900s aero diverse update,s en upgrades.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Re: 900s aero diverse update,s en upgrades.
Ik ben sowieso wel benieuwd waar jij de snelheidspuls vandaan hebt getrokken, Bennie. Ik begreep dat het signaal van de cruisecontrol van een 900 niet goed is voor T5?
-
bennie
- Geregistreerd lid
Ja klopt idd dat het cruisecontrole signaal niet goed is om T5 mee te voeden. Ik heb het nieuwe type tellerunit met een goed uitgaand signaal (grijse draad pin 6 lucas stekker) deze leg je meteen aan de T5 ECU pin 39 en alles werk dan zoals het moet. Deze draad gebruikte de Lucas ECU ook en ligt al op de goede plek omdat ik de ECU op de orginale plek heb gemonteerd. Nu loopt het zonder ook wel goed maar met toch een stuk beter.
Zo zijn er nog wel een paar draden die je meteen vanaf de lucas stekker kan gebruiken, zoals het EVAP systeem dat dan ook weer gewoon werkt en ook programeerbaar is
.
Nog een Tip: de ontstekingsmodule stekker moet losgekoppeld zijn anders heb je geen toerental signaal!
Zo zijn er nog wel een paar draden die je meteen vanaf de lucas stekker kan gebruiken, zoals het EVAP systeem dat dan ook weer gewoon werkt en ook programeerbaar is
Nog een Tip: de ontstekingsmodule stekker moet losgekoppeld zijn anders heb je geen toerental signaal!
-
bennie
- Geregistreerd lid
Nee drink het liever zelf op!!Krizzie schreef:Ik doe geen uitspraken, Bennie deelt geen bier uit.![]()
-
maikel_tiel
- Geregistreerd lid
Heren,
Ik ben een behoorlijke n00b in het tunen en hoor jullie met heel veel termen gooien en smijten of het niets is
Nu ben ik bezig om een airco dag te organiseren, daarnaast komt er ook nog een plaatwerk workshop.
Zou één van jullie wizkids niet bereid zijn om een workshop tuning te houden met alle termen er bij ?
Ik hoor het wel.
groetjes,
Maikel
Ik ben een behoorlijke n00b in het tunen en hoor jullie met heel veel termen gooien en smijten of het niets is
Nu ben ik bezig om een airco dag te organiseren, daarnaast komt er ook nog een plaatwerk workshop.
Zou één van jullie wizkids niet bereid zijn om een workshop tuning te houden met alle termen er bij ?
Ik hoor het wel.
groetjes,
Maikel
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
@bennie Ontstekingsmodule losgekoppeld, je bedoelt van het oude ontstekingssysteem, neem ik aan? en dan losgekoppeld aan de modulekant of aan de instrumentenkant? Toerentalpuls is toch een kweste van een draadje trekken vanaf de T5-ecu, of zitten we helemaal langs elkaar te lullen…
Daarbij natuurlijk de hamvraag: hoe krijg je een snelheidspuls die T5 vreet vanaf een oud type cluster?
Daarbij natuurlijk de hamvraag: hoe krijg je een snelheidspuls die T5 vreet vanaf een oud type cluster?
-
bennie
- Geregistreerd lid
Ja de module bij de apc kast hier de stekker loskoppel anders geeft T5 geen toerental signaal door aan de toerentalmeter in het dashbord en in T5Suite heb je dan ook geen puls. Normaal krijg je het toerental sigaal van de module naar je dashbord en dan naar de ECU maar nu gaat het exact andersom. Zal wel met de polariteit of omdat de hall stekker is afgekoppeld temaken hebben, of aarde ergens wat het signaal plat legt.
Ja oude type cluster gaat niet werken. Het makkelijkste is een Lucas snelheidsmeter monteren. Als je toch de oude look wilt behouden moet je het voorste plaatje overzetten maar weet niet of het dan nog klopt met de wijzer...
Het is wel mogelijk volgens deze T5 ombouwer:
Ja oude type cluster gaat niet werken. Het makkelijkste is een Lucas snelheidsmeter monteren. Als je toch de oude look wilt behouden moet je het voorste plaatje overzetten maar weet niet of het dan nog klopt met de wijzer...
Het is wel mogelijk volgens deze T5 ombouwer:
Je moet het signaal dus versterken naar 12 volt zodat Trionic ermee kan werken. Hoeveel volt,s geeft zo,n oude cluster eigenlijk? Misschien kan je een Lucas cluster slopen en de versterker op het oude type monteren!?Converted my og900 Aero -84 to Trionic 5.5 for a year ago, and it works fine. I haven't been able to fine tune the SW yet. Will do it when the weather gets warmer, not a good ida to floor it when it's ice outside. (Norway)
I noticed you mentioned boost limitation in first and second gear, Trionic pick up speed signal from left rear wheel on ng900, the signal is supplied with +12v, newer og900 have similar system with amplified speed signal ( think it is from -88 ) My car have only two wires from the speed transmitter, the signal is not amplified, I've built a circuit containing an LM386 which will amplify the signal. The constant is changed to 48 in "pulses_per_rev", with some adjustments to the LM386 and the car on supports providing front wheels turn free. The speed in dash board and trionic suite was almost the same. I have'nt tried this on the road yet, if it works the car will have boost limitation in first and second gear.
-
Aero_9000
Je kan wellicht een teller gebruiken uit een MY91 900 turbo/lpt. Dit is oude stijl teller maar MY91 werkt met Lucas.
-
brinky
- Donateur

MY90 ook... maar een Bosch MY89 heeft toch ook al een 3-pins aansluiting achterop de tellerunit, en een nieuwe type tellerkabel aansluiting?
Volgens mij zou die dan ook moeten passen...
Volgens mij zou die dan ook moeten passen...
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Ombouwen naar een nieuwe cluster, dat geeft volgens mij ook gedoe met de posities van de rest van de instrument verlichting… daarnaast doet mijn cruise het dan waarschijnlijk ook niet meer?
-
brinky
- Donateur

Jawel, cruise blijft werken... en je kunt alleen de tellerunit vervangen, de rest van de instrumenten blijft gewoon zitten.
-
bennie
- Geregistreerd lid
Zo!,,,,net terug van de bank.
Na 2 uurtjes haden we het redelijk onder controle. De turbodruk bleef erin knallen te laag in de toeren dus veel moet mappen. Toen we het redelijk onder controle hadden dacht ik ineens aan de extra veer die ik aan de wastegate had gemaak omdat ik dacht hiermee een probleem op te lossen maar deze hield de wastegate veel te strak en de 3wegklep kon niks uithalen onderin de toeren. Dus moeten nog een keertje op de bank als om het koppel wat omlaag te krijgen en de pk omhoog!
. We hebben alles uit de kast moeten halen om het vermogen op de bank te krijgen, lucht uit de banden, sjorbanden over het voorste front heen met een jig steun waarmee je de motor eronderuit kan laten zakken. Hadden hem vol in de vering en toen konden we pas een paar runs maken.
Zegt genoeg:

Nog wel een vreemde dip die we er niet uit kregen en ook niet zo even een verklaring voor wat er gebeurd hier maar komt de volgende keer wel goed als we weer op de bank gaan. Nu eerst ff een bakje zien te scoren ergens en ff inbouwen!
Piek run was: 464 pk en 700Nm. Nu had hij het er wel over dat door de sporing van de wagen dit niet helemaal zal kloppen en zal het 50 pk en 100Nm teveel kunnen zijn. Dit weet ik pas zeker als hij goed is uitgelijnd.
Torque kills you gearbox!!
Na 2 uurtjes haden we het redelijk onder controle. De turbodruk bleef erin knallen te laag in de toeren dus veel moet mappen. Toen we het redelijk onder controle hadden dacht ik ineens aan de extra veer die ik aan de wastegate had gemaak omdat ik dacht hiermee een probleem op te lossen maar deze hield de wastegate veel te strak en de 3wegklep kon niks uithalen onderin de toeren. Dus moeten nog een keertje op de bank als om het koppel wat omlaag te krijgen en de pk omhoog!
Zegt genoeg:

Nog wel een vreemde dip die we er niet uit kregen en ook niet zo even een verklaring voor wat er gebeurd hier maar komt de volgende keer wel goed als we weer op de bank gaan. Nu eerst ff een bakje zien te scoren ergens en ff inbouwen!
Piek run was: 464 pk en 700Nm. Nu had hij het er wel over dat door de sporing van de wagen dit niet helemaal zal kloppen en zal het 50 pk en 100Nm teveel kunnen zijn. Dit weet ik pas zeker als hij goed is uitgelijnd.
Torque kills you gearbox!!
-
MISTY
- Geregistreerd lid
Holy Moly!!!!!!! tiet voor een andere bak 
-
millerman
- Donateur (3x)

Vette shit bennie! Lekker incognito ook 
-
93-SS-ARC
- Geregistreerd lid
Nice Bennie gefeliciteerd!!!
Dat van die sporing zal wel kloppen koppel komt te mooi en te vroeg om goed te zijn voor dit vermogen... of je turbo moet net zo groot zijn als een Holset HX35 of een GTBB 30 en dan nog zie je een veel stijlere curve. Maargoed al kom je op 400PK en 550Nm uit is het nog steeds bere veel...
Heb je al eens gedacht aan het gaatje van de R op de APC wat groter maken.. 2 ipv. 1.5mm dat werkt vaak fijn bij hoge druk apl. En extra veren op de WG is geen feest dan liever een forge of gewoon een zwaardere, wij hebben ze tot 1.2bar.
Dat van die sporing zal wel kloppen koppel komt te mooi en te vroeg om goed te zijn voor dit vermogen... of je turbo moet net zo groot zijn als een Holset HX35 of een GTBB 30 en dan nog zie je een veel stijlere curve. Maargoed al kom je op 400PK en 550Nm uit is het nog steeds bere veel...
Heb je al eens gedacht aan het gaatje van de R op de APC wat groter maken.. 2 ipv. 1.5mm dat werkt vaak fijn bij hoge druk apl. En extra veren op de WG is geen feest dan liever een forge of gewoon een zwaardere, wij hebben ze tot 1.2bar.
-
bennie
- Geregistreerd lid
[]
400PK en 550Nm aan de kruk ben ik dik tevreden mee!
(rijden er in NL met nog meer vermogen!?) Ja hoe groot de turbo nou echt is en hoeveel deze flowed durf ik niet te zeggen want een compressor map lezen is nog steeds een beetje lastig voor mij en ben er ook nog niet echt diep ingedoken om dit uit te zoeken. Er werd wel pas vanaf 3000 toeren volgas gegeven...
Heb ook wel een paar run uitdraaien die nog een stuk eerder en hoger pieken met het koppel: 730Nm bij 4300 toeren.
Ik moet idd een wastegate hebben die 1 bar basisdruk heeft. Denk dat als ik de druk er rustiger in laat komen het piekvermogen hoger is en hoger in de toeren komt te liggen. Het dipje in de curve kan komen van nog steeds een slip op de bank denk ik zelf. In de log is namelijk niks te zien! Je ziet dat het koppel en pk,s weer willen stijgen en vervolgen zakken en weer stijgen, dan gaat het gas eraf.
Nog veel werk aan de winkel dus!
400PK en 550Nm aan de kruk ben ik dik tevreden mee!
Heb ook wel een paar run uitdraaien die nog een stuk eerder en hoger pieken met het koppel: 730Nm bij 4300 toeren.
Ik moet idd een wastegate hebben die 1 bar basisdruk heeft. Denk dat als ik de druk er rustiger in laat komen het piekvermogen hoger is en hoger in de toeren komt te liggen. Het dipje in de curve kan komen van nog steeds een slip op de bank denk ik zelf. In de log is namelijk niks te zien! Je ziet dat het koppel en pk,s weer willen stijgen en vervolgen zakken en weer stijgen, dan gaat het gas eraf.
Nog veel werk aan de winkel dus!