Circuit auto '02 9-3, Stage 4, Eibach/Bilstein, afslankcursu

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gesloten
Coenwagner
Geregistreerd lid

Re: Circuit auto '02 9-3, Stage 4, Eibach/Bilstein, afslankc

Bericht door Coenwagner » ma 21 mei, 2012 21:58

Oeh vet die kooi! Goede keuze om naar de autosport company te gaan, die kunnen dat wel!

Wat gaan jullie met het onderstel doen? JRZ's laten maken :-P+

Komt er nog een LSD in?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 21 mei, 2012 22:01

Onderstel blijft voorlopig gelijk, gezien ons budget. Eerst kijken welk effect dit heeft en wat er nog verbeterd kan worden. Dan pas verder zoeken naar een oplossing.

De LSD willen we wel, we zijn nu aan het nadenken over het type versnellingsbak dat goed zou zijn.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 21 mei, 2012 23:39

Oeh... kan nie wachte :O:

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » di 22 mei, 2012 8:11

Autosport company is idd geen goede keuze daarvoor. Prachtig locatie ook waar ze zitten!!

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 22 mei, 2012 8:20

Ik zou nog een dwarse balk achter de laten voorstoelen maken. met gordelogen erin. Kun je daaraan de schouderbanden van de gordel vastmaken. En de stoel eraan vastzetten.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 22 mei, 2012 8:26

Maarten schreef:.

De kooi wordt uitgebreid met een aantal extra balken. Ik ben duidelijk geen graficus, maar onderstaande afbeelding geeft een idee van wat we voor ogen hebben.
-De B-stijlen worden onderling verbonden met een buis die achter de stoelen loopt. Hier worden de gordels later ook aan bevestigd. -Achter de stoelen komen ook twee diagonale buizen die aan de bodemplaat gelast worden.
Afbeelding
zie pagina 6 !

.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 22 mei, 2012 10:26

Tijdens het bespreken van de mogelijkheden zijn talloze verschillende opties de revue gepasseerd. Bij het maken van de tekening heb ik een fout gemaakt. We worden een dagje ouder en dan begint het geheugen je in de steek gelaten. :oops:

We hebben het gehad over de balken aan de zijkant die de onderkant van het schuine kruis verbinden met de beugel voor de B-stijl. Ook hebben we de horizontale balk achter de voorstoelen besproken. De maker van de rolkooi gaf echter aan dat de gordels ook aan de horizontale balk, onder aan het schuine kruis, tussen de veerpoten bevestigd kunnen worden. In de afweging tussen toegevoegde waarde van extra balken, het extra gewicht per balk en ons budget is de horizontale balk komen te vervallen.

Toen ik naderhand thuis de tekening zat te maken vroeg ik me ook al af hoe we dan aan 5 extra balken gekomen zijn. :-S+ De diagonale verbindingen achter de stoelen zijn uit één stuk en die had ik als twee stuks geteld. Onderstaande afbeelding klopt met de werkelijkheid. Excuses voor de veroorzaakte verwarring en foutieve informatie. :oops:

De rolkooi voor de SAAB 9-3 is klaar. Er is een telefoontje geweest van The Autosport Company dat we 'm al kunnen ophalen.

Afbeelding

Bij het wegbrengen van de auto vertelde de rolkooibouwer dat een vriend van hem een SAAB had laten tunen bij G-ice. Dat blijkt Fer dus te zijn.
Bedankt voor het plaatsen van de foto's, Fer!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 22 mei, 2012 14:09

Passen er nog wel genoeg kratten bier en een BBQ in? Of hebben we daar nu een STG5 9-5 Estate service wagen nodig?

Anders vind ik het toch wel minder... :drunksingers:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 22 mei, 2012 14:17

Afbeelding

:drunksingers:

Lekker bezig overigens mannen :D

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » wo 23 mei, 2012 1:43

Wat mij verbaast in de tekening is het ontbreken van 2 buizen van de voorste poten naar de veerpoot domes. In mijn auto's had ik van elke poot nog een buis recht naar voren door dashboard en schutbord en nog van, bijna, onderen naar de bovenste buis. Schuin naar boven dus. Deze 2 samenkomend in een driehoek tegen de veerpoot dome en alles vastgelast op een grondplaat van 12 x 10 x 0,3 cm. En dan nog een verstelbare buis tussen de 2 veerpoten.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 23 mei, 2012 8:54

Mij ook! ;) Maar dat komt goed, daar moeten nog even wat kabels voor omgelegd / tijdelijk verwijderd worden.

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » wo 23 mei, 2012 9:41

Jeetje. Mooi werk zo'n kooi. Maar ik schrik van de noodzaak om een 9.3 op deze manier een beetje stijf te maken. Is dat nou de heritage van Opel die daar in terecht is gekomen?

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » wo 23 mei, 2012 9:57

Elke auto, ongeacht het merk, is zo slap als een vaatdoek. Heeft dus niets met Saab dan wel GM ofzo te maken. Elke carrosserie bestaat uit zeer veel plaatwerkdelen die alleen maar zijn gepuntlast.
Door de krachten welke ontstaan op een circuit komt er veel torsie op de body. Zeg maar wringen. Dat geeft de auto een weg gedrag wat je niet wilt.
Indien de de body niet verder doorlast dan zal je stijfheid moeten halen uit o.a. de kooi.
En zo kan je verder werken met de in -en outward bound van de dempers en de soort veren die gebruikt worden. Maar dat is weer rijder gebonden.

Edit: als ik een voorstel mag doen betreffende de stijfheid van de "kop" van de auto: maak van +/- 2,5 mm plaatstaal een gelijkbenige driehoek met zijden van ongeveer 35 cm. Las deze vast op de blak waar de scharnieren van het portier zitten en op de balk waar het spatbord is gemonteerd. Precies onder en voor de balken ongeveer 4 cm inzagen en haaks ombuigen richting motorruimte.

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » wo 23 mei, 2012 21:55

Nu ga je m.i. toch iets te snel door de bocht. Mijn GT3 heeft geen kooi nodig om aan het stempel " slap als een vaatdoek' te ontkomen. Ik heb er wel een rolkooi in gebouwd. Maar dat is meer een veiligheids aspect. Ook een 'gewone' 911 heeft geen kooi nodig. Alleen ervaren coureurs merken het verschil.

En om een leuke trackday auto te bouwen is het m.i.niet absoluut noodzakelijk om ZO ver door te schieten dat een raceauto ontstaat. Mijn ervaring heeft mij geleerd dat je je geld in moet zetten op fun verhoging en in 2e instantie op rondetijden verbeteren. Dat doe je in eerste instantie niet met een mega stijve carrosserie.

my 2 cents.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 23 mei, 2012 23:08

Eens, maar voor de 9-3 (zeker 5-deurs) geldt wel dat het een slappe vaatdoek in de bocht is. Ben echt benieuwd hoe merkbaar het is :D

Gesloten