Circuit auto '02 9-3, Stage 4, Eibach/Bilstein, afslankcursu
-
brinky
- Donateur

Re: Circuit auto '02 9-3, Stage 4, Eibach/Bilstein, afslankc
Ja, het is misschien beter dat een modje ff het APK en dichtlassen verhaal eruit sjoeft... haha... waarvoor mijn excuus.
Het gaat me er niet om of jullie de wagen nu wel of niet dichtlassen... maar ik ben (nog steeds) van mening dat het voor de APK geen afkeurpunt is. Maybe agree to disagree?
Ooohhh, en welke koppeling gaan jullie nu monteren? Viggen koppeling? Of meteen maar voor iets dat nog een stukje steviger is?
Bij mijn weten passen de Viggen assen overigens niet in het DIFF omdat de spline vertanding echt fysiek anders is... maar dat is 'hear-say'.
Het gaat me er niet om of jullie de wagen nu wel of niet dichtlassen... maar ik ben (nog steeds) van mening dat het voor de APK geen afkeurpunt is. Maybe agree to disagree?
Ooohhh, en welke koppeling gaan jullie nu monteren? Viggen koppeling? Of meteen maar voor iets dat nog een stukje steviger is?
Bij mijn weten passen de Viggen assen overigens niet in het DIFF omdat de spline vertanding echt fysiek anders is... maar dat is 'hear-say'.
-
Injectie
- Moderator
Als meneer de keurmeester (ik oa) niet kan zien dat er een deur zat. dan kan meneer de steekproefcontroleur dat toch ook niet meer zien...G-ice schreef:Het gaat over de APK steekproef meneer, niet voor jou of de keurmeester.Injectie schreef:ALS de deur netjes is afgelast en de handgrepen ook verwijderd zijn. En de gaten en randen onzichtbaar zijn weggewerkt is het voor mij geen deur meer. Anders wel.![]()
Een kooi voegt meer toe dan gelaste deuren, dus waarom het risico nemen?
kooi voegt enorm veel stijfheid toe. maar deuren dichtlassen ook.
Als je het kenteken inleverd heb je idd niks met de apk te maken. Maar als ik het goed begrijp willen ze ook blazen over de nordschleife. en dan is een APK goedkeuring verplicht.Edward9-5 schreef:Maar als je er nu een pure circuit-auto van maakt die niet meer op de openbare weg komt en vervoer van en naar het circuit doe je d.m.v. een autoambulance... dan zit je toch ook niet meer met de APK - eisen?
Kun je er van alles aan doen binnen de regels die bijv. het circuit stelt.
Of mag je alleen rijden op de dagen dat jullie dat doen, met auto's die ook op de openbare weg mogen?
Onze gele circuitbakken hebben een kooi. en alle 4 de deuren dichtgelast. Kofferdeksels zitten zelfs vastgelast....
instappen is idd in dukesofhazard style. Maar die hebben ook geen kentekens meer.
-
millerman
- Donateur (3x)

We gaan kijken hoe we een koppeling van een Viggen/9-5 kunnen monteren. Daar moeten we even goed naar kijken, maar dat kunnen we mooi doen nu de auto toch niet beschikbaar is. Er is gelukkig best wat informatie over te vinden als je wat zoekt.brinky schreef:Ooohhh, en welke koppeling gaan jullie nu monteren? Viggen koppeling? Of meteen maar voor iets dat nog een stukje steviger is?
-
Edward9-5
- Geregistreerd lid
Aha! Wist ik dus niet. Vandaar de vraag.Maar als ik het goed begrijp willen ze ook blazen over de nordschleife. en dan is een APK goedkeuring verplicht.
Verder maar weer over de koppeling e.d.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Mag een rolbeugel dan wel van de APK
Tja, zo'n semi-racewagen heeft maar een doel, zo snel mogelijk rondje draaien.
Vraag mee trouwens af of er geen speciale gesinterde koppelingsplaten te krijgen zijn bij Sachs of moet de hele drukgroep worden verzwaard.
Tja, zo'n semi-racewagen heeft maar een doel, zo snel mogelijk rondje draaien.
Vraag mee trouwens af of er geen speciale gesinterde koppelingsplaten te krijgen zijn bij Sachs of moet de hele drukgroep worden verzwaard.
-
millerman
- Donateur (3x)

Het moet wel betaalbaar en rijdbaar blijven. Er zijn alternatieven die betaalbaar zijn, maar niet meer fatsoenlijk rijden en er zijn alternatieven die op alle vlakken top zijn, maar relatief een vermogen kosten.
En een rolbeugel mag wel van de APK. Ik stond er echt van te kijken, want dat van die deuren is echt een gevalletje waarbij regels het doel voorbij schieten. Het doel is natuurlijk om inzittenden veilig het voertuig te laten verlaten. Maar met een gebrek aan achterbank, rolkooi die dwars door de zetels loopt en gordels die er overheen gespannen worden, is toch wel heel duidelijk dat er niemand meer kan zitten. En dat dus de deuren niet meer nodig zijn. Maar goed... Genoeg over geschreven, het zij zo. Die rolkooi geeft al zoveel meer stevigheid, daar kan een standaard coupé niet tegenop!
En een rolbeugel mag wel van de APK. Ik stond er echt van te kijken, want dat van die deuren is echt een gevalletje waarbij regels het doel voorbij schieten. Het doel is natuurlijk om inzittenden veilig het voertuig te laten verlaten. Maar met een gebrek aan achterbank, rolkooi die dwars door de zetels loopt en gordels die er overheen gespannen worden, is toch wel heel duidelijk dat er niemand meer kan zitten. En dat dus de deuren niet meer nodig zijn. Maar goed... Genoeg over geschreven, het zij zo. Die rolkooi geeft al zoveel meer stevigheid, daar kan een standaard coupé niet tegenop!
-
Coenwagner
- Geregistreerd lid
Koppeling zou ik Sachs vezwaarde druk groep nemen, en originele Aero koppelings plaat. volgens mij ook verkrijgbaar bij Abbot en Jam Saab
http://uksaabs.eu/UKS/viewtopic.php?f=3&t=93461" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb zelf een Spec koppeling(Spec maptun clutch, 600Nm) in mijn 9-5, deze heeft ook een verzwaarde drukgroep, maar ook een speciale koppelingsplaat, met aan 1 kant normaal organisch voerings materiaal, en aan de andere kant van de plaat 4 stukken koper.
Driveability is wel ok, alleen omdat hij aan 1 kant gesinterd is wil hij graag happen, maar dit wordt weer gecompenseer door de andere kant met normale voering.
Het zit tussen de aero koppeling en een aan/uit koppeling in.
Ik weet niet of ik nog een keer deze koppeling zou plaatsen, als ik weer voor de keuze stond! Ik denk dat ik dan die Sachsdrukgroep zou nemen en een originele aeroplaat!
Misschien laat ik dat er ooit nog opzetten, als mijn bak er weer afgaat op mijn LSD te plaatsen! Een iets zwaarder koppelings pedaal boeit me niet, maar anders aangrijpen van de koppeling wel!
Succes met je koppeling keuze maken!
http://uksaabs.eu/UKS/viewtopic.php?f=3&t=93461" onclick="window.open(this.href);return false;
En die gozer rijd met 411pk, 425lb/ft rond!Hi Matt - Martin @ jamsaab supplied me with a Sachs uprated pressure plate, genuine Saab friction disc and a new slave cylinder for approx £700 (plus fitting costs.) Despite my best efforts it still won't slip
Ik heb zelf een Spec koppeling(Spec maptun clutch, 600Nm) in mijn 9-5, deze heeft ook een verzwaarde drukgroep, maar ook een speciale koppelingsplaat, met aan 1 kant normaal organisch voerings materiaal, en aan de andere kant van de plaat 4 stukken koper.
Driveability is wel ok, alleen omdat hij aan 1 kant gesinterd is wil hij graag happen, maar dit wordt weer gecompenseer door de andere kant met normale voering.
Het zit tussen de aero koppeling en een aan/uit koppeling in.
Ik weet niet of ik nog een keer deze koppeling zou plaatsen, als ik weer voor de keuze stond! Ik denk dat ik dan die Sachsdrukgroep zou nemen en een originele aeroplaat!
Misschien laat ik dat er ooit nog opzetten, als mijn bak er weer afgaat op mijn LSD te plaatsen! Een iets zwaarder koppelings pedaal boeit me niet, maar anders aangrijpen van de koppeling wel!
Succes met je koppeling keuze maken!
-
gfgf
- Donateur (2x)

Jullie zijn goed bezig. Ben benieuwd naar de ervaring met de rolkooi, die zal het natte-krantgehalte van zo'n 9-3 flink verminderen!
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
De trackday heren kennen hem al:
http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=258
Is alleen voor de 9-5, maar misschien dat er ook iets vergelijkbaars is voor de 9-3.
trapt iets zwaarder maar grijpt fijn aan. Heel goed doseer baar. Gijs en Maarten waren er erg over te spreken toen ze er mee koppelden.
Best leuk ding en zou 600 nm moeten kennen hebben
.
http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=258
Is alleen voor de 9-5, maar misschien dat er ook iets vergelijkbaars is voor de 9-3.
trapt iets zwaarder maar grijpt fijn aan. Heel goed doseer baar. Gijs en Maarten waren er erg over te spreken toen ze er mee koppelden.
Best leuk ding en zou 600 nm moeten kennen hebben
-
inactief
- Geregistreerd lid
Heb ik laatst uitgezocht, ook voor de 9-3 te maken...
Vergelijkbare specs.
Vergelijkbare specs.
-
Fer99-T16
- Geregistreerd lid
Gespot bij "The Autosport Company"
Dikke bak hoor...............

Veel race plezier toe gewenst.
Mvg,
Fer
Dikke bak hoor...............

Veel race plezier toe gewenst.
Mvg,
Fer
-
millerman
- Donateur (3x)

Wow, dat vordert al snel! Ziet er goed uit, kan niet wachten... 
-
Fer99-T16
- Geregistreerd lid
Echt vet die kooi! 
-
millerman
- Donateur (3x)

Grappig ook dat ik een jaar geleden al met die maat van je heb staan lullen over de rolkooi, toen in Udenhout.
-
Fer99-T16
- Geregistreerd lid
Ja, tijdens mijn ecu Upgrade.
Wel leuk dat de kooi nu ook daar gebouwd is.
Ik ben nog niet zover.
Wel leuk dat de kooi nu ook daar gebouwd is.
Ik ben nog niet zover.