Saab 9:3 cabriolet steeds met lege accu

Voor alle Saab cabrio rijders
meisje24
Geregistreerd lid

Saab 9:3 cabriolet steeds met lege accu

Bericht door meisje24 » zo 25 mar, 2012 19:29

De Saab 9:3 cabriolet, een fantastische auto, maar helaas staat die van ons regelmatig met een lege accu.

Diverse reparaties en bezoekjes aan de garage hebben zij het volgende al gerepareerd:
- de accu;
- het contactslot;
- het systeem (de radio/navigatie e.d.).

Na de laatste reparatie zijn we nu weer 2 maanden verder en vanmorgen stond de auto weer volledig zonder stroom.

Heeft iemand hier ervaring mee of enige idee wat het zou kunnen zijn?

Graag hoor ik van jullie!!

meisje24
Geregistreerd lid

Re: Saab 9:3 cabriolet steeds met lege accu

Bericht door meisje24 » zo 25 mar, 2012 19:55

[]

Dankjewel!! Ga dit eens doorgeven. Hoop dat dat de oorzaak is!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 25 mar, 2012 20:05

Als die auto een alarminstallatie heeft moet je die ook eens laten nakijken, daarnaast alle niet orginele electrische aansluitingen.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 28 mar, 2012 12:36

Helaas heb ik met mijn ex cabrio dezelfde ervaring. Uiteraard op advies en door 1985CC de accu en de stroomgebruikers laten doormeten, maar geen resultaat. Daarna ook een aantal dagen bij de garage geweest, maar die kon het ook niet vinden.

En toen.....
Ik heb er toen een zogenaamde batterybrain op gezet van 100 euro. Dat apparaatje wordt op de accu gezet en bewaakt de minimale capaciteit van de accu. Als die onder de 12v komt, schakelt de batterybrain de accu en alle stroomgebruikers uit. Vaak gebeurt dit na een paar dagen. Auto is dan volledig dood. Maar omdat er een afstandsbediening bij geleverd wordt, schakel je op die manier de accu weer aan (capaciteit is dan door even niet gebruik voldoende ) en je kunt de cabrio weer starten.

Geen eigenlijke oplossing, maar wel een effectieve waardoor je in elk geval kunt starten. Nadeel is alleen dat je de SID weer even op tijd moet zetten. Maar met de RDS functie is dat een kwestie van eventjes twee knopjes indrukken.

Je knt ook een zwaardere accu plaatsen die het lekstroomverbruik langer aan kan.

Echt alternatief is de kabelboom laten vervangen, maar dat is een erg stevige klus!

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 28 mar, 2012 12:39

Ohw als mogelijke andere veroorzaker, naast de door 1985CC genoemde zaken, schijnt ook de TwiceDice (regelcomputer) een storingsgevoelig onderdeel te zijn dat door onbedoeld actief blijven stroom gebruikt!

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 28 mar, 2012 18:28

Ik krijg om een of andere reden de indruk dat de caab van topicstarter eentje is van na 2004.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 28 mar, 2012 18:57

Oke, dan gaat de Twice Dice niet op, de tip van een batterybrain wel...

meisje24
Geregistreerd lid

Bericht door meisje24 » do 29 mar, 2012 23:21

Bedankt voor alle reacties!! Het gaat inderdaad om de cabriolet van (na) 2004, de nieuwere.

De auto staat inmiddels weer een paar dagen bij de garage, maar de meting heeft inderdaad niet opgeleverd. Saab garages geven aan hier wel vaker mee te maken te krijgen, maar de oplossing is erg lastig te vinden. We blijven er maar het beste van hopen!

meisje24
Geregistreerd lid

Bericht door meisje24 » do 29 mar, 2012 23:25

Arbilen schreef:Helaas heb ik met mijn ex cabrio dezelfde ervaring. Uiteraard op advies en door 1985CC de accu en de stroomgebruikers laten doormeten, maar geen resultaat. Daarna ook een aantal dagen bij de garage geweest, maar die kon het ook niet vinden.

En toen.....
Ik heb er toen een zogenaamde batterybrain op gezet van 100 euro. Dat apparaatje wordt op de accu gezet en bewaakt de minimale capaciteit van de accu. Als die onder de 12v komt, schakelt de batterybrain de accu en alle stroomgebruikers uit. Vaak gebeurt dit na een paar dagen. Auto is dan volledig dood. Maar omdat er een afstandsbediening bij geleverd wordt, schakel je op die manier de accu weer aan (capaciteit is dan door even niet gebruik voldoende ) en je kunt de cabrio weer starten.

Geen eigenlijke oplossing, maar wel een effectieve waardoor je in elk geval kunt starten. Nadeel is alleen dat je de SID weer even op tijd moet zetten. Maar met de RDS functie is dat een kwestie van eventjes twee knopjes indrukken.

Je knt ook een zwaardere accu plaatsen die het lekstroomverbruik langer aan kan.

Echt alternatief is de kabelboom laten vervangen, maar dat is een erg stevige klus!

En zorgt de batterybrain er dan voor dat ik de auto altijd nog kan starten?? Het is inderdaad met name na korte afstanden (dus te weinig opgeladen) dat de auto de volgende dag met een lege accu staat.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » vr 30 mar, 2012 0:50

Batterybrain waakt ervoor dat de accu niet onder een minimale spanning komt, waardoor ie niet meer zou kunnen starten. Daar is ie voor bedoeld!

Maar het is een paardenmiddel. Bij een nieuwere cabrio zou ik dit probleem toch echt opgelost willen zien. Maar denk ook eens na over die sterke accu. Houdt ie het langer meer vol.... Succes!

meisje24
Geregistreerd lid

Bericht door meisje24 » vr 30 mar, 2012 11:52

[]Precies, dat zou eventueel een laatste oplossing zijn ja. Maar bedankt voor de tip!!

Er zit al een zwaardere nieuwe accu in, dat helpt ook niet helaas. Er is dus iets wat ontzettend veel stroom vraagt op bepaalde momenten, maar wat.... Soms gaat het maanden goed en soms staat de auto iedere dag zonder stroom.
Reden: Quote verwijderd

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » vr 30 mar, 2012 11:56

Oef, het klinkt als zo'n beruchte 'intermitterende' kabelbreuk waar Arbilen ook zo mee heeft geworsteld, zo eentje waarvan de losse draden binnen de buitenmantel soms tegen elkaar aan zitten en soms niet. Dit zijn de lastigste om te vinden omdat het verschijnsel maar net tijdens de zoektocht op moet treden.

Ik zou om te beginnen gaan zoeken in nogal dikke kabels (weinig weerstand) als de accu binnen één nacht compleet leeg wordt getrokken.

Ivo

meisje24
Geregistreerd lid

Bericht door meisje24 » vr 30 mar, 2012 14:12

[]Inderdaad erg lastig!! Dankjewel! Alle tips zijn welkom!
Reden: Quote verwijderd

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 30 mar, 2012 14:15

Hebben ze ook als nagekeken of de dynamo de boel nog voldoende oplaadt, als je veel korte ritten maakt met wat stroomgebruikers in bedrijf moet je al snel een optimaal functionerende dynamo hebben. Tja, vroeger hadden auto's vaak een amperemeter, kon je zelf zien hoe het met de energiebalans zat.

meisje24
Geregistreerd lid

Bericht door meisje24 » vr 30 mar, 2012 16:54

Ik hoop van wel na al die garage bezoekjes haha. Maar zal het eens doorgeven! Bedankt!

Plaats reactie