Xenon in scooter

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Knientje
Geregistreerd lid

Xenon in scooter

Bericht door Knientje » zo 14 apr, 2013 16:13

Het gaat wel niet over een auto, maar technisch zal het wel op hetzelfde neer komen.
Met een tijdelijke autoloosheid in het vooruitzicht, heb ik het Chinees onding maar weer eens uit de mottenballen gehaald.
Na een half uur kuchen eindelijke VROEM!!!!! :mrgreen:
Motorisch mankeert er namelijk helemaal niks aan. Het plastic Chinese spul er omheen is wel rommel.

Ik ben er nu na twee en half jaar eindelijk achter hoe je de voorste lampen moet vervangen en dat is dus de halve voorkant slopen.
Maar ik weet nu hoe het moet :idea:
Er zit een H4 lampje van 35 watt in en daar zie ik precies geen fluit mee en ik word ook niet gezien. In de polder zie ik niet eens het contrast tussen gras en wegdek.
Dus omdat het H4 is kan er dus ook een Xenon-lampje in.
Het enige waar ik een beetje bang voor ben dat de piekspanning van de ballast bij het opstarten van de lamp niet zo gezond is voor accu en dynamo.
Maar ik weet dat dus niet zeker.
Accuspanning is 12V

Wie weet meer?

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Xenon in scooter

Bericht door RoelandV » zo 14 apr, 2013 17:29

Als jouw scooter is uitgerust met H4-verlichting met alleen dimlicht, dan kun je het beste kiezen voor een H4 Xenon kit.
Heb je nu dimlicht én grootlicht, dan kun je kiezen voor een H4 Halogeen/Xenon kit. Het dimlicht wordt dan Xenon en het grootlicht blijft halogeen.
Dit is een Xenon H4-lamp:
Afbeelding
En dit zijn de andere H4-varianten, met name bedoeld voor auto's:
Afbeelding

Heb een website gevonden waar het volgens mij helder wordt uitgelegd:
http://hidxenonverlichting.nl/verschil- ... non-lampen

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 14 apr, 2013 17:40

willem1 had zoiets in zijn 96, maar al zijn topic zijn verwijderd/leeggehaald, ik kan het linkje naar die Chinese site niet terug vinden (staat mij iets bij van €12, voor een lampje)

hier is de topic, linkje naar de site zie ik niet meer btw schijnt led te zijn
viewtopic.php?f=11&t=122506&hilit=xenon&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » zo 14 apr, 2013 18:03

Ik heb dus dim- en grootlicht in één en hetzelfde lampje

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 14 apr, 2013 18:19

Je zou voor deze lamp kunnen kiezen:
http://hidxenonverlichting.nl/xenon-h4-lamp

djairo
Geregistreerd lid

Bericht door djairo » ma 15 apr, 2013 10:03

Had dit ook geplaatst jaren terug in mijn motor(BMW R1150GS), werkte goed(alhoewel ik Xenon beetje overoepen vindt, in mijn 9.5 staan ze standaard en vindt het verschil nu niet overweldigend, buiten minder strooilicht dan een gewone lamp).
Deze BMW had wel een lensspiegel wat al voor een betere lichtverspreiding zorgt.
Enige probleem was dat de ballast van de Xenon storingen veroorzaakte aan het FID(display dat men bij Saab SID noemt :wink: ), deze viel uit en gaf totaal geen info meer, en dan moest ik een zekering terug uit in insteken en kon ik weer verder met FID.
Wat heb ik daarna gedaan om dit storend probleem te verhelpen, gewoon wat bladlood(te verkrijgen bij elke dakwerker) rond de ballast gewikkeld en het probleem is verholpen.
Dus probeer je ballast zo ver mogelijk van elektronische componenten te plaatsen, en als het niet mogelijk is, door de lengte van de kabel, gebruik dan wat bladlood.

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » ma 15 apr, 2013 10:30

De boordcomputer op mijn Zhungyu ZY50QT-3 bestaat uit de tankbon + hoofdrekenen :mrgreen:
Zit (gelukkig) niks digitaals aan.
Overigens staat het erbij, bij de advertenties, de ballasten zo ver mogelijk van boordcomputers en andere ongein te houden

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » di 16 apr, 2013 18:45

Hoe plug&play zijn die dingen eigenlijk? Ze kunnen het wel mooi vertellen, maar voor hetzelfde geld is het een ;-|+ karwei.

Plug&Play betekent voor mij: stekker die nu rechtstreeks op de H4 zit aan de ballast pluggen en vanaf de ballast gaat er een kabeltje naar het lampje.
Maar werkt het ook zo, ik heb geen ervaring met xenon.

evolver86
Geregistreerd lid

Bericht door evolver86 » wo 17 apr, 2013 13:31

Knientje schreef: Wie weet meer?
Voor de veiligheid van jezelf en van andere weggebruikers kan ik je alleen maar aanraden geen xenon in te bouwen. Scooters staan niet bekend om hun geweldige vering en daardoor zal als je plaatsneemt in het zadel de (vaak niet verstelbare) koplamp (veel) te hoog schijnen. Zo zie jij niets, want immers, de straal schijnt niet op de grond, en je medeweggebruikers worden verblindt.

Dus bouw je xenon in, richt hem goed.

Daarnaast zou ik goed kijken of je bedrading een en ander zomaar aankan (en de plastic behuizing).

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » wo 17 apr, 2013 13:45

Koplamp is wel verstelbaar en staat nu veel te laag.
Ik rijd met grootlicht aan om iets te kunnen zien. Er heeft nog nooit iemand geseind.
Maar het is wel een 35W H4'tje

Moet ergens nog een 55W H4'tje hebben, wilde ik in de Saab steken toen rechterdimlicht zei: "bekijk het maar, ik heb het bekeken" en het werd donker.
Maar dat past dus niet. Die wil H1

evolver86
Geregistreerd lid

Bericht door evolver86 » wo 17 apr, 2013 13:56

Knientje schreef:Koplamp is wel verstelbaar en staat nu veel te laag.
Ik rijd met grootlicht aan om iets te kunnen zien. Er heeft nog nooit iemand geseind.
Maar het is wel een 35W H4'tje
Dan is het goed, ik zie er regelmatig waar de koplamp omhoog schijnt.

55w H4 is overigens ook een standaard halogeenlamp die voor veel motoren gebruikt wordt. Ook in mijn motor en ik kan je zeggen dat 1x55w ruimschoots voldoende is om mij van het juiste licht in de duisternis te voorzien.

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » wo 17 apr, 2013 16:48

Zo maar ff een voorbeeldje. We hebben meer soorten leverbaar. Neem bij interesse gerust even contact op.

http://www.scootparts.nl/Xenonkit-12v-B ... uct/57562/" onclick="window.open(this.href);return false;
Prijzen beginnen vanaf 50.- voor een kit. Staat verder niet zo veel van op de site want dit is niet weggelegd voor de gemiddelde 16 jarige om te monteren.

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » wo 17 apr, 2013 18:13

Wel voor een 40-jarige scootnozem? :mrgreen:
Had dit ook geplaatst jaren terug in mijn motor(BMW R1150GS)
Zou bijna vergeten dat ik nog een K75 RT op het verlanglijstje heb staan :wink:
Ik ben niet zo groot en van twee keer huren doe je ook niet echt veel ervaring op. En ik heb mijn A'tje al 20 jaar.
Niet te mooie, maar ook niet te lelijke K75 RT is prima oefenfiets voor een beginner(ik zal toch proberen er geen ligfiets van te maken).
Eerst maar eens een vierwielig alternatief voor de 9000 vinden.

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » vr 19 apr, 2013 11:36

Alles boven de 20 en een beetje sleutel ervaring moet het lukken :lol:

jor
Geregistreerd lid

Bericht door jor » vr 19 apr, 2013 22:09

Goeie keus een K 75 8)

Plaats reactie