evo schreef:mobstar 9-5 schreef:Hoi evo,
De turbo die je hier in mekaar aan het steken bent lijkt me een leuk ding.
Mag ik je heel nederig vragen wat je van zo'n blazer mag verwachten..?
Ik heb immers behoorlijk wat plannen met m'n 9-5.
Moet het uitlaatspruitstuk voor de #7 aangepast worden?
Wat is "9-blade superpack" ?
Past dit op de gangbare downpipes die we zoal kennen
Alvast bedankt voor de info
Dirk
Nou.. dit ongeveer
Noot: van die Surge lijn klopt geen hout... ben ik achter gekomen... klinklingtingting blaf blaf blaf rinkeldetingtingting blaf BLAF
BLAF
Dat is het 'em juist. Ik wil kijken hoeveel ik eruit kan persen. Ik denk dat ik op e85 (wellicht geholpen door wat water-meth injectie) toch wel dicht in de buurt van de 400 pk moet komen...
Maar de reden om voor deze te gaan is natuurlijk niet de 400 pk (als ik die ga halen) maar is drivability. Ik denk dat ik met deze setup zowel (relatief...) lag in de toeren als ook hoog in de toeren "genoeg" vermogen zal hebben. Iets wat bijv bij een grote turbo (die dan wel 500 pk kan leveren) niet zo is...
Tenzij je daar een staged turbo of variable van setup gaat oid...
Het is een #7 huis van een Volvo, hiervoor moet veel aangepast worden in een 9-3/9-5. Echter zijn er tegenwoordig ook #7 huizen te koop welke bolt on zijn. Maar of die net zo goed zijn? Daarbij is je stock spruit maar een lelijk stuk gietijzer
Ik heb een spaghetti steken met custom DP, custom inlaat, custom water en olie leidingen, custom...etc, etc... d'r is nog maar weinig stock als je onder mijn kap kijkt
9- blade slaat op het aantal turbinebladen. Origineel hebben TD04HL's er 12. Een upgrade was de lichtere en minder ristricieve 11-blade. Ik heb een geclipte 9-blade er in zitten. Nog lichter en hopelijk nog minder ristrictief.
Superback slaat op de vorm van je "back" van je compressorwiel. Bij TD04's heb je de "gewone" en de superback's, die tweede hebben een verdikking waardoor ze sterker zijn en beter tegen hogere toeren kunnen. Sommige zeggen dat deze vorm ook helpt om je thrust bearing te ontzien (aerodynamisch) bij plotselinge druk veranderingen. Maar dat zie ik niet zo... zitten...

Overigens zijn alle 19T's superback's... dus wellicht een beetje overbodige info, maar het bekt wel lekker.
Wat voor plannen heb je? Pure power of moet ie nog rijdbaar blijven?
En omdat pica's het altijd goed doen:

Bedankt voor de info ivm de turbo.
Nu, ik vrees dat al deze mods voor een TD04 me een beetje te vergaan.
Het doel dat ik voor ogen heb komt wel een beetje in de buurt.
Eerst en vooral werken met de motor zoals hij nu is.
Dat betekent:
Downpipe + uitlaat
Koppeling
TD0419T#6 of #7 , dit om 'm een beetje beter te laten ademen.
Intake opwaarderen (diesel?)
Intercooler en/of w/m injectie
Een dikke 300 pk moet hierbij haalbaar zijn denk ik.
Eigenlijk komt het neer op een dikke maptun stage 4.
Het onderstel gaat ook de nodige aandacht krijgen
Hierbij denk ik aan een volledige whiteline bushing.
Een hirsch kit eventueel.
Het moet echt wel een beetje comfortabel blijven vind ik.
Daarna wil ik graag beginnen aan een T5/T7 hybrid.
Van zodra deze motor opgebouwd is, kan ik een stapje verder gaan.
+\- 400 pk zou een heel leuk resultaat zijn.
Het moet vooral een daily driver blijven.
Dus alle ideeën zijn echt welkom, ook al,moet ik mijn verwachtingen eventueel een beetje bijstellen.
Alvast bedankt voor de input