9-3 2002 e85

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
baas 2.3
Geregistreerd lid

Re: 9-3 2002 e85

Bericht door baas 2.3 » za 01 jun, 2013 13:32

ik snap het even niet.

er zijn behoorlijk wat mensen die gereageerd hebben en al langere tijd met E85 rondrijden zonder problemen. dus waarom zou het bij jou dan niet gaan?
en waarom zou iemand die verstand van zaken heeft een tune erin schieten die niet geschikt is voor jouw auto?
ik zou na het horen van zoveel positieve meningen gewoon achter het eerste schaap aanspringen.

gr swen

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » za 01 jun, 2013 16:23

Haha ben gewoon onzeker en bang en nu zegt iemand anders weer wat anders dus ik weet het dan ook niet meer. (Saab Geldermalsen) Wordt er helemaal koekoek van haha

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » za 01 jun, 2013 21:50

In Geldermalsen hebben ze niet zo veel ervaring met e85 in niet af-fabriek biopower auto's. Ik kan uit ervaring vertellen dat er meerdere bestuurders zij die al + 30.000km rijden op e85 met enkel injectoren en brandstofpomp aangepast. Waarbij het aanpassen van de injectoren en pomp eigenlijk alleen is om meer vermogen (hogere brandstof flow) aan te kunnen, niet om ethanol proof te zijn.

Gr. Arco

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » za 01 jun, 2013 22:33

Meer vermogen als in hoeveel?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 03 jun, 2013 13:12

10 a 20 %, heeft te maken met dat er minder lucht nodig is om een gelijke hoeveelheid energie op te leveren vergeleken met benzine.

Maar wat vooral prettig is, is dat je lager in je toeren al meer vermogen kunt krijgen. Hierdoor zal je wagen op E85 gewoon een stuk soepeler (en lekkerder) rijden... Althans als heea goed gemapt is :mrgreen:

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » ma 03 jun, 2013 23:24

Ach heb nu de veilige 225pk van Saab Tuners erin en de eerste indruk is dat hel super lekker en soepel rijd en lekker binnen in de veilige marges! Ben tevreden zo! :D Bedankt voor de snelle service trouwens ;)

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 04 jun, 2013 15:17

Alchol is de way to go 8). Moest nood gedwongen een paar liter benzine tanken. Wat een rotzooi, veel minder koppel en zeker onderin. Gelukkig daarna snel weer E85 erin, wat een feestje weer :wow:.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 04 jun, 2013 18:31

Bij g-ice geweest? Beetje laten voorlichten en updaten? Goed zo ;)

Veel plezier met de wagen!

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » di 04 jun, 2013 22:01

Aral 102oct VS E85 een goed merkbaar verschil?
Wil toch ook eens e85 proberen.
Duitsland heeft nm goede prijzen voor ethanol. (1,10)

Mercie....

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » di 04 jun, 2013 22:08

evo schreef:Bij g-ice geweest? Beetje laten voorlichten en updaten? Goed zo ;)

Veel plezier met de wagen!

Ja het zat me allemaal niet lekker dus na een week twijfelen etc besloten het op veilig te zetten en weg met e85. Dus zelfde dag gevraagd en gegaan en nu heerlijk tot rust gekomen whaha en hij rijd ook heerlijk helemaal doordat die fast throttle gedoe ook even gedaan is! Wat een wereld wonder is dat, geen gebok meer in 1 en 2! Dus lekker veilig op 225pk en hij voelt eigenlik niks langzamer, vooral voor vloeiender en soepeler!

Dus me happy! 8)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 04 jun, 2013 22:53

MISTY schreef:Aral 102oct VS E85 een goed merkbaar verschil?
Ja, natuurlijk. Ethanol is nu eenmaal geen benzine... Dus ondanks dat (dure) 102 Aral of 100 Shell vrij klopvast is, kan het qua klopgevoeligheid nog steeds niet op tegen E85.

Daarbij komt dat E85 minder lucht nodig (en dat telt zwaarder...) heeft om een gelijke hoeveelheid energie te leveren. Dus met een lagere turbodruk op E85 kun je even veel vermogen als met een ietwat hogere turbodruk met benzine (95, 97, 98, 100, 102, maakt allemaal niets uit...). Maar dus ook met een iets mindere gasklep stand... Jammergenoeg is er wel meer E85 voor nodig, daarom ligt je verbruik hoger.

Dus vergeleken met benzine is er minder lucht nodig maar meer brandstof om dezelfde hoeveelheid energie op te brengen. En aangezien lucht veelal de bottle nek is bij onze motoren, geld hoe minder je ervan nodig hebt hoe meer plezier :mrgreen:

@ JWF_Peters: Nee, bokken moet ie niet, da's nergens voor nodig. Dan zit er "iets" niet goed. Fijn dat holle bolle g-ice het heeft kunnen verhelpen. En die fast throttle en al helemaal die very fast throttle response zijn alleen maar irritant. Bij mijzelf pas ik de demping van mijn gasklep wel iets aan, maar wat die vinkjes doen vind ik teveel... leuk voor op het circuit, maar voor de rest... maar da's persoonlijk.

Many happy miles!

JWF_Peters
Geregistreerd lid

Bericht door JWF_Peters » wo 05 jun, 2013 20:05

evo schreef:
MISTY schreef:Aral 102oct VS E85 een goed merkbaar verschil?
Ja, natuurlijk. Ethanol is nu eenmaal geen benzine... Dus ondanks dat (dure) 102 Aral of 100 Shell vrij klopvast is, kan het qua klopgevoeligheid nog steeds niet op tegen E85.

Daarbij komt dat E85 minder lucht nodig (en dat telt zwaarder...) heeft om een gelijke hoeveelheid energie te leveren. Dus met een lagere turbodruk op E85 kun je even veel vermogen als met een ietwat hogere turbodruk met benzine (95, 97, 98, 100, 102, maakt allemaal niets uit...). Maar dus ook met een iets mindere gasklep stand... Jammergenoeg is er wel meer E85 voor nodig, daarom ligt je verbruik hoger.

Dus vergeleken met benzine is er minder lucht nodig maar meer brandstof om dezelfde hoeveelheid energie op te brengen. En aangezien lucht veelal de bottle nek is bij onze motoren, geld hoe minder je ervan nodig hebt hoe meer plezier :mrgreen:

@ JWF_Peters: Nee, bokken moet ie niet, da's nergens voor nodig. Dan zit er "iets" niet goed. Fijn dat holle bolle g-ice het heeft kunnen verhelpen. En die fast throttle en al helemaal die very fast throttle response zijn alleen maar irritant. Bij mijzelf pas ik de demping van mijn gasklep wel iets aan, maar wat die vinkjes doen vind ik teveel... leuk voor op het circuit, maar voor de rest... maar da's persoonlijk.

Many happy miles!
Ik bedoelde niet in de software maar hardware matig dat met die slangetjes enzo :wink: In de software staat dat idd niet aan. Merk wel dat vanmiddag in het warme weer de auto iets minder lekker loopt als savonds in de koele lucht maar dat is vrij normaal denk ik.

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » wo 05 jun, 2013 22:01

Ik voel een intercooler upgrade aankomen.
Als je eenmaal aan het tunen gaat......
Nog even en we l*llen allemaal als Evo in nummertjes en luchtjes. :D

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » za 03 aug, 2013 20:13

Kan een 2002 aero ook op E85, kan er niks aanvullends over vinden, maar ben nog niet heel handig met de juiste manier van zoeken

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 03 aug, 2013 22:49

Hij is er idd niet voor gemaakt. maar kan het na een ecu upgrade prima hebben.

Plaats reactie