Liefhebbers van cruiseschepen (1930-1965)

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 22:53

Heb het schip als Norway zien liggen in La Havre, jammer dat er een soort schoenendoos op is geplaats, schip is naar mijn weten nog steeds in de vaart. Deze zelfde maatschappij was ook van plan de United States aan te kopen, dit schip ligt nu weg te roesten in Amerika, eewig zonde natuurlijk.

Norway:
Afbeelding

United States, winnaar van de Blue Riband, het snelheidsrecord van de Transatlantische oversteek.
Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 22:56

France:
Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 13 mei, 2006 23:09

mooi gelijnd !

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 23:17

Hij is fantastisch mooi gelijnd! Je kan hem zien als de opvolger van de S.S. Normandie, helaas voor een deel uitgebrand en daarna op z'n kant gegaan (doordat er veel te veel water werd gebruikt).

Eeuwig zonde:
Afbeelding

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 13 mei, 2006 23:20

sjoerdk schreef:Hij is fantastisch mooi gelijnd! Je kan hem zien als de opvolger van de S.S. Normandie, helaas voor een deel uitgebrand en daarna op z'n kant gegaan (doordat er veel te veel water werd gebruikt).

Eeuwig zonde:
Afbeelding
Gezonken?

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 23:21

En zo was ie, dit is een van de weinige kleurenfoto's van de Normandie:
Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 23:26

@ Robberts,
Nee, hij is niet gezonken, ze hebben hem weer recht getrokken en daarna is ie helaas afgevoerd naar de sloper.

Uit mijn hoofd is het ongeveer zo gegaan:
Het schip werd klaar gemaakt als troepenschip in La Havre. Tijdens de gereedmaking heeft een lasser waarschijnlijk een brandje gesticht, wat steeds groter werd en een haast catastrofale vorm aannam. Iedereen werd op tijd van behoord gehaald en de brandweer was snel ter plaatse. Helaas gebruikte de brandweerlieden het water op een zodanige manier, dat het schip op z'n kant kwam te liggen, en tja, toen was het afgelopen met de eens zo statige S.S. Normandie.
Het schip had Frankrijk een vermogen gekost, voor de inrichting werd gebruikt van bladgoud, en meer exclusieve materialen. Het was nog een stuk duurder dan de Queen Mary, die toch ook niet karig was ingericht (integendeel zelfs!).

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 23:29

Zal morgen eens even in de boekenkast kijken, we hebben thuis een heel groot boek over de Normandie, daar staat alles maar dan ook alles in over dit bijzondere schip.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 13 mei, 2006 23:34

mooi zo'n traps gewijs achterdek.

de boot die in de jaren 70/80 nog gebruikt werd op de toen nog Tor Line hetende dienst Amsterdam-Gothenburg had ook zo'n dek. als kind nog wel herinneringen aan.

wel al van na 1965... en al wat lomper beginnende lijnen (maarja, wat wil je met een auto-dek), maar het achterdek... zoals het hoort op lange afvaarten. de steven is ook nog klassiek
Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 14 mei, 2006 11:00

Volgens mij is een van deze schepen later verbouwd tot Princess of Scandinavia van de DFDS Line, hier heb ik in 2003 nog opgevaren, van Newcastle naar IJmuiden.

Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 14 mei, 2006 11:04

Nog even wat gegevens over de Normandie:

Lengte: 313.75 meter
Breedte: 36.40 meter
Diepte (vanaf het Promenade dek): 28 meter
Gewicht: 79.280 ton
Vermogen: 160.000 pk
Het schip maakte haar Maiden Voyage op 29 mei 1935.

De brand tijdens de gereedmaking als troepenschip vond niet plaats in La Havre maar in New York. (had ik moeten weten).

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 14 mei, 2006 11:07

sjoerdk schreef:Volgens mij is een van deze schepen later verbouwd tot Princess of Scandinavia van de DFDS Line, hier heb ik in 2003 nog opgevaren, van Newcastle naar IJmuiden.

Afbeelding
Met deze ben ik ook meegeweest, idd wel gaaf zo´n drijvend flatgebouw

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 14 mei, 2006 11:10

Met deze voer ik van IJmuiden naar Newcastle, de Queen of Scandinavia:
Afbeelding

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » zo 14 mei, 2006 11:18

Wat een gedrochten!! :shock:

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 14 mei, 2006 11:38

Het zijn inderdaad niet de fraaiste schepen, maar wel heel comfortabel!
Wellicht spreekt dit je meer aan, ga ik volgend jaar mee varen:
Het is de Pride of Rotterdam van P&O Ferries.
Afbeelding

Plaats reactie