Tuningsadvies voor een 95 Aero 2004

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Marc
Lid van verdienste

Re: Tuningsadvies voor een 95 Aero 2004

Bericht door Marc » do 10 jun, 2004 22:35

Heb je een handbak of een automaat?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 10 jun, 2004 23:44

Dan hangt het er eigenlijk vanaf hoe ver je wil gaan. Zoals je zelf al wel gezien zal hebben zijn de te winnen vermogens met enkel andere software redelijk klein. Op de vraag wie de beste tuner is, durf ik eigenlijk geen antwoord te geven. Wat wel algemeen geweten is, is dat zowel hirsch, maptun, nordic en SQR een goede naam hebben. De laatste 2 zijn hier in de lage landen wel minder bekend.

Bij de set van hirsch zit geloof ik een grotere intercooler en een ander uitlaatsysteem. Grotere intercoolers zijn over het algemeen stevig aan de prijs, maar bij de uitlaat zit er wel een verschil. Maptun levert die van JT, terwijl die van Hirsch in RVS is. Ook is de hirsch uitlaat 2.75" en die van JT 3".

De rest zal je zelf moeten beslissen vrees ik :wink:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 11 jun, 2004 2:12

marky schreef:Bij de set van hirsch zit geloof ik een grotere intercooler en een ander uitlaatsysteem. Grotere intercoolers zijn over het algemeen stevig aan de prijs, maar bij de uitlaat zit er wel een verschil. Maptun levert die van JT, terwijl die van Hirsch in RVS is. Ook is de hirsch uitlaat 2.75" en die van JT 3".
Vergeet ook niet de inlaatpijp vanaf het luchtfilterhuis naar de turbo. Bij Hirsch werd me verteld dat het de beperkende factor voor meer vermogen was op mijn auto.
Hanm heeft zo'n dikke Hirsch pijp op zijn Viggen. Ter hoogte van het uitlaatspruitstuk zit er een hitteschildje om de inlaatlucht niet onnodig op te warmen.

Op onderstaande foto zie je bovenaan een inlaatpijp van een 9-5 Aero. De inlaatpijp eronder is van een oudere Saab met Trionic 5 turbo.
Afbeelding

De dikke buis die Maptun levert.
Afbeelding

ecke
Geregistreerd lid

Bericht door ecke » zo 13 jun, 2004 14:03

Net even gekeken op http://www.saab-performance.com

De 280pk kit houdt het volgende in:
Engine: Modified intake section and charge cooler, single-pipe stainless steel sports exhaust, adjustment of engine electronic system.

Moet zeggen dat ik dat behoorlijk wat veranderingen vindt voor "maar" 30 pk.
Betekent dit dat de standaard aero motor met z'n 250 pk al redelijk aan z'n top zit? Of mag ik die conclusie niet zomaar trekken?

Verder vraag ik me af of je op 250 standaard pk's de 30 extra wel erg zult merken? Mensen met ervaring hiermee?

groet, Willem (die een standaard aero al fanatstisch vindt maar eentje met 280pk nog leuker :wink: )

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 13 jun, 2004 15:12

ecke schreef:
Betekent dit dat de standaard aero motor met z'n 250 pk al redelijk aan z'n top zit? Of mag ik die conclusie niet zomaar trekken?
Het blok zelf zit nog niet meteen aan zijn limiet, maar sommige hardware krijgt het bij nog meer vermogen moeilijk.

De aanvoerbuis naar de turbo is redelijk restrictief, alsook de uitlaat en de intercooler. Vergeet immers niet dat de intercooler en de uitlaat van een 2.0t 150pk hetzelfde is als die van de 2.3T aeromotor. Van de aanvoerbuis bestaan 2 varianten bij Saab. Ook zit de intercooler niet op een ideale plaats, nl achter de condensor.

Het blok zelf kan tot 300pk en meer aan, maar dan zal je intern ook enkele aanpassingen moeten doen.

ecke
Geregistreerd lid

Bericht door ecke » zo 13 jun, 2004 20:52

Ok dat bedoelde ik ook inderdaad. Houdt dus in dat wanneer je echt meer vermogen wil je toch wat meer hardware-matige aanpassing zal moeten doen.

Willem

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 13 jun, 2004 21:02

Klopt, al is het opvallend dat Maptun de intercooler pas in een latere fase vervangt. Of dit dubbele voorzichtigheid is van Hirsch weet ik niet, maar eigenlijk kan je zelf beslissen of die intercooler met je rijstijl nodig is of niet. Als je al het vermogen slechts sporadisch gebruikt, lijkt het me geen noodzaak, maar als je stevig aan het gas hangt, lijkt het me geen overdreven luxe.

Met maarten zijn auto hebben we de inlaatlucht eens gemeten. Deze lag bij een buitentemperatuur van 10° bij normaal rijgedrag tussen de 25 en de 30° Wanneer er echter stevig werd opgetrokken zag je deze stijgen tot een graad of 55.

Bij nog een andere Saab heb ik eens een inlaattemperatuur van over de 80 graden gezien :shock: Het verschil in rijgedrag was dan ook wel dag en nacht.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 13 jun, 2004 22:30

ecke schreef:Houdt dus in dat wanneer je echt meer vermogen wil je toch wat meer hardware-matige aanpassing zal moeten doen.
Na alle hardware aanpassingen voor het 280pk pakket, is bijvoorbeeld de turbo weer de beperkende factor. Boven de 300pk vormen de zuigers in een B235R het zwakke punt.

Zie ook onderstaand topic over Viggentuning. In de Viggen ligt hetzelfde B235R blok als in de 9-5 Aero. Door verschillen in het inlaattraject is de inlaatlucht bij een 9-5 schijnbaar 15 graden lager bij volle belasting. Waarschijnlijk is dit terug te voeren op de grotere intercooler van de 9-5.

http://www.motor-talk.de/t234741/f244/s/thread.html

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 14 jun, 2004 3:10

marky schreef:Klopt, al is het opvallend dat Maptun de intercooler pas in een latere fase vervangt. Of dit dubbele voorzichtigheid is van Hirsch weet ik niet......

Bij nog een andere Saab heb ik eens een inlaattemperatuur van over de 80 graden gezien :shock:
Hirsch is vrij terughoudend als het om maximale vermogens gaat. Als tijdens het mappen de inlaatlucht boven de 75 graden komt is er volgens Hirsch blijkbaar de grens bereikt. De 75 graden wordt echter niet gehaald als de auto op de weg eenzelfde vermogen moet leveren. Zelfs de grote ventilator die Hirsch gebruikt op de testbank kan blijkbaar niet evenveel koelen als 'echte' rijwind.

Nog maar weer een linkje naar een relevante discussie op een ander forum :wink: :
http://www.saabscene.co.uk/cgi-bin/ulti ... 3/850.html

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 15 jun, 2004 16:42

Als je op de Maptun website de opeenvolgende stages aanklikt voor jouw model, krijg je een beeld van de onderdelen die vervangen moeten worden bij een bepaald vermogen.
Het is een indicatie, geen gouden regel die altijd opgaat. Hirsch pakt de zaken net iets anders aan, maar uiteindelijk hebben ze dezelfde doelen: de inlaatlucht zo koel mogelijk houden en de motor beter laten ademen om maximaal rendement van de softwarewijzigingen te krijgen.

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » ma 21 jun, 2004 0:11

atlas schreef:Ik ben sinds 1 maand in bezit van een 95 Aero...
En je vindt hem nu al niet meer snel genoeg....??? :wink:

Ik zou voor hirsch tuning gaan, aangezien dit met behoud van garantie mogelijk is. Aangezien je een gloednieuwe auto hebt lijkt mij dit wel een groot voordeel. Het is echter wel prijzig, maar als je een nieuwe 9-5 aero kan betalen moet dat ook nog wel kunnen toch :twisted:

ecke
Geregistreerd lid

Bericht door ecke » wo 23 jun, 2004 12:45

Jelmer schreef:Het is echter wel prijzig, maar als je een nieuwe 9-5 aero kan betalen moet dat ook nog wel kunnen toch
:? Weet jij veel Jelmer, misschien is er wel jaren gespaard voor deze auto. Over geld is helemaal niet gesproken en jouw reactie komt op mij een beetje jaloers over, geeft verder niet kan me helemaal voorstellen. Maar vind persoonlijk dat soort opmerkingen over iemand anders portemonnee een beetje overbodig. Niet de bedoeling om bot over te komen! en no hard feelings!

Zelf zou ik voor de hirsch-upgrade gaan omdat ik het risico niet zou willen lopen op een garantie-claim van een kapotte motor die afgewezen wordt vanwege een niet door Saab nl goedgekeurde tuner.

Willem

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » di 29 jun, 2004 10:51

ecke schreef: Over geld is helemaal niet gesproken en jouw reactie komt op mij een beetje jaloers over, geeft verder niet kan me helemaal voorstellen.
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat het mij onverstadig lijkt om eerst een flink bedrag te investeren in een auto om deze vervolgens te tunen waardoor 'garantieverlies' optreed :roll:.
Immers dan koop je een nieuwe auto met garantie (waarvoor je gewoon betaald) om vervolgens deze garantie weg te gooien.
Mocht de hirsch tuning onverhoopt toch buiten het budget vallen, dan zou ik niet, eventueel later, gaan tunen.

Overigens kan ik mededelen dat ik idd jaloers ben, maar mijn opmerking was niet bijterig bedoeld.

ecke
Geregistreerd lid

Bericht door ecke » di 29 jun, 2004 19:15

Jelmer, dan zijn wij het volledig met elkaar eens! het risico van een "plof" zonder garantie (maptune) zou mij ook doodnerveus maken!
Zou ook altijd of voor hirsch of voor geen tuning gaan!

Mijn reactie was overigens ook niet lullig bedoeld hoor, als het zo overkwam excuses!

Willem

ecke
Geregistreerd lid

Bericht door ecke » di 29 jun, 2004 19:21

Atlas,

Wat gaaf! Ben heel erg benieuwd! Maar dat komt wel goed :wink:
voorlopig nog ff "afzien" met 250 paardjes...

groet, Willem

Plaats reactie