Circuit auto '02 9-3, Stage 4, Eibach/Bilstein, afslankcursu

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gesloten
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Circuit auto '02 9-3, Stage 4, Eibach/Bilstein, afslankc

Bericht door evo » wo 25 apr, 2012 14:57

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3697" onclick="window.open(this.href);return false;

:wow:

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » wo 25 apr, 2012 16:18

Die 12mm EZ-cam heb ik hier nieuw en ongebruikt in doos liggen wegens niet nodig (bij uitlijnen was ooit verkeerde chassis ingesteld zodat het leek alsof de camber niet ging kloppen). Mag voor een bescheiden prijs weg, stuur maar een pb.

Qua gewichtsverdeling en handling hadden jullie misschien beter van een sportsedan kunnen uitgaan :mrgreen: Maar ja, die zijn wel wat duurder. Ik zou sowieso strippen voor je leven aan de voorkant en wat maar even weg kan naar achter zetten: accu, sproeierreservoir etc. Geinig project hoor, maar maak geen brokken!

sturgis
Geregistreerd lid

Bericht door sturgis » wo 25 apr, 2012 16:37

heel erg leuk dit! :D

Ik zou zeggen, steek jullie licht ook eens op bij NEO Brothers in de UK, die jongens hebben ook een paar saabs voor op het circuit, en hebben misschien nog wel wat handige weetjes voor jullie?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 25 apr, 2012 17:19

Yep, bekend! Daar zitten 2 9-3's tussen:
http://www.neobrothers.co.uk/saab-race-s260-pg-28.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.neobrothers.co.uk/saab-turbo-race-pg-11.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » wo 25 apr, 2012 21:18

Die in de 1e link hierboven weegt nog steeds 1320 kg. Een 'uitgeklede' 9.3 moet toch wel wat 'slanker' van de weegschaal komen lijkt me? (ter vergelijking, mijn GT3 weegt dat ook af fabriek met alle toeters en bellen)

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » wo 25 apr, 2012 22:32

Blindstra schreef:mijn GT3 weegt dat ook af fabriek met alle toeters en bellen)
Die heeft ook een behoorlijke taartschep (positief bedoeld :wink: ) achterop voor meer down force. Iets voor op deze saab? mooi project trouwens.
Er is van Wheeler Dealers ook een uitzending waarin een Porsche 944 circuitklaar wordt gemaakt (met oa volledige rolkooi, dus geen halve die alleen achter de stoelen zit) en als ik me het goed herinner ook extra veren achter (naast de originele Porsche-veren). Als je heel ver wilt gaan kun je zelfs alle lasnaden geheel doorlassen (maar dan kun je beter meteen een GT3 RS kopen :wow: )

Succes!

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » wo 25 apr, 2012 23:07

johnssons schreef: Als ik naar de foto kijk is wat betreft wegligging nog veel te verbeteren ... hij wil nog rechtdoor en helt veel te veel over ..... je verliest snelheid als de auto zo in het asfalt grijpt. Als je op de N-ring op snelheid in een afdaling een bocht neemt dan wordt het spannend.

De Eibach zijn helaas slechte keus om te racen, het blijft een mooie veer maar het is wel een comfort veer. De veren voor moeten stijver/zwaarder, je lost dit ook niet op met een zwaardere stab-stang. Je hebt relatief veel gewicht voorin, aandrijving en motor.
Wat je verder kunt doen is de camber aanpassen (meer negatief) http://www.intraxracing.nl/?cat=product ... n,_Toe-out" onclick="window.open(this.href);return false; , zodat hij beter door de bocht loopt .... het wordt even zoeken ...
Leuk project! Ik gok dat jullie met zijn 4 a 5en zijn?

Goeie banden keuze die Toyo R888's. Alleen volgens mij gum je die echt heel gauw weg op de ring. Als je met zijn 4 a 5 en bent, en je rijd allemaal 2a 3 rondjes op de ring.
Bovendien zijn ze niet echt top in de regen, als de reviews er op na slaat. Zou jammer zijn als je uit NL met mooi weer vertrekt en je komt aan bij de ring en het gaat regenen.
Hebben jullie die toyo's alleen voorop of rond om? Check ook eens de Yokohama Advan Neova AD08, die zijn betaalbaar te koop op http://www.camskill.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;. En doen het ook goed in de regen, Forummer RS13 heeft ze rondom onder zijn 9-5, en is er heeeel erg over te spreken. Ik ga ze ook monteren als ik aan nieuwe banden toe ben.

Goeie kooien kun je laten lassen bij Biesheuvel of bij The Autosport Company in Waalwijk. Ik meen dat ze starten van af 1200 euro.

Verder snap ik de keuze van Eibach Prokit veren niet, in een circuit auto... Die veren zijn enorm gericht om sportiefcomfortabel, H&R is meer richting sportiever.
Maar hoeze gaan jullie niet voor een instelbaar onderstel ala JRZ's, je bent toch met een aantal man, dus dan valt de prijs ook wel mee...

Verder is een Bigbrake kit wel aan te raden, zeker als je over de ring gaat vlammen. Als er een circuit is waar je remmen op hun kloten krijgen is het de ring wel...
De rechte stuk aan het eind moet je vooral gebruiken om je remmen te koelen... Er is een forummer die met zijn 9000 en BMW E30 regelmatig op de ring rijd met beide auto's. Die kan misschien nog advies geven. Qua remmen was hij erg te spreken over Carbon Loraine blokken, weet alleen niet meer welke ,zijn er zo veel http://www.cl-brakes.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

PS: Ik heb verder nog geen ervaring op de ring, aantal van bovenstaande dingen heb ik een aantal keer voorbij zien komen op het nurburgring forum. Mijn ringdoop met mijn auto komt nog :!:

Veel plezier met racen in iedergeval :D

Een soort gelijk project!

http://youtu.be/xtKe2NaIrSI" onclick="window.open(this.href);return false;

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » do 26 apr, 2012 20:27

De Toyo 888 gaat wel meer dan een paar rondjes mee op de Ring. De 9.3 zal ondanks alle aanpassingen denk ik geen hardcore raceauto worden. ( met alle respect voor alle modificaties) En daarom een hele goede keuze. Met regen op de ring raad ik met geen enkele band aan :idea: Ik heb geen honderden rondjes ervaring maar wel de nodige uurtjes track time achter de kiezen inmiddels. Maar zodra het nat wordt ben ik daar weg. En dat raad ik iedereen aan met weinig tot geen ervaring.

Mijn kooi komt trouwens bij Wiechers .de vandaan. (niet gelast overigens, niet nodig in een GT3) prijsbewuste firma met een aantal dealers in NL. Qua remmen heb ik al eens Porsche remklauwen op Saab gezien. Kan ik je aanraden. Met Pagid blokken de beste combi. En inderdaad aan te raden op de Ring :mrgreen:

Succes met het project. Volg zulke draadjes altijd met veel interesse en ga graag een keer mee die kant op. Maken we er een Saab meets Porsche dag van :wink:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 26 apr, 2012 21:06

Tot zover alvast bedankt voor al jullie bijdragen. Blijf s.v.p. ideeen spuien waar we ons voordeel mee kunnen doen. We zullen uiteraard op het forum melden wat in de praktijk wel werkt en wat niet werkt. :O:

De 9-3 is inderdaad geen hardcore raceauto.....verre van dat. Daar zijn we ons van bewust. De 9-3 T7 is gewoon het model waar we het meeste ervaring mee hebben qua sleutelen en ECU-tuning. Bovendien is er redelijk makkelijk en goedkoop aan reserveonderdelen te komen. Dat houdt het betaalbaar. Iedereen die meerijdt, -sleutelt en -betaalt heeft immers ook nog een andere moneypit voor de deur staan. Het blijft een hobbbyprojectje dat eigenlijk een drogreden vormt om samen veel te BBQen en bier te drinken. Dat laatste gaat de meeste van ons sowieso het beste af. :wink:

Een aantal maanden geleden is er al bij Wiechers geinformeerd of ze een schroefkooi voor de 9-3 in het assortiment hebben. Dat is helaas niet het geval. Nu komt er dus een custom gelaste rolkooi in.

Gijs en ik hebben beiden Porscheremmen op onze Saabs. Met de velgen die nu onder de trackdaycar zitten gaat dat echter niet passen, dat hebben we al geprobeerd. Ik zag dat de Nex/MapTun remmen die Marc van Saabsupply op zijn 9-3SS circuitauto heeft zitten een stuk verder naar binnen vallen zodat de spaken niet tegen de zijkant van de caliper komen. Dat zou ook nog een optie zijn, maar daar is nog niets over besloten.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 27 apr, 2012 20:27

Er hebben wat GoProtjes in en om de auto gehangen op sommige rondjes.
Leuk om te kijken hoe de rijstijlen verschillen, en wat de snelse manier is om rond te komen.

Leren en proberen is toch, naast lol hebben natuurlijk, het grootste doel!

Hier zie je een vergelijking met de Saab 9-3 en (klein in de hoek) een beheerst rijdende onbekrachtigde BMW die op de zelfde dag reed.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ei4bVtn8DrY[/youtube]

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » vr 27 apr, 2012 21:59

:shock:
Ik zou maar eens bij de rijschool op de hoek een lesje stuurtechniek gaan volgen voor je om het echie gaat rijden. Als je één lullig keertje uitschiet zul je die rolkooi heel hard nodig hebben zo!

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » vr 27 apr, 2012 23:08

gfgf schreef::shock:
Ik zou maar eens bij de rijschool op de hoek een lesje stuurtechniek gaan volgen voor je om het echie gaat rijden. Als je één lullig keertje uitschiet zul je die rolkooi heel hard nodig hebben zo!
2nd that!

Dit is echt lachwekkend, het is geen bestelbus/vrachtwagen....

Wel eens van doorgeven of overpakken gehoord...

http://www.amazon.com/Ayrton-Sennas-Pri ... 1874557403" onclick="window.open(this.href);return false;

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » vr 27 apr, 2012 23:22

Volgens mij heb ik dat ergens anders ook al gezegd....
Ga eens een dagje (of 2,3,4,) circuittraining doen... Als je daar zó stuurt, krijg je een ros op je kluiven!

Sowieso... Alleen al weten hóe je moet rijden scheelt heel veel seconden. Begin bij het begin, zou ik zeggen!
Maar.... wel een heel leuk topic om te volgen!!! :mrgreen:

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » za 28 apr, 2012 0:09

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 28 apr, 2012 0:31

we dwalen af... maar als we dan toch bezig zijn. Ik vind deze leuker :wink:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K0XnacxpCfU[/youtube]

Is een bron van inspiratie. Zit ook te spelen met de gedachte van een 2.5L... maar dan voor de 9-5 :mrgreen:

Gesloten