Circuit auto '02 9-3, Stage 4, Eibach/Bilstein, afslankcursu

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gesloten
Maarten
Lid van verdienste

Re: Circuit auto '02 9-3, Stage 4, Eibach/Bilstein, afslankc

Bericht door Maarten » wo 23 mei, 2012 23:38

...dat je je geld in moet zetten op fun verhoging...
Klopt als een bus! Fun is de reden waarom we met dit projectje begonnen zijn.

Voordeel van de kooi is dat de torsiestijfheid én de veiligheid verbeterd worden. Twee vliegen in één klap.
Het doorlassen van de carrosserie staat niet op ons lijstje. Dat is voorlopig een stap te ver.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 24 mei, 2012 1:57

En met kooi, stoelen, riemen en helm mag ik van mijn vrouw tenminste ook mijn zoontje meenemen :grin:

Maar precies zoals Maarten aangeeft. Veiligheid en stijfheid.

Voorpoten volgen wel als we weer wat kapot te gooien hebben... al die aanpassingen zijn niet bepaald goedkoop :-?

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » do 24 mei, 2012 10:17

Een discussie/logisch nadenken over fun, stijfheid dan wel veiligheid is een aanzienlijke. Gezien de, vermeende, zekere vorige uitspraken lijkt me dat dan ook niet zinvol.
Laat ik dan uit eigen ervaring aangeven dat het erg snel gaat door de grote krachten werkingen die ontstaan op een circuit, dat de "kop" van de auto uit het lood komt te staan. Door alleen het midden gedeelte stijver te maken is er totaal geen samenhang meer met de "kop" waar de motor en de vernellingsbak is en dus het zwaarste gedeelte van de auto.
En dan heeft een GT3 voor mij ook alleen maar sloopwaarde.
De aangebrachte voorzieningen (uit verbazing) en mogelijk advies zoals ik die eerder heb gedaan, hadden mijn auto toen wel en hebben er voor gezorgd, mede door een 50 gram lichtere nieuwe Bell helm, dat ik na een exit op een boom bij een evenement met 140 + km/u niet mijn nek heb gebroken maar "slechts" 2 gescheurde pezen van mijn nek waar ons aller hoofd mee vastzit. Daar zal ik mijn hele leven last van blijven houden
Mijn bijrijder is 1 1/2 maand later na die crash overleden, in een doorddeweekse situatie, eind van de dag op weg naar zijn huis, in eenzelfde situatie maar dan een linker bocht. Hij reed privé toen in eenzelfde soort auto maar dan opgebouwd voor het circuit als fun auto en zonder die voorzieningen..
Laat ik duidelijk maken dat van de buitenkant mijn auto eruit zag als eentje die een behoorlijke crash had meegemaakt, maar de onderkant van voor tot en met de plaatdelen van de achterlicht units was niet om aan te zien. De auto van mijn bijrijder hoefde je alleen nog maar te pletten want het was al bijna een vierkant blok.
De adviezen zijn alleen goed bedoeld maar de uitvoering is een eigen verantwoordelijkheid.
Ik zou in ieder geval mijn kinderen dus niet in zo'n auto meenemen.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 24 mei, 2012 11:58

Wij raken voorlopig alleen pilonnetjes ipv bomen, "echte circuits" doen we nog (even) niet.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » do 24 mei, 2012 12:44

Om het topic niet verder te vervuilen zal ik hierna dit alleen nog met nieuwsgierigheid volgen, alleen wil ik nog even kwijt wat krachten kunnen doen. Ongeacht de snelheid.
Aanwezige toeschouwers die mijn ongeluk zagen vertelden dat de auto circa 1,5 meter tegen de boom opklom, vervolgens 180° in de lucht draaide, over de weg vloog om vervolgens aan de andere kant, 8 meter verder, in een greppel te belanden.
Daarnaast is lang geleden in het BTCC nog op een Engels circuit, ik weet niet meer welke, een coureur met zijn Volvo 850T op een aarden wal geknald. De auto was een wrak en de coureur ook.
En als de deelnemers aan dit project gaan deelnemen aan de Midsummer Night evenementen op Zandvoort (ik weet eigenlijk niet of die nog onder deze naam bestaan), dan heb ik niet de illusie dat ze op half gas gaan rijden. En het Scheivlak is behoorlijk gevaarlijk net als Bos uit. En op de Ring heb ik ook verschillende wrakken in de vangrail moegen meemaken door overmoed of what else. In de eerste heb ik nog een dodelijk ongelijk mogen meemaken. En verder kennen we natuurlijk andere beelden.
Maar goed, ik wens de deelnemers veel geluk, wijsheid en gezondheid toe.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 24 mei, 2012 12:54

Wanneer we weer verder gaan zijn er diverse items mbt veiligheid om over na te denken.
Rijden op een circuit brengt risico's met zich mee, dat weet iedereen.

Afbeelding

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » do 24 mei, 2012 13:38

G-ice schreef:Wanneer we weer verder gaan zijn er diverse items mbt veiligheid om over na te denken.
Rijden op een circuit brengt risico's met zich mee, dat weet iedereen.
In vergelijking met het rijden op de openbare weg, vallen de risico's volgens mij nog wel mee.... 8)
Of je die auto nu prepareert om er het DTM mee te rijden of "gewoon" voor een fijne trackday!

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » do 24 mei, 2012 13:52

In vergelijking met het rijden op de openbare weg, vallen de risico's volgens mij nog wel mee....
Door dit soort opmerkingen en gedachtegangen moest ik toch reageren. ONGELOOFLIJK!!!!!!!!!!!! Schijnbaar geen kranten gelezen, geen nieuws gevolgd dat een paar weekenden geleden mensen zijn overleden bij snelheidsevenementen. En dan ging het niet eens snoeihard.

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » do 24 mei, 2012 14:10

vdLindenMM schreef:
In vergelijking met het rijden op de openbare weg, vallen de risico's volgens mij nog wel mee....
Door dit soort opmerkingen en gedachtegangen moest ik toch reageren. ONGELOOFLIJK!!!!!!!!!!!! Schijnbaar geen kranten gelezen, geen nieuws gevolgd dat een paar weekenden geleden mensen zijn overleden bij snelheidsevenementen. En dan ging het niet eens snoeihard.

Elke vorm van snelheidssporten brengt risico met zich mee. Maar je kan het ook overdrijven.
Ik ga verder niet de discussie aan.

Wat mij betreft klaar en weer verder met dit mooie project, waarin met (relatief) beperkte middelen en hoop ervaring wordt opgedaan in combinatie met -volgens mij- heul veul pret!! :D

keesvanputten
Geregistreerd lid

Bericht door keesvanputten » do 24 mei, 2012 14:40

Uit de posts van vdLindenMM blijkt dat hij de nodige ervaring heeft op het circuit/rally-terrein. Dit in tegenstelling tot vele anderen (waaronder ik). Dan kun je zijn opmerkingen afdoen als overbezorgd of overdreven, maar je kunt er ook je voordeel mee doen en je eraan scherpen. Corrigeer me vooral als ik het verkeerd heb, maar ik denk dat de heren topicstarters niet alleen zitten te wachten op lofuitingen van enthousiaste onwetenden, maar dat (kritische) feedback van kenners ook welkom is. Los van de vraag of die feedback moet leiden tot een aanpassing van de plannen.

Verder een harstikke gaaf project, veel :O: -plezier!

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » do 24 mei, 2012 15:59

Kritisch is goed. Absoluut. En dit zijn geen discussies die je kunt winnen of verliezen. :idea: Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dhr vd Linden dit pas is gaan verkondigen NA zijn ongeluk. Waardoor IK het toch anders interpreteer dan wanneer dit niet het geval was geweest.

Ik heb ook de nodige ervaring op circuits. Heb het nodige gezien ook, maar zelf nog geen grote klapper meegemaakt tot op heden. Alleen kleine :lol: Maar deze zin doet me toch de wenkbrouwen fronzen: En dan heeft een GT3 voor mij ook alleen maar sloopwaarde. Ik kan hier niets mee en denk dat de beste man niet weet waar die over praat.

Een rolkooi en enkele verstevigingen komen zowel veiligheid als fungehalte ten goede. Maar vraag je t.a.v. de waarschuwingen van dhr vd Linden dan wel af of je uberhaubt op een circuit moet gaan rijden want je blijft risico's houden wat je ook allemaal aan je auto veranderd :!: :idea:

My 2 cents. (en nog steeds veel succes!)

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » do 24 mei, 2012 16:04

Qua veiligheid zou ik sowieso de HANS aanbevelen zoals al getoond door G-ice.

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » do 24 mei, 2012 17:35

HANS voor een trackday hobby auto? Veiligehid voor alles dus. Maar je bent denk ik wel de enige dan. Heb het zelf nog niet gezien bij trackdays. Ja, toch. Cor Euser had hem om in zijn Marcos. Maar da's dan ook geen trackday auto meer :lol:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 24 mei, 2012 18:52

Alle tips zijn welkom hoor, het is allemaal goed bedoeld zo te lezen. Leuk dat iedereen meedenkt!

Voor de uitvoering wegen we met zijn allen af of de kosten opwegen tegen het risico dat we er mee af denken te dekken. En dat risico is weer afhankelijk van waar we gaan rijden en op welke manier.

De zwakste schakel in iedere raceauto is altijd de bestuurder. Dus we denken er ook hard aan om de bestuurders eens een upgrade te geven in rijvaardigheid op circuits. Naast de basis die we nu hebben neergezet, denken we dat we daarmee een van de betere investeringen kunnen doen om veiliger thuis te komen!

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » do 24 mei, 2012 23:48

Absoluut Millerman. Als je dat alleen al onderkent ben je imho goed bezig. (En voor als je de smaak te pakken hebt je racelicentie halen.)

Gesloten