Joepi!!!!
Trionic 8 tuning is nú écht van de grond en voor iedereen toegankelijk!
Wat is er allemaal mogelijk:
- lezen en schrijven naar de ECU (met lawicel can/usb), maar ook herstellen van een "afgebroken" schrijfactie. Het kastje kan dus dicht blijven en je bent een knappe jongen als je alles zo verprutst dat je auto niet meer wil starten!
- een basic "tune me up" (kanttekening: zonder benzine map en ontstekings map aan te passen win je in T8 niet al te gek veel vermogen).
Wederom dikke hulde voor Dilemma, wat heb jij wederom ontzettend veel werk verzet, wat ben ik jalours op jouw programmeer kunde!
Wat is nog knap lastig:
- de latere versies T8 (2007 - ....) hebben nog geen duidelijk herkenbare tabellen en zijn dus alleen maar met veel zoekwerk te tunen.
(dat zoek ik dus nog niet, ik wacht stiekem in een hoekje af toe iemand anders dat klusje klaart, dit zijn niet mijn soort puzzeltjes

)
Wil je T8 gaan leren is er nu genoeg informatie beschikbaar om zonder al te veel heefdbrekers redelijk veilig je eigen auto onder handen te nemen. Let wel dat een kleine investering vereist is, het startpakket bestaat uit:
- lawicel canusb (lezen / schrijven)
- uitlaat gas sonde (EGT probe) bijvoorbeeld van Innovate of Auber Instruments
- Breedband lambda (wideband lambda) bijvoorbeeld van Innovate.
Mocht je willen beginnen en in ieder geval je eigen computer hebt kunnen uitlezen mag je als je zin hebt altijd langs komen voor wat hints (voor zover ik het snap

) en zal ik zorgen dat je jouw overwinning mag vieren met een pilske of als het weer mee zit zelfs een heuse BBQ ter ere van jouw overwinning.
Gr Gijs