Asje me nou! Evo's pittige 2.0 en hoe het zo kwam...
-
AlexJ
- Donateur

Re: Asje me nou!
Nice! Mooi project! Hoe kwam je aan het B204 blok? Sloper? Hoeveel kilomoter stond op dat blok dan (omdat je zegt dat de b205 teveel gelopen had voor tuning). Dit is nl een vraag die ik me steeds weer stel... Zou mijn blokje 350pk wel leuk vinden met bijna 3ton op het klokje...
Maar nogmaals, gaaf project, houd ons op de hoogte! Ben benieuwd wat je turbo keuze gaat worden. Want een 2.0 naar de 400pk brengen heeft al gauw een groot turbogat tot gevolg.
Maar nogmaals, gaaf project, houd ons op de hoogte! Ben benieuwd wat je turbo keuze gaat worden. Want een 2.0 naar de 400pk brengen heeft al gauw een groot turbogat tot gevolg.
-
evo
- Donateur (2x)

Jep, zekers nice
Hij snort weer alsof 't een lust is. Trekken doet ik ook flink en het lijkt wel of dat ie nog happiger de toeren in klimt als mijn oude B205. Zou ook wel kunnen vanwege de andere nokkenas, maar zou ook kunnen omdat ik een poosje de B235R heb gereden en daaraan gewend ben geraakt. Ik rijd 'em overigens op STG1-achtige software in met de Gerrit en een stock DP...
Onderblok komt uit een 9000 (zie onderschrift) dus als je nog wat nodig hebt... B204 onderblok en B205 kop zijn compleet gereviseerd en in de kop zijn ook nog eens geharde zittingen gekomen. Het is dus nu eigenlijk een 0km blok... Hiervoor had 't echter 166k gelopen.
Tunen zelf is niet slecht voor een blok, het is hoe je met je spul om gaat... Ik rijd veel en hard, de B205 uit mijn 9-3 kon je na 3ton+ aan de krukaspoellie met de hand ronddraaien... (was overigens getuned...) kun je je een idee van de blow-by vormen
Als je mijn mening vraagt is vermogen vragen uit een blok met meer dan 3 ton wel vragen om problemen. Veren en lagers zijn dan gewoon niet meer zo strak... Dan zul je toch wel om moeten gaan kijken naar een ander blokje/wagen ter vervanging...
Hij snort weer alsof 't een lust is. Trekken doet ik ook flink en het lijkt wel of dat ie nog happiger de toeren in klimt als mijn oude B205. Zou ook wel kunnen vanwege de andere nokkenas, maar zou ook kunnen omdat ik een poosje de B235R heb gereden en daaraan gewend ben geraakt. Ik rijd 'em overigens op STG1-achtige software in met de Gerrit en een stock DP...
Onderblok komt uit een 9000 (zie onderschrift) dus als je nog wat nodig hebt... B204 onderblok en B205 kop zijn compleet gereviseerd en in de kop zijn ook nog eens geharde zittingen gekomen. Het is dus nu eigenlijk een 0km blok... Hiervoor had 't echter 166k gelopen.
Tunen zelf is niet slecht voor een blok, het is hoe je met je spul om gaat... Ik rijd veel en hard, de B205 uit mijn 9-3 kon je na 3ton+ aan de krukaspoellie met de hand ronddraaien... (was overigens getuned...) kun je je een idee van de blow-by vormen
Als je mijn mening vraagt is vermogen vragen uit een blok met meer dan 3 ton wel vragen om problemen. Veren en lagers zijn dan gewoon niet meer zo strak... Dan zul je toch wel om moeten gaan kijken naar een ander blokje/wagen ter vervanging...
-
Fridtjof
- Geregistreerd lid
Net dit artikel gelezen, helemaal goed zeg. Vraag me alleen af of dat klopt met die zwarte DI cassette (T7). Als ik me niet vergis, had dat een rode moeten zijn (T5). Maakt eigenlijk niet veel uit, zolang het maar rijd. 
-
millerman
- Donateur (3x)

De kop is van een T7 en de aansturing is middels Trionic 7. Dus een zwarte DI.
-
evo
- Donateur (2x)

verwissel een zwarte niet met een rode en /of omgekeerd... hoogstens om even wat te testen. Je pingeldetectie zal niet correct werken...Fridtjof schreef:Net dit artikel gelezen, helemaal goed zeg. Vraag me alleen af of dat klopt met die zwarte DI cassette (T7). Als ik me niet vergis, had dat een rode moeten zijn (T5). Maakt eigenlijk niet veel uit, zolang het maar rijd.
Leuk dit topic weer na te lezen. Ik moet het verslagje nog steeds eens (verder) af maken.
Wat ik wel al kan melden is dat de 9-3 er inmiddels (even uit mijn hoofd) 15 a 20.000 km op heeft zitten waaronder lang trappen richting en door o.a. de Alpen-landen, Duitsland en (warm) Italie. Ome Gerrit draait nog steeds z'n rondjes, afhankelijk van de buiten temp soms wel tot 1.4 bar...(!). Maar de "onderdelen" voor een TD04HL-19T#7 heb ik inmiddels allemaal hier liggen... Zo ook de 80lb/h deka's, andere nokkenas (zo'n B204 nokkenas is zooooo 2011... Thanks Bennie!), breedband en alle bochten, flenzen en kleppen om een 3" screamer DP te maken...
Eerst volgende op het menu wordt de 3"... Daarna de WB en dan de turbo of de deka's... we zullen zien.
Passen en meten en passen en.... nee, 't past nie... maar moet kunnen

-
AR
- Donateur (2x)

Ziet er goed uit! Mooi project dit.
Ga je ook nog iets aan de isolatie van de motorkap doen op de plek waar het spruitstuk zit? of verwacht je dat de wrap, icm met je idee een fan altijd minimaal te laten draaien voldoende is. Ik heb wel foto's gezien van motorkappen waar de lak van afgebrand was.
Trouwens hou je die automaatbak eronder?
Arco
Ga je ook nog iets aan de isolatie van de motorkap doen op de plek waar het spruitstuk zit? of verwacht je dat de wrap, icm met je idee een fan altijd minimaal te laten draaien voldoende is. Ik heb wel foto's gezien van motorkappen waar de lak van afgebrand was.
Trouwens hou je die automaatbak eronder?
Arco
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Is netjes geworden zo!
Zag rob nog vandaag hij zei het al. Gek dat het niet nat aangebracht moets worden
.
Je frankestein begint al ergens op te lijken
!
Zag rob nog vandaag hij zei het al. Gek dat het niet nat aangebracht moets worden
Je frankestein begint al ergens op te lijken
-
evo
- Donateur (2x)

@AR:
Er gaat eerst een lelijke oude kap op... kijken hoe die zich houdt...
En ja, die AUT blijft er (voorlopig) onder. Ik heb er nog eentje in de schuur liggen welke ik wil gaan versterken. Maar daarvoor moet ik eerst nog "wat" leren
@Max:
Natte wrap is sooowww ouderwets...
En als je niet goed oppast vliegt het nog in de fik ook, nee dank je! Dan liever deze. Is ook tegen hogere temperaturen bestand dan de meeste anderen...
Er gaat eerst een lelijke oude kap op... kijken hoe die zich houdt...
En ja, die AUT blijft er (voorlopig) onder. Ik heb er nog eentje in de schuur liggen welke ik wil gaan versterken. Maar daarvoor moet ik eerst nog "wat" leren
@Max:
Natte wrap is sooowww ouderwets...
-
evo
- Donateur (2x)

Na veel pijn.... en nog meer moeite...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RELPpGCHQ6w[/youtube]
Let maar niet op mijn commentaar... dat zijn zaken die je niet (goed?) kunt horen op het filmpje.
Dit wordt overigens "curen" genoemd. Het "bakken" van de heat wrap, zeg maar....
Dus...
1. custom intake naar turbo, op zijn smalst 2.5"
2. dan komt een 19T compressor met een mooie kelk
3. dikke IC (maar die had ik al)
4. de spaghetti shizzl
5. nummer 7 tubine huis met labirith flens (T3 boutpatroon maar met dikker gat
)
6. 9 bladige en geclipped turbine wiel
7. Custom 3" DP
Wat een boel werk was dat. Maar ik heb nu wel een mooie basis om verder me te tunen
Oh, en natuurlijk de dikste blow-off valve die ik kon vinden
En ere die ere toekomt: Bedankt Rob! Zonder jouw was het nooooooooit gelukt....
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RELPpGCHQ6w[/youtube]
Let maar niet op mijn commentaar... dat zijn zaken die je niet (goed?) kunt horen op het filmpje.
Dit wordt overigens "curen" genoemd. Het "bakken" van de heat wrap, zeg maar....
Dus...
1. custom intake naar turbo, op zijn smalst 2.5"
2. dan komt een 19T compressor met een mooie kelk
3. dikke IC (maar die had ik al)
4. de spaghetti shizzl
5. nummer 7 tubine huis met labirith flens (T3 boutpatroon maar met dikker gat
6. 9 bladige en geclipped turbine wiel
7. Custom 3" DP
Wat een boel werk was dat. Maar ik heb nu wel een mooie basis om verder me te tunen
Oh, en natuurlijk de dikste blow-off valve die ik kon vinden
En ere die ere toekomt: Bedankt Rob! Zonder jouw was het nooooooooit gelukt....
-
AR
- Donateur (2x)

Mooi mooi! Altijd een spannend moment, heb je er al een stukje mee kunnen rijden, ik ben nieuwsgierig wat hij onderin doet qua driveability, bovenin zal het wel goed komen 
Toen ik de spruitstuk van mijn Amazon had ingetaped stond ik ook even vreemd te kijken toen alles begon te roken...
Toen ik de spruitstuk van mijn Amazon had ingetaped stond ik ook even vreemd te kijken toen alles begon te roken...
-
maxmink93
- Geregistreerd lid
Dan moeten we is gaan praten waar je dat spul vandaan hebt. We hebben is goed naar mijn engine bay gekeken wat we zoude kunnen doen om die intake temp naar beneden te krijgen.evo schreef:@AR:
@Max:
Natte wrap is sooowww ouderwets...En als je niet goed oppast vliegt het nog in de fik ook, nee dank je! Dan liever deze. Is ook tegen hogere temperaturen bestand dan de meeste anderen...
Nu wil ik waarschijnlijk ook mijn DP gaan inpakken. En misschien nog wel ergens een hitteschild maken(zie dat jij dat nu ook hebt!).
-
evo
- Donateur (2x)

Korte update:
Man wat een genot! Druk komt mooi vroeg in en bouwt mooi op. Maar wat me het meest verheugt is de EGT. Man, wat is die gedaalt! Scheelt zo weer 50 graden onder normale belasting en nog meer onder load!!!
En nog geen bobbels op mijn kap
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk
Man wat een genot! Druk komt mooi vroeg in en bouwt mooi op. Maar wat me het meest verheugt is de EGT. Man, wat is die gedaalt! Scheelt zo weer 50 graden onder normale belasting en nog meer onder load!!!
En nog geen bobbels op mijn kap
Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk