mijn zwarte 90

1985-1987
sb153b
Geregistreerd lid

Re: mijn zwarte 90

Bericht door sb153b » wo 03 okt, 2012 19:48

Tsja, vind die klus zeker bij een 90 een niet te lastige klus.

Starten en rijden is nu helemaal geen issue meer als de starter om die reden meegedraaid heeft. Best wel raar idd dat een aantal mensen zich richten op een dynamo van horen zeggen en op afstand een verkeerd advies geven wat slecht kan uitpakken maar ook niet werkt.

Ik heb trouwens -het was tenslotte m'n werk- nog enige prettig geprijsde goed gereviseerde starters liggen, roep evt maar.

Deurslotcilinders vervangen? (niet echt m'n hobby :roll: ) Als je toch een andere contactslotcilinder met sleutel kan krijgen dan zou ik gewoon een extra (onderscheidend gemerkte!) sleutel aan je bos hangen, 1 voor contactslot en de ander voor de deursloten.
Evt kan je -maar dit is wel veel kostbaarder- een nwe slotcilinder laten maken op de sleutel die je al hebt, daar zijn bedrijfjes voor maar ook Saab schijnt dit te kunnen verzorgen, iig voor de wat nwere Saabs maar mogelijk ook voor de classicachtigen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 03 okt, 2012 20:02

Allemaal leuk en aardig maar weer wordt van achter een beeldscherm diagnose gesteld. Ik heb al vaker van dit soort dingen gehoord maar meestal klopt er geen hout van het verhaal. Eerder is de veer in de contactslot kapot of het contactblokje. Mocht het toch het contactslot zijn (wat niets te maken heeft met het terugveren, dus als de sleutel er nog in past en je kunt hem draaien na loshalen van het onderliggende tandwiel dan is die nog goed) dan kan je een andere slotcilinder "ombouwen" naar jouw sleutel of de vijl methode toepassen. Alle sloten vervangen is echt 100% onzin! Ik heb deze klus al vaak gedaan bij auto's met meerdere sleutels. Is appelje eitje als je weet hoe het moet.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 03 okt, 2012 21:35

Funky Dude schreef:Filmpje is erg donker, maar op basis van je beschrijving denk ik aan een dynamo die in de soep gelopen is. (Ik ben echter zelf niet bekend met dit probleem...)
Zie de kleine lettertjes, daarnaast bleek het verhaal niet volledig, kan gebeuren.

In elk geval is het probleem nu gelokaliseerd en kan mr-toet-toet het gaan oplossen.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 03 okt, 2012 23:16

The Devil's Own V4 schreef:
sb153b schreef:Best wel raar idd dat een aantal mensen zich richten op een dynamo van horen zeggen
Lees voor de aardigheid het topic eens terug: je bent zelf één van de fanatiekste volgers van het dwaalspoor, je daarbij nota bene telkens beroepend op je jarenlange ervaring... :wink:
:lol: Dás een goeie Melle :!: , je moet wel van een bepaalde info uit kunnen gaan. Aangenomen is de dynamo, dus dan zijn daar de pijlen op gericht. Gaat het over iets dan werpt men zich daarop, lijkt me vrij logisch anders geef je geen antwoord op een vraag. Geef jij dan misschien antwoord op vragen die niet gesteld worden?
Idd ben ik een volger van een -onbewust- door een ander gelegd en in stand gehouden dwaalspoor, ik geef -vanuit m'n expertise op dat specifieke gebied- aan wat bij die voorkomende klacht de mogelijke gevolgen/gevaren zijn. Wie ben jij om die expertise op een dergelijk kromme wijze aan de kaak te stellen?
Veel kwalijker is het dat er keer op keer mensen die een auto niet aan nader onderzoek onderwerpen vanachter hun beeldschermpje roepen dat je gewoon kan rijden, ik geef terecht aan dat ik dat niet op afstand kan omdat ik de auto niet gezien heb.
Juist door dit voorval blijkt maar weer eens dat ze er pijnlijk ver vanaf zitten met hun aanmatigende woorden.

Bij de weg, het komt voor dat slotpinnetjes en veertjes in het contactslot zelf willen bij verregaande slijtage (en daar heeft een classicachtig nogal eens last van) wel eens tussen de cilinderdelen schieten en blijven steken/klemmen en dan blijft eea hangen, meestal in de startstand omdat de sleutel dan losgelaten wordt en de veerdruk onvoldoende is voor terugschieten.
In dat geval dient de contactslotcilinder en bijv niet het contactblokje vervangen te worden.
Wat het ook is, het is iig wel zaak om de oorzaak van het blijven hangen van de starten zeker weg te nemen omdat anders de volgende starter ook weer grote kans loopt om snel te sneuvelen.

mr-toet-toet
Geregistreerd lid

Bericht door mr-toet-toet » do 04 okt, 2012 10:53

Ik vind de conclusies die in eerste instantie getrokken waren erg logisch, was de man van de ANWB er niet achter gekomen, dan had thom het morgen wel gezien, dus er zou geen probleem geweest zijn
Volgende keer zal proberen om wat sneller onder de motorkap te kijken (was gewoon extreem druk) en wat foto's te plaatsen
De sleutel draaid nu wel om, maar het gaat erg stroef, auto staat nu voor de zekerheid onafgesloten in z'n vrij zodat ik morgen in ieder geval naar thom kan rijden, wat dat kan nu wel gewoon veilig

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » do 04 okt, 2012 15:35

Melle Z: de Duivel's eigen betweter.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 04 okt, 2012 21:23

@ mr toet toet: Gezien het geluid had het zeker plausibel geweest dat dit geluid van een dynamo afkomstig was met de beschreven manco's.
Het geeft ook helemaal niet als je iets niet weet alleen een advies van een op afstand zonder onderzoek brengt een zeker risico met zich mee.
Met zaken als brand, koeling of kortsluiting neem je beter geen risico's.
Het is me nog niet geheel duidelijk, ga je nu toch rijden? Een ander probleem, hoe kom je er nu bij dat dit wel gewoon veilig gedaan kan worden dan?

mr-toet-toet
Geregistreerd lid

Bericht door mr-toet-toet » do 04 okt, 2012 21:33

Man van de ANWB zei sleepkabel, ff vaart maken, auto starten door koppelen stil zetten, sleepkabel eraf en rijden maar

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 04 okt, 2012 22:04

Dat is principe als je zeker weet de bendix geheel vrij loopt van de starterkrans, en dat kortsluiting of intrekken relais uitgesloten is, zonder garanties als het mis gaat.
Zoals al geschreven werd, is te hopen dat ie niet afbrandt.
Gezien de absurde inwendige rommel in de gemiddelde meegedraaide starter (oa de indringende brandlucht, "ontplofte" koper, binddraden, borstelkoolstof en borstelhouders komen je bij openen tegemoet, niet vreemd gezien de enorme toerentallen die het anker door de 1: ca 20 aandrijving van het vliegwiel op de bendix draait) is dat zonder demontage en vervolgens isoleren van de electrische aansluitingen niet mogelijk.
Een auto was om die reden destijds (en is!) niet verantwoord zo op eigen kracht verrijdbaar.

Brandslang
Geregistreerd lid

Bericht door Brandslang » do 04 okt, 2012 22:33

Ik ben benieuwd of het allemaal goed gaat, ik vind het wel spannend klinken allemaal.
Misschien is het toch verstandig om te kijken of Thom je kan ophalen met de Rolling Road. Of iets anders verzinnen...

mr-toet-toet
Geregistreerd lid

Bericht door mr-toet-toet » do 04 okt, 2012 23:21

Aangezien het advies hier is niet rijden gaan we morgen gewoon slepen

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 05 okt, 2012 1:00

oftewel aanslepen en trappen met dat ding! :wink:

mr-toet-toet
Geregistreerd lid

Bericht door mr-toet-toet » vr 05 okt, 2012 8:19

Toch maar besloten me op te laten halen, kan het sleepoog op de 90 niet eens vinden...
Lekker handig van me, heel fijn die regen... :S

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 05 okt, 2012 10:22

Misschien zou slepen iets veiliger zijn geweest maar het gevaar voor kortsluiting en brand is zeker niet weg.
Kort door de bocht opmerkingen zijn niet erg als de onderbouwing maar meteen in dezelfde reactie volgt, iig het goed dat je het nu nuanceert en nu met opbouwende tips en vraagtekens kom die ik op m'n beurt dan ook graag wil toelichten.
Terecht geef je aan dat afkoppelen koppelen van draden en isoleren en goede oplossing is. Ik heb ook al aangegeven dat afkoppelen van de elektriciteit/starter daar een oplossing voor is, dat en ter plekke repareren.
Daarmee heb je dan meteen het probleem van het gebrek aan rembekrachtiging ondervangen.
Je inschatting dat het hier om een reductiestarter gaat is geheel juist, tenminste als het om een origineel 90 blok zou gaan. Kan bij een ouder type starter ook maar door te verwachten schade aan het planetair stelsel is het alleen maar waarschijnlijker dat de bendix is uit blijft staan de plunjer de relaiscontacten in verbinding houdt. Ook waar dat het anker betrekkelijk klein is maar de inhoud van de meegedraaide starter is evengoed een bizar goed geleidende, vanwege het koolstof zelfs explosieve, letterlijke mix van spullen. Iemand die als eens een goed meegedraaide starter opengemaakt heeft weet hoe dat ruikt en eruit ziet, het lijkt een wonder dat eea en ook georganiseerd ingezeten heeft, zo vol. Alles geleidend en dat wil je niet blootstellen aan spanning via die enorm die kabels (die dus enorme stromen kunnen voeren voor een grote kortsluiting die tot een enorme warmteontwikkeling leidt zo lang de accu maar levert of kan verwerken), zeker niet icm trillingen door rijden.
ANWB mensen zijn doorgaans niet dom maar ook gewoon mensen. Inmiddels ken ik wel 2 gevallen uit naaste omgeving waar een verkeerde inschatting tot grote hinder en kosten en noodzaak tot coulance leidden, door de ANWB is dat uiteindelijk ook netjes vergoed.
Toch ben ik nog steeds lid van de ANWB omdat ze overwegend prima werk doen en het het beste is wat en in NL voor die situatie geboden wordt.
Of het toch gaan rijden zeker tot brand oid leidt is nooit met zekerheid te zeggen maar heeft best een hoge waarschijnlijkheid, zeker vanuit een onderbouwd bedrijfsmatig protocol van een grote gerenommeerde organisatie.
Aanslepen en rijden is echt zo'n ononderbouwde opmerking waar we vanaf moeten of je moet het risico goed kunnen inschatten en bij schade/ongeluk als gevolg van onverantwoord en hier zelfs herhaald advies minstens ruimhartig de portemonnee willen trekken...
Vooraf weten waar en of er een sleepoog zit is idd handig, nu ophalen dus.
Je goed recht maar wat ik niet begrijp is dat ik had aangeboden dat ik je morgen mogelijk had kunnen helpen met de hele klus op locatie maar dat ik je daar geheel niet op in bent gegaan. Was gezien de inschatting toch makkelijker/goedkoper en circa even snel geweest?

mr-toet-toet
Geregistreerd lid

Bericht door mr-toet-toet » vr 05 okt, 2012 12:18

Je gaf aan dat je dan een flink stuk om moest rijden, vandaar dat ik er niet op in was gegaan
Thom woont voor mij om de hoek, dus het is nu prima opgelost :)
Toch bedankt voor het aanbod

Plaats reactie