Vandaag met de Museibil door het oog van de naald gekropen.
Na zo'n vijf maanden stilstand weer gestart, ging zoals normaal.
Stukkie warmrijden.
Voorgevoel, toch maar even onder de kap kijken, je weet maar nooit.
He er loopt wat water bij het voorwiel weg.
Kap verder open.
He er staat een plasje onder de motor, wat gek.
Even eraan ruiken.
Benzine!!!
Motor even gestart om te kijken hoe en wat, de benzinepomp sproeit lustig in de rondte. Meteen uit of course.
Zakdoek om benzinepomp geknoopt en meteen naar huis (ik weet het, riskant, maar ik wordt soms erg, nee té doortastend. En ik was nog niet ver onderweg).
Garage in, motor uit.
Pfoei.
Op zich een volkomen normaal defect: oude auto, benzinepomp staat vijf maanden stil, membraampje en/of pakkinkje droog, bingo.
Morgenvroeg hang ik als eerste aan de lijn met Elferink en/of Swedish Car Parts (daar kan ik ff heenrijden met de rosekwarts dus dat probeer ik eerst) voor een nieuwe benzinepomp, dat zal de kop niet kosten (goeie drie tientjes).
Ik heb ze al eens vaker vervangen die dingen maar ik ben 't ff kwijt.
Concreet zijn dit mijn vragen (na bestudering werkplaatshandboek):
1. Moet ik per se de hele pomp demonteren of kan ik ook alleen het de feitelijke pomp vervangen (dus dat deel wat bijv. een Elferink levert, zie foto en het is nr. 1 op de tekening) en het tussenstuk (nummer 2 op de tekening) laten zitten op de cylinderkop?

Ik herinner me nog dat (staat ook in het handboek trouwens) je met veel voorzichtigheid en met een dun schroevendraaiertje het duwstangetje (nr 3 op de tekening) op zijn plek moet houden zodat ie netjes de stang van de benzinepomp kan "ontvangen".
en dat voor deze handeling het nodig is dat je dus ook het tussenstuk (2) van het blok haalt, om deze handeling goed te kunnen verrichten.
Nou ben ik niet te benauwd om dat tussenstuk van de cylinderkop los te halen, maar ik laat liever zitten wat goed en lekvrij zit, en bovendien zie ik bij bijv. Elferink wel een nieuwe pakking tussen (1) en (2) op de foto maar niet een nieuwe pakking tussen (2) en de cylinderkop, en die moet dan toch ook echt vervangen worden.
Vraag 2: Moet je altijd ook het o-ringetje (nummer 8 ) op de tekening vernieuwen?
Vraag 3: Waarom staat er op de tekening uit de SAAB onderdelencatalogus wél een pakking tussen cylinderkop en tussenstuk (2) getekend en níet tussen tussenstuk (2) en feitelijke brandstofpomp (1), terwijl die laatstgenoemde juist wél weer wordt geleverd bij een nieuwe brandstofpomp van Elferink, zie foto?
En als ik zelf een nieuwe pakking tussen cylinderkop en tussenstuk (2) ga knippen, hoe dik moet het pakkingpapier dan zijn?
Vraag 4: Het werkplaatshandboek geeft aan dat tussen cylinderkop en pakking eerst pakkingkit moet. Prima. Maar moet dit ook tussen de pakking die tussen tussenstuk (2) en de feitelijke brandstofpomp (3) gaat?
Vraag 5: zijn er nog aanhaalmomenten relevant bij deze exercitie?
Vraag 6: waarom wil ik het naadje van de kous weten? O hier weet ik het antwoord zelf op: die verdomde APK datum staat weer voor de deur en er is me veel aangelegen om de wagen gewoon tijdig en rijdend aan te kunnen bieden. Dus als het kan metéén goed en lekdicht gemonteerd. Vandaar!