G17 en een Abbott (voor een C900)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Bakzeil
Geregistreerd lid

Re: G17 en een Abbott (voor een C900)

Bericht door Bakzeil » do 12 sep, 2013 9:27

tanisha schreef:heb jij wel eens een gt17 zonder ic laten draaien?

nee, jij wel ?!
dit is de eerste keer dat ik een andere turbo overweeg !
maar de standaard 900 IC is gewoon aanwezig !

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 12 sep, 2013 9:30

Klinkt als weinig verschil met de standaard Mitsubishi TE05 12B. Vraag mij af of het dan wel de moeite is om het allemaal pas te maken, voor een kleine verbetering?

Blijkbaar is het standaard vermogen van het blok/turbo prima, maar moet het allemaal wat moderner aanvoelen..

De Standaard 900 IC moet je niet al teveel van verwachten.. 3x volgas en hij is opgewarmd..

Bakzeil
Geregistreerd lid

Bericht door Bakzeil » do 12 sep, 2013 10:01

nogmaals het is niet perse het aantal pk's maar meer de snelheid van reageren (koppel denk ik) ...
deze turbo samen met de T5 gaan naar mijn inziens absoluut verschil maken ...
zit alleen nog een beetje in m'n maag met de uitlaat constructie (in combi met deze turbo).

en het is niet een set-up die ik zelf verzonnen heb (behalve de uitlaat dan) maar bij RenD (of JenD) vandaan komt.
dus ik vermoed dat dit geen lulkoek is ?!

alleen het hele 3 inch verhaal (wat ik al gedaan heb) gaat mij gewoon iets te ver ...
misschien moet ik een tussenstuk laten maken van de turbo naar de Abbott ?!
dan kan de accu blijven en past de uitlaat gewoon op de turbo !

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 12 sep, 2013 10:04

ja met noodoplossing buis er tussen dat genereert een hoop warmte (schade auto testen)

een tijd terug ook moeten doen met mijn 9-5 toen de ic in 3 stukken ging (noodoplossing om nieuwe ic te kunnen halen) dat was echt ongelofelijk hoe snel de temperatuur steeg in de inlaat met ook maar een klein beetje gas

neem van mij maar aan een ic wil je er ten alle tijden tussen hebben

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 12 sep, 2013 10:38

Voor een snellere reactie moet dat knietje echt plaatsmaken voor iets ruimers.. Of dat nou 3" is of 2.5" zoals de Abbott maakt voor je geplande vermogen niet zo veel uit.

De accu zou misschien wel kunnen blijven, maar dan moet je behoorlijk gaan klussen aan de uitlaat. En waarschijnlijk moet je dan ook de uitlaat/downpipe weghalen als je de accu wilt verwijderen..

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 12 sep, 2013 10:42

De 9000 lpt is zonder intercooler geleverd. Snap niet dat Saab die niet allemaal terug heeft gekregen dan, als ze allemaal kapot liepen. :roll:

Als gezegd, als je het ding VERSTANDIG gebruikt (als LPT) heb je niet perse een IC nodig.

Als je zonder te meten lukraak maar wat aan elkaar knutselt als een lompe Bart dan wordt alles snel te heet ja.
Een stage 1 tuning (of in jouw geval vast stage 4 zonder de hardware) zonder IC is inderdaad niet verstandig.

Krizzie: Voor het snel inkomen van de turbo kun je ook een kleine turbo pakken ipv een dikke downpipe.
Het ligt er gewoon aan wat je wensen zijn.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 12 sep, 2013 11:00

Afbeelding

Even ter voorbeeld, dat knietje is het probleem.

Een andere/betere turbo gaat daar weinig verandering in flow van brengen.

Het knietje is 2" (geloof ik, uit laat zelf 2.25") en een hoek van bijna 90 graden inwendig..

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 12 sep, 2013 11:42

Als je de huidige turbo gebruikt dien je inderdaad dat traject te bewandelen, downpipe aanpassen voor betere spoolup.
Als je een kleinere turbo / beter gelagerde even grote turbo gebruikt krijg je een betere spoolup met de huidige downpipe.

Bakzeil
Geregistreerd lid

Bericht door Bakzeil » vr 13 sep, 2013 1:21

G-ice schreef:Als je de huidige turbo gebruikt dien je inderdaad dat traject te bewandelen, downpipe aanpassen voor betere spoolup.
Als je een kleinere turbo / beter gelagerde even grote turbo gebruikt krijg je een betere spoolup met de huidige downpipe.

ik had dat idee ook ...
maar natuurlijk is een grotere downpipe beter dan dit "knietje"
helaas past de standaard set-up niet op een G17 ... dus moet ik sowieso een oplossing vinden.

ik begin erts wel met de uitlaat ... die moet ik toch binnenkort vervangen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 13 sep, 2013 8:47

als ik die flensen zo zie zou je zo maar bijna 1 op 1 weg kunnen komen met die volvo 7/9 serie kleine td04!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 13 sep, 2013 9:05

Ik denk dat de TS meer gebaat is met snelle spoolup/respons en minder met veel eindvermogen.

Die TD04's van Volvo hebben, voor zover ik weet, vrij ruime turbinehuizen. Iets wat je voor een snelle respons juist niet moet hebben.

Oh, en volgens mij past het ook niet, zo op het eerste gezicht. Althans niet plug 'n play... Passen doet uiteindelijk alles... zucht... :roll:

Ik zie overigens geen makkelijke oplossing. De standaard manier (other plumbing) om snellere spoolup/respons te krijgen, ziet de TS niet zitten. Ga je een andere turbo monteren kom je echter vaak al snel andere leidingen, intake, uitlaat te leggen...

Anyway, om een snellere spoolup/response te bereiken voorzie ik meerder mogelijkheden:
Turbo:
1. lichtere (draaiend gedeelte) turbo. In mijn custom TD04 zit bijv een lichter turbine wiel.
2. "Kleinere" turbo, en dan met name de turbinezijde.
3. Modern compressorwiel, bijv ETT wielen, verplaatsen meer lucht over een groter gebied.
4. Beter gelagerde turbo. Denk bij aan de (overpriced?) BB's van Garrett, maar ook andere merken hebben hier oplossingen voor.
5. Twinscroll setup...
5. VVT setup... ...

Inlaat:
5. Inlaat traject beter vorm geven, denk aan diameter slangen.
6. Verloop van het traject, met zo min mogelijk, zo ruim mogelijke bochten.
7. Weerstand van de IC.

Uitlaat:
8. Uitlaat traject optimaliseren, denk aan een zo dik mogelijke DP
9. Equal length manifold, waardoor je het "pulsmomment" in de uitlaatgassen optimaal kunt gebruiken. De spaghetti op mijn 9-3 zorgt er in combinatie met andere upgrades ondanks de 19T met #7 huis voor een hele snelle en vroege spoolup!

De nokkenassen!
10. Nokkenassen... die bepalen ten slotte voor een heel groot gedeelte de characteristiek van je motor. Je zou kunnen experimenteren met nokkenassen van latere SAAB's. Gaat ie mogelijk nog zuiniger door lopen ook. Wellicht had deze op 1 moeten staan...
11. Timing nokkenassen... vervroegen van de uitlaatzijde kan leiden tot meer aandrijving van de turbo, echter ten koste van de arbeidsslag... Balans zoeken dus...

Nah, wel genoeg voor nu? :lol:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 13 sep, 2013 9:19

bout patroon op het spruitstuk komt wel overeen en dat doet een gt17 al niet

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » vr 13 sep, 2013 15:31

Leuk je even gesproken te hebben bij de Hubo.
Erg nette classic heb je onder je kont!!!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 13 sep, 2013 16:59

Jongens ik wil niet bepalen wat Bakzeil moet doen maar ik zou toch liever beginnen met een andere intercooler want de standaard 900 intercooler doet na 3x gasgeven geen flikker meer. Dus als je soepel en snel wilt rijden en niet per se topvermogen dan is daar al een behoorlijke winst te halen. Je hoeft ook niet gelijk een formaat Scania FMIC te installeren waarvoor je de halve auto uit elkaar moet slijpen... kan op allerlei manieren en ook een kleine, beter geplaatste intercooler (meer in de koude airflow) kan al veel winst geven.

Vervolgens zet je er T5 op voor betere controle over inspuiting-ontsteking en je rijdt al veel 'moderner'. Daarna ga je dan kijken naar een andere turbo eventueel (zo zou ik het doen qua volgorde).

Daarbij is een GT17 vooral snel omdat hij zo klein is maar het 'trage' opspoolen van een turbo komt ook doordat de uitlaat van de 900 classic niet echt laten we zeggen 'het uitgelezen ontwerp' is voor een turbo auto. Gaat gelijk 90+ graden de bocht om met een heel scherpe knik. Zelfs een 2,5 inch uitlaat die een wijdere bocht neemt is al een winst voor je spoolup maar een 3" downpipe is ook een optie. Maar goed, dat wil je niet en ik zie zo 1,2, 3 niet echt een goede standaard oplossing. Ik denk ook dat als er een goed(kop)e standaardoplossing zou zijn dat er al heel veel 900 classics daar naar waren gemodificeerd. Echter denk ik niet dat je voor jouw doel per se een andere turbo nodig hebt als ik kijk wat bijv. KCP met hun blauwe 5drs heeft uitgehaald en hoe dat rijdt (ook qua spoolup), met gewoon de standaard turbo. Daar zit wel een 3" downpipe onder maar zelfs als je die weg laat rijd het al een pak moderner dan een standaard 900T APC-IC. Maar daarom zou ik beginnen met IC en T5 en daarna pas turbo en evt. uitlaat. Zo'n abbott uitlaat is mooi maar ik verwacht er qua performance niet al teveel voordeel van... Maar misschien zit ik er naast, nooit zo'n Abbott pijp gehad zelf.
G-ice schreef:De 9000 lpt is zonder intercooler geleverd. Snap niet dat Saab die niet allemaal terug heeft gekregen dan, als ze allemaal kapot liepen. :roll:
Als ik ff mag betweten ;) : de 9000 (lp)t heeft altijd een IC. De 900 lpt niet. Dat zal je vermoedelijk wel bedoelen ook? Overigens heeft een vriend van mij op de rollenbank zijn 900 lpt getest met en zonder IC. Het verschil was minder dan 1 pk als de IC eenmaal warm is. Gelukkig hebben veel forummers deze "upgrade" in het verleden gedaan en constateerden dat de auto opmerkelijk veel sneller was (10-15 pk meer stond er voor 'in de boeken'). Kennelijk is de wetenschap een IC te hebben dus goed voor een zeker placebo effect :lol:

Bakzeil
Geregistreerd lid

Bericht door Bakzeil » do 19 sep, 2013 1:08

EdjeK schreef:Leuk je even gesproken te hebben bij de Hubo.
Erg nette classic heb je onder je kont!!!

ja, grappig dat je elkaar al kent maar nog nooit ontmoet hebt ...
kleine wereld !!!

Plaats reactie