Programmeren T7 ecu

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
richard9722
Geregistreerd lid

Programmeren T7 ecu

Bericht door richard9722 » za 27 okt, 2012 11:51

Hallo,
Ik heb onlangs van een forumlid een extra T7 ecu kunnen kopen.
Deze reserve ecu zou ik graag laten programmeren voor mijn LPT Caab, maar dan graag met iets meer vermogen en koppel.

Zijn er in de buurt van Groningen forumleden die dit (uiteraard tegen vergoeding) voor mij kunnen en willen doen?

Ik weet dat er in het oosten en zuiden van het land bedrijven en forumleden zitten die dit kunnen, maar die wonen toch wat ver van Groningen....

Daarnaast: wat heb ik nog meer nodig om legaal te blijven?
Heb ik andere remmen nodig?
Moet ik verder nog iets aan het onderstel aanpassen?

Wat zijn bijvoorbeeld verder de (technische) verschillen tussen een SE en een aero?

Met de zoekfunctie kom ik niet zo heel ver (zoek waarschijnlijk met verkeerde zoekopdrachten)

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Programmeren T7 ecu

Bericht door carlsson » za 27 okt, 2012 12:29

Legaal blijven is niet het punt, misschien wel de vraag of je het het extra vermogen optimaal en veilig kunt benutten.
Je zou gewoon uit kunnen gaan van de chassi kenmerken specificaties van een Viggen (had standaard al 225-235 pk).
Een steering-clamp uit het Abbott arsenaal is een zinvolle aanvulling, want zo'n sterke voorwiel aandrijver gaat de besturing negatief beinvloeden.
In het Noorden zou je eens bij Speek kunnen navragen of die de ECU kan herprogrammeren en kan laten werken in jou auto.
Een ECU is gepaard aan het chassinummer.
Voor voorbeelden van chassi aanpassingen zou je eens bij Hirsch, Maptun of Speedparts kunnen kijken.
Chassi aanpassingen dat zijn vooral dikkere stabilisator stangen, sportschokbrekers, sportveren, bredere en grotere velgen met lage hiel banden.
De Aero en de Viggen waren het meest sportief ingesteld af fabriek, maar je kunt uiteraard nog wat verder gaan met o.a. stugge chassi-rubbers.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 27 okt, 2012 13:09

carlsson schreef:...Een ECU is gepaard aan het chassinummer. ...
IMMO code is belangrijk, deze moet je overnemen van je originele ECU.
Afbeelding

richard9722
Geregistreerd lid

Bericht door richard9722 » zo 28 okt, 2012 10:25

Dank voor de antwoorden.

Meer vermogen dan een aero (205 PK toch?) heb ik zeker (nog) niet nodig.
Vandaar dat ik vooral op zoek ben naar de verschillen tussen de se en de aero.

Als ik bij diverse aanbieders op het internet kijk, lijkt de remmerij eigenlijk altijd hetzelfde (2002 cabrio). Alleen de viggen is altijd anders. Klopt dat?

Wilde verder iig de steeringbrace kopen, net als stevigere stabilisatorstangen. Overig onderstel twijfel ik over (zie ander topic) omdat ik de Caab nu al redelijk stug vind.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 28 okt, 2012 10:35

Enige technische verschillen zijn:
- Software is anders (bepaald het vermogen)
- Turbo (LPT is Garrett GT17, AERO is MHI TD04HL15T)
- Remmen zijn gelijk (alleen Viggen heeft grotere schijven voor)
- AERO heeft sport onderstel en is 1cm verlaagd

De resterende verschillen zijn in luxe/uitrusten/exterieur/interieur te vinden, niet zozeer in de techniek.

Gewoon zorgen dat je techniek in orde is en naar Stage 1 Tunen (225PK/350NM) en je hebt er een heerlijke motor voor terug.
Dit kan zelfs door je extra ECU op te sturen en geprogrammeerd weer terug te krijgen. Dan moet je hem zelf in de auto plaatsen. Echter een paar uurtjes besteden en ter plaatste laten tunen zou mijn voorkeur hebben.

ARco

richard9722
Geregistreerd lid

Bericht door richard9722 » zo 28 okt, 2012 10:49

Die verschillen was ik naar op zoek. Dank voor het heldere overzicht!
Ik wil namelijk niet het vermogen verhogen zonder dat de auto daar wat remmerij en beheersbaarheid op voorbereid is.

Ook heb ik geen zin in gedonder met verzekeringen, mocht er onverhoopt wat gebeuren. Je hebt niet alles zelf in de hand...

Op locatie tunen heeft zeker ook mijn voorkeur, vandaar dat ik op zoek ben naar een goede tuner vlakbij :)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 28 okt, 2012 16:16

Tja, de cabrio is ook nog wat zwaarder, maar Saab heeft niet de moeite genomen om de reminstallatie te upgraden bij een cabrioversie.
70% van de remcapaciteit wordt door de voorste remschijven verzorgd, dus je zou daarop met 314 mm schijven kunnen werken. Moeten wel 17 inch LM velgen bij, anders heb je te weinig speelruimte. Alleen bij stalen velgen ( b.v. met winterbanden) kun je het op 16 inch houden.

Gedonder met de verzekering dat komt vrijwel niet voor, dan zou een verzekeraar het trouwens razend druk krijgen want er zijn heel wat auto's die gechiptuned zijn zonder verdere aanpassingen aan het chassi en/of de reminstallatie.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 28 okt, 2012 16:55

De 314mm-schijven van de 9-3SS passen niet op deze wagen tenzij je speciale adapters haalt voor je klauwen.

Maartenschuur
Geregistreerd lid

Bericht door Maartenschuur » ma 29 okt, 2012 14:08

Ik heb recent RVS remleidingen van Goodridge laten monteren ipv de rubberen slangen die er standaard onder zitten. Een hele verbetering kwa rem power, de rubberen slangen kunnen wat uitzetten en dat zorgt voor een zacht pedaal. Nu is ie mooi hard. Dit zorgt voor een veel veiliger gevoel.

Plaats reactie