9 3: Elektro conversie? Deel 1: verkenning
-
Theun49
- Geregistreerd lid
9 3: Elektro conversie? Deel 1: verkenning
Topic: Verkenning mogelijkheden elektro conversie 9-3.
Sinds de aanschaf van mijn Saab overweeg ik de conversie naar elektromotor.
In eerste instantie waren er nogal wat issues met de iCE, o.a. misfires op LPG: inmiddels opgelost!
Daarom conversie even op de lange baan.
Recente ontwikkelingen:
1. Snelle toename energiedichtheid LiFePO en dalende prijzen. Een redelijk formaat accu pakket komt in zicht en binnen bereik. Tot 600 km range is nu de stand van zaken.
2. RDW stelt sinds kort (april 2011) strengere eisen aan elektro conversie, waaronder weggedrag en EMC (electromagnetic compliancy).
3. Welk model ICE Saab, bij voorkeur 9-3, is het meest geschikt voor elektro conversie?
Op zich is bijvoorbeeld een alu Audi meer geschikt, maar ik heb verder helemaal niets met merken als Audi, VW, BMW en Merc. Wel met Saab.
Voorlopige keuze model: Trionic, goed gedocumenteerde I en P bus. Credit: turbo tuners en met name Dilemma en Tomi. Top reverse engineering.
Voorlopige keuze transmissie: Automaat, vooral vanwege de combinatie van koppelomvormer, lock-in en versnellingen: minder hoge eisen aan elektromotor en inverter.
Voor de motor heb ik al een concept ontwerp van een neodymium 3 phase PMSM met concentrated windings.
Modulair (segmenten) en met axiaal veld. Ijzervrije kern: staat nog niet vast.
Meer motorsegmenten betekent meer koppel en vermogen. Elk segment krijgt een eigen phase advance inverter. Dus zeer robuust en flexibel.
De segmenten zijn relatief dun (ca. 2 a 3 cm) en kunnen laser gesneden worden uit staal en alu. Afwisselend magneet en koper segmenten.
Mijn eerdere topics "LEDs instrumentenpaneel" en "radiateur voor automaat" zijn zijdelings gerelateerd aan de conversie:
1. Instrumentenpaneel: toerental, snelheid e.d. van de elektro 9-3 moeten weergegeven worden in een een onderscheidende kleurstelling.
2. De automaat moet extra gekoeld worden bij elektro aandrijving, met name bij extra belasting. Bijvoorbeeld op een helling in de Ardennen.
3. Geen gloeilampen in een elektro 9-3. Wel LEDs.
Verder zijn er de bekende conversie zaken zoals stuur- en rembekrachtiging, airco, 12 V boordnet, kachel e.d.
Voorlopige keuze: Bestaande multiriem subsystemen aandrijven met elektromotor. Lost veel van deze zaken betrekkelijk eenvoudig op. Maar niet met hoog energetisch rendement.
Als er verdere ontwikkelingen zijn, meld ik ze.
Next: waarschijnlijk specs + berekeningen
Sinds de aanschaf van mijn Saab overweeg ik de conversie naar elektromotor.
In eerste instantie waren er nogal wat issues met de iCE, o.a. misfires op LPG: inmiddels opgelost!
Daarom conversie even op de lange baan.
Recente ontwikkelingen:
1. Snelle toename energiedichtheid LiFePO en dalende prijzen. Een redelijk formaat accu pakket komt in zicht en binnen bereik. Tot 600 km range is nu de stand van zaken.
2. RDW stelt sinds kort (april 2011) strengere eisen aan elektro conversie, waaronder weggedrag en EMC (electromagnetic compliancy).
3. Welk model ICE Saab, bij voorkeur 9-3, is het meest geschikt voor elektro conversie?
Op zich is bijvoorbeeld een alu Audi meer geschikt, maar ik heb verder helemaal niets met merken als Audi, VW, BMW en Merc. Wel met Saab.
Voorlopige keuze model: Trionic, goed gedocumenteerde I en P bus. Credit: turbo tuners en met name Dilemma en Tomi. Top reverse engineering.
Voorlopige keuze transmissie: Automaat, vooral vanwege de combinatie van koppelomvormer, lock-in en versnellingen: minder hoge eisen aan elektromotor en inverter.
Voor de motor heb ik al een concept ontwerp van een neodymium 3 phase PMSM met concentrated windings.
Modulair (segmenten) en met axiaal veld. Ijzervrije kern: staat nog niet vast.
Meer motorsegmenten betekent meer koppel en vermogen. Elk segment krijgt een eigen phase advance inverter. Dus zeer robuust en flexibel.
De segmenten zijn relatief dun (ca. 2 a 3 cm) en kunnen laser gesneden worden uit staal en alu. Afwisselend magneet en koper segmenten.
Mijn eerdere topics "LEDs instrumentenpaneel" en "radiateur voor automaat" zijn zijdelings gerelateerd aan de conversie:
1. Instrumentenpaneel: toerental, snelheid e.d. van de elektro 9-3 moeten weergegeven worden in een een onderscheidende kleurstelling.
2. De automaat moet extra gekoeld worden bij elektro aandrijving, met name bij extra belasting. Bijvoorbeeld op een helling in de Ardennen.
3. Geen gloeilampen in een elektro 9-3. Wel LEDs.
Verder zijn er de bekende conversie zaken zoals stuur- en rembekrachtiging, airco, 12 V boordnet, kachel e.d.
Voorlopige keuze: Bestaande multiriem subsystemen aandrijven met elektromotor. Lost veel van deze zaken betrekkelijk eenvoudig op. Maar niet met hoog energetisch rendement.
Als er verdere ontwikkelingen zijn, meld ik ze.
Next: waarschijnlijk specs + berekeningen
-
Gert-Jan 44
- Geregistreerd lid
Re: 9 3: Elektro conversie? Deel 1: verkenning
Knap project, ik ken er allemaal niet veel van maar ga het zeker volgen!
Succes er mee!
Gert-Jan
Succes er mee!
Gert-Jan
-
inactief
- Geregistreerd lid
Vluchtig heb ik wel eens nagedacht over een electrische sonnett, maar ben afgehaakd bij de verkennende fase.
Nergens kon ik duidelijk vinden hoe zoiets door de keuring zou geraken.
Klinkt wel als een prachtig project, je staat nu al met stip op mijn "dit topic ga ik volgen" lijstje!
Nergens kon ik duidelijk vinden hoe zoiets door de keuring zou geraken.
Klinkt wel als een prachtig project, je staat nu al met stip op mijn "dit topic ga ik volgen" lijstje!
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Dat lijkt mij op dit moment het grootste probleem. Vorig jaar was het nog een stuk makkelijker. Hier heb je alvast wat leesvoer; http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... %20100.pdf, hier zou ik me als eerste in verdiepen, voordat je duizenden euros uitgeeft aan een state-of-the-art elektrische 9-3 waar je vervolgens geen goedkeuring voor krijgt.Theun49 schreef:RDW stelt sinds kort (april 2011) strengere eisen aan elektro conversie, waaronder weggedrag en EMC (electromagnetic compliancy).
Wat bedoel je hier met 'ICE', kan vanalles betekenen...Welk model ICE Saab, bij voorkeur 9-3, is het meest geschikt voor elektro conversie?
Saab Sonett; lichte polyester body, v.bak met vrijloop (halfautomaat) en nog voldoende ruimte voor accu's. Technisch is het geen probleem, het is allemaal al vaker gedaan.
viewtopic.php?f=11&t=90915&p=1067680
viewtopic.php?f=43&t=89849&p=1019620

Elektrische NG900; http://saabrina.blogspot.com/;

Heeft een Sonett allemaal niet, hoeft ook niet, dus kan ook niet stuk.Verder zijn er de bekende conversie zaken zoals stuur- en rembekrachtiging, airco
-
tanisha
- Geregistreerd lid
lijkt me dat je het beste een 900ng in basis uitvoering met een handbak pakt omdat de automaat een computer heeft die samenwerkt met de motor computer en de rest van de 900ng het ook makkelijker zonder de motor computer doet dan de 9-3
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Automaat en versnellingsbak? Het is een electromotor! Maak een overbrenging en pool dat ding om voor vooruit en achteruit en laat de slijtagedelen zoals koppeling of automaat buiten beschouwing. Is alleen maar overbrengingsverlies.
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Bedankt Tanisha, de communicatie met de automaatbak is zeker een potentieel knelpunt. Misschien moet direct drive (dus helemaal zonder versnellingsbak). Een 900NG in goede (blik en lak) staat is sowieso een optie. Zag vandaag nog een mooie cabrio rijden.
Sonett73: helemaal gelijk, het is allemaal al eerder gedaan. En ja, de eisen de RDW zijn voor veel van die conversies ook in TECHNISCH opzicht een groot probleem. in mijn specifieke geval zijn de eisen van de RDW TECHNISCH overkomelijk.
Bedankt voor je bijdrage. Je hebt duidelijk moeite genomen.
Op je eerste foto is een motor te zien die hoogstwaarschijnlijk niet aan de EMC eisen van de RDW voldoet. Zo te zien een seriemotor (met vonkende koolborstels) van bekend Amerikaans merk in de EV kit wereld.
Het leesvoer was ik al mee bekend. EMC ook. Belangrijkste punt weggedrag: houd gewichtsverdeling gelijk aan bestaande model.
Foto's zijn stuk voor stuk plaatjes van geweldige prestaties. Petje af, maar waarschijnlijk conversies naar een vorige generatie EV: loodaccu, DC seriemotor, low voltage. Als kit al jaren lang te bestellen in de VS. Die generatie voldoet vrijwel zeker niet meer aan de strenge RDW eisen.
Huidige generatie wel: hoog rendement, 3 fase AC, permanente magneet (neodymium), lithium, high voltage.
Ik ga voor de huidige generatie met een zelf ontworpen modulaire motor.
ICE: internal combustion engine. Excuses, de epower Saab is nog lang niet verkrijgbaar. Mijn ofut.
De GM Opel ampera binnenkort wel. Misschien toch zo eentje leasen? Nah, geen Saab. En halfbakken elektro.
De Sonett is zonder meer een prachtig Saab exemplaar. Ik zou zeggen: houd hem origineel.
Ik ben de 9-3 gewend.
Overige reacties: bedankt, ik hoop dat het tot realisatie komt. Gebeurt in ieder geval gefaseerd en met een scherp oog voor de kosten.
Sonett73: helemaal gelijk, het is allemaal al eerder gedaan. En ja, de eisen de RDW zijn voor veel van die conversies ook in TECHNISCH opzicht een groot probleem. in mijn specifieke geval zijn de eisen van de RDW TECHNISCH overkomelijk.
Bedankt voor je bijdrage. Je hebt duidelijk moeite genomen.
Op je eerste foto is een motor te zien die hoogstwaarschijnlijk niet aan de EMC eisen van de RDW voldoet. Zo te zien een seriemotor (met vonkende koolborstels) van bekend Amerikaans merk in de EV kit wereld.
Het leesvoer was ik al mee bekend. EMC ook. Belangrijkste punt weggedrag: houd gewichtsverdeling gelijk aan bestaande model.
Foto's zijn stuk voor stuk plaatjes van geweldige prestaties. Petje af, maar waarschijnlijk conversies naar een vorige generatie EV: loodaccu, DC seriemotor, low voltage. Als kit al jaren lang te bestellen in de VS. Die generatie voldoet vrijwel zeker niet meer aan de strenge RDW eisen.
Huidige generatie wel: hoog rendement, 3 fase AC, permanente magneet (neodymium), lithium, high voltage.
Ik ga voor de huidige generatie met een zelf ontworpen modulaire motor.
ICE: internal combustion engine. Excuses, de epower Saab is nog lang niet verkrijgbaar. Mijn ofut.
De GM Opel ampera binnenkort wel. Misschien toch zo eentje leasen? Nah, geen Saab. En halfbakken elektro.
De Sonett is zonder meer een prachtig Saab exemplaar. Ik zou zeggen: houd hem origineel.
Ik ben de 9-3 gewend.
Overige reacties: bedankt, ik hoop dat het tot realisatie komt. Gebeurt in ieder geval gefaseerd en met een scherp oog voor de kosten.
-
keesvanputten
- Geregistreerd lid
Dit klinkt als een geweldig interessant project. Input zal ik vermoedelijk niet leveren (ben een leek op dit gebied), maar ik zal je vorderingen met zeer veel interesse volgen. Succes! 
-
Theun49
- Geregistreerd lid
High end AC elektro aandrijving
In wheel aandrijving, zeer hoog rendement:
http://www.e-traction.eu
AC aandrijving (NL evisol) conversie:
http://www.evdrive.com
http://www.e-traction.eu
AC aandrijving (NL evisol) conversie:
http://www.evdrive.com
-
evo
- Donateur (2x)

Oef, ja!
Achterwiel aangedreven 9-3 met die "TheWheel®" technologie! Lekker makkelijk.
Hoeft je alleen zo'n achteras van een stadsbus te monteren
Staat nog stoer ook, zo lekker breed
Kofferbak naar voren, net een 911 
Achterwiel aangedreven 9-3 met die "TheWheel®" technologie! Lekker makkelijk.
Hoeft je alleen zo'n achteras van een stadsbus te monteren
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Er is ook een kleinere inwheel versie voor personen auto's. Misschien even beter of langer kijken op de site. Moet een Mercedes te zien zijn met in wheel model 500.
In wheel verandert de ongedempte massa (wielophanging).
Voor conversie dus niet zo geschikt, maar wel zeer hoog rendement. Geen mechanische verliezen in transmissie.
In wheel verandert de ongedempte massa (wielophanging).
Voor conversie dus niet zo geschikt, maar wel zeer hoog rendement. Geen mechanische verliezen in transmissie.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: High end AC elektro aandrijving
Maar met een ongeveerd gewicht van 70 kg/wiel...Theun49 schreef:In wheel aandrijving, zeer hoog rendement
Heel mooi project, maar uiteindelijk nemen ze een andere regelaar, Evisol had problemen (failliet?).AC aandrijving (NL evisol) conversie:
-
9000-95
- Donateur

heel interessant project! Ga ik zeker volgen
Is voor wat betreft het rdw verhaal Engeland niet een uitweg? Daar is het een stuk eenvoudiger om iets aparts op kenteken te krijgen. Met een uk kenteken kan je het ding vervolgens hier importeren en op nl kenteken krijgen (typegoedkeuring is in de hele EU geldig!). Wordt (werd?) veel met kitcars ed gedaan, maar geen idee of deze truuk nog steeds werkt en hoe het zit met andere brandstoffen.
Is voor wat betreft het rdw verhaal Engeland niet een uitweg? Daar is het een stuk eenvoudiger om iets aparts op kenteken te krijgen. Met een uk kenteken kan je het ding vervolgens hier importeren en op nl kenteken krijgen (typegoedkeuring is in de hele EU geldig!). Wordt (werd?) veel met kitcars ed gedaan, maar geen idee of deze truuk nog steeds werkt en hoe het zit met andere brandstoffen.
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Performance EV conversie 200pk 430 Nm
72sonett3:
72sonett3:
Inverters zijn te kust en te keur verkrijgbaar. De regelaars zijn zeer gebruikelijk in de industrie.
Mij gaat het er inderdaad om dat het een heel mooi voorbeeld is van een performance EV conversie naar de huidige stand van zaken.
Nu 90pk met ca. 200pk piek. 430 Nm. Range tot 200 km (bij 100 km/u).
Hoger rendement (permanente magneet neodymium), grotere range en meer PKs komen eraan.
In wheel is nog in ontwikkeling. Re-engineering van de wielophanging. Voor conversie minder geschikt, duidelijk.Maar met een ongeveerd gewicht van 70 kg/wiel...
72sonett3:
Volgens mij hebben ze nog wel de originele power stage (inverter) van Evisol gebruikt. Alleen door derde(n) bedrijfsklaar gemaakt met een nieuw controller board.Heel mooi project, maar uiteindelijk nemen ze een andere regelaar, Evisol had problemen (failliet?).
Inverters zijn te kust en te keur verkrijgbaar. De regelaars zijn zeer gebruikelijk in de industrie.
Mij gaat het er inderdaad om dat het een heel mooi voorbeeld is van een performance EV conversie naar de huidige stand van zaken.
Nu 90pk met ca. 200pk piek. 430 Nm. Range tot 200 km (bij 100 km/u).
Hoger rendement (permanente magneet neodymium), grotere range en meer PKs komen eraan.
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Goede tip, 9000-95. Zal er zeker verder naar kijken.