Hallo allemaal...
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Saab 93 22 tid van mei 2001.
Ik heb 2 vragen.
1 Wie heeft ervaring met chiptuning? Is het de moeite en het geld waard?
2 Op mijn kenteken staat dat ik een 92 kw auto heb maar werden die al geleverd in 2001? Ik dacht dat de 125 pk versie pas vanaf 2002 in de handel kwam.
Groeten Ruud
chiptuning tid 115 of 125 pk
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: chiptuning tid 115 of 125 pk
model 2002 werd al in 2e helft van 2001 geleverd. Gaat bijna altijd op. Zal dus wel kloppen. Scheelt je al weer 10pk bijchippen 
-
Maarten
- Lid van verdienste
Mark A heeft zijn diesel door Abbott onderhanden laten nemen. De 9-3 levert inderdaad de beloofde pk's en koppel, maar blaast wel meer zwarte rook uit de uitlaat als de Abbott box aanstaat. Hij vertelde me dat hij daarom meestal de box uitgeschakeld heeft staan.
-
Marc
- Lid van verdienste
De 125pk versie werd geintroduceerd in september 2000. Sommige basismodellen werden echter nog met de oude motor geleverd...
Meest gebruikelijke manier voor het tunen van een diesel, is door het signaal naar de dieselpomp te vervalsen waardoor deze meer gaat inspuiten. De dieselpomp is echter niet van de sterkste aangezien ze het standaard wel eens durft te begeven. Of de verhoging van de brandstof hier een invloed op heeft weet ik niet 100% zeker, maar aangezien de pomp belachelijk duur(+2000E) is, zou je het best eens vooraf navragen.
De beste tuning blijft nog altijd diegene waarbij de hele computer opnieuw gemapt wordt, dit is weliswaar iets duurder, maar wel veel betrouwbaarder. Het enige probleem is dat het voor de 125pk versie (nog) niet beschikbaar is, daar de mapping codes nog niet gekraakt zijn. Voor de 115pk versie is dit wel mogelijk
Meest gebruikelijke manier voor het tunen van een diesel, is door het signaal naar de dieselpomp te vervalsen waardoor deze meer gaat inspuiten. De dieselpomp is echter niet van de sterkste aangezien ze het standaard wel eens durft te begeven. Of de verhoging van de brandstof hier een invloed op heeft weet ik niet 100% zeker, maar aangezien de pomp belachelijk duur(+2000E) is, zou je het best eens vooraf navragen.
De beste tuning blijft nog altijd diegene waarbij de hele computer opnieuw gemapt wordt, dit is weliswaar iets duurder, maar wel veel betrouwbaarder. Het enige probleem is dat het voor de 125pk versie (nog) niet beschikbaar is, daar de mapping codes nog niet gekraakt zijn. Voor de 115pk versie is dit wel mogelijk
-
Juice
- Geregistreerd lid
Waar kan je terecht voor die computer-mapping? Heeft er iemand ervaring mee.? Weet iemand wat het moet kosten en welke effecten het gaat hebben op verbruik en gezondheid van de motor?
Het verbruik tot daar aan toe maar de levensduur van de motor zou ik niet graag vekorten.
Groet,
Juice
Het verbruik tot daar aan toe maar de levensduur van de motor zou ik niet graag vekorten.
Groet,
Juice
-
Juice
- Geregistreerd lid
Op de sites van de tuners kan je lezen dat het verhoogd vermogen van je wagen na een tuning aan de verzekering gemeld moet worden. Aangezien dit tot gevolg zal hebben dat je verzekering omhoog gaat, vraag ik me af of dit wel gedaan wordt in de praktijk. Wat zouden de gevolgen zijn indien je dit niet doet en om een gegeven moment een beroep moet doen op je verzekering? Heeft iemand ervaringen?
Juice
Juice