Saab op E10 benzine

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab op E10 benzine

Bericht door evo » wo 28 aug, 2013 11:45

9399 schreef:Is eriemand met een 9-3 of 9-5 aero die op E10 rijd en ervaring mee wil delen?
De gewone benzine software is flexibel genoeg hier mee om te gaan. Ook zal het geen issue zijn voor je hardware. Kun je er dus gewoon op rijden met een 9-3 of een 9-5 (benzine... diesel zou ik niet doen :mrgreen: ).

Ervaring? Ja, zo lang als dat ik e10 voor de eerste keer in in FR tegen kwam (5 jaar terug oid?)... Staat ook gewoon in je manual. Je merkt er eigenlijk niets van.

En voor een BioPower is het natuurlijk sowiso geen probleem, maar is het verschil met gewone benzine ook niet (of nauwelijks) te merken...

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » wo 28 aug, 2013 12:01

Heb een paar jaar terug vaker getankt in DE...E5/E10 op een 900classic 16v van 1992 en op een 99 gl van 1983.
Merkte er niets van tov ron95 en volgens mij kunnen alle rubbers dat beetje Bio Ethanol wel hebben.
Las zelf ergens op een ander forum dat er iemand is met een saab 900 gli die gewoon E85 tankt en dat gaat allemaal goed,heeft enkel het aanzuigrubber bij de benzinepomp moeten vervangen voor iets anders wat niet vergaat door de E85.
Zou het wel eens willen gaan testen op een oude T8:benzineslangen zijn allemaal hard en het zelfde spul als de nieuwe saabs,inspuitpitten moet ook geen punt zijn volgens mij....enkel het aanzuigfilter/rubber die onder de benzinepomp hangt moet iets anders op komen want die vergaan al in de benzine na 20jaar.
Weet alleen niet of je het mengsel genoeg omhoog kan schroeven zodat je 15/20% meer benzine kan inspuiten en of de injectoren dit wel aan kunnen.
Weet niet wat de afr waarden op E85 moeten zijn....is vast wel een schema van ergens,met een breedbandsonde/afr meter in je uitlaat kun je dan vrij goed afstellen op E85 en kijken of het haalbaar is ook onder turbodruk.

Best wel een gok om zoiets te doen maar lijkt mij wel gaaf als het gewoon kan op een oude saab.

Tank zelf vaak gewoon Duitse v-power...net zo duur als al die schone benzine hier maar wel octaan getal 100 ipv 95 hier in NL :O:

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » wo 28 aug, 2013 13:55

evo schreef:
9399 schreef:Is eriemand met een 9-3 of 9-5 aero die op E10 rijd en ervaring mee wil delen?
De gewone benzine software is flexibel genoeg hier mee om te gaan. Ook zal het geen issue zijn voor je hardware. Kun je er dus gewoon op rijden met een 9-3 of een 9-5 (benzine... diesel zou ik niet doen :mrgreen: ).

Ervaring? Ja, zo lang als dat ik e10 voor de eerste keer in in FR tegen kwam (5 jaar terug oid?)... Staat ook gewoon in je manual. Je merkt er eigenlijk niets van.

En voor een BioPower is het natuurlijk sowiso geen probleem, maar is het verschil met gewone benzine ook niet (of nauwelijks) te merken...
Goed te weten, altijd handig als ik weet dat ie daar ook gewoon netjes op lopt en geen schade verorzaakt. KAn wel eens nodig zijn het te moeten tanken.

PlukvandePetteflet
Geregistreerd lid

Bericht door PlukvandePetteflet » za 31 aug, 2013 0:33

Ik tank het standaard in Dld. Is er goedkoper dan "normale" benzine (we blijven een Hollander), en de motor loopt mooier en presteert beter dan met de gewone 95 benzine. Motor is uitgelegd voor 15 procent ethanol, dus e10 zou geen enkel probleem mogen opleveren. Verbruik is misschien een beetje hoger, maar dat wordt gecompenseerd door de lagere prijs in Dld. Kortom, ik zeg doen !

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » za 31 aug, 2013 0:52

Gewone benzine is tegenwoordig ook al E05 dus met 5% ethanol?

arnemuiden
Geregistreerd lid

Bericht door arnemuiden » za 31 aug, 2013 16:49

Klopt en de komende jaren word dit langzaam aan opgeschroefd

Plaats reactie