Ik denk dat de TS meer gebaat is met snelle spoolup/respons en minder met veel eindvermogen.
Die TD04's van Volvo hebben, voor zover ik weet, vrij ruime turbinehuizen. Iets wat je voor een snelle respons juist niet moet hebben.
Oh, en volgens mij past het ook niet, zo op het eerste gezicht. Althans niet plug 'n play... Passen doet uiteindelijk alles... zucht...
Ik zie overigens geen makkelijke oplossing. De standaard manier (other plumbing) om snellere spoolup/respons te krijgen, ziet de TS niet zitten. Ga je een andere turbo monteren kom je echter vaak al snel andere leidingen, intake, uitlaat te leggen...
Anyway, om een snellere spoolup/response te bereiken voorzie ik meerder mogelijkheden:
Turbo:
1. lichtere (draaiend gedeelte) turbo. In mijn custom TD04 zit bijv een lichter turbine wiel.
2. "Kleinere" turbo, en dan met name de turbinezijde.
3. Modern compressorwiel, bijv ETT wielen, verplaatsen meer lucht over een groter gebied.
4. Beter gelagerde turbo. Denk bij aan de (overpriced?) BB's van Garrett, maar ook andere merken hebben hier oplossingen voor.
5. Twinscroll setup...
5. VVT setup... ...
Inlaat:
5. Inlaat traject beter vorm geven, denk aan diameter slangen.
6. Verloop van het traject, met zo min mogelijk, zo ruim mogelijke bochten.
7. Weerstand van de IC.
Uitlaat:
8. Uitlaat traject optimaliseren, denk aan een zo dik mogelijke DP
9. Equal length manifold, waardoor je het "pulsmomment" in de uitlaatgassen optimaal kunt gebruiken. De spaghetti op mijn 9-3 zorgt er in combinatie met andere upgrades ondanks de 19T met #7 huis voor een hele snelle en vroege spoolup!
De nokkenassen!
10. Nokkenassen... die bepalen ten slotte voor een heel groot gedeelte de characteristiek van je motor. Je zou kunnen experimenteren met nokkenassen van latere SAAB's. Gaat ie mogelijk nog zuiniger door lopen ook. Wellicht had deze op 1 moeten staan...
11. Timing nokkenassen... vervroegen van de uitlaatzijde kan leiden tot meer aandrijving van de turbo, echter ten koste van de arbeidsslag... Balans zoeken dus...
Nah, wel genoeg voor nu?