DIY buitenhoes! Plus... Water tips

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Beech
Geregistreerd lid

Bericht door Beech » di 11 sep, 2012 12:58

Met de dikke douches die we soms hadden, had ik toch water in mijn auto. Nat onder bestuurdersmat, en achter bij derde boog naar binnen druppen. Balen, maar met hulp van SF toch heel ver gekomen. Speciaal voor de Caab noobs, zoals ikzelf, tips voor de winter en de heel dikke buien:

1) Als je je oude dakkie heel erg hard boent, zoals ik deed, met groene zeep en later met puur APC en een harde nagelborstel, heb ik de indruk dat je de water afstotende functie echt afbreekt. Meguiars impregneer hielp voor geen meter. TIP: 303 High Tech Fabric Guard. Regen blijft echt OP de kap, je kan de druppels er zo af blazen.
2) Check de paravent, de lange zwarte afdekking onder de voorruit. Zo een:
Afbeelding
Heb geen fotos' genomen, maar trof aan 14 jaar oude compost, een vuist dik. Alles verstopt, plus luchtfilter bijna geheel verstopt. Hoe: Dopjes vd ruitewissers, wissers eraf en voorzichtig de paravent loshalen. Dan kan de afdekking eruit, plus de onderliggende plastic plaat.
3) Heb uiteindelijk de schuim mat onder de voeten los gesneden. Zie rode pijl:
Afbeelding
Klets klets nat! 3 dagen in de zon gedrogen. Dan zit je dus echt op de bodemplaat, en kan je deze dopjes
Afbeelding van de bovenkant zien. Verder zitten er (bij mij i.e.g.) een paar rubber dopjes her en der in de bodemplaat. Kan je eruit drukken, heel licht roestig, schoon gekrabt en van zowel onder als boven dicht getektileerd.

Nu dus van boven en onder als het goed is 100% dicht! Tot slot mijn buitenhoes eindelijk klaar gekregen. Voor een ieder die het ambieert: niet moeilijk, niet duur, wel veel werk. Had al wel ervaring met onze bakfiets hoes, die kan nergens binnen staan dus heeft ook een mooie waterdichte pyjama.
Ben best trots op resultaat, dus hier een foto impressie:
Afbeelding Eerst naast auto een schets gemaakt. Bovenkant en 1 zijkant. Herken je de paravent?

Afbeelding Netjes uittekenen op schaal 1:10.

Afbeelding

Afbeelding Modelletje maken.

Afbeelding en toen het naar mijn zin was... Schaal 1 : 1! grote rol papier gehaald. Best groot, dus alles met hartlijn gedaan.
M.a.w., de 1 : 1 is toch nog zo groot, dat het best onpraktisch werken is. Heb alles op 1 helft mooi gemaakt, met idee om dan later het hoesmateriaal dubbel te vouwen, en uit te knippen. Terug klappen, hou je identiek links en rechts over.

Afbeelding Voorruit eraan.

Afbeelding En passen maar! Doe dit niet met wind! Deed ik wel, plus de stadsbus die voorbij komt razen. :lol:

Afbeelding Best wat werk niet vermeld, ben par keer terug geweest voor passen. De witte randen zijn gewoon A4tjes waar ik meer materiaal nodig had.
Het groene spul is het hoes materiaal. Gewoon bij Gamma, de 3 x 4 meter, de blauwe. Is groen aan binnenkant, maakt voor waterafstoting niks uit. Zowieso met 303 Fabric Guard nagespoten op de gestikte naden. Bovenkant plus uitsparing voor spiegel.

Afbeelding Achterkant.

Beech
Geregistreerd lid

Re: DIY buitenhoes! Plus... Water tips

Bericht door Beech » di 11 sep, 2012 13:16

Deel 2:
Afbeelding Van tevoren wel goed bedenken wat je gaat omzomen, daar dus 1 cm. meer materiaal overlaten. Dit is een spiegel uitsparing, bruin is papier en groen is onderliggend uiteindelijke hoesmateriaal.

Afbeelding Het 'hartlijn' verhaal werkte prima, eerst dubbelklappen en een helft doen, terugklappen, zie hier hele hoes.

Afbeelding Ik wilde groen buiten, dus de naden aan blauwe kant naaien...

Afbeelding Spannend! Paar keer passen. Je ziet in het midden ook een zoompje, dus daar had ik al wat teveel materiaal bij elkaar gepakt en 'weg gestikt'.

Afbeelding Zoompjes, plus extra backup tape. Neem een goede tape zoals Pattex, plakt als de ziekte op dit spul. Hoef je niet nog na te naaien.

Afbeelding Uitsparingen voor de ruitenwissers. Heb dit deel lekker ver laten uitsteken. Steekt nu mooi onder de voorrand van de motorkap.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Beech
Geregistreerd lid

Bericht door Beech » di 11 sep, 2012 13:30

Deel 3: Uiteindelijke resultaat:
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Methode van bevestigen: achter 3 maal ronde Velcro bevestiging. Dus ja, 3 keer het mannetje materiaal op de kapafdekking. Zie je na 5 minuten niet meer. Is pikzwart, en mooie cirkels geknipt. Het zachte 'vrouwtje' materiaal aan binnenkant van de hoes. Verder 2 keer een 'spin' op de achterwielen, 2 x een sjorband gesp om de handvaten, en 2 x een gesp rond de spiegels. Getest in wind en veel verkeer langsrijden. Prima!

Afbeelding Ook hier in het midden van de voorruit nog met een naadje wat materiaal weg gestikt. Moet wel beetje strak...

Afbeelding Slim toch? Wel wagen op slot doen, want met wind trekt de hoes soms de hendel omhoog. Sjorband gespje, ook bij de spiegels.

Afbeelding Detail van bevestiging van de spin. Is natuurlijk gestikt, plus achterkant heeft lange repen tape die de trekkracht naar alle kanten uitspreidt.

Afbeelding Doek opgetild, foto door raam heen genomen. Je ziet hier duidelijk hoe de tape aan de achterkant zit van het handvat gespje, ook weer naar rechts en links om de trekkracht te spreiden. That's it!

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » di 11 sep, 2012 13:49

Netjes!

bart1963
Geregistreerd lid

Bericht door bart1963 » wo 12 sep, 2012 19:24

Je kunt er trots op zijn, ziet er mooi uit.
Ik zou zo gaan rondrijden :shock:

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » wo 12 sep, 2012 22:16

ik ben benieuwd of die windproof is.

groet
Marius

frac
Geregistreerd lid

Bericht door frac » do 13 sep, 2012 23:52

Ziet er mooi uit en er is beter over nagedacht dan de hoes die ik heb gekocht voor iets van dertig euro. Die hangt maar een beetje over de spiegels wind te vangen en zit alleen voor en achter vast. Dus ik pik je ideetje een beetje en maak er ook gespen bij de deurklinken aan (voor een classic, dus ik hoef niet bang te zijn dat de deuren open worden getrokken). Ook ga ik de spiegels ruimte geven. Het nadeel van zo'n dekkleed als jij hebt, is wel dat het blauwe vezels afgeeft die maar wat graag aan je wagen blijven kleven. Zeker als het een keer warm is geweest.

Frac

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 31 okt, 2012 16:26

Beech schreef:...Dan zit je dus echt op de bodemplaat, en kan je deze dopjes
Afbeelding van de bovenkant zien. Verder zitten er (bij mij i.e.g.) een paar rubber dopjes her en der in de bodemplaat. Kan je eruit drukken, heel licht roestig, schoon gekrabt en van zowel onder als boven dicht getektileerd.

Nu dus van boven en onder als het goed is 100% dicht! ....
Euh, weet welhaast bijna zeker dat dit afwateringsventielen zijn. Het rubber (mits schoon) sluit af zodat er van onder geen opspattend water doorheen komt, maar als in de auto water komt de staan dan kan dit gelijk weglopen door het rubber. Lijkt me dus niet heel erg verstandig om deze dicht te tectyleren... of bedoel je dat je het metaal rondom de afwateringsventielen hebt getectyleerd? :)

Maartenschuur
Geregistreerd lid

Bericht door Maartenschuur » wo 31 okt, 2012 16:35

Echte liefde is....!

Wij hebben dat soortig kleed ook over de boot als ie int voorjaar voor de deur staat om aan te klussen. Na een paar jaar 2-3 hooguit is het kleed al weer "op" en kun je overnieuw. Puur omdat de zon erop staat en UV de coating/lijm/vezels/weetiknietwat weg brandt. Je kan het ruiken in de zomer als je er langsloopt. Hopelijk heb je er nog lang plezier ervan na zoveel passen en meten!

Plaats reactie