Waarom vaak zo krap en laag?
-
Descendent
- Donateur (2x)

L.s. Voordat ik mijn mooie 9-3 ss kocht ben ik wezen proefzitten en eventueel rijden in een aantal andere modellen.
Wat ik namelijk zocht was een krachtige wagen op LPG; niet zwaarder dan 1449 kilo.
Dus kwam ik onder andere terecht in een:
- Renault Megane sedan: 2.0 16v: ik kwam met mn kruin tegen t dak aan, linkerbeen had amper ruimte.
- BMW 3 compact: Ook hier werd ik niet echt blij van de ruimte
- Seat Leon 2: Ruimte prima; maar ik keek bijna tegen het (metaal van het) dak aan; raam hield al snel op (te laag raam)
- Seat Ibiza idem; en wat weinig ruimte voor mn benen
Maar wat ik me afvraag:Ik ben met mn 1.98 de kleinste niet; maar waarom zijn er zo veel auto's niet berekend op mensen van mijn formaat?
Kijk, dat ik niet in een Daihatsu Cuore pas; okay, maar deze auto's zijn gewoon middenklassers!
Ik vind dat vreemd; hebben meer mensen daar last van?
Wat ik namelijk zocht was een krachtige wagen op LPG; niet zwaarder dan 1449 kilo.
Dus kwam ik onder andere terecht in een:
- Renault Megane sedan: 2.0 16v: ik kwam met mn kruin tegen t dak aan, linkerbeen had amper ruimte.
- BMW 3 compact: Ook hier werd ik niet echt blij van de ruimte
- Seat Leon 2: Ruimte prima; maar ik keek bijna tegen het (metaal van het) dak aan; raam hield al snel op (te laag raam)
- Seat Ibiza idem; en wat weinig ruimte voor mn benen
Maar wat ik me afvraag:Ik ben met mn 1.98 de kleinste niet; maar waarom zijn er zo veel auto's niet berekend op mensen van mijn formaat?
Kijk, dat ik niet in een Daihatsu Cuore pas; okay, maar deze auto's zijn gewoon middenklassers!
Ik vind dat vreemd; hebben meer mensen daar last van?
-
gunar
- Geregistreerd lid
Re: Waarom vaak zo krap en laag?
Je hebt niet in een Japanner gezeten ? Daartoe reken ook geen Daihatsu (worden niet meer geleverd in Nederland, zo heeft moeder Toyota besloten, als ik het wel heb.
Bij Japanners zat ik met het hoofd tegen het dak. Daar werd het hemeltje niet fris van
.
Daarbij dubbelgevouwen knieën.
Een beknellende belevenis voor maatje meer, ik dus, als niet geboren Japanner (waar rijden die sumo-worstelaars in
).
Met de 900 classic heb ik voldoende hoofdruimte. Beenruimte ook, met stoel in achterste stand. Het hemeltje hangt niet meer, werd te spinraggerig, dus mes erin, fris ijzeren dakje
.
Bij Peugeot zat ik ook wel prima ! 205, 307 en vroeger de 404 (weergaloze auto
, is niet meer
).
Bij Japanners zat ik met het hoofd tegen het dak. Daar werd het hemeltje niet fris van
Een beknellende belevenis voor maatje meer, ik dus, als niet geboren Japanner (waar rijden die sumo-worstelaars in
Met de 900 classic heb ik voldoende hoofdruimte. Beenruimte ook, met stoel in achterste stand. Het hemeltje hangt niet meer, werd te spinraggerig, dus mes erin, fris ijzeren dakje
Bij Peugeot zat ik ook wel prima ! 205, 307 en vroeger de 404 (weergaloze auto
-
Funky Dude
- In memoriam †
De meeste auto's worden gebouwd voor de wereldmarkt en ontworpen op bestuurders/bestuursters met een gemiddelde lengte. Dat er een paar mensen wat langer zijn, tsja...
De BMW en Seats die je noemt lijken mij bij voorbaat qua ruimte al niet interessant. Je zou kunnen overwegen een aangepaste stoel te laten inbouwen, vergeet dan niet dat de gordel mogelijk ook aangepast moet worden.
Er schijnt in ons land een club van lange mensen te zijn, die hebben vast wel tips.
Mogelijk dat je makkelijker slaagt bij de MPV's of eventueel een bestelbus. (Maar om nou een Suzuki Wagon R+ te gaan rijden...)
De BMW en Seats die je noemt lijken mij bij voorbaat qua ruimte al niet interessant. Je zou kunnen overwegen een aangepaste stoel te laten inbouwen, vergeet dan niet dat de gordel mogelijk ook aangepast moet worden.
Er schijnt in ons land een club van lange mensen te zijn, die hebben vast wel tips.
Mogelijk dat je makkelijker slaagt bij de MPV's of eventueel een bestelbus. (Maar om nou een Suzuki Wagon R+ te gaan rijden...)
-
Descendent
- Donateur (2x)

Haha; daar noem je ook een oldtimer.gunar schreef:Je hebt niet in een Japanner gezeten ? Daartoe reken ook geen Daihatsu (worden niet meer geleverd in Nederland, zo heeft moeder Toyota besloten, als ik het wel heb.
Bij Japanners zat ik met het hoofd tegen het dak. Daar werd het hemeltje niet fris van.
Een beknellende belevenis voor maatje meer, ik dus, als niet geboren Japanner (waar rijden die sumo-worstelaars in![]()
).
Met de 900 classic heb ik voldoende hoofdruimte. Beenruimte ook, met stoel in achterste stand. Het hemeltje hangt niet meer, werd te spinraggerig, dus mes erin, fris ijzeren dakje.
Bij Peugeot zat ik ook wel prima ! 205, 307 en vroeger de 404 (weergaloze auto, is niet meer
).
Ik zat ook prima in een Peug 206 (was mn eerste auto); Golf, Leon: ook allemaal prima.
Maar bij sommige grote auto's (zoals inderdaad ook een Avensis) verbaast de weinige ruimte me.
Saab heeft ruimte zat trouwens; hoewel de 9-3 ss ruimer aanvoelt dan de 9-3c/ hb.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Het probleem ligt er een beetje in het feit dat Nederlanders gemiddeld het langste volk ter wereld zijn (Noord Amerikanen het 'grootste' maar dat terzijde). Bedenk dat dit dus incl de 'niet europese' Nederlanders is! Een lengte van 1m98 is dus ERG lang. Voor een autofabrikant is iedere cm extra een enorme verhoging van de productiekosten: ze gaan dus echt uit van de lengte van de grootste doelgroep - en maken geen uitzondering voor die malle Hollanders. Zweden zijn gemiddeld ook lang, vandaar dat Saab's (en Volvo's) ons zo goed passen.
Ik ben trouwens 1m95
Ik ben trouwens 1m95
-
Cornelius
- Donateur (10x)

Ben in een vlaag van verstandsverbijstering ook wel eens in een Audi TT en een Alfa Brera gekropen, is me slecht bevallen.
Naast het zicht rondom ook het er-weer-uit-komen. Bij de laatste meting was ik ook iets van 2m00.
In mijn classic gaat het zonder schuifdak net (rugleuning staat vrij rechtop).
Naast het zicht rondom ook het er-weer-uit-komen. Bij de laatste meting was ik ook iets van 2m00.
In mijn classic gaat het zonder schuifdak net (rugleuning staat vrij rechtop).
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Dan is een Sonett ook helemaal niets voor jou...Cornelius schreef:... in een vlaag van verstandsverbijstering ...
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Lijkt vaak ook zo omdat wij als Nederlanders tot de langste mensen op deze aardbol behoren.Descendent schreef:Waarom vaak zo krap en laag?
-
sjak
- Geregistreerd lid
Je zoekt het in kleine stadsgebakjes, probeer eens een renault safrane, klein, kost geen drol en behoorlijk solide. Je zit dan op G3 1 gewichtsklasse hoger dan die 1449, maar is die ene knaak echt zo doorslaggevend?
Als het alleen hoog moet, kijk dan naar een Opel Agila of zo
Als het alleen hoog moet, kijk dan naar een Opel Agila of zo
-
Garrett
- Lid van verdienste
http://stuffdutchpeoplelike.com/2011/10 ... ch-people/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Roger
- Geregistreerd lid
50x 150cm en 50x 200cm is 175cm gemiddeld. Dan moet je op dat gemiddelde natuurlijk alles afstemmen.....................toch?
-
Funky Dude
- In memoriam †
... maar de verhouding is geen 50-50...
-
Roger
- Geregistreerd lid
het is natuurlijk ietwat gechargeerd, maar als je 1000 personen meet en gemiddeld op 176,3 uitkomt, is er een gerede kans aanwezig dat niemand van de testgroep daadwerkelijk 176,3cm is. Ga je dan die 176,3 als criterium gebruiken sla je de plank dus aardig mis. Dat kun je natuurlijk ondervangen door bijvoorbeeld de toleranties te vergroten, de grootste, de kleinste, de gemiddelde afwijking, de gewogen afwijkingen te bepalen, de testgroep te vergroten,
-
Funky Dude
- In memoriam †
Jaren geleden waren er wereldwijd honderden, zoniet duizenden, autobouwers zich voornamelijk richtend op lokale markt en omstreken...
...was eigenlijk veel leuker...
...was eigenlijk veel leuker...