Naafmoer Sonett
-
panhead
- Geregistreerd lid
Re: Naafmoer Sonett
Ik ben er nog niet helemaal uit
. Ik neem aan dat de aandrijfas los moet, maar aan welke zijde, wiel of versnellingsbakkant?

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Als je besloten hebt de as los te maken ipv de rubbers over de T te trekken, dan moet de as uit de homokineet, aan de wielkant dus. (Zie ook Haynes H7.5 blz 106.)panhead schreef:Ik ben er nog niet helemaal uit ... aandrijfas los ... maar aan welke zijde
Hang de hele naaf aan de T (zonder de lagers en tussen twee plankjes) stevig en verticaal in een bankschroef, leg wat poetslappen o.i.d. onder de naaf op de grond, maak de CV schoon van al het vet zodat je ziet wat je doet en het vet je niet om de oren spat, neem een bankhamer en zet die met de smalle kant op een in de tekening met groen aangegeven vlakje van de binnenste ring van de homokineet (niet op de ring die eventueel op de as zit - rood aangegeven).

Neem nu een andere zware hamer en sla HARD op de achterkant van de bankhamer (pas op staalsplinters, zet een veiligheidsbril op). Zo dus;

Na wat proberen en met wat geluk valt de hele naaf nu van de as af, op de stapel poetslappen. Je kunt nu de rubbers van de as afschuiven en vervangen door nieuwe.
Terugplaatsen van de as in de CV is deel 2...

-
panhead
- Geregistreerd lid
Dank voor deze uitleg, maar wat bedoel je met over de T trekken? Dan hoeft de as niet los?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
De as in de CV laten zitten en de rubbers over de andere kant (de bakkant, met het T vormige uiteinde waar twee lagerdoppen op zitten) heen trekken.
Zie eerdere reacties...
Zie eerdere reacties...
-
kemman
- Donateur (2x)

Eigenlijk is het allergemakkelijkst om de compete as met schijf e.d. uit te bouwen en dan met enig beleid het over het t-stuk van de bakzijde te monteren: naaldlagers eraf, hoes bakzijde eraf, met een stanleymes o.i.d de hoes wielzijde eraf snijden en de nieuwe hoes over het t-stuk bakzijde frummelen.
Lukt echt!
Succes.
Lukt echt!
Succes.
-
panhead
- Geregistreerd lid
Ik zal er weer eens goed naar kijken. Bedankt voor alle tips alvast.
-
s96
gegoede
De as zit middels een borgring in de homokineet en is met een tik te verwijderen uit deze
Onderste fuseekogel lossen dan moordenaar cq pijpentang op de as om deze op zijn plek te houden en een flinke tik op de naaf waarna je de as uit de homokineet haalt en de hoes kunt vervangen
s96
gezocht 96
De as zit middels een borgring in de homokineet en is met een tik te verwijderen uit deze
Onderste fuseekogel lossen dan moordenaar cq pijpentang op de as om deze op zijn plek te houden en een flinke tik op de naaf waarna je de as uit de homokineet haalt en de hoes kunt vervangen
s96
gezocht 96
-
maup
- Donateur

Ik heb voor dit probleem een keer een gereedschapje gemaakt. In de aandrijfas is een groef gedraaid, die klem ik in de uitsparing, ik draai de moeren aan (de koppen van de bouten duwen tegen de groene vlakken van 72sonett3) en de as komt los van de homokineet

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ik probeer het me voor te stellen, maar dat lukt niet...maup schreef:... In de aandrijfas is een schroef gedraaid, die klem ik in de uitsparing
Heb je er een plaatje van?
-
RedArrow90
- Geregistreerd lid
Ik heb bij mijn Sonett III de linkerkant helemaal uit elkaar gehaald om de stofhuis te vervangen, maar dat was een behoorlijk klus. Met name het weer in elkaar krijgen met dat kleine ringetje zonder special tool was een hele toer. Overigens heb ik dop 34 gebruikt om de naafmoer los te krijgen.
Ik moet de rechterkant nog doen en heb gisteravond de aandrijfas er vast uitgehaald. Nu zit ik te dubben of ik ga proberen de hoes over de T te trekken, maar daar moet je wel erg veel kracht op zetten met het risico op scheuren. Weet dus nog niet wat wijsheid is. Is Sonett 72sonett3 vooralsnog de enige die een gescheurde hoes heeft meegemaakt bij deze aanpak?
Ik moet de rechterkant nog doen en heb gisteravond de aandrijfas er vast uitgehaald. Nu zit ik te dubben of ik ga proberen de hoes over de T te trekken, maar daar moet je wel erg veel kracht op zetten met het risico op scheuren. Weet dus nog niet wat wijsheid is. Is Sonett 72sonett3 vooralsnog de enige die een gescheurde hoes heeft meegemaakt bij deze aanpak?
-
maup
- Donateur

Even een plaatje gemaakt, de blauwe gedeeltes zijn twee bouten, als je de moeren tegen het rode gedeelte aandraaid pers je de aandrijfas uit de homokineet.(er zat een schrijffout in mijn vorige bericht waardoor die niet te begrijpen was)

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ja, nu is het me duidelijkmaup schreef:Even een plaatje gemaakt...
Op vSaab loopt ook net een draadje over ditzelfde onderwerp, iemand daar schreef dat hij het op beide manieren heeft gedaan maar zijn voorkeur is nu ook 'over de T', hij gebruikt daar wel een zelfgemaakt gereedschapje voor, een schoenlepelachtig ding die het rubber over de T heen geleidt;

Jaaaren geleden ben ik eens bij een een Peugeotgarage geweest waar ze een soort afgeplatte trechter gebruikten over de T heen en daar het rubber overheen trokken. De Peugeot 205 die we toen hadden had een soortgelijke constructie vwb stofhoezen, aandrijfassen en homokineten.
Misschien heb ik toen gewoon pech gehad, of een slechte hoes... Het was in ieder geval wel balen dat een splinternieuwe hoes van 20 euro uitscheurde.RedArrow90 schreef:... Weet dus nog niet wat wijsheid is. Is Sonett 72sonett3 vooralsnog de enige die een gescheurde hoes heeft meegemaakt bij deze aanpak?
-
RedArrow90
- Geregistreerd lid
Het over de T schuiven is helemaal gelukt
. 'Gewoon' met een schroevedraaier en gepaste kracht er overheen gewipt. Deze aanpak scheelt echt enorm veel werk ten opzichte van alles uit elkaar halen. Heb wel de as helemaal uit de Sonett gehaald omdat je via het katteluik geen enkele manouvreerruimte hebt.
Nu nog de stuurhuishoezen vervangen en de achterremmen gangbaar maken en dan kunnen we opgaan voor een nieuwe APK
Nu nog de stuurhuishoezen vervangen en de achterremmen gangbaar maken en dan kunnen we opgaan voor een nieuwe APK
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Mooi, nu weet panhead ook wat de mogelijkheden zijn.
Ik wacht nog even zijn resultaat af voordat ik mijn strategie aanpas...
Ik wacht nog even zijn resultaat af voordat ik mijn strategie aanpas...
-
maup
- Donateur

Nee hoor is gewoon de groef voor het rubber, de uitsparing in het gereedschap rustig op maat vijlen tot hij net past, de groef is diep genoeg72sonett3 schreef:
Heb je die groef zelf op de as gedraaid?