warmlopen tweetakt

1947-1967
Plaats reactie
gudmundje
Donateur
Donateur

warmlopen tweetakt

Bericht door gudmundje » ma 31 jul, 2006 18:16

Hallo allemaal,

kan iemand me zeggen of er oplossingen zijn voor het warmlopen van een tweetakt.
Ik weet dat dit een gekend probleem is maar misschien is er een simpele oplossing voor voorhanden.

En kan het gewoon zo zijn dat een 2 takt warm loopt na rit van 5 min. in stadsverkeer ? Wel bij 30 graden.

Of is er dan toch wel technish iets niet helemaal zoals het moet.

Groeten

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: warmlopen tweetakt

Bericht door 72sonett-III » ma 31 jul, 2006 18:35

gudmundje schreef:warmlopen van een tweetakt....
De echte klassieke SAABs zijn er helaas ook bekend om dat het koelsysteem niet echt veel capaciteit heeft.... Dat het toch goed kan bewijst het team van Ladies First, die rijden met een tweetakt 96 door de woestijn van Turkmenistan (wel met de kachel aan...)

Wat je eerst moet uitsluiten;
- staat de ontsteking wel op tijd (te laat geeft een hete motor),
- zitten er goede bougies in (NGK A7 of A8 )
- is de koppakking nog wel goed (compressietest doen)
- weet je zeker of de radiator nog goed is (en dat er voldoende koelvloeistof in zit natuurlijk)...
- thermostaat controleren/vervangen. Deze zou vast/dicht kunnen zitten.

Je zou nog kunnen overwegen om met dit hete weer de thermostaat er tijdelijk helemaal uit te halen.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » ma 31 jul, 2006 18:38

Heel veel verstand heb ik hier niet van, maar ik hoor ook weleens wat:

Vrijwel alle 96's hebben last van dit probleem, als ik het goed heb de tweetakt's wat meer als de V4's. Dit wordt veroorzaakt doordat de warmte in de motorruimte niet goed weg kan. Een oplossing zou zijn een extra ventilator te plaatsen voor de radiateur (een kennis van me heeft dit gedaan en dit werkt), waardoor er meer koele lucht door de radiateur wordt geblazen.

Een andere mogelijkheid is om een warmte afvoer te maken in de motorkap, de vraag is alleen of je hieraan wil.

Kortom, voor zover ik kan nagaan (op basis van wat ik van derden gehoord heb) is er niet iets heel erg vreemds aan de hand, zolang de techniek in orde is (koelsysteem, radiateur etc.).
Ik kan me voorstellen dat bij de temperaturen van de laatste tijd dit probleem wat vaker voor zal komen dan voorheen.

Groeten,

Dennis

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 31 jul, 2006 19:17

Manic schreef:Vrijwel alle 96's hebben last van dit probleem...
Dat is nou ook weer wat overdreven... Ik heb er alleen problemen mee gehad toen de ontsteking fout stond door een verkeerd aangesloten vacuumvervroeging en toen een koppakking stuk was.

Alleen bij het huidige weer gaat met draaiende motor in de file de temp. richting rood, maar zodra je rijdt en wat toeren maakt, zakt de meter direct weer direct naar normaal. De 95/96 V4 heeft ook een veel grotere radiator dan de tweetakt.

Heb je trouwens een kortneus of een langneus tweetakt? In de langneus is er nauwelijks ruimte om een electrische fan te plaatsen, in een kortneus kun je de 'bovenliggende fan-as" weghalen en makkelijker een blazende el. fan monteren achter de motor, aan de voorkant van de radiator.
Een kortneus tweetakt heeft ook nog extra ventilatiegaten in de binnenschermen die je open kan zetten.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » di 01 aug, 2006 15:01

Wow,

dat waren snelle reacties. Alvast bedankt. Het gaat hier om een kortneus die afgelopen weekend gaan testrijden zijn.
Hij reed eigelijk goed. Koude start van eerste keer in gang, dus motorisch wel ok zou je denken.

Groeten

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 01 aug, 2006 16:00

gudmundje schreef:Het gaat hier om een kortneus...
Is het deze?

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » di 01 aug, 2006 16:33

Yep,

goed geraden Sonett ! Waarom ? Ken je die ?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 01 aug, 2006 17:43

Grappig die problemen rond warmteafvoer, de allereerste TT 93/96's zijn eind jaren 50 door de toenmalige importeur (en ook heel specifiek voor Nederland) behoorlijk gemodificeerd geworden omdat ze te warmliepen onder het rijden, de Zweedse auto's hadden dat toen niet, en nu na een halve eeuw speelt het dus nog steeds?
Er moet een verschil zijn tussen een originele Nederlandse Bull Nose en een import, zou dat dan ook de oplossing kunnen zijn?

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » di 01 aug, 2006 18:20

Grappig,

tja heb ook gelezen dat er in Nederland 900 motortjes de verdoemnis ingereden zijn... Er is toen een team van Saab afgezakt om de zaak te onderzoeken. Oorzaak die toen werd aangehaald waren de lange rechte stukken op de Nederlandse wegen EN het feit dat de wagens bestemd voor Nederland met een 3 bak waren uitgerust. Men heeft de slachtoffers toen voorzien van een 4 bak en daarmee was de kous blijkbaar af...

Blijkbaar want deze 4 bak werd wel erg snel warm. Hebben echt maar een kort ritje gemaakt,..., wel niet snel gereden, en vervolgens een beetje file.

groeten

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 01 aug, 2006 20:45

gudmundje schreef:goed geraden Sonett ! Waarom ?
Je was die draad zelf gestart... ik gokte dat je die auto gekocht had.
Ken je die ?
Nee, ken de auto niet, maar ik zie dat de auto verkocht werd door iemand uit Workum. Ik heb jaren geleden wel eens contact gehad met een SAAB leifhebber daar, maar ben zijn naam vergeten. Ik dacht dat hij ook nog een 93 had.
Afbeelding
Je ziet hier ook waarom koeling een probleem was in dit type; kleine radiator helemaal achter de motor, kleine fan. Ik zou die fan er af halen en een electrische fan monteren, uit een 99, of een plattere uit een 900 turbo. Je kunt bij warm weer ook die twee ventilatiedeksels weghalen.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » di 01 aug, 2006 22:25

Hey sonett en alle anderen,

jaja ik heb die draad gestart en ja hij staat in Workum (wat een leuk plaatsje trouwens, zeker als je Belgie gewoon bent,...). We zijn de auto zaterdag gaan bekijken...maar volgende bedenkingen :

staat van herkomst onbekend....
koetswerk: flanken ok, maar motorkap en dak heeeel dof....motorkap vertoont druppelvormige vlekken.
voorbumper beschadigd, ferme deuk, achtervelugel en dak, lakschade...
Chromé van de bumpers algemeen heel dof
Ter hoogte van versnellingsbak heeeel nat (veel olie)
reed eigenlijk goed maar dan plots warmlopen en verkoper die in paniek sloeg en zei :" zet 'm hier effe verder maar op de (dicht bij zijnste) parking.

Verder een echt mooi saabje met een lief neusje...

De prijs is alleszins niet mals...zeker niet als je rekening houdt met bovengenoemde zaken. Misschien toch te veel onzekerheden. Heb geen zin om 5000euro te betalen en nog eens het dubbel aan kosten te hebben achteraf.

Alleszins bedankt voor al jullie tips. Ik hou jullie op de hoogte indien ik 'm daadwerkelijk naar België haal.

Groeten

Gudmundje

Ps: Sonett: heb je echt een 72 Sonett ?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 01 aug, 2006 23:03

gudmundje schreef:wat een leuk plaatsje trouwens, zeker als je Belgie gewoon bent,
Nou... Brugge bijvoorbeeld, is ook een mooie plaats...
Heb geen zin om 5000euro te betalen en nog eens het dubbel aan kosten te hebben achteraf.
E 5000 is ook wel erg veel. Voor dat bedrag mag je een perfecte auto verwachten. Voor 3000-3500 zijn ze ook wel te vinden, zeker in Zweden. Ga je toevallig ook het weekend van 11-13 augustus?
Sonett: heb je echt een 72 Sonett ?
Jazeker, onder andere...
Afbeelding
Maar in België zijn er ook een heleboel hoor, zie het Benelux Sonett register

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » wo 02 aug, 2006 0:20

hey sonett,

ziet er mooi uit. broertje van mij heeft verleden jaar een sonett van nederland laten afkomen...jammer genoeg een zwarte ...dus niet erg origineel. Ik vond de 2-takt trouwens stukken beter rijden hoor..., wat is er te doen 11-13 aug ? We zijn vorig jaar wel op het "SOOB" festival in Trollhattan geweest. Was te gek trouwens. Ook weer zo'n mooi land waar (gelukkig) niemand over spreekt...

groeten

Gudmundje

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 02 aug, 2006 1:00

gudmundje schreef:broertje van mij heeft verleden jaar een sonett van nederland laten afkomen...jammer genoeg een zwarte ...dus niet erg origineel.
Staat die al in het Sonett register? Er rijdt hier bij mij in het dorp ook nog een '73 zwarte rond (was rood).
wat is er te doen 11-13 aug ?
Zie http://www.intsaab2006.com/

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » wo 02 aug, 2006 21:35

ok, 'k zal t' hem zeggen dat ie em moet registreren...

voor die Saab meeting gaan we waarschijnlijk moeten passen....maar volgend jaar in Trollhattan zijn we er zeker weer bij..wie weet met de 96 ...

alvast allemaal bedankt voor al jullie advies....

keep on Saabing !

gudmunje

Plaats reactie