Tunen T8

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Tunen T8

Bericht door Sonab » vr 03 jun, 2011 21:34

Mijn Saab 900 T8 heeft standaard 140 pk en ik wil het geheel graag iets vlotter laten aanvoelen.
Mijn vraag is nu hoe ik simpel en ook veilig PK's cq. soepelheid kan winnen (met een beetje beperkt budget).
Op dit moment heeft de Saab een (metalen) intercooler, een 3" downpipe en een recte pijp ipv kat. Turbo spoelt nu voelbaar sneller op.
Welke opties raden de kenners mij nu verder aan?
Ik overweeg in elk geval een aanpassing van de APC box (maar dat schijnt dan weer op verschillende manieren te kunnen).
Voegt een dumpvalve nog veel toe? Open luchtfilter? Fuelchip? Is een pingelled noodzakelijk? Andere tips?

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Tunen T8

Bericht door Sonab » vr 03 jun, 2011 22:43

O ja, verder nog een rekenvraagje:
Een T8 kan ook 155 pk hebben zie Silver Arrow) met IC en zonder kat. Met de juiste APC afstelling moet mijn saab dat dus sowieso al kunnen halen?
Dan nog de 3" downpipe, en straks wat extra turbodruk (1/1,3 bar), etc. moet zo nog een PK of 30, a 35 extra op kunnen brengen?
Zou totaal op 185/190 pk komen? Of reken ik me nu te rijk?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 03 jun, 2011 22:48

155pk is zonder Kat. Dat heb je nu dus.

Met de 3" dp zou je daar nog ietsje bij op kunnen tellen.

Wil je meer vermogen dan moet de turbodruk omhoog, dat kan alleen veilig door de APC te (laten) modden.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 03 jun, 2011 23:24

Sonab schreef: Welke opties raden de kenners mij nu verder aan?
Wil mij niet echt een kenner noemen maar een breedband lamdasonde zou ik als eerste in gaan inversteren! Wou er in het begin ook niet aan en heeft mij ook al wat schaallagers en krukassen gekost.
De pk,s krijg je er wel uit maar je zult te arm in het mengsel zitten boven de 1.0 bar turbodruk met een standaard T3 turbo. Een paar pingels hoog in de toeren en je kunt het blokje gaan wisselen!
Dus eerst gaan bedenken hoe je meer benzine erin krijgt met het Kjet systeem of via andere wegen.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 03 jun, 2011 23:29

Wat Bennie zegt... maar ik vind K-jet niet een fijne basis voor tuning. Een mechanisch injectieysyseem is lastig controleerbaar. Als je een paar pk-tjes extra wilt gaat het nog wel... maar wil je serieus aan de slag dan zou ik toch iets anders overwegen.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 03 jun, 2011 23:45

Je moet natuurlijk ergens een grens trekken.
Voorlopig zou ik zeggen: de turbodruk niet hoger dan mogelijk is met de standaard inspuiting. Dat zal dan denk ik op max. +/- 1 bar komen?
Is zo'n breedbandsonde trouwens alleen een waarschuwingsysteem of doet het ook actie iets met het motormanagement?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 03 jun, 2011 23:46

Alleen om te diagnosticeren... de inspuiting doet je K-jet. Bij modernere systemen (zoals bijvoorbeeld KDFi) kan de breedband lambda wel als input gebruikt worden.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » za 04 jun, 2011 21:21

Als ik er zeker van ben dat de motor/uitlaat optimaal loopt, zal ik eens contact zoeken met de expert! Maar voor zover ik weet moet ik daarvoor wel helemaal naar het oosten des lands......

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 04 jun, 2011 22:07

Breedbandsonde er achter dan kun je echt wel pk,s gaan halen met de juiste apc box en afstelingen samen met wat extra peut die je mooi onder controle kan krijgen doordat je goed meet wat je mengsel doet met een breedbandsonde.

Wil wel eens zien wat een T8 doet met een goede intercooler-3inch dp zonder kat-1,3bar turbo druk met juiste apc&afsteling-goed mengsel met een extra injector etc.....200+pk uit een T8 blokje zal best wel vet zijn volgens mij en de turbo-kick bij een goed lopendeT8 is altijd extreem zoals de meeste T8 rijders wel weten :wow:

Gewoon een goede apc en 3inch dp zonder kat gaat ook lekker met 1bar natuurlijk maar mengsel op pingelgrens aan arme kant is toch wel link en tank je een keer 95 of is het warm weer zul je merken dat je toch snel weer pingel krijgt en turbodruk niet strak blijft....beter koelen door andere intercooler en meer peut zodat je wat marge hebt is dan de enige oplosing en dan moet je weer meten wat je mengsel doet dus breedbandsonde is de eerste stap voor de doe het zelf tuner die het K-jet inspuitsysteem wil behouden en toch save meer pk,s wil halen.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » za 04 jun, 2011 22:54

En waar koopt men zo ene breedbandsonde? (en wa kost da)

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 05 jun, 2011 14:54

Sonab schreef:En waar koopt men zo ene breedbandsonde? (en wa kost da)
voor 250euro heb je wel een goed compleet setje incl LS2 Bosch breedbandsonde.
Dan moet er nog een extra bung in je Dp en alles aansluiten/afwerken...de kosten hier van hangen af van waar je het laat doen.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » zo 05 jun, 2011 15:14

Oef, daar ga ik even mee wachten, denk ik.
Misschien wel voordeliger eerst wat minder te tunen tot een veilige marge (dus zonder sonde nodig)? Ik weet niet of er dan al wat winst te behalen is?

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 05 jun, 2011 18:58

Lucky dat een saab het apc systeem incl klopsensor heeft en je de apc/max turbodruk save kan afstellen als je een pingel led aansluit.
Leuk klusje om zelf eens te monteren als je een beetje handig bent dacht ik :idea: http://www.900aero.com" onclick="window.open(this.href);return false; eens lezen Sonab.
Als je een turbodrukmeter met schaal hebt en een pingel-led kun je eens gaan spelen met een andere apc box :wink:

Denk dat je best wel pk,s uit een T8 kan halen als je het een beetje slim en goed aanpakt! maar kost natuurlijk wel euries als je echt iets wil.....denk dat je voor een goede 7a800Euro een eind kan komen en er niet veel saabjes meer zijn die graag naast je staan voor een stoplicht :twisted: paar versnelingsbakjes op de plank en cilinderkopje+paking kan je niet veel gebeuren dacht ik :lol:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » zo 05 jun, 2011 21:30

Als ik het goed lees is het dus gewoon een kwestie van een ledje aan pin 19 van de besaande APC box hangen zodat je ook kan zien wanneer pingel optreedt en je kan al aardig spelen met de turbodruk via de pots en toch in veilige marges blijven.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 08 jun, 2011 9:26

Massa van het ledje inderdaad aan pin 19 klussen. De APC stekker kan open en dan kan je een kabelschoentje bijschuiven. Zie je gelijk het verschil wanneer je een keer RON95 tankt tegenover RON98.

Plaats reactie