Een legende is 20 jaar oud!

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Arbilen
Geregistreerd lid

Een legende is 20 jaar oud!

Bericht door Arbilen » za 11 jun, 2011 12:44

De Volvo 850 bestaat 20 jaar. Ook een bijzondere auto! http://www.nu.nl/auto/2537836/volvo-850 ... -jaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

9900
Donateur
Donateur

Re: Een legende is 20 jaar oud!

Bericht door 9900 » za 11 jun, 2011 13:11

Deze is inderdaad wel een mooie volvo, zeker de 240pk versie en dan die gele zoals op de foto.

r-s
Geregistreerd lid

Bericht door r-s » za 11 jun, 2011 16:07

Die uitvoering van de T 5 R was helemaal super

Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » zo 12 jun, 2011 23:14

:shock: De eerste Volvo naar ik meen met die heerlijke 5-cilinders....... Heb er thuis ook 1 staan niet zo lekker klinkend als een 850, maar toch ook heerlijk voor het oor.

Alexander

Julius C.
Geregistreerd lid

Bericht door Julius C. » ma 13 jun, 2011 7:46

Nice... T5-R in Cream Yellow, deze is Alter 2, US specs met Pegasus en aan de achterlichten te zien een MY96...
Hmmmm... 240 PK en 320 NM. Met RICA chip is tussen de 300 en 330 PK en 350 NM haalbaar zonder verdere aanpassingen aan het blok (uitgaande van stage 0) Ik heb zelf een T5 MY94 met 240 ponies.

:nod: Er zit standaard TRACS op de T5, T5-R en de R... trust me, deze spint net zo alle kanten op als een Saab zonder tractioncontrol, alleen het stuur is wat beter onder controle te houden.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » ma 13 jun, 2011 10:18

Als ze mij lieten kiezen tussen (en dan wel allemaal nieuw) een nieuwe V70, XC70, zo'n V60 en deze prachtbak, dan werd het echt deze. Zo'n gruwelijk gave Car!

Julius C.
Geregistreerd lid

Bericht door Julius C. » ma 13 jun, 2011 10:48

Je mag kiezen uit zwart, dnk.groen (heet DOP, dark olive pearl) en creme geel...andere smaken zijn er niet!

Als smaakmaker een kijkje onder de kap...

Afbeelding

Frans1
Geregistreerd lid

Bericht door Frans1 » wo 15 jun, 2011 10:32

Heb er samen met mijn broer ook één.

De 2.5 10V (140 pk). Is in 1995 door mijn vader nieuw gekocht en altijd in de familie gebleven. 377 000 probleemloze kilometers, maar 1 keer stil mee gestaan in 15 jaar tijd (even afkloppen).

De motor is wel wat lui onderin. Boven de 3000 toeren komt er pas wat leven in, het geluid is dan heerlijk.

Nu 15 jaar oud en nergens roest. Heeft altijd op tijd onderhoudsbeurten gekregen overigens (bij de volvo dealer).

Nadelen: het lust een stevige slok. Vooral in de stad en fileverkeer (zal dan 1 op 8 zijn). Alleen als je heel constant rijdt met de airco uit is er nog een beetje zuinig te rijden ( 1 op 11). Daarnaast is de demping wat aan de harde kant. Wordt stoterig op slecht wegdek. Wat dat betreft zijn de nieuwe Volvo's duidelijk beter. Alleen heeft geen enkele nieuwe Volvo het karakter van de 850.

Al met al een hele fijne en karaktervolle auto.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 15 jun, 2011 10:47

En ook in cream yellow? Zal wel niet he? Was toch voorbehouden voor de R.... Toch de ultieme kleur voor een 850 R (sorry Jules :-) )

Saab Viggen en 850 R dat zijn toch wel de meest spannende auto's van de jaren '90!

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 15 jun, 2011 11:57

Hier in de straat staat er 1 in die kleur, fantastisch mooie wagens!! :D

Frans1
Geregistreerd lid

Bericht door Frans1 » wo 15 jun, 2011 12:02

Haha, nee het is geen cream yellow. Gewoon midnight blue metallic.

Julius C.
Geregistreerd lid

Bericht door Julius C. » wo 15 jun, 2011 13:16

Toch zijn de groene het zeldzaamst...oplage van 500 stuks, maar de eerste serie van 2500 stuks waren de cream yellow, wereldwijd. De serie in zwart, ook in een oplage van 2500 stuks was een verlenging van het succes.
In totaal zijn er dus maar 5500 T5-R Volvo's uit de fabriek komen rollen in 1995! Herkenbaar aan de T5 R typering rechts op de kont. 1996 werd het gewoon de R maar wel weer 10 PK erbij. Als je dus een niet 95er ziet rijden met de complete typering, is het of een wanne-be of iemand die een vroegere(T5), of latere (R) heeft en wil laten zien dat het wel dé wolf is, ipv het schaap.

Het zijn namelijk alle drie andere wagens; denk bij Saab aan een SE; Aero of Viggen trim en motoraanpassingen.

8) Blue's just my color Mr. Pierre!

Frans1
Geregistreerd lid

Bericht door Frans1 » wo 15 jun, 2011 15:08

Die groene kleur vind ik ook erg mooi om te zien.

Ik wist niet dat de typeaanduidingen T5-R en R van het productiejaar afhankelijk was. Ik dacht eerst dat dat met uitvoering (spoiler, binnen) te maken had. Weer wat geleerd.

Frans1
Geregistreerd lid

Bericht door Frans1 » vr 17 jun, 2011 11:43

De besturing van de 850 is ook fijn. Niet te licht en duidelijk. Je hebt echt het gevoel contact te hebben met de voorwielen. De versnellingsbak is ook soepel en lekker. Daarnaast lekker overzichtelijk. Zeker bij achteruit inparkeren. Dat is bij de huidige Volvo's wel anders.

De huidige volvo's spreken me op de een of andere manier gewoon niet meer aan. De enige die nog een mooie lijn heeft is de S80 van het huidige model. De rest is toch niet elegant of mooi te noemen. Altijd hele grote achterlichten of een enorme neus ( huidige V60, S60)

De echt mooie Volvo's waren de Katenrug, de Amazon, de P1800, de 240, de 850 en C70. Wat mij betreft.

Texpert
Geregistreerd lid

Bericht door Texpert » za 18 jun, 2011 14:01

Geweldige wagens. Niet een 855, maar een V70R Classic heeft tevens even op mijn verlanglijstje gestaan. Wanneer mijn banksaldo net toereikend was had deze een aantal jaar geleden op mijn oprit gestaan;

Afbeelding

Een kennis van mij heeft tevens een V70R, toch wel een serieus snelle wagen en dat 5 potten geluid is toch wel wat aantrekkelijker dan de sound van mijn 9-5 Aero. Kiezen tussen deze 2 kan ik niet, Saabhart is groot maar de V70 Classic, of een 855 T5R is bijna niet te versmaden.

Plaats reactie