Circuit auto '02 9-3, Stage 4, Eibach/Bilstein, afslankcursu

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gesloten
gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Circuit auto '02 9-3, Stage 4, Eibach/Bilstein, afslankc

Bericht door gfgf » zo 13 mei, 2012 13:22

evo schreef:maar 220 pk? :grin:
Nou, 225 dan :wink: Je begrijpt het idee wel: je geld en tijd besteden aan optimaliseren van het onderstel in plaats van slijtage door een overmaat van koppel en vermogen. Of moet het een dd (daily dragster) worden?

Mannen, leuk project. Ga zo door en hou ons op de hoogte! :bluethumb:

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » zo 13 mei, 2012 13:29

Kijkend naar de fotos en jullie commenteer lezend denk ik dat jullie heel veel zullen hebben aan stuggere stabilisatorstangen. Ik heb ze ooknu en ik kan je vertellen dat i.c.m eibach veren en b8 dempers dit wonderen doet. Voor een dergelijke circuit bak zou je ook een set serieuze coilovers kunnen overwegen maar daar zit een aardig prijskaartje aan. Swaybars doen echt heel veel mer dan je verwacht en kost niet zo veel. :mrgreen:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 13 mei, 2012 13:45

Oké vooruit :roll: .

Het begon eigenlijk vrijdag avond, ik moest weer is een paar biertjes drinken in de stad. Veelste laat thuis natuurlijk maarja volgende ochtend moest ik om 10 uur bij G-ice zijn.
De ochtend zelf mijn auto sleutels kwijt dus die zoeken met een hoop stress, snel de auto in en weg. Oownee portomenee vergeten, weer terug naar binnen en we konden weer opweg :mrgreen:.

En de vergeetachtigheid zou nog heel de dag in de weg zitten.

Eenmaal met Gijs onderweg naar Lelystad gingen we nog even ontbijten bij de mac, umm waar is mijn portomenee? Shit! Die ligt nog in de auto ;-|+.

Na een ritje te hebben gezwaaid naar anderen Saab's aangekomen in Lelystad moesten we ons aanmelden. Toen moesten we ons inschrijven, ook je rijbewijs nummer moest je invullen. Handig dit zit in mijn portomonee :|. De mensen daar waren erg vriendelijke en gemoedelijk dus voor deze keer was het ok. lucky me :wow:.

Nadat iedereen een rondje had gereden moest ik... Helm op, bestuurders nummer op de ruit en gaan. Eerste rondje lekker rustig aan gedaan, baantje en de auto beetje verkennen. Tijd? 1 minuut 23.
Meteen door voor een 2e rondje. Deze keer wat sneller proberen te starten. Rondje ging al wat vlotter, tijd was 1 minuut 2.
rondje 3, dat zig zag moest wel wat sneller kunnen dus gingen we dat nu maar is proberen. met een tijd van 0 minuut 59,50
Bij het 4e rondje gingen we maar is wat later proberen te remmen want die gebruikte ik te weinig naar mijn zin. Dat ging bij de laatste bocht niet helemaal goed waardoor ik veel snelheid verloor en ik niet meer naar de eind tijd heb gekeken....

Rondje 5. Die enen bocht moeten we toch wel wat sneller kunnen nemen. Lekker laat op de rem, oowjeej dat gaat niet goed en schoven we zo rechtdoor met 4 geblokkeerden wielen de pylonen in :mrgreen: .
Maarten was de enigen die dat (gelukkig) zag. En ik denk dat hij er best om heeft moeten lachen :wow:. Gelukkig nergens schaden gereden behalve een pylon met hoofdpijn.

Het laatste en 6e rondje toch maar wat rustiger op de rem bij die bocht :mrgreen:. Resultaat van was 57,52 sec.
Best oké voor z'n prutser :mrgreen:.

Dit was eerste keer voor me dat ik iets op een circuit deed, en vond het erg gaaf! En ook goed voor je stuur mans kunst, je brengt je in situaties die je op de weg (bijna) niet tegen komt. En dat is leuk :mrgreen:.

Vond het leuk om met jullie 9-3 een keer een rondje te mogen crossen! Thnx.

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » zo 13 mei, 2012 14:56

Max niet zoveel zuipen :lol:
Echte sporters gaan de avond ervoor om 9 uur naar bed :-S+
En dan zal de vergeetachtigheid ook wel minder zijn.
Maar goed het is 'n leuke ervaring, en die pakken ze je niet meer af.

Grt Hennie

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 13 mei, 2012 20:42

Er ligt nieuwe software klaar om het probleem met de slippende koppeling te ondervangen. In de grafiek is het verschil met de originele software te zien. Het koppel wordt langzamer opgebouwd en het maximale koppel is over een breed toerengebied verlaagd.

Afbeelding

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 13 mei, 2012 21:29

als mijnheer koppeling moelijk doet dan vliegt die eruit :evil:
9.5 koppeling is al groter tegenover viggen ,toch die 9.5 aero bak er tegen klussen ?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 13 mei, 2012 22:43

9-5 en viggen koppeling hebben de zelfde koppel specs.
Ik ben benieuwd naar evo's koppeling experiment! :mrgreen:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 13 mei, 2012 22:55

9-5 bak heeft ook een ander differentieel wat ook de viggen gebruikt. Hierdoor gaan je steekassen niet meer passen.
Misschien wel leuk om op voorhand te weten en niet nadat de bak er reeds onderhangt

Verder wel een leuk project, hoop jullie deze zomer een keertje te zien op een trackday.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 14 mei, 2012 9:28

heey
ik onderschrijf ook het bericht van marc
echter stel ik me de vraag wat is anders ? de dikte van assen tegen over viggen en normaal 9.3 ,wat zo is
maar zijn de tanden die in het diff schuiven hetzelfde (ik denk het wel ),ik vermoed niet dat hier een uitzondering voor gemaakt is
anders is het kwestie van passende assen zoeken (of laten passen )
lange uitgaande as = is volgens mij dezelfde als bij de viggen en 9.5 ,word ook op de zelfde plaats vastgeschroeft op de motor
dan is het enkel de twee korte assen passen (of passend maken )
en daar kan de lengte een verschil maken ,daarvoor zullen we naar de wielbasis dienen te kijken
mvg werner

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 15 mei, 2012 0:13

Maarten schreef:Er ligt nieuwe software klaar om het probleem met de slippende koppeling te ondervangen.
Ik vond dat de koppeling de dag goed overleefde. In z'n had ik nergens last van!

Het is echter wel verstanding om Mr Sensible verantwoordelijk te maken voor het terugtunen, ik ben voor opvlammen die koppeling! :mrgreen:
Gelukkig is Maarten koning T7 suite en fixt die onze ecu even naar verstandigere waardes! 8)

Zonder dollen, ik was bang dat we zaterdag maar 2 rondjes hadden kunnen rijden tot einde koppeling.
Dus zo snel mogelijk iets op verzinnen, terugtunen is beter dan niet kunnen rijden volgende keer!

Heb jij toevallig nog leuke trips gemaakt met de Saab vandaag Maarten?
Het kan toch niet zijn dat er voor de volgende dag geen upgrades gepland zijn?! :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 15 mei, 2012 0:18

een weet ik nu al:

Meer stickers :mrgreen:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 15 mei, 2012 0:19

Ik denk dat we voor de volgende keer nog wel een paar lijnen en kruizen door het interieur kunnen halen.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 15 mei, 2012 3:01

In eerste en tweede versnelling verliezen de banden grip voordat de koppeling gaat slippen. Aangezien we tijdens het slalommen alles in tweede versnelling doen is het daar niet zo'n probleem. In hogere versnellingen krijgt de koppeling het pas moeilijk, dan hebben de banden wel genoeg grip.

De huidige 'watjessoftware' voldoet aan de eis van evo: 220pk bij ongeveer 4000rpm :wink: . Belangrijkste is dat we voorlopig kunnen blijven rijden zonder dat de koppeling in rook opgaat. Doordat de meesten van ons een daily driver hebben met meer motorkoppel dan de trackday SAAB lijkt het gevoelsmatig inderdaad alsof je in een rijdende chicane onderweg bent :roll: .

Zoals G-ice aangeeft is het hoog tijd voor de volgende upgrade.
Om het overhellen in de bochten nog erger te maken heb ik vandaag opdracht gegeven om met behulp van stalen buizen het zwaartepunt wat hoger te leggen :wink: .
De 9-3 staat momenteel bij The Autosport Company voor de rolkooi. We wisten grotendeels wat we wilden en hebben vanmiddag de wensen en de mogelijkheden doorgesproken. Het uitgangspunt was de basisrolkooi zoals hieronder staat afgebeeld.

Afbeelding

De kooi wordt uitgebreid met een aantal extra balken. Ik ben duidelijk geen graficus, maar onderstaande afbeelding geeft een idee van wat we voor ogen hebben.
-Onder het dak wordt een diagonale versteviging aangebracht.
-Er komt een dwarsverbinding tussen de A-stijlen.
-De B-stijlen worden onderling verbonden met een buis die achter de stoelen loopt. Hier worden de gordels later ook aan bevestigd.
-Achter de stoelen komen ook twee diagonale buizen die aan de bodemplaat gelast worden.
-De poten van het schuine gedeelte aan de achterzijde worden normaal tegen de voorkant van de wielkasten bevestigd. Waarschijnlijk is het bij een 9-3 mogelijk om de bevestiging te maken op het punt waar de bovenkant van de achterdemper aan de carrosserie zit, zodat de kooi dienst doet als een soort strutbrace voor de achteras.

Afbeelding

De volgende stap wordt het verbinden van de rolkooi met de veerpoten aan de voorzijde. De buizen gaan hiervoor door het schutbord heen. Op dit moment wordt die ruimte nog gebruikt door een zekeringenkast, kabelboom, leidingen, etc. Zodra we dat allemaal verplaatst hebben gaat de auto terug voor de uitbreiding van de rolkooi naar de voorkant.

Terwijl de 9-3 de komende tijd ergens anders staat kunnen we eens kijken of we van onze verzameling versnellingsbakken iets leuks kunnen maken en wat we met de koppeling gaan doen. Zo te zien staat werli al te popelen om het ding onderhanden te nemen. Er ligt nog veel werk te wachten, maar gelukkig wel erg leuk werk.

ba(r)tje
Donateur
Donateur

Bericht door ba(r)tje » di 15 mei, 2012 7:25

Binnenkort maar is zorgen voor de montage van de stoelen! Moet natuurlijk zelf ook bij de pedalen komen. :mrgreen:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 15 mei, 2012 12:19

Las de die achterdeuren dan ook maar vast, heb je niets meer aan en maken de carrosserie een stuk zwakker, liefst nog alles nalassen, want die puntlasjes van een moderne auto dat stelt niets voor :lol:
Achter kan er ook nog een soort veerpootbrug in, daarna snel een Spax of HR gewindefahrwerk er onder en die auto zo laag mogelijk leggen.

Gesloten