Trionic 8 tuning (sport sedan / sport estate)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
inactief
Geregistreerd lid

Re: Trionic 8 tuning

Bericht door inactief » di 26 apr, 2011 20:43

Mocht je ze nodig hebben heb ik er nog 2 (te leen deze keer ;-) ).
Langskomen met "het kastje" hoeft dus niet meer?

Gr :mrgreen:

p.s. mag mijn i met een kleine letter? :oops:

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 26 apr, 2011 22:20

LOL... ja hoor, ik zal er een klein ietje van maken de volgende keer... sorry.

het 'kastje' gaat zeker nog wel handig zijn denk ik... maar laat ik eerst maar eens wat in elkaar draaien met de info die ik nu heb en kijken hoever ik dan kom. Ik gok dat er nog wel wat andere commando's zijn die niet in de standaard kwp2000 vallen (fabrikant afhankelijke implementatie waar ook ruimte voor is binnen kwp2000).

/G

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 28 apr, 2011 22:18

Vandaag een T8 ECU uitgelezen met een canbus adaptertje en wat hobby software...

het flashen gaat denk ik wat meer moeite kosten, omdat dat volgends mij gecrypt gebeurd....

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 28 apr, 2011 22:37

Ik was aan het meelezen op TT, ik denk als ik dat zo lees dat je aan mij geen zak hebt om codes in software te zoeken...
Diep respect dat je uit al die wartaal de juiste bingogetallen weet te scoren.

Ik wou dat ik daar iets meer van snapte... het principe snap ik, maar waarom dat dat dan 0x00 en meer van die rare reeksen is, daar kan mijn snappertje niet bij.

p.s. je ontbreekt in mijn boekenkast, ik zou graag een exemplaar van je meesterwerk kopen! :mrgreen:

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » za 30 apr, 2011 15:36

Op trionictuning is de voortgang nog steeds te volgen.
http://www.trionictuning.com/forum/view ... 4480#p4477

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 30 apr, 2011 21:22

Ontzettend knap dat je lezen voor elkaar hebt gekregen.
Aangezien de checksum klopt hoef ik niet te kijken of we het zelfde lees resultaat krijgen neem ik aan.

Leuk ook dat loggen nu al tot de mogelijkheden behoort, giant leaps!

Ik ben wel benieuwd of het hertje dan die overige tabellen in de sram zet, of hoe ze dat anders oplossen.
Daar krab ik nog af en toe voor achter m'n oren.

Binnenkort maar eens een verloopje tussen canusb en OBD2 stekker prullen, dan kan ik je braaf volgen! :mrgreen:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 10 mei, 2011 0:32

Voor iedereen die alléén hier meeleest en niet op het "nog ergere nerds forum".

Dilemma heeft inmiddels het uitlezen van een T8 ECU met CAN/USB (redelijk) voor elkaar. 8)

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » di 10 mei, 2011 11:15

heb er de ballen verstand van, maar hulde!

inactief
Geregistreerd lid

Re: Trionic 8 tuning (sport sedan / sport estate)

Bericht door inactief » di 12 jul, 2011 20:04

Joepi!!!! :mrgreen:

Trionic 8 tuning is nú écht van de grond en voor iedereen toegankelijk!

Wat is er allemaal mogelijk:
- lezen en schrijven naar de ECU (met lawicel can/usb), maar ook herstellen van een "afgebroken" schrijfactie. Het kastje kan dus dicht blijven en je bent een knappe jongen als je alles zo verprutst dat je auto niet meer wil starten!
- een basic "tune me up" (kanttekening: zonder benzine map en ontstekings map aan te passen win je in T8 niet al te gek veel vermogen).

Wederom dikke hulde voor Dilemma, wat heb jij wederom ontzettend veel werk verzet, wat ben ik jalours op jouw programmeer kunde!

Wat is nog knap lastig:
- de latere versies T8 (2007 - ....) hebben nog geen duidelijk herkenbare tabellen en zijn dus alleen maar met veel zoekwerk te tunen.
(dat zoek ik dus nog niet, ik wacht stiekem in een hoekje af toe iemand anders dat klusje klaart, dit zijn niet mijn soort puzzeltjes :oops: )

Wil je T8 gaan leren is er nu genoeg informatie beschikbaar om zonder al te veel heefdbrekers redelijk veilig je eigen auto onder handen te nemen. Let wel dat een kleine investering vereist is, het startpakket bestaat uit:
- lawicel canusb (lezen / schrijven)
- uitlaat gas sonde (EGT probe) bijvoorbeeld van Innovate of Auber Instruments
- Breedband lambda (wideband lambda) bijvoorbeeld van Innovate.

Mocht je willen beginnen en in ieder geval je eigen computer hebt kunnen uitlezen mag je als je zin hebt altijd langs komen voor wat hints (voor zover ik het snap :roll: ) en zal ik zorgen dat je jouw overwinning mag vieren met een pilske of als het weer mee zit zelfs een heuse BBQ ter ere van jouw overwinning. :mrgreen:

Gr Gijs

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 12 jul, 2011 20:31

Lekker bezig!

Ben benieuwd naar de eerste resultaten van leden!

/G

lex 9-3 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door lex 9-3 cabrio » wo 13 jul, 2011 18:20

Hallo Dilemma,

Ik heb mijn SAAB 9/3 estate 1.8t automaat uit 2006 zaterdag onderhanden laten nemen door Gijs, met als ik het goed begrepen heb het door jou geschreven programma.
Hij rijd nu veel soepeler en is is een heel stuk sterker, en rijd enorm fijn.

Je hebt een super programma geschreven, ik ben er erg blij mee en kan het iedereen aanraden.

Het was bij mij alleen nodig om na de tuning de bougies te vervangen omdat hij nog maar 160 km per uur reed.
Maar nu rijd hij fantastisch!

Groeten Alex

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » vr 23 sep, 2011 16:52

Nou Alex,

Dat is mooi om te horen. Ik werk in Oss, dus als je eens een zwarte 9k aero ziet rijden, dan zwaai maar ffkes :)

/G

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » wo 04 apr, 2012 9:33

Gisteren even aan het solderen geweest en de eerste lees/schrijf acties zijn een feit.

Heb nu de mogelijkheid om "on the desk" en "in-car (OBD)" te kunnen flashen. Gisteren direct even bij de garage een aantal auto's uitglezen 9-3 1.8T en 2.0t/T's.
Ben me nu verder aan het verdiepen in de software.

Zijn er nog speciale zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Meerdere mensen die zich nog bezig houden met Trionic8, Ervaringen?

Als ik software download, aanpas en weer terugflash in dezelfde auto, moet er dan nog iets met de TechII gebeuren? En als ikde ecu wissel van auto, moet er dan nog iets met de TechII gebeuren?

Gr Arco

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 04 mei, 2012 10:40

Zo ik heb de eerste auto's voorzien van ST1, modeljaren 2004, 2005 en 2006. Ben nog geen gekke dingen tegen gekomen. Ook nog een cabrio uit 2008 1.8t hierbij inderdaad veel onbekende mappen dus nog uitvogelwerk, maar het begin is er.

Gr Arco

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » za 05 mei, 2012 15:52

hij gaat lekker!

Plaats reactie