900 NG 2.3 S, 1993
1992-1993: witte 5-deurs 900 2.1 16V, 1991

Gebruikersavatar
jjager
Geregistreerd lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zo 05 okt, 2008 18:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door jjager » vr 04 apr, 2014 16:58

GertW schreef: Maar die heeft weer als nadelen dat het nog een achtklepper is ...
Gewoon nieuwsgierig: waarom zijn 8 kleppen een nadeel bij deze auto?

Groet,
Joost
______________________________________
Voorheen SAAB 900 2.1 (1991) en SAAB 9000 CSE (1998)

+ Volvo 940 estate (1993)
+ Citroën 2CV6 Club (1985)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door turbopilot » vr 04 apr, 2014 18:48

40000, ik heb ze al 150000 niet gesteld :mrgreen:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
GertW
Geregistreerd lid
Berichten: 413
Lid geworden op: zo 07 dec, 2008 22:14
Regio: - kies een regio

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door GertW » vr 04 apr, 2014 19:27

Minder moderne motor, volgens mij geen hydraulische klepstoters en volgens sommigen een minder betrouwbaar injectiesysteem. Maar over dat laatste lopen de meningen sterk uiteen.

Verstuurd vanaf mijn C5303 met Tapatalk
2010-nu: scarabeegroene 3-deurs 900 S Aero, 1992
1993-1995: zwarte 5-deurs 900 NG 2.3 S, 1993
1992-1993: witte 5-deurs 900 2.1 16V, 1991

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door Krizzie » vr 04 apr, 2014 19:35

Een 8 klepper carbje is bijna bulletproof op het stellen van de kleppen na dan.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door turbopilot » vr 04 apr, 2014 20:03

Krizzie schreef:Een 8 klepper carbje is bijna bulletproof op het stellen van de kleppen na dan.
yep, en dan ook nog eens geen elektrische ramen, dakje, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging en wat al niet meer,

kan er ook niet veel kapot :wow:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 900 Classic voor dagelijks gebruik? Hulp gevraagd

Bericht door Sapphire » vr 04 apr, 2014 20:41

Precies, ik vind dat ook dikke onzin. Zo'n achtkleppertje rijdt hartstikke fijn, misschien wel fijner dan veel 16 kleppers. Dat kleppen stellen wat overal wordt genoemd als zijnde een "groot nadeel" moet bij normaal gebruik ongeveer elke 3 jaar gebeuren, poe poe! En als je dit niet doet of minder vaak gaat het ook nog heeeeel lang goed. Verder is het allemaal simpele techniek waar nauwelijks wat aan stuk gaat... Bij een 16 klepper kan er veel meer stuk. Ik lees ook heel veel bangmakerij over het K-jetronic systeem omdat het voor Jan met de pet met 0 autokennis niet makkelijk af te stellen is in een kwartiertje. Maar toch, er is bijna niks dat fijner rijdt imho (even afgezien van het verbruik). Geef mij maar een B of H-motor 8v carb of injectie, dat is pas echt autorijden.

Je koopt juist een oude auto voor het karakter imho, de mensen die over dit soort dingen zeuren rijden waarschijnlijk een oude auto ivm de voormalige mrb vrijstelling en dan het liefst met een 16 klepper er in want die zijn zogenaamd totaal onderhoudsvrij...

Overigens als je een soepele motor wilt zou ik juist voor een 2.1i gaan en niet voor een lpt, vind persoonlijk een 2.1 veel fijner rijden, onder meer vanwege de zeer directe gasreactie. Maargoed, smaken verschillen.
Laatst gewijzigd door Sapphire op vr 04 apr, 2014 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie