duitse import: welke papieren?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

duitse import: welke papieren?

Bericht door op » wo 10 jul, 2013 16:19

Ik ga een 9-5 uit 1998 importeren, welke papieren heeft zo'n auto, en welke papieren moet ik hebben voor de tenaamstelling hier? En hoe heten die documenten in het duits?

alvast bedankt,
Olaf

Aquillo
Geregistreerd lid

Re: duitse import: welke papieren?

Bericht door Aquillo » wo 10 jul, 2013 16:20

Hoi Olaf,

Heb je hier al eens gekeken?:
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/N ... o/Invoeren

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 10 jul, 2013 16:33

ja, is bekend.
In hoofdlijnen weet ik hoe het moet, maar de vraag welke papieren een duitse auto heeft , wel belangrijk. als ik met een auto zit die ik niet kan overschrijven, zit ik met de gebakken peren.
Daarom wil ik bij de overdacht en voor de betaling dus 8) checken of de papierwinkel in orde is.

wij hebben:
een kenteken deel 1 oftewel het overschrijvings bewijs
een kenteken deel 2 met de tenaamstelling
en vroeger ook een deel drie achter de voooruit, maar da's lang geleden :wink:
een geldig APK bewijs

Wat hebben zij? En hoort er dus bij te zitten?
het APK papier zal wel TUV-schein heten, maar hoe zit het met de rest?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 10 jul, 2013 17:44

Net zo iets als in NL; Zulassungsbescheinigung.
Afbeelding
Afbeelding

99turbo1978
Donateur
Donateur

Bericht door 99turbo1978 » wo 10 jul, 2013 17:57

Van wat ik mij kan herinneren (heb ooit voor een vriend een MB uit Duitsland gehaald), is er geen sprake van overschrijven, je krijgt de papieren bij de auto (is volgens mij 1 papier) en that's it. Met dat papier kan je eventueel een exportkenteken aanvragen waarmee je iig in het buitenland legaal mag rijden, in NL is het volgens mij een grijs gebied.
Leuk detail is dat je volgens mij op de papieren kan zien hoeveel eigenaren er zijn geweest en ook nog wie dat zijn en wat hun toenmalige adres was (of dat inmiddels veranderd is, geen idee).

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 10 jul, 2013 23:31

Ga ik doen Thom!
Dank Martin voor de link. Op dit woord was ik niet gekomen.
Heel verhelderend:
Für Kfz-Neuanmeldungen und -Ummeldungen ersetzt die Zulassungsbescheinigung Teil I seit 1. Oktober 2005 in Deutschland den Fahrzeugschein, die Zulassungsbescheinigung Teil II ersetzt den Fahrzeugbrief.
Eine Umtauschpflicht gibt es nicht: Man muss die alten Fahrzeugpapiere also nicht durch neue ersetzen. Allerdings darf es für kein Fahrzeug alte neben neuen Papieren geben (beispielsweise ein alter Fahrzeugbrief und eine neue Zulassungsbescheinigung Teil I).

Gebührenpflichtig umgetauscht werden die alten Papiere, wenn die Zulassungsstelle erstmals die alten Papiere zu verändern hätte, beispielsweise bei Um- oder Anmeldung oder Nachrüstung eines Rußpartikelfilters. Der Fahrzeugschein wird vernichtet, ihn ersetzt die Zulassungsbescheinigung Teil I, der Fahrzeugbrief wird entwertet, ihn ersetzt die Zulassungsbescheinigung Teil II.

Een auto van voor 2005 heeft dus de oude papieren , tenzij er bijvoorbeeld een roetfilter is geinstalleerd.
De auto die ik krijg is in 2008 van LPG (Prins ) voorzien en die zal dan dus wel een nieuw setje Zulassungsbescheinigung I & II hebben...

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » wo 10 jul, 2013 23:45

:D

TÜV keuringsbewijs niet vergeten, wordt in NL één op één overgenomen door RDW. Kan gunstig zijn ivm langere geldigheidsduur. Anders eerst even door de TÜV laten keuren voordat je hem naar NL haalt. Hebben wij vorig jaar met een MX5 gedaan.

:O:

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 11 jul, 2013 0:00

bedenk even wel dat een nederlandse LPG-inbouwer niet erg enthousiast staat te wachten om een LPG-systeem van een buitenlandse/hem onbekende auto als 'G3' aan te merken.

risico bestaat dus dat je met een G2-installatie komt te zitten met alle (belasting-)gevolgen daarvan.

G2/G3-verhaal schijnt namelijk alleen in Nederland te spelen...

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 11 jul, 2013 7:46

Wat een gelul, junglema... Volgens mij roep je maar gewoon wat?

Prins is juist de mooiste installatie om te importeren, gezien prins de goedkeur uitbesteedt aan hun dealers. Dus de prins dealer vult een briefje in, zet er een stempel op en voilà, goedkeur.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » do 11 jul, 2013 8:01

Misschien zou je na afloop je bevindingen/ervaring hier aan kunnen toevoegen? Dan kan iedereen daar weer van meeprofiteren.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 11 jul, 2013 11:06

brinky schreef:
Prins is juist de mooiste installatie om te importeren, gezien prins de goedkeur uitbesteedt aan hun dealers. Dus de prins dealer vult een briefje in, zet er een stempel op en voilà, goedkeur.
Inderdaad, dat zei mijn gasboer ook al - die had ik even gebeld voor de aankoop natuurlijk. Hij waarschuwde voor obscure italiaanse installaties, daar kan het moeilijk zijn om goedkeuring op te krijgen ook al zijn ze door de TUV gekomen.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 19 jul, 2013 23:40

Gisteren de auto opgehaald, proefgereden, koopcontractje gemaakt, alle papieren erbij, naar de gemeente in Duitsland, auto afmelden, Kuzzeitkennzeichen met groene kaart voor de verzekering gehaald ( 70 euro), stempel en sticker van de gemeente erop (13 euro), LPG tanken :D , naar huis, als een zonnetje geen probleem 8) .

Plan: a.s. maandag (dan eindigen de vijf dagen) naar de RDW in Nieuwegein, auto van de weg laten en wachten op het NL-kenteken.

realiteit: om 1 uur vanmiddag wordt ik aangehouden door de politie, m'n tijdelijke platen worden ter plekke in beslag genomen en blijken de verkeerde te zijn. De boete daarvoor is 700 euro! En ik mocht niet verder rijden. Gelukkig mocht ik zonder platen met begeleiding van de agenten nog even naar de garagebox bij m'n huis rijden om de auto van de weg te halen. Er is proces verbaal opgemaakt en krijg een acceptgiro thuis :evil:

Het probleem is dat ik een kenteken met een gele zijkant had, dat is verkeerd en betekende volgens de politie dat ik niet in NL mag rijden en niet verzekerd was. Een witte plaat met een rode zijkant was wel goed geweest....

Het had nog erger gekund: je kan ook meteen een prent krijgen en niet meer met je auto mogen rijden. Kan je het lekker uitzoeken in de middle of nowhere....

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 20 jul, 2013 13:55

Er was hier op het SF toch ook al iemand in een soortgelijke situate die het tot een rechtzaak heeft laten komen?

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 20 jul, 2013 22:24

Falcon schreef:Misschien zou je na afloop je bevindingen/ervaring hier aan kunnen toevoegen? Dan kan iedereen daar weer van meeprofiteren.
Als ik een NL kenteken heb, zet ik een verslag van het hele gebeuren, inclusief het drama van gisteren in die draad.

Voor maandag heb ik een een dagskenteken geregeld, hopelijk is alles nu snel geregeld.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 12 aug, 2013 23:27

22 juli naar de RDW geweest, controle of de papieren bij de auto horen. Kentekenleges: 100 euro.
Douane meneer verwees naar BPM bereking van http://www.autotelex.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Kosten 19 euro.
Wel een lager bedrag dan de Autoweek berekening: 171 euro. Aangifte ingeleverd en auto weggezet in garagebox.

Paar dagen later mailtje douane met het verzoek het aangift bedrag te betalen. Gedaan.

30 juli: ontvangst kenteken!
Twee nieuwe platen halen bij Brezan: 32 euro

vorige week brief belastingdienst: wegenbelasting per kwartaal 413 euro !! 138 euro per maand :shock:
Naar de gasboer om G3 papieren te regelen, het verzoek wordt morgen gedaan. Benieuwd of daar nog kosten aan verbonden zijn.

wordt vervolgd 8)

Tussenconclusie: door alle kleine bedragen is het opgeteld best een dure hobby.....

Plaats reactie