Circuit auto '02 9-3, Stage 4, Eibach/Bilstein, afslankcursu

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gesloten
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Circuit auto '02 9-3, Stage 4, Eibach/Bilstein, afslankc

Bericht door millerman » ma 03 sep, 2012 23:57

Dank voor de tips! We zitten sowieso ook nog met de gewichtsverdeling. Die is nu erg ongelijk, waarbij alles natuurlijk voorin zit. Daardoor komt de achterkant erg hoog. Dat zal ook bijdragen aan het duiken voor. We willen sowieso de accu naar achteren verplaatsen, maar verder nog weinig ideeën bij hoe we dat recht kunnen breien. Uiteraard als we er een fatsoenlijk onderstel onder leggen, ook goed laten uitwegen.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » di 04 sep, 2012 0:08

Is het wel bekend wat de kracht van de veren is en kunnen in- en outbound van de dempers worden ingesteld? Als het laatste niet het geval is dan is het voor voorlopig, tot er een nieuw budget is, niet onverstandig om de veren eens te laten nameten bij JRZ of een ander.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 04 sep, 2012 0:29

Kracht van de veren is mij niet bekend, standaard Eibach verlagingsveren voor de 9-3. Dempers zijn Bilstein B8. Sportief straatsetje, maar niet geschikt voor serieus werk. Vandaar de zoektocht naar serieus werk dat wel ingesteld kan worden, inderdaad in- en outbound. Maar budgettechnisch staat dat voor volgend jaar pas op de rol.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 04 sep, 2012 0:42

We zouden eens kunnen kijken wat alleen andere veren doen... zal wel niet de hoofdprijs kosten.
Ik denk echt dat die B8's zo slecht nog niet zijn, die Eibachs zijn, volgens mij, echter teveel op comfort gericht. Een vrij slap eerste gedeelte wat daarna wel wat stijver wordt. Maar dat slappe eerste gedeelte wil je eigenlijk niet. Eigenlijk wil je, volgens mij... helemaal geen progressieve veer, maar gewoon een lekker strakke :mrgreen:

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » di 04 sep, 2012 1:46

Niet elke bestuurder is van een harde veer gecharmeerd. Ik wel, maar heb geen stem.
In de uitleg van Millerman moest ik even aan mijn eigen eerste auto denken. Toenmalige Groep 1 was sterk gelimiteerd, alleen werd toen nog niet zo streng gecontroleerd. :wink:
Ook dempers van Bilstein maar dan de omgekeerde versie en aangepaste behuizing door TTE. Nieuwe veren laten maken, door mij afgekeurd en de 2e set was goed. Toen wel een goed compromis tussen verhard en onverhard.
Dus voorlopig alleen de veren zou een leuk alternatief kunnen zijn omdat dat niet zo duur is.
Dan nog even een ander probeersel: probeer eens dit soort bochten remmend in te gaan met de linker voet. Als jullie vaker naar dit circuit gaan zorg er alleen dan wel voor dat je zo lang mogelijk buiten blijft voordat je instuurt. Dan kan je èn remmend de bocht in tot het clipping point èn gelijktijdig met gas geven een betere balans proberen te krijgen.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 04 sep, 2012 6:26

Misschien eens contact op nemen met Abbott? Die scheuren al langer met 900/9-3's over het circuit namelijk.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 04 sep, 2012 11:15

Vanwege de lichte achterkant staat ie daar in ruststand redelijk hoog op zijn poten. Op onderstaande foto is duidelijk hoeveel de auto naar achteren gaat hangen bij acceleratie.

Afbeelding

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » di 04 sep, 2012 22:01

Gezien de voorkant is de outbound daar niet echt verkeerd. Misschien toch even de spaarpot goed nakijken voor de veren.

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » wo 05 sep, 2012 18:23

Ben het volledig met VdLindenMM eens: bilstein dempers zijn prima, had ook de upside-down versie op mijn divisie (= groep maar dan belgisch :P ) 1 rallyswift, ging lekker in de bochtjes (niet in vergelijking met een classic mini :( )
Spijtig dat ik deze dag moest missen, hernia doet weer (heel) vervelend.
Volgende keer kom ik een biertje drinken jullie aanmoedigen! :mrgreen:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 17 sep, 2012 20:36

Er was nog budget voor een blik verf.

Afbeelding

Afbeelding

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 17 sep, 2012 20:42

+25pk minstens! :lol:

Jethro
Geregistreerd lid

Bericht door Jethro » ma 17 sep, 2012 20:51

Extra verf = extra gewicht. Wat is dat nu? :mrgreen:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 17 sep, 2012 20:55

We hebben speciale lichtgewicht verf gehaald. Hier zitten belletjes helium in verwerkt, waardoor het totaalgewicht van de dunne laag verf opgeheven wordt door de negatieve zwaartekracht.

:wow:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 17 sep, 2012 20:55

...tja, dat wordt minder kroketten eten... :grin:

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » ma 17 sep, 2012 20:57

+1 voor de witte verf in het haar van a85 :)

Gesloten