Zelf een t7 intake pipe maken

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
AlexJ
Donateur
Donateur

Re: Zelf een t7 intake pipe maken

Bericht door AlexJ » di 31 jan, 2012 16:15

Maarten schreef:
AlexJ schreef:Zou je mij kunnen vertellen wat er moet worden aangepast om een Saab 9000 aero turbo (TD04-16t) in een b204 (t5 in GM900/9-3OG) te passen?
Compressor- en turbinehuis van een 9000 moeten t.o.v. elkaar gedraaid worden voor montage op een NG900.
Thanks!
Vond zojuist ook nog dit draadje.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 28 mar, 2012 22:43

't is er dan toch van aan het komen...

Afbeelding

De blow-off en "vacuum" aansluiting moeten er nog op komen... aan carterontluchting doe ik niet meer 8)

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 30 mar, 2012 8:31

Carterontluchting, gewoon kleppendeksel naar de vrije lucht met zo'n mini filtertje en de rest afdoppen, of een externe chatch-can.
Dat is meer als voldoende, vage milieueissen allemaal :)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 01 apr, 2012 13:50

Afbeelding

:mrgreen:

En ja, hij rijd.... geeft me een goede basis om verder te tunen. 8)

Oh, en natuurlijk mijn AC gehouden :coldsnow:

mobstar 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door mobstar 9-5 » vr 27 apr, 2012 18:03

evo schreef:...Indien je nog op zoek ben naar een TD04HL-15T, 15G of 19T compressor huis (en wellicht bijbehorende compressor wielen) kan ik wellicht van dienst zijn... Ik heb nog heea "over" van een knutselproject:
Afbeelding
(niet alles wat je ziet is overigens over)

Resultaat is een heuse TD04HL-19T#7 Shortnose 9-Blade Superback met een Volvo style "TD04 flens", moet op mijn 9-3-tje komen...:
Afbeelding
Hoi evo,
De turbo die je hier in mekaar aan het steken bent lijkt me een leuk ding.
Mag ik je heel nederig vragen wat je van zo'n blazer mag verwachten..?
Ik heb immers behoorlijk wat plannen met m'n 9-5.
Moet het uitlaatspruitstuk voor de #7 aangepast worden?
Wat is "9-blade superpack" ?
Past dit op de gangbare downpipes die we zoal kennen
Alvast bedankt voor de info
Dirk

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 29 apr, 2012 0:44

mobstar 9-5 schreef:Hoi evo,
Dirk
Nou.. dit ongeveer :mrgreen:
Afbeelding

Noot: van die Surge lijn klopt geen hout... ben ik achter gekomen... klinklingtingting blaf blaf blaf rinkeldetingtingting blaf BLAF BLAF

Dat is het 'em juist. Ik wil kijken hoeveel ik eruit kan persen. Ik denk dat ik op e85 (wellicht geholpen door wat water-meth injectie) toch wel dicht in de buurt van de 400 pk moet komen...

Maar de reden om voor deze te gaan is natuurlijk niet de 400 pk (als ik die ga halen) maar is drivability. Ik denk dat ik met deze setup zowel (relatief...) lag in de toeren als ook hoog in de toeren "genoeg" vermogen zal hebben. Iets wat bijv bij een grote turbo (die dan wel 500 pk kan leveren) niet zo is... Tenzij je daar een staged turbo of variable van setup gaat oid...

Het is een #7 huis van een Volvo, hiervoor moet veel aangepast worden in een 9-3/9-5. Echter zijn er tegenwoordig ook #7 huizen te koop welke bolt on zijn. Maar of die net zo goed zijn? Daarbij is je stock spruit maar een lelijk stuk gietijzer :mrgreen:

Ik heb een spaghetti steken met custom DP, custom inlaat, custom water en olie leidingen, custom...etc, etc... d'r is nog maar weinig stock als je onder mijn kap kijkt 8)

9- blade slaat op het aantal turbinebladen. Origineel hebben TD04HL's er 12. Een upgrade was de lichtere en minder ristricieve 11-blade. Ik heb een geclipte 9-blade er in zitten. Nog lichter en hopelijk nog minder ristrictief.

Superback slaat op de vorm van je "back" van je compressorwiel. Bij TD04's heb je de "gewone" en de superback's, die tweede hebben een verdikking waardoor ze sterker zijn en beter tegen hogere toeren kunnen. Sommige zeggen dat deze vorm ook helpt om je thrust bearing te ontzien (aerodynamisch) bij plotselinge druk veranderingen. Maar dat zie ik niet zo... zitten... 8) Overigens zijn alle 19T's superback's... dus wellicht een beetje overbodige info, maar het bekt wel lekker.

Wat voor plannen heb je? Pure power of moet ie nog rijdbaar blijven?

En omdat pica's het altijd goed doen:
Afbeelding

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 29 apr, 2012 3:11

Heb er met evo al ellenlange, leerzame discussies over gevoerd en blijf bij het standpunt dat 400pk op E85 niet haalbaar is met een 19T.

Als de compressormap als uitgangspunt genomen wordt kan er in theorie door een 19T amper genoeg lucht geleverd worden voor 370pk op E85. Dat is dus waartoe het compressorwiel in staat is. Dan zijn de verliezen door restrictie in het inlaat- en uitlaattraject nog niet eens meegenomen. De 1400mg/c die je op hoge toeren nodig hebt voor 370pk is in de praktijk al niet te halen. In ieder geval niet met mijn #7 huis i.c.m. geclipte 12-bladige turbine.

Met een juiste AFR en ontsteking vallen die verliezen te compenseren, maar per saldo kom je dan waarschijnlijk niet boven de genoemde 370pk.

Bij 1400mg/c zit je op hoge toeren al volledig tegen de chokelijn.
Afbeelding

Over de driveabilty van de 19T ben ik het wel roerend eens met evo. Mits goed gemapt is er over een breed toerengebied veel koppel voorhanden. Zelfs met een geclipt turbinewiel is het opspoeltempo zeer acceptabel. Op logfiles is te zien dat mReq en mAir tijdens het opspoelen elkaar niet helemaal kunnen volgen. Het verschil is echter meer meetbaar dan voelbaar.
Een niet onbelangrijke voetnoot is wel dat zowel evo als ik met een automaat rijden en dat de koppelomvormer een andere beleving van de opspoeltijd veroorzaakt.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 29 apr, 2012 18:37

He Maarten,

Ik denk dat er links en rechts nog wel wat te halen valt. T7suite doet z'n vermogensberekeningen nogal vrij kort door de bocht (geen compensatie voor ontsteking, geen extra VE door nokkenassen, etc.) en daarbij is deze (vage...) compressormap gebaseerd op een inlaat temp van 20 graden C (bij een "standaard" luchtdruk).

Zie je het voor je?
Clear blue sky met in de verte besneeuwde toppen. Net afgetopt met E85 en kilometers schoon zwart asfalt voor je... Shivers down my spine...

Maar wij gaan een leuk weekend tegemoet op de ring! Ik neem wel wat literatuur en het internet mee :-P+

PS. Is dit je huidige mreq en houd mair deze bij in de lage toeren? Want dat kan ik niet geloven...

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 29 apr, 2012 23:10

Even ter aanvulling op het bovenstaande...

Ik heb hier 2 maal 1400 mg/C geplot over een toerengebied van 3000 naar 6000 RPM voor een 2.0 met aangepaste VE. Een maal met een luchtdichtheid representatief voor 0 graden C en een maal voor 20 graden C, respectievelijk de onderste en de bovenste rode lijnen.

Afbeelding

Luidt nu de vraag. hoeveel vermogen levert 1400mg/C op bij 6000 RPM :wow:

Overigens, zie je hier ook mijn inschatting van de surge lijn zoals ik denk dat die realistischer is. Zoals je ziet valt 1400 mg/C bij 3000 RPM voor een 2.0 bij 20 graden C al af... maar misschien is deze inschatting van de surge lijn nog iets te optimistisch... :shock:

mobstar 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door mobstar 9-5 » ma 30 apr, 2012 0:19

evo schreef:
mobstar 9-5 schreef:Hoi evo,
Dirk
Nou.. dit ongeveer :mrgreen:
Afbeelding

Noot: van die Surge lijn klopt geen hout... ben ik achter gekomen... klinklingtingting blaf blaf blaf rinkeldetingtingting blaf BLAF BLAF

Dat is het 'em juist. Ik wil kijken hoeveel ik eruit kan persen. Ik denk dat ik op e85 (wellicht geholpen door wat water-meth injectie) toch wel dicht in de buurt van de 400 pk moet komen...

Maar de reden om voor deze te gaan is natuurlijk niet de 400 pk (als ik die ga halen) maar is drivability. Ik denk dat ik met deze setup zowel (relatief...) lag in de toeren als ook hoog in de toeren "genoeg" vermogen zal hebben. Iets wat bijv bij een grote turbo (die dan wel 500 pk kan leveren) niet zo is... Tenzij je daar een staged turbo of variable van setup gaat oid...

Het is een #7 huis van een Volvo, hiervoor moet veel aangepast worden in een 9-3/9-5. Echter zijn er tegenwoordig ook #7 huizen te koop welke bolt on zijn. Maar of die net zo goed zijn? Daarbij is je stock spruit maar een lelijk stuk gietijzer :mrgreen:

Ik heb een spaghetti steken met custom DP, custom inlaat, custom water en olie leidingen, custom...etc, etc... d'r is nog maar weinig stock als je onder mijn kap kijkt 8)

9- blade slaat op het aantal turbinebladen. Origineel hebben TD04HL's er 12. Een upgrade was de lichtere en minder ristricieve 11-blade. Ik heb een geclipte 9-blade er in zitten. Nog lichter en hopelijk nog minder ristrictief.

Superback slaat op de vorm van je "back" van je compressorwiel. Bij TD04's heb je de "gewone" en de superback's, die tweede hebben een verdikking waardoor ze sterker zijn en beter tegen hogere toeren kunnen. Sommige zeggen dat deze vorm ook helpt om je thrust bearing te ontzien (aerodynamisch) bij plotselinge druk veranderingen. Maar dat zie ik niet zo... zitten... 8) Overigens zijn alle 19T's superback's... dus wellicht een beetje overbodige info, maar het bekt wel lekker.

Wat voor plannen heb je? Pure power of moet ie nog rijdbaar blijven?

En omdat pica's het altijd goed doen:
Afbeelding
Bedankt voor de info ivm de turbo.
Nu, ik vrees dat al deze mods voor een TD04 me een beetje te vergaan.
Het doel dat ik voor ogen heb komt wel een beetje in de buurt.
Eerst en vooral werken met de motor zoals hij nu is.
Dat betekent:
Downpipe + uitlaat
Koppeling
TD0419T#6 of #7 , dit om 'm een beetje beter te laten ademen.
Intake opwaarderen (diesel?)
Intercooler en/of w/m injectie
Een dikke 300 pk moet hierbij haalbaar zijn denk ik.
Eigenlijk komt het neer op een dikke maptun stage 4.
Het onderstel gaat ook de nodige aandacht krijgen
Hierbij denk ik aan een volledige whiteline bushing.
Een hirsch kit eventueel.
Het moet echt wel een beetje comfortabel blijven vind ik.

Daarna wil ik graag beginnen aan een T5/T7 hybrid.
Van zodra deze motor opgebouwd is, kan ik een stapje verder gaan.
+\- 400 pk zou een heel leuk resultaat zijn.
Het moet vooral een daily driver blijven.
Dus alle ideeën zijn echt welkom, ook al,moet ik mijn verwachtingen eventueel een beetje bijstellen.
Alvast bedankt voor de input

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » ma 30 apr, 2012 9:55

@ Evo, waarop baseer je die aangepaste surgeline?

Als ik het plaatje zo zie dan verbaast het me dat Maarten 1300mg @ 6000rpm niet krijgt met de 19T, die capaciteit zou er toch wel in moeten zitten.
Ik eindig met mijn 15T op zo'n 1150mg @ 6000rpm @ E85

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 30 apr, 2012 11:42

He AR,

1. De surge lijn, vorm, zoals die "origineel" weergegeven wordt lijkt op z'n minst er een te zijn voor een compressor met surge suppression (anti surge). De typische TD04's voor SAAB's maken geen gebruik van surge suppression, althans per design in de compressor (itt tot vele TD04's van bijv. Volvo). Zo ook de mijne niet.
2. De surge lijn ligt op een vreemde plaats als je die vergelijkt met bijv een 18T of een 20G (laatste is wellicht een slechtere vergelijking). Maar kijk bijv naar het verschil tussen een 15(G/T) en een 16(G/T) compressor en dan naar de maps van de 18T en 19T compressor.
3. Ondanks dat ik de maps in de bin voor mijn 9-3 met 19T zeer conservatief had opgesteld (en mijn systeem in de lagere luchtmassa's verre van ristrictief zou moeten zijn) trad er duidelijk surge op in gebieden die nog dik op de "originele" 19T map liggen.

Alle 3 niet echt 100% waterdichte zaken maar waar rook is is meestal ook vuur.... Ik heb "tha masta" hier (wat korter door de bocht...) ook op gewezen. kijken wat hij ervan zegt.

Waarom Maarten niet? Dat verbaast me op zich niet zo... VE... draait volgens mij allemaal om VE... Hij zou allereerst die T5 nokkenassen op marktplaats moeten zetten en er een mooie B202 set of volledig custom voor terug moeten kopen :wink:

Je ziet ik ben aan het ronselen voor meer tandwiel klanten :wow:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » ma 30 apr, 2012 11:57

Afbeelding
(vanuit LH oogpunt)
Ik zit een beetje met DD te goochelen, hier de verschillen tussen de LH (9000 MY90-93) as welke ik erin heb, tegenover een T5 en T7 nokkenas.
Camshaft data van 900aero.com gebruikt. en gebaseerd op een 2001 B205R.

Afbeelding
(vanuit T7 oogpunt)
B202 cam toegevoegd.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 30 apr, 2012 12:27

Zitten er gratis stickers bij zo'n nokkenas tandwieltje? :wink:

Er zit in mijn 9-5 "iets" wat boven 5000rpm de flow beperkt. De meeste bolt on spulletjes die helpen om de VE te verhogen zitten er ongeveer wel op:
-diesel snorkel
-kingcobra
-TD04HL-19T#7
-dikke deliverypipe
-T5 nokkenassen
-3 inch downpipe met racekat

Turbodruk voor en na het gasklephuis is vrijwel hetzelfde bij volgas, dus het ligt niet aan een gasklephuis dat dwars ligt. Turbo heb ik ook al preventief vervangen, scheelde iets, maar niet ik gehoopt had. Binnenkort maar eens kijken of de katalysator dicht zit. Had ik misschien beter als eerste kunnen doen. :roll:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 30 apr, 2012 23:31

@Maarten: T5 is een leuke upgrade maar voor meer vermogen in hogere toeren heb je iets nodig wat betere vulling toe staat. Dus exit die T5 nokken assen en enter B202's, Enem's of wat dan ook beter (en betaalbaar) mag zijn.

@AR: Leuk programmatje! Wel duur om even wat mee te spelen :?
Bevat dat programma de gegevens van al die nokkenassen?
Wat voor nokkenas is die LH?

Bizar wat die B202 assen doen overigens... wanneer gaan we wieltjes kopen :wow: Mijn vakantie geld zie ik al aan de horizon komen :mrgreen: en ook weer gaan

Plaats reactie