Automaat 9-5 aero tegen B234R blok?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
gydomatra
Geregistreerd lid

Automaat 9-5 aero tegen B234R blok?

Bericht door gydomatra » ma 24 sep, 2012 22:46

Af en toe ben ik bezig met mijn project om een motor en bak uit een 9000 aero in een matra murena te bouwen.

Maar nu neig ik steed meer naar het idee om de handgeschakelde bak te vervangen door een 5-automaten bak uit bv een 9-5 aero.

Nu vraag ik mij af of iemand weet wat de overbrengingsverhoudingen zijn van de hoogste versnelling en het differentieel.

En past deze bak 1op 1 tegen mijn B234R blok? Kan ik de 9000 aero aandrijfassen gebruiken?

En dien ik nog meer aanpassingen te doen om het geheel wekend te krijgen? Bv trionic5 aanpassen?

Iemand wijze woorden?

Bijvoorbaad dank.

tanisha
Geregistreerd lid

Re: Automaat 9-5 aero tegen B234R blok?

Bericht door tanisha » ma 24 sep, 2012 23:20

O das wel een uitdaging!

de asian bakken zijn computer gestuurd kortste klap is een volledige 9-5 aero boom in de matra hagen en de kop van de b234 aan te passen op het t7 spruitstuk en zo compleet als 9-5 te draaien

iets gemakkelijkere optie een 900ng boom gebruiken en een 4 traps asian te gebruiken die kan ook nog 400nm hebben

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 24 sep, 2012 23:24

tanisha schreef:asian bakken
Het is geen Asian maar Aisin (AW = Aisin Warner), zoekt wat makkelijker.

Ik heb van een gerenommeerde tuner begrepen dat de 4-speed automaatbakken van de vroege 9-5 de sterkste zijn. Ik weet er een die met +/- 350 pk en 420 nm (staat ongeveer als grens 'te boek' voor die bak) rijdt en die blijft nochthans al een behoorlijk tijdje heel. Dit hangt aan een flink aangepast B234R blok (9000 Aero T5) aan met TD04-19T#6

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 24 sep, 2012 23:39

iets zegt mij dat bij hele kabelboom dit idee overboord gegooid wordt!

al die bakken kunnen 400nm aan ik heb het ooit eens uitgezocht

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 24 sep, 2012 23:42

Tja ik heb er zelf totaal geen ervaring mee, is voor mij nog te nieuw spul... houd bij mij op na de 9000 tot nu toe... zou zelf voor een kabelboom niet terugdeinzen maar ik houd denk ik meer van knutselen dan de meeste hier... maar giulliettaevo is ook niet zo snel bang van een klusje :D

Vraag is of het boutpatroon van een AW 5-aut. overeenkomt met een 9000 b234 blok, dat krijgt giulliettaevo ook wel pas maar dat zou voor mij persoonlijk meer het probleem zijn dan kabel wirwar (aangezien ik niet kan alu lassen). Nu we het toch over boutpatronen hebben welke motoren/bakken combi's passen er eigenlijk op elkaar? Is dit bij de 9-5 en 9-3 sport sedan hetzelfde of is het ooit gewijzigd? 9000 weet ik dat het tussen 93 en 94 gewijzigd is en dat de eerste 9-5 ook dat patroon hebben als 9000 94-98

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 24 sep, 2012 23:50

bak past er zo achter das het probleem niet de motor moet alleen wel weer onder een andere hoek anders komt het met de automaat niet goed
assen kan je dan van een 900ng/9-3 pakken
t5 wordt een probleem voor de 5 traps waarvan de ecu op t7 gericht is dus hele kabelboom gebruiken en het spul op t7 laten draaien!

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » di 25 sep, 2012 23:05

dank voor de reacties tot nu toe.

Ik begrijp dat ik dus dat ik beter bijna alles kan gebruiken van een 9-5.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 5-automaat omdat ie minder toeren draait en dat is wel erg fijn.

260 a 270 pk zou mooi zijn , meer hoeft niet van mij. Ik verwacht dan ook niet meer dan 400 Nm te hebben dan, dus dat zal wel goed gaan.

misschien dus alles van de 9-5 , behalve de turbo en het onderblok, en inlaatspruitstuk van een 9000 aero.

Zal de T7 kabelboom moeilijker te ontleden zijn dan de T5 kabelboom?

En is het mogelijk om de T7-automaat te bedienen met flippers op het stuur?

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » di 25 sep, 2012 23:09

Sapphire schreef:Nu we het toch over boutpatronen hebben welke motoren/bakken combi's passen er eigenlijk op elkaar? Is dit bij de 9-5 en 9-3 sport sedan hetzelfde of is het ooit gewijzigd? 9000 weet ik dat het tussen 93 en 94 gewijzigd is en dat de eerste 9-5 ook dat patroon hebben als 9000 94-98
Tja, ik weet niet welke combi's motoren/bakken passen. Maar ik ben wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn en wie er ervaring mee heeft.

Misschien hier een topic over openen?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 25 sep, 2012 23:23

Euhm, draait een aut5 wel zoveel minder toeren dan een aut4? Heb de specs zo niet bij de hand...

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 25 sep, 2012 23:32

je snapt het nog niet helemaal t7 boom ontleden kan je vergeten bij de 9-5 werkt niks zonder de rest

alle componenten hebben elkaar nodig om te kunnen functioneren dus zal de volledige boom met echt alle componenten dus ook abs en zo in de matra gebouwd moeten worden

de motor moet rechtop als bij een 9-5 en je zal de assen van een 9-5 of 900ng of 9-3 moeten gebruiken

die 9000 inlaat kan je ook niks meer mee je moet dan echt de 9-5 inlaat hebben met het t7 gasklephuis

dit is een zeer moeilijk maar haalbaar project met als beloning:
t7 aansturing dus biopower optie en open sid
5 traps automaat met flippers aan het stuur

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 25 sep, 2012 23:35

tanisha schreef:je snapt het nog niet helemaal t7 boom ontleden kan je vergeten bij de 9-5 werkt niks zonder de rest

alle componenten hebben elkaar nodig om te kunnen functioneren dus zal de volledige boom met echt alle componenten dus ook abs en zo in de matra gebouwd moeten worden
Tenzij je verstand hebt van CANBUS systemen... dan valt daar met wat creativiteit wel wat op te verzinnen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 25 sep, 2012 23:46

zelf dan nog t7 motor ecu, 5 traps automaat ecu en abs hebben elkaar nodig!

maar 4 traps met 900ng boom en t5 aansturing is een kortere klap daar kan je wel veel meer uit snoeien maar ook daar heb je de abs nodig

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 25 sep, 2012 23:53

tanisha schreef:zelf dan nog t7 motor ecu, 5 traps automaat ecu en abs hebben elkaar nodig!
Welnee, ze hebben de signalen van elkaar nodig... maar de automaat computer heeft niet zo heel veel input signalen nodig.

Het probleem is alleen dat vroeger voor elk signaal een draadje was. Dus je zou dan kunnen uitzoeken welk signaal over welk draadje loopt en dan stuk voor stuk draadjes trekken naar de juiste component of een emulator/simulator bedenken.
In de nieuwe CANBUS wereld gaan deze signalen niet meer over een draadje, maar over de CANBUS. Dit heeft veel voordelen, voor uitlezen, voor diagnose (een signaal kun je over de canbus live volgen), beschikbaarheid van de signalen op elke component, etc etc. en staat toe dat er veel meer intelligentie in een dergelijk systeem te stoppen is, terwijl het transport systeem simpel blijft.

Het 'probleem' in dit specifieke geval is dat de hobbyisten prima weten hoe ze een draadje moeten trekken... en een signaal emuleren lukt misschien een slimme hobbyist ook nog wel... maar informatie op een CANBUS systeem plaatsen is toch een behoorlijke stap verder (in de meeste gevallen; te ver).

Even terug naar dit geval... je zou de signalen welke de automaat nodig heeft over het canbus systeem moeten sturen. Dus bijvoorbeeld wielsnelheid, motor toerental, etc.. Maar de automaat maakt zich niet druk om of de airco aan of uit staat; dus een dergelijk signaal zou je kunnen schrappen van de bus.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 26 sep, 2012 0:15

zit een foutje in je beredenering de automaat ecu is op een bepaalt motor type en aansturing geprogrammeerd

als je al om de can bus heen komt zou de automaat ecu ook nog moeten wat eigenlijk beide niet haalbaar is dus kom je in de praktijk weer terug op mijn verhaal wat ook monniken werk is en een fiks aantal aanpassingen vergt aan zowel de matra als de kabelboom

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 26 sep, 2012 1:41

tanisha schreef:als je al om de can bus heen komt zou de automaat ecu ook nog moeten wat eigenlijk beide niet haalbaar is dus kom je in de praktijk weer terug op mijn verhaal
Als ik even mag volstaan met een quote:
brinky schreef:Tenzij je verstand hebt van CANBUS systemen... dan valt daar met wat creativiteit wel wat op te verzinnen.
Immers de automaatbak heeft geen input nodig van een ABS systeem. Bij trionic 7 is dit echter blijkbaar zo geprogrammeerd dat de ECU de inputwaarde van alle parameters bekijkt. Het is dus de kunst om e.e.a. zo te programmeren dat de aut. ECU niet weet dat hij een ABS signaal mist (door dit te simuleren ofwel door hem te laten vergeten dat hij input van ABS nodig heeft).... gevorderde materie, maar met software is alles mogelijk.

Weet nog wel wat dingen die niet mogelijk waren tot iemand het toch deed... De kwartmijl in 10 seconden bijvoorbeeld.

Plaats reactie