Tunen T8

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Caspar

Re: Tunen T8

Bericht door Caspar » vr 10 jun, 2011 9:05

ik geloof dat joppie 99 turbo wel serieus een aardig wat pk's uit zijn 99T haalt.

opelmark
Geregistreerd lid

Bericht door opelmark » za 13 aug, 2011 9:41

Sonab schreef:En waar koopt men zo ene breedbandsonde? (en wa kost da)

http://www.12tune.nl/zoek-op-onderdeel/ ... -4100.html" onclick="window.open(this.href);return false;

troll-01
Geregistreerd lid

Bericht door troll-01 » zo 14 aug, 2011 1:26

Tunen kost nou eenmaal geld en bij een beetje tunen is 250 euro echt een scheintje.

De APC is ook niet heilig, bij de hogere toerentallen kan de klopsensor samen met de APC de pingel ook niet meer "horen"/ detecteren.
De oldschool tuners hebben een speciale stethoscoop gemaakt om de pingel te kunnen horen en draaien dan de ontsteking 2 graden terug..

Maar zoals al eerder geschreven is met een breedband lambda sonde kom je al een eind op weg en zie het als investering in minder motor schade..
Laat eerst je basis eens perfect werken, oude motoren hebben nogal eens last van marge vorming, maw, ieder component heeft op zijn beurt wat slijtage en vervuiling, dit kost je dus procenten van je vermogen, als je dit allemaal goed aanpakt zul je al meer vermogen voelen, eigenlijk krijg je dan alleen je vermogen terug...
En als je basis goed is dan kan je daar op verder borduren.

Wij zijn nu met een projectje bezig dat alleen al aan materiaal 2000 kost, KDFI, LPG injectie, hybride Turbo, 3"DP en dat op een net gereviseerd blokje, dat werkt enorm prettig kan ik je zeggen.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » zo 14 aug, 2011 8:33

Sonab schreef:Mijn Saab 900 T8 heeft standaard 140 pk en ik wil het geheel graag iets vlotter laten aanvoelen.
Mijn vraag is nu hoe ik simpel en ook veilig PK's cq. soepelheid kan winnen (met een beetje beperkt budget).

als je niet de hele boel over de kop wilt gooien zou ik gewoon alles goed (laten) afstellen en de APC-box (laten) aanpassen. Als dat allemaal goed voor elkaar is weet je niet wat je meemaakt met je T8.

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » zo 14 aug, 2011 9:57

[]

klopt, dan heb je een compleet andere auto. kan goed zijn dat je nu ruim onder de standaard pk's zit.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 14 aug, 2011 17:03

Yes yes. Toen ik de eerste keer mijn T8 op de testbank zette haalde deze nog geen 120pk. Na ontsteking afstellen zat ik al tegen de originele 140 pk.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 14 aug, 2011 17:16

Stage nul dat zijn de goedkoopste pk,s :wink:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 16 jan, 2012 13:36

Zitten er in/rond Zeeland nog mensen met verstand van tunen op een 900?
Mijn T8 loopt erg lekker en snel met inmiddels een maand of wat ook een aangepaste APC. Aanpassingen nu: inspuiting zo rijk als mogelijk afgesteld, tank consequent Super98. APC mooi stabiel afgesteld, bouwt snel flinke druk op en houdt die ook stabiel. Recirculerende dumpvalve van de T16 erop (pakt na het overschakelen gelijk weer op), 3" downpipe en 2,25" katvervanger, dubbelloops eindstuk.

Veel meer power hoeft niet van mij. Ik wil alleen toch wel eens eea na laten meten (of desnoods preventief) of het mengsel veilig genoeg is, toch een keer een fuelchip, meer brandstofdruk, andere injectoren, of wat dan ook nodig heb.
Ook zou ik met wat goede tips best wel eens een flinke fan op de bestaande IC willen klussen om te zien wat dit uitwerkt (een FMIC vind ik wel erg kostbaar/ingewikkeld worden).

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 16 jan, 2012 14:25

Zet 'm eens op de bank bij Tovami in Goes (bij jou om de hoek), dan zie je wat je resultaten zijn; pk's, Nm's, rijk/arm. Klein beetje bijstellen aan mengsel en onsteking kunnen zij ook doen.

http://www.tovami.com/

EDIT: zij hebben al een aantal T8-jes op de bank gehad en die resultaten zitten in de PC daar, ze kunnen jou auto dus vergelijken met andere SAABjes.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 16 jan, 2012 14:50

He... die tip kreeg ik ook al eerder (herinner ik me nu :oops: )... Ik heb gelijk gebeld en een afspraak gemaakt voor volgende week!
Ben benieuwd! :D

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 16 jan, 2012 17:04

Rijd hem wel lekker warm voor je de bank op gaat hè! ;)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 16 jan, 2012 23:05

Zal ik zeker doen, Krizzie!
Nog even een andere tuning vraag intussen ... zal een cold air intake nog echt winst opleveren voor een t8?

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 17 jan, 2012 12:15

Hej, wanneer volgende week? Heb ook wel es zin om de 99 de bank op te duwen (voor mn 5k km "oude" koppelingsplaat helemaal opgerookt is... )

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 17 jan, 2012 12:17

Donderdag, 9:00 uur. Kom je erbij? Gezellig :D

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 17 jan, 2012 12:23

Set & done! Jij brengt mij thuis als t mis gaat en ik jou? :-P+

Plaats reactie