vermogen kwijt

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Danny T
Geregistreerd lid

vermogen kwijt

Bericht door Danny T » do 14 mar, 2013 23:33

Hoi,

Gisteren even bij Gijs geweest voor een open SID. Heb nl al geruime tijd een hoog benzineverbruik (nu +/- 11,6- 100, was 14,5- 100)
Ik hoopte met Tech2 er achter te komen wat de oorzaak was.
Wij hebben wat testritten verricht met verschillende ECU software en mijn eigen Maptune st3 software.
Wat opviel was dat Tech2 aangaf dat er met 30% ethanol werd gereden, wat niet zo is en volgens Gijs duidt op een vacuumlek (ja toch Gijs?).
Er zijn geen foutcodes die hier op wijzen.
Ook blijft de ECU telkens opnieuw adapten mbt brandstofnivo. Dit kon Gijs niet direct verklaren. Daarnaast natuurlijk het hoge benzineverbruik.
De saab gaf ook niet het vermogen dat hij zou moeten geven. Tech2 gaf geen vreemde/afwijkende parameters ( behalve de 30 % ethanol).

De volgende vraag staat hier centraal: Wat is er aan de hand???????

Mijn set-up:
B205R- automaat.
stage 3 Maptune
King- cobra
Ferrita (volledig)
Sportluchtfilter ( wordt weer papieren filter)
Dumpvalve (saab-tuners)
vacuumleidingen en evap-klepjes vervangen door siliconen
Grote klep ( tankontluchting?) t.h.v. luchtfilter gangbaar gemaakt ( deze hoor je nu weer tikken bij stationair lopen)
Bilstein/ eibach ( n.v.t. ;-) )

Wat heb ik al gedaan:

LMM gereinigd met LMM reiniger. Dus geen remmenreiniger!
Bougies vervangen
injectorcleaner in tank
Lambdasonde vervangen ( n.a.v. foutmelding)
gasklephuis gereinigd dmv spuitbus. via aanzuigzijde gkh en ook dmv inspuiten bij aanzuigbuis ( t.h.v LMM)

Dit heeft ertoe geleid dat het verbruik iets minder werd.

Wie herkent dit probleem/ weet wat het kan zijn?

Ben erg benieuwd en sta te popelen om het te repareren.

Groet,
Danny

tanisha
Geregistreerd lid

Re: vermogen kwijt

Bericht door tanisha » vr 15 mar, 2013 0:13

ben je alles al bij langs geweest met een bus remmenreiniger voor vacuüm lekken?

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » vr 15 mar, 2013 1:39

Hoi Tanisha,

Dat gaat dit weekeinde gebeuren. Ik vind de by pass buis aan de king cobra zijde vrij los zitten.

0240613
Geregistreerd lid

vermogen kwijt

Bericht door 0240613 » vr 15 mar, 2013 1:59

Ik had dezelfde klachten, ecu dacht dat er 30%ethanol in zat en telkens melding dat ik getankt had. Nieuwe lmm en probleem opgelost

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » vr 15 mar, 2013 23:21

tanisha schreef:ben je alles al bij langs geweest met een bus remmenreiniger voor vacuüm lekken?
Vandaag alles met remmenreiniger ingespoten. Ik heb geen lek kunnen ontdekken.

0240613 schreef:Ik had dezelfde klachten, ecu dacht dat er 30%ethanol in zat en telkens melding dat ik getankt had. Nieuwe lmm en probleem opgelost
De lmm heeft nog maar 30.000km achter de rug. Ik heb deze onlangs wel gereinigd omdat ik een sportfilter heb. Als deze met teveel olie wordt ingespoten kan
het gebeuren dat dit door het filter op de sensors van de lmm terecht komt. Ik heb hiervoor lmm reiniger gebruikt. Gijs adviseerde mij om weer een gewoon filter
te gebruiken. Hier blijven de blaadjes en de rest van de zooi gewoon op liggen. Een sportfilter is altijd opvallend schoon.....
Ik ga maar eens op zoek naar een donateur die zijn lmm even uit wil lenen om te testen voordat ik een nieuwe lmm ga kopen. Die krengen zijn erg duur :cry:
Liep jou caab ook een beetje onregelmatig stationair?

groet,
danny

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » za 16 mar, 2013 12:18

Ik worstel met een vergelijkend probleem. Als jouw lmm goed blijkt dan zou ik het toch zoeken in een vacuum lek. Koppel voor de zekerheid even je tankontluchting af van je gkh en kijk wat dat doet met je brandstofadaptie. Check toch ook even al je nieuwe vacuum slangen. Ik heb ook nietuwe siliconen slang en toch zat er ergens een lek. Ook de eenwegklepjes zijn vaak wel nieuw maar niet goed. Vandaar even je evap afkoppelen, hiermee kun je snel een vacuum lek opsporen zonder alles stuk voor stuk los te halen. Ook de eenwegklep tussen je gkh en carterontluchting checken.

Als je je evap systeem afkoppelt wel even de aansluiting naar je gkh even afdoppen natuurlijk :wink:

Daarnaast kan de aansluiting van de kingcobra aan de turbo lekken. Dit dus ook even controleren. Ik heb begrepen dat de lmm en labda je mensel bepalen. Als een van deze dus niet goed werkt zou da ook een probleem kunnen veroozaken maar als beide onderdelen bij jou nieuw zijn zou dat niet de oorzaak moeten zijn maar nieuw is niet altijd goed heb ik gemerkt :wink:

Ik heb het probleem bij mij ook nog niet opgelost. Ga wel vandaag mn lmm reinigen om te kijken of dat wat oplevert..

Succes en hou ons op de hoogte....

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » za 16 mar, 2013 18:47

Hebben jullie al eens gekeken of de intercooler / intercooler slangen lekken ?

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » zo 17 mar, 2013 12:28

rs13 schreef:Ik worstel met een vergelijkend probleem. Als jouw lmm goed blijkt dan zou ik het toch zoeken in een vacuum lek. Koppel voor de zekerheid even je tankontluchting af van je gkh en kijk wat dat doet met je brandstofadaptie. Check toch ook even al je nieuwe vacuum slangen. Ik heb ook nietuwe siliconen slang en toch zat er ergens een lek. Ook de eenwegklepjes zijn vaak wel nieuw maar niet goed. Vandaar even je evap afkoppelen, hiermee kun je snel een vacuum lek opsporen zonder alles stuk voor stuk los te halen. Ook de eenwegklep tussen je gkh en carterontluchting checken.

Als je je evap systeem afkoppelt wel even de aansluiting naar je gkh even afdoppen natuurlijk :wink:

Daarnaast kan de aansluiting van de kingcobra aan de turbo lekken. Dit dus ook even controleren. Ik heb begrepen dat de lmm en labda je mensel bepalen. Als een van deze dus niet goed werkt zou da ook een probleem kunnen veroozaken maar als beide onderdelen bij jou nieuw zijn zou dat niet de oorzaak moeten zijn maar nieuw is niet altijd goed heb ik gemerkt :wink:

Ik heb het probleem bij mij ook nog niet opgelost. Ga wel vandaag mn lmm reinigen om te kijken of dat wat oplevert..

Succes en hou ons op de hoogte....
De evap klepjes zijn o.k.. maar de carterontluchtingsklep ga ik nog even controleren.
Hoe weet ik, wanneer ik de evap afkoppel, of het vacuumsysteem lek is? Waar/wat moet ik dan meten/controleren?

Kingcobra ga ik checken en lmm ga ik nogmaals schoonmaken. ik had deze alleen ingespoten maar las ook dat anderen ook nog met een kwastje de sensors schoon maakten.
Ted raket schreef:Hebben jullie al eens gekeken of de intercooler / intercooler slangen lekken ?
Gijs had ook al zijn verdenking richting de intercooler. Ik hoop stilletjes dat dit het is. Heb ik gelijk een excuus om een "echte" intercooler te kopen :wink:
Ik hoor geen gesis wanneer ik met mijn raam open rij wat meestal wel het geval is bij een lek in de intercooler (of is dit afhankelijk van de grootte van het lek?)
De Caab heeft nu 245K op de teller. Praktisch alles vernieuwd na vastloper ivm BS :cry: . Alleen Intercooler en slangen zijn nog nooit vervangen/ gereinigd.

ik hou jullie zeker op de hoogte. Omdat ik alles voor de deur moet doen kan het soms even duren voordat ik iets na kan kijken.....

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » zo 17 mar, 2013 20:15

Bij het afkoppelen van je evap systeem kun je kijken of het verkeerd adapten op je brandstof wordt veroorzaakt door een lek in het evap systeem. Dus als je de slag achterop je gkh afkoppelt en deze afdopt dmv een boutje in de slang en je gaat rijden en het verkeerd adapten blijft zich voorsoen, dan zal het waarschijnlijk niet aan je evap systeem liggen. Om goed de voor en na te kunne bekijken op een open sid of obd2 moet je in beide gevallen je ecu resetten, anders blijft hij adapten volgens de opgeslagen meetwaarden.

Een lek kan overal zitten tussen je luchtmassameter en je inlaat. Alleen door stuk voor stuk de boel checken kun je wat uitsluiten. Meten is weten dus. Zomaar gissen is niet handig. Zeker niet daar waar het een ic betreft. Dus eerst ic op druk brengen voordat je hem vervangt. Natuurlijk blijft een uprated ic een goed idee om de warmte te beperken maar of je daar je lek mee oplost....

Ik heb gemerkt dat zelfs professionals het lastig vinden een lek op te sporen.het zijn ook wel redelijk wat slangen :mrgreen:

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » ma 18 mar, 2013 0:19

Thanx. Ik ga maar eens beginnen met afdoppen....
Als het evap systeem ok is, wat kan dan de (volgende) oorzaak zijn?
Ik wil nl een stappenplan opstellen waarmee ik een dag/ weekeinde zoet ben.

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » ma 18 mar, 2013 12:28

Wat geeft je openSID aan voor de Amul en AAd Waarden?

Danny T
Geregistreerd lid

Bericht door Danny T » di 19 mar, 2013 11:57

Hoi Ted,

Amul -85
Aadd -8

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » di 19 mar, 2013 16:56

Met een AADD van -8 heeft jouw Saab in ieder geval geen vacuumlek. Als er een lek is dan zit dat waarschijnlijk voor je gasklep.

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » di 19 mar, 2013 22:16

Hoi tedraket, hoe weet je zeker dat hij geen vaccumlek heeft meteen aad van -8? Zou deze waarde dan meer moeten afwijken?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 20 mar, 2013 1:36

dit zegt nog niet erg veel bij biopower software maak maar een vacuüm lek door de slang van de carter ventilatie van het gasklephuis te trekken dan komen amul en aadd nog niet heel erg gek hoog

Plaats reactie