mijn 900 GLi 1984, LPG

1978-1993
Plaats reactie
Roel
Geregistreerd lid

Re: mijn 900 GLi 1984, 94.000 km nu op LPG-injectie (p 3)

Bericht door Roel » wo 08 feb, 2012 11:35

Kan dit systeem ook probleemloos op een turbo geklust worden? Ziet er erg mooi uit moet ik zeggen, al word ik wel wat bang van die enorme massa kabels onder de kap. En hoe worden de injectienippels gemonteerd? Gewoon een gat geboord met het spruitstuk er nog op? Of wordt dit eerst gedemonteerd? Het lijkt me niks als het alu slijpsel zo in de inlaat valt, en erger nog, in je cylinders terecht komt!

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 08 feb, 2012 13:31

Je kan natuurlijk best goed zorgen voor afvoer van het alu-slijpsel. Boren met de stofzuiger er bij, vet aan de boor en de tap en na afloop de zaak goed schoonblazen. En anders trek je dat spruitstukje er eventjes af. Dit soort systemen kunnen prima op turbomotoren worden gebruikt, doet men bij diverse audi's en volvo's met k-jet en turbo ook al en dat schijnt dus prima te werken.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » wo 08 feb, 2012 15:39

Heb zojuist AGS is zeist gebeld (daar is deze 900 toch op lpg gezet niet?), en ze vertelden mij dat een Turbo op dit systeem niet zou werken. Hij wilde het iig niet inbouwen, ivm gedoe met turbo.... K jet vond hij sowieso lastig om dit stand alone systeem op te zetten.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 08 feb, 2012 19:08

Roel, lees hier eens:

http://volvolvo.nl/showthread.php/8786- ... nic-motor-(ook-turbo" onclick="window.open(this.href);return false;

viewtopic.php?f=51&t=103150" onclick="window.open(this.href);return false;

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 08 feb, 2012 20:47

Mensen die zeggen dat een K-jet (turbo) niet op LPG kan hebben gewoon de expertise er niet voor in huis. Dan is "kan niet" altijd het makkelijkste antwoord. Het is echter wel een flauwekul antwoord. Gelukkig staat "kan niet" niet in mijn woordenboek.

Het is wel begrijpelijk: gasboeren willen gewoon in een paar uurtjes zo'n installatie er op kunnen rammen (dat streven is bij 99% van de auto's ook wel te zien aan de oerlelijke afwerking, wat veel mensen toch niet boeit trouwens: het gaat alleen om zo goedkoop mogelijk) en bij een K-jet is dat allemaal net even ingewikkelder dus dat betekent "lastig" en "vervelend" en "willen we (liever) niet".

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 08 feb, 2012 21:08

Toen ik in 2007 een bmw 520i kocht en daar gasinjectie in wilde hebben kreeg ik ook steevast te horen: ken nie. Bestaat nie... uiteindelijk doorgezet en samen met een gasinbouwer schema's bekeken en bepaald dat het wel kon. Vervolgens heeft hij tank, verdamper, leidingen en slangen in mijn auto gebouwd en heb ik de draadbundel en programmering gedaan waarbij hij kon meekijken. Hierna heeft hij dat hele spul nog vele keren zelfstandig in allerlei soorten youngtimers kunnen bouwen.

"Kan niet, bestaat niet" is de makkelijkste manier om geen risico te lopen.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » wo 08 feb, 2012 21:44

Ik heb Jerom van het Volvo forum maar eens gebeld. Erg uitgebreide uitleg gehad, en volgens mij heeft hij erg veel expertise. Ik krijg nog wat meer info binnenkort. Erg interessant in ieder geval. Een sequentiele electronische dampgasinjectie moet volgens hem zonder problemen in te bouwen zijn. Alleen hety inregelen werkt wat kennis en kundigheid, maar dat is hem al vele malen (naar zijn zeggen probleemloos) gelukt!

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 08 feb, 2012 21:47

Klopt inderdaad: met inregelen ben ik ook al heel wat uren zoet geweest bij mijn (voormalige) LPG auto's. Maar allemaal liepen en presteerden ze na afloop echt perfect.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 09 feb, 2012 12:58

Vwb gas-injectie systemen zijn meerdere merken. De een wat bekender dan de ander.

Wij (=Saab Service Ommen) kunnen hierin ook een systeem leveren. We hebben afspraken gemaakt met de importeur, zodat we ook voor K-jet saabs een oplossing kunnen bieden en hierin ook (samen met de importeur) kunnen ontwikkelen. Dus ook een stukje maatwerk!
We hebben nog geen K-jet turbo gedaan, maar dit moet/mag geen probleem maken. Het systeem wat wij gebruiken is zeer geavanceerd en heeft zelfs G3 typegoedkeur voor vele moderne merken auto's en is dus ook al langere tijd beproefd en getest.

Misschien is er op dit forum iemand die graag de eerste wil zijn? Ik zie dan graag een PB tegemoet; en voor de eerste tester kan ik een erg aanlokkelijk aanbod doen.

Mocht dit door de moderators als ongewenste reclame gezien worden, dan hoor ik dat graag (en zie ik de tekst wel in de prullenbak verdwijnen).

Aero_9000

Bericht door Aero_9000 » do 09 feb, 2012 14:18

Voor mensen in de regio Amsterdam en voor degene die de prijs voor aanschaf van een gas-injectie systeem te hoog vinden, kunnen ook eens contact opnemen met http://www.900classic.nl te Haarlem.
Ik heb daar een lpg systeem met verdamper laten installeren op mijn 900 Turbo 8v. Dit rijdt uitstekend! Zowel op LPG als benzine.
Starten met koude temperaturen kan ook gewoon op LPG. Ik heb dus geen benzine verbruik daar ik eigenlijk nooit op benzine rij. En daar doe je het tenslotte voor.
Er zijn bij hun al tientallen Turbo's 16v en 8v op LPG gezet en dit is een betrouwbaar product. Ook ik rij alweer 10.000+ km zonder problemen.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 09 mar, 2012 10:25

Ik ben gisteren op en neer geweest naar Almelo, 270 km met 110/120 km p/u. Voor vertrek vol getankt en na de rit weer en er ging 25 liter in.
Bijna 1 op 11 dus!
Daar ben ik heel heel tevreden mee :D

In de stad met veel korte ritjes kan er na 280 km zo maar 40 liter bij :shock: , maar ja da's de stad hè.
Nu ik de 9-5 meer voor de lange ritten gebruik haal ik daar ook een verbruik van 1 op 11, dus die hoeft voorlopig nog niet weg of aan het gas.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 27 mar, 2012 23:15

We blijven bezig met de Saab:
Met de gastank achterin was de auto wat dweilerig. Er bleken geen stabilisatorstangen onder te zitten! Ja ja, het kaalste model uit zweden dan krijg je dat 8)
bij de garage hadden ze nog wel een setje stabis voor en achter.

Ook de gaten voor de rubbers waren nog niet voorgeboord bij bouwjaar 1984. Vandaag heb ik de auto opgehaald en het resultaat is erg goed. Het stuurt strakker en de auto ligt mooi rustig op de weg en je voelt het extra gewicht in de kont niet meer. Ook zijn er spacers onder de achterveren gezet en volgens mij levert dit ook een verbetering op, dat was bij mijn vorige 900 ook zo.

Verder is de schakelstang gefixt. Bij de ombouw van de automaat naar handbak was een nieuw type pook op een oude bak gezet, waardoor de pook niet centreerde. Nu is er een oude schakelstang tussen gezet en doet ie het prima. De bak schakelt echt heel goed en eindelijk is dat nu ook goed te merken :D Een 8 kleppen blok zonder kat trekt als een tierelier, de auto is heel vlot bijna als een LPT. Yihaa!

eindelijk :O: met een grote :D op mijn gezicht.
morgen weer tanken, gaan we helemaal lachen 8)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 28 mar, 2012 0:14

op schreef:Met de gastank achterin was de auto wat dweilerig. Er bleken geen stabilisatorstangen onder te zitten! Ja ja, het kaalste model uit zweden dan krijg je dat 8)
Onder een i'tje van die jaren zaten (horen) ook geen stabi's. Rijdt wel beter om ze te monteren maar ze zaten er af-fabriek nooit onder. Je lijkt echter verbaasd te zijn dat dit niet zo was.

Zonder kat (die er ook niet onder hoort te zitten in '84) trekt een 8-kleppertje idd als een tierelier, maar weinig mensen kunnen echter waardering opbrengen voor deze blokjes. Bij de rode van turbopilot heb ik me er al meerdere malen over verbaasd hoe rap die is, carbje met 5 bak (set 6) op gas en turbo uitlaat vanaf de downpipe.Klinkt ook nog es lekker.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 12 nov, 2012 23:00

Even een update:

De stand is nu 101.000 km
Deze zomer kwam ik er achter dat de motorsteunen op waren, bij achteruitrijden sloeg het blok nogal en er waren nogal wat trillingen.

De garage had aftermarket steunen( voor het oude rubberen type) besteld en gemonteerd en dat was een RAMP.
de steunen waren veel te stug en de auto leek wel een tractor :evil:
de replacement-steunen waren vol gevuld met rubber en de originele hebben sparingen.

Na aanpassing van de motorsteunen zitten er nu hydraulische steunen op en wat een verschil! Het blok heeft nog maar 100.000 km gedraaid, dus de auto is erg stil voor zo'n ouwetje en hangt ook beter aan het gas.
Kort daarna was ik op de onderdelendag in Ooij en heb met originele dempers voor weinig in m'n handen gestaan. Inwendig heb ik stevig lopen vloeken, had die dure aanpassing niet gehoeven, maar achteraf is en blijft het toch een upgrade :roll:

Over de gas installatie: het werkt steeds beter. Na het verhelpen van en vacuumlek (het bekende "kreunende dashboard") en de nieuwe dempers loopt het een stuk mooier. Het rijdt nu ook zuinig 1:10 op de grote weg met een kruissnelheid van 100/110 en iets meer met veel stad en korte ritjes. dat was eerst 1:8/9

Voor wie ook zo'n systeem overweegt, moet ik wel zeggen dat het niet probleemloos is.
Bij sommige weertypes houdt de motor in bij vol acceleren, rond de 2700 toeren doet ie dat.
Bij heel vochtig weer en bij plostelinge flinke afkoeling (bijvoorbeeld in een regenbui) kan de motor ook flink inhouden, met mengsel lijkt dan verkeerd. Regelrecht problematisch is de herstart na een uurtje pauze, de auto krijgt dan geen goed mengsel en rijdt beroerd en trekt niet. Dan moet je overschakelen naar benzine en na een tijdje terug naar gas , dan gaat het weer. Ik denk dat dat komt door de verschillen in afkoeling tussen blok en radiateur, waardoor er na de start water van verschillende temp langs de sensor stroomt.
Ook aan een aanhanger moet het systeem soms even wennen, dat merk je door een slecht lopende motor.

Bij een reguliere koude start echter, rijdt de auto gewoon heel mooi, bijna net zo goed als op benzine. En er is inderdaad bijna geen vermogensverlies.
Als ik het weer zou doen, overweeg ik toch een simpeler verdamper systeem, dat schijnt toch stabieler te zijn...

brinky
Donateur
Donateur

mijn 900 GLi 1984, 94.000 km LPG-injectie (update p 5)

Bericht door brinky » di 13 nov, 2012 9:35

Is een ander probleem willeme. Ik heb op een pb gestuurd met hoe/wat.

Plaats reactie