9 3: Elektro conversie? Deel 1: verkenning

1993-2002
Theun49
Geregistreerd lid

9 3: Elektro conversie? Deel 1: verkenning

Bericht door Theun49 » vr 09 sep, 2011 22:20

Topic: Verkenning mogelijkheden elektro conversie 9-3.

Sinds de aanschaf van mijn Saab overweeg ik de conversie naar elektromotor.
In eerste instantie waren er nogal wat issues met de iCE, o.a. misfires op LPG: inmiddels opgelost!
Daarom conversie even op de lange baan.

Recente ontwikkelingen:
1. Snelle toename energiedichtheid LiFePO en dalende prijzen. Een redelijk formaat accu pakket komt in zicht en binnen bereik. Tot 600 km range is nu de stand van zaken.
2. RDW stelt sinds kort (april 2011) strengere eisen aan elektro conversie, waaronder weggedrag en EMC (electromagnetic compliancy).
3. Welk model ICE Saab, bij voorkeur 9-3, is het meest geschikt voor elektro conversie?
Op zich is bijvoorbeeld een alu Audi meer geschikt, maar ik heb verder helemaal niets met merken als Audi, VW, BMW en Merc. Wel met Saab.

Voorlopige keuze model: Trionic, goed gedocumenteerde I en P bus. Credit: turbo tuners en met name Dilemma en Tomi. Top reverse engineering.

Voorlopige keuze transmissie: Automaat, vooral vanwege de combinatie van koppelomvormer, lock-in en versnellingen: minder hoge eisen aan elektromotor en inverter.

Voor de motor heb ik al een concept ontwerp van een neodymium 3 phase PMSM met concentrated windings.
Modulair (segmenten) en met axiaal veld. Ijzervrije kern: staat nog niet vast.
Meer motorsegmenten betekent meer koppel en vermogen. Elk segment krijgt een eigen phase advance inverter. Dus zeer robuust en flexibel.
De segmenten zijn relatief dun (ca. 2 a 3 cm) en kunnen laser gesneden worden uit staal en alu. Afwisselend magneet en koper segmenten.

Mijn eerdere topics "LEDs instrumentenpaneel" en "radiateur voor automaat" zijn zijdelings gerelateerd aan de conversie:
1. Instrumentenpaneel: toerental, snelheid e.d. van de elektro 9-3 moeten weergegeven worden in een een onderscheidende kleurstelling.
2. De automaat moet extra gekoeld worden bij elektro aandrijving, met name bij extra belasting. Bijvoorbeeld op een helling in de Ardennen.
3. Geen gloeilampen in een elektro 9-3. Wel LEDs.

Verder zijn er de bekende conversie zaken zoals stuur- en rembekrachtiging, airco, 12 V boordnet, kachel e.d.
Voorlopige keuze: Bestaande multiriem subsystemen aandrijven met elektromotor. Lost veel van deze zaken betrekkelijk eenvoudig op. Maar niet met hoog energetisch rendement.

Als er verdere ontwikkelingen zijn, meld ik ze.

Next: waarschijnlijk specs + berekeningen

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Re: 9 3: Elektro conversie? Deel 1: verkenning

Bericht door Gert-Jan 44 » vr 09 sep, 2011 22:25

Knap project, ik ken er allemaal niet veel van maar ga het zeker volgen!

Succes er mee!
Gert-Jan

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 09 sep, 2011 22:55

Vluchtig heb ik wel eens nagedacht over een electrische sonnett, maar ben afgehaakd bij de verkennende fase.
Nergens kon ik duidelijk vinden hoe zoiets door de keuring zou geraken.

Klinkt wel als een prachtig project, je staat nu al met stip op mijn "dit topic ga ik volgen" lijstje!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 09 sep, 2011 23:11

Theun49 schreef:RDW stelt sinds kort (april 2011) strengere eisen aan elektro conversie, waaronder weggedrag en EMC (electromagnetic compliancy).
Dat lijkt mij op dit moment het grootste probleem. Vorig jaar was het nog een stuk makkelijker. Hier heb je alvast wat leesvoer; http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... %20100.pdf, hier zou ik me als eerste in verdiepen, voordat je duizenden euros uitgeeft aan een state-of-the-art elektrische 9-3 waar je vervolgens geen goedkeuring voor krijgt.
Welk model ICE Saab, bij voorkeur 9-3, is het meest geschikt voor elektro conversie?
Wat bedoel je hier met 'ICE', kan vanalles betekenen...
Saab Sonett; lichte polyester body, v.bak met vrijloop (halfautomaat) en nog voldoende ruimte voor accu's. Technisch is het geen probleem, het is allemaal al vaker gedaan.
viewtopic.php?f=11&t=90915&p=1067680
viewtopic.php?f=43&t=89849&p=1019620
Afbeelding

Elektrische NG900; http://saabrina.blogspot.com/;
Afbeelding
Verder zijn er de bekende conversie zaken zoals stuur- en rembekrachtiging, airco
Heeft een Sonett allemaal niet, hoeft ook niet, dus kan ook niet stuk.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 09 sep, 2011 23:55

lijkt me dat je het beste een 900ng in basis uitvoering met een handbak pakt omdat de automaat een computer heeft die samenwerkt met de motor computer en de rest van de 900ng het ook makkelijker zonder de motor computer doet dan de 9-3

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 10 sep, 2011 0:36

Automaat en versnellingsbak? Het is een electromotor! Maak een overbrenging en pool dat ding om voor vooruit en achteruit en laat de slijtagedelen zoals koppeling of automaat buiten beschouwing. Is alleen maar overbrengingsverlies.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » zo 11 sep, 2011 0:39

Bedankt Tanisha, de communicatie met de automaatbak is zeker een potentieel knelpunt. Misschien moet direct drive (dus helemaal zonder versnellingsbak). Een 900NG in goede (blik en lak) staat is sowieso een optie. Zag vandaag nog een mooie cabrio rijden.

Sonett73: helemaal gelijk, het is allemaal al eerder gedaan. En ja, de eisen de RDW zijn voor veel van die conversies ook in TECHNISCH opzicht een groot probleem. in mijn specifieke geval zijn de eisen van de RDW TECHNISCH overkomelijk.
Bedankt voor je bijdrage. Je hebt duidelijk moeite genomen.
Op je eerste foto is een motor te zien die hoogstwaarschijnlijk niet aan de EMC eisen van de RDW voldoet. Zo te zien een seriemotor (met vonkende koolborstels) van bekend Amerikaans merk in de EV kit wereld.
Het leesvoer was ik al mee bekend. EMC ook. Belangrijkste punt weggedrag: houd gewichtsverdeling gelijk aan bestaande model.
Foto's zijn stuk voor stuk plaatjes van geweldige prestaties. Petje af, maar waarschijnlijk conversies naar een vorige generatie EV: loodaccu, DC seriemotor, low voltage. Als kit al jaren lang te bestellen in de VS. Die generatie voldoet vrijwel zeker niet meer aan de strenge RDW eisen.
Huidige generatie wel: hoog rendement, 3 fase AC, permanente magneet (neodymium), lithium, high voltage.

Ik ga voor de huidige generatie met een zelf ontworpen modulaire motor.

ICE: internal combustion engine. Excuses, de epower Saab is nog lang niet verkrijgbaar. Mijn ofut.
De GM Opel ampera binnenkort wel. Misschien toch zo eentje leasen? Nah, geen Saab. En halfbakken elektro.

De Sonett is zonder meer een prachtig Saab exemplaar. Ik zou zeggen: houd hem origineel.
Ik ben de 9-3 gewend.

Overige reacties: bedankt, ik hoop dat het tot realisatie komt. Gebeurt in ieder geval gefaseerd en met een scherp oog voor de kosten.

keesvanputten
Geregistreerd lid

Bericht door keesvanputten » ma 12 sep, 2011 11:25

Dit klinkt als een geweldig interessant project. Input zal ik vermoedelijk niet leveren (ben een leek op dit gebied), maar ik zal je vorderingen met zeer veel interesse volgen. Succes! :applause:

Theun49
Geregistreerd lid

High end AC elektro aandrijving

Bericht door Theun49 » ma 12 sep, 2011 18:41

In wheel aandrijving, zeer hoog rendement:

http://www.e-traction.eu

AC aandrijving (NL evisol) conversie:

http://www.evdrive.com

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 12 sep, 2011 19:01

Oef, ja!

Achterwiel aangedreven 9-3 met die "TheWheel®" technologie! Lekker makkelijk.

Hoeft je alleen zo'n achteras van een stadsbus te monteren :D Staat nog stoer ook, zo lekker breed :-P+ Kofferbak naar voren, net een 911 :wink:

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » ma 12 sep, 2011 19:19

Er is ook een kleinere inwheel versie voor personen auto's. Misschien even beter of langer kijken op de site. Moet een Mercedes te zien zijn met in wheel model 500.

In wheel verandert de ongedempte massa (wielophanging).

Voor conversie dus niet zo geschikt, maar wel zeer hoog rendement. Geen mechanische verliezen in transmissie.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: High end AC elektro aandrijving

Bericht door 72sonett3 » ma 12 sep, 2011 19:46

Theun49 schreef:In wheel aandrijving, zeer hoog rendement
Maar met een ongeveerd gewicht van 70 kg/wiel...
AC aandrijving (NL evisol) conversie:
Heel mooi project, maar uiteindelijk nemen ze een andere regelaar, Evisol had problemen (failliet?).

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 12 sep, 2011 20:15

heel interessant project! Ga ik zeker volgen :lol:

Is voor wat betreft het rdw verhaal Engeland niet een uitweg? Daar is het een stuk eenvoudiger om iets aparts op kenteken te krijgen. Met een uk kenteken kan je het ding vervolgens hier importeren en op nl kenteken krijgen (typegoedkeuring is in de hele EU geldig!). Wordt (werd?) veel met kitcars ed gedaan, maar geen idee of deze truuk nog steeds werkt en hoe het zit met andere brandstoffen.

Theun49
Geregistreerd lid

Performance EV conversie 200pk 430 Nm

Bericht door Theun49 » ma 12 sep, 2011 20:26

72sonett3:
Maar met een ongeveerd gewicht van 70 kg/wiel...
In wheel is nog in ontwikkeling. Re-engineering van de wielophanging. Voor conversie minder geschikt, duidelijk.

72sonett3:
Heel mooi project, maar uiteindelijk nemen ze een andere regelaar, Evisol had problemen (failliet?).
Volgens mij hebben ze nog wel de originele power stage (inverter) van Evisol gebruikt. Alleen door derde(n) bedrijfsklaar gemaakt met een nieuw controller board.

Inverters zijn te kust en te keur verkrijgbaar. De regelaars zijn zeer gebruikelijk in de industrie.

Mij gaat het er inderdaad om dat het een heel mooi voorbeeld is van een performance EV conversie naar de huidige stand van zaken.

Nu 90pk met ca. 200pk piek. 430 Nm. Range tot 200 km (bij 100 km/u).

Hoger rendement (permanente magneet neodymium), grotere range en meer PKs komen eraan.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » ma 12 sep, 2011 20:45

Goede tip, 9000-95. Zal er zeker verder naar kijken.

Plaats reactie