Kachel blaast alleen warme lucht
-
Merlijn1994
- Geregistreerd lid
Kachel blaast alleen warme lucht
Hallo,
Na een paar maanden saab gereden te hebben (saab 90 5 bak uit '84) word het buiten warmer.
uiteraard is daar niks mis mee met een schuifdakje, maar mn kachel blijft verwarmde lucht blazen ipv de buitenlucht.
ook het temperatuurknopje is niet te bedienen en schiet meteen terug naar heet zodra je eraan draait.
Ik hoop dat iemand me helpen kan, want deze zweedse sauna is niet echt fijn.
Merlijn
Na een paar maanden saab gereden te hebben (saab 90 5 bak uit '84) word het buiten warmer.
uiteraard is daar niks mis mee met een schuifdakje, maar mn kachel blijft verwarmde lucht blazen ipv de buitenlucht.
ook het temperatuurknopje is niet te bedienen en schiet meteen terug naar heet zodra je eraan draait.
Ik hoop dat iemand me helpen kan, want deze zweedse sauna is niet echt fijn.
Merlijn
-
redmervand
- Donateur (6x)

Re: Kachel blaast alleen warme lucht
Heb je de verwarming al in de 'zomerstand' gezet?
Dat doe je in de motorruimte midden in het motorcompartiment onder de voorruit, zeg maar rechtachter de knopjes voor de verwarming
Dat doe je in de motorruimte midden in het motorcompartiment onder de voorruit, zeg maar rechtachter de knopjes voor de verwarming
-
Merlijn1994
- Geregistreerd lid
Ja,
al een paar weken geleden gedaan, maar de bovenste blowers (zegmaar die bovenop het dashboard) blijven hete lucht blazen.
al een paar weken geleden gedaan, maar de bovenste blowers (zegmaar die bovenop het dashboard) blijven hete lucht blazen.
-
redmervand
- Donateur (6x)

Dat is bij mijn 99 ook zo, de 2 roosters onder het raam blijven relatief warm, bij het rijden op snelweg (dus wat harder) koelt het door de rijwind af
De andere roosters blazen wel standaard koelere lucht, en zouden dat bij jou ook moeten doen
De andere roosters blazen wel standaard koelere lucht, en zouden dat bij jou ook moeten doen
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Dat duidt op afgebroken piefjes van de bedieningskabel, een veelvoorkomend fenomeen. Dit is provisorisch te repareren met tie-wraps, je moet even het 'bakje' op het dashboard demonteren, dat zit vast met een paar schroeven die je kunt bereiken via het dashboardkastje en als je de 'facia' er af hebt gehaald, het deel rond de 3 klokken zeg maar.Merlijn1994 schreef:ook het temperatuurknopje is niet te bedienen en schiet meteen terug naar heet zodra je eraan draait.
-
esalet
- Donateur (8x)

Op http://www.saab-90.nl vind je het werkplaatshandboek én de onderdelencatalogus-met-heldere-tekeningen, zelf ff opzoeken onder Documenten, je ziet daar precies hoe dit systeempje in elkaar steekt.
Succes, de uitstroomopeningen op het dashboard moeten bij een 90 (en 99) ook honderd procent koude lucht uit kunnen blazen.
Succes, de uitstroomopeningen op het dashboard moeten bij een 90 (en 99) ook honderd procent koude lucht uit kunnen blazen.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

boven de rembekrachtiger, net naast de zomer winterschakelaar zit de bediening van de kachelkraan.
grijze kapje eraf halen, 1 schroefje
, dan kun je de kachelkraan handmatig dicht zetten. weet ff niet zo of het indrukken of uittrekken is
grijze kapje eraf halen, 1 schroefje
-
Merlijn1994
- Geregistreerd lid
Dankjullie
ik ga morgen even wat proberen.
bij het achteruitrijden maakt hij bij het remmen ook een bonk, iemand een idee welke bus dat is of iets anders?
bij het achteruitrijden maakt hij bij het remmen ook een bonk, iemand een idee welke bus dat is of iets anders?
-
esalet
- Donateur (8x)

Die bonk zijn meestal één van de voorste remklauwen, het "zwevende" remzadel krijgt speling na langere tijd en zet zich bij achteruitrijden. Schijnt geen kwaad te kunnen, typisch 90/99/900 oude steek kwaaltje. Tenzij je remklauwen (daardoor) niet meer goed functioneren. Check na een rit regelmatig of je voorwielen niet heet worden, en check op gelijkmatige handremwerking links/rechts. Als alles lekker werkt, gewoon leren leven met die bonk. Zoniet, ga los met de zoekfunctie op "remklauw".
-
Merlijn1994
- Geregistreerd lid
okee,
ik heb alletwee de remklauwen helemaal gereviseerd (plunjers gepoetst vanbinnen en buiten, klauwen en zadel gestraald, nieuwe stofhoezen, handrem werkend gemaakt) en alles gespoten, maar die bonk blijft helaas..
ik heb alletwee de remklauwen helemaal gereviseerd (plunjers gepoetst vanbinnen en buiten, klauwen en zadel gestraald, nieuwe stofhoezen, handrem werkend gemaakt) en alles gespoten, maar die bonk blijft helaas..
-
turbopilot
- Donateur (7x)

bonkende remklauwen krijg je ook wel eens als je ze mooi gangbaar maakt, vandaar
meestal zoek ik een mooi passend setje remzuigergedeelte die in de remplaat past,
maar oude steek wordt steeds minder voorradig, dus oplassen is de laatste tijd weer wat vaker aan de orde.
btw ik had er 1 die deed het erg hard en die viel in de steekproef bij de apk, er ontstond wel een discussie wel /niet. RDW man ging wel akkoord na uitleg hoe het systeem werkt.
meestal zoek ik een mooi passend setje remzuigergedeelte die in de remplaat past,
maar oude steek wordt steeds minder voorradig, dus oplassen is de laatste tijd weer wat vaker aan de orde.
btw ik had er 1 die deed het erg hard en die viel in de steekproef bij de apk, er ontstond wel een discussie wel /niet. RDW man ging wel akkoord na uitleg hoe het systeem werkt.
-
Merlijn1994
- Geregistreerd lid
Vandaar, het lijkt wel of het iets minder geworden is nadat de homokineet en het wiellager vervangen is, maar alsnog bedankt.!
de kachel werkt weer perfect na het hier en daar aanpassen van de kabeltjes met wat tyraps (hoe je dit ook schrijft).
de kachel werkt weer perfect na het hier en daar aanpassen van de kabeltjes met wat tyraps (hoe je dit ook schrijft).
-
esalet
- Donateur (8x)

Heerlijk he, dat je aan zo'n 90 nog het nodige gewoon zelf kunt fixen.
Well done, en nou weer lekker
Well done, en nou weer lekker
-
Merlijn1994
- Geregistreerd lid
Ja! fijne auto,
jammer alleen dat ie olie lekt (krukaskeerring of oliepomppakking) en mn motorsteun eruit ligt..
maar volgende week een paar uur sleutelen en het is weer picobello in orde
Heeft iemand een idee of leer mooi staat in een admiraalblauwe 90 want heb een donkergrijs/zwart interieur gekocht.
jammer alleen dat ie olie lekt (krukaskeerring of oliepomppakking) en mn motorsteun eruit ligt..
maar volgende week een paar uur sleutelen en het is weer picobello in orde
Heeft iemand een idee of leer mooi staat in een admiraalblauwe 90 want heb een donkergrijs/zwart interieur gekocht.
-
esalet
- Donateur (8x)

Mmmm, bij mij moest het blok eruit in verband met lekkage oliepomp, maar misschien heb jij heel dunne vingers en/of grote sleutelvaardigheden en kan je erbij door het blok alleen wat los te maken en een stukkie te lichten. Misschien niet eens zo gek, je moet toch met de motorsteunen aan de gang.
Zwart/donkergrijs leer: ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik heb in mijn Admiraalblauwe 90 een tijdje (heel zeldzaam donkerblauw) leer gehad. Het is fraai, het zit erg lekker (beter gevormde stoelen) maar de hele auto werd wel erg egaal. Ik bedoel: een donkere kleur in een donkere auto, dat valt een beetje weg. Het is niet voor niets dat ze een contrasterende lichtblauwe stof er in gezet hebben. Heb ik dan ook weer teruggezet (mede om de auto zo origineel mogelijk te houden, maar dat is een persoonlijke voorkeur).
Maar goed, les couleurs et les gouts ne se discutent pas, dus it's up to you natuurlijk!
Oja kijk wel ff of je de oude rails hebt (de nieuwe hebben van de rugleuningsverstellingshandles aan de zijkant) anders gaat het niet passen.
Zwart/donkergrijs leer: ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik heb in mijn Admiraalblauwe 90 een tijdje (heel zeldzaam donkerblauw) leer gehad. Het is fraai, het zit erg lekker (beter gevormde stoelen) maar de hele auto werd wel erg egaal. Ik bedoel: een donkere kleur in een donkere auto, dat valt een beetje weg. Het is niet voor niets dat ze een contrasterende lichtblauwe stof er in gezet hebben. Heb ik dan ook weer teruggezet (mede om de auto zo origineel mogelijk te houden, maar dat is een persoonlijke voorkeur).
Maar goed, les couleurs et les gouts ne se discutent pas, dus it's up to you natuurlijk!
Oja kijk wel ff of je de oude rails hebt (de nieuwe hebben van de rugleuningsverstellingshandles aan de zijkant) anders gaat het niet passen.