Asje me nou! Evo's pittige 2.0 en hoe het zo kwam...

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Asje me nou!

Bericht door millerman » vr 15 apr, 2011 13:12

2.3 = meer koppel onderin
2.0 = beter hogere toeren draaien

Het is maar wat je goesting is toch? Uiteindelijk kun je ze allebei prima oppeppen.

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » vr 15 apr, 2011 16:40

2.3 is met z'n lange slag een veel lastiger blok om veel vermogen & toeren te laten draaien, heeft veel sneller problemen rond drijfstangen, krukas en de lagering daarvan!
2.0 is vele malen gemakkelijker en zelfs met versleten zuigers kun ze meer en harder aftrappen dan 2.3's voordat er maar enigszins problemen voordoen. :O:

Des al niet te min is mijn persoonlijke voorkeur een koppel rijk blok omdat daarmee makkelijker harder te rijden is, vooral bocht uit, maar ook dat is bij een 2.0T op te lossen met een dikke Turbo en de juiste software. Om een idee te geven, hoe persoonlijk de keuze zeker bij High Performance blokken is Pieter z'n voorkeur is de 2.0 de mijne 2.3 :twisted:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 15 apr, 2011 17:18

Powertje schreef:2.3 is met z'n lange slag een veel lastiger blok om veel vermogen & toeren te laten draaien, heeft veel sneller problemen rond drijfstangen, krukas en de lagering daarvan!
2.0 is vele malen gemakkelijker en zelfs met versleten zuigers kun ze meer en harder aftrappen dan 2.3's voordat er maar enigszins problemen voordoen. :O:

Des al niet te min is mijn persoonlijke voorkeur een koppel rijk blok omdat daarmee makkelijker harder te rijden is, vooral bocht uit, maar ook dat is bij een 2.0T op te lossen met een dikke Turbo en de juiste software. Om een idee te geven, hoe persoonlijk de keuze zeker bij High Performance blokken is Pieter z'n voorkeur is de 2.0 de mijne 2.3 :twisted:
Oef, we gaan in details treden :wow:

Vanuit een geometrie oogpunt zijn de 2.3l inderdaad slechter om toeren mee te maken, grotere drijfstang hoeken en hogere zuigersnelheden. Vanuit dat oogpunt is de B205 geometrie eigenlijk ook weer een betere keuze dan de B204 geometrie... maarja, dan zou ik er andere zuigers (zgn. "gesmeede") in moeten kopen en dat geld heb ik er niet voor over... De standaard B205 zuigers zijn namelijk "maar" goed tot zo'n 350pk...

Ik rij zowel de 2.3 als de 2.0 en moet zeggen dat de 2.0 karacteristiek mij meer aanstaat... Maar dat is weer geheel persoonlijk... Komt natuurlijk ook bij dat ze in verschillende wagens liggen maarja, denk dat ik daar wel doorheen kan prikken :-P+

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 15 apr, 2011 18:48

zo heb ik weer voor de 2.3 gekozen van wegen laagtoerig en veel kracht onderin net als bij de vrachtwagen
de kracht en de automaat begon ik eigenlijk wel erg te missen in mijn saabje het gaat mij niet eens om de snelheid maar om de kracht met optrekken

AcidStyle
Geregistreerd lid

Bericht door AcidStyle » vr 15 apr, 2011 20:26

:shock:
Wat een aardig project, en dan die wekplek die je ter beschikking hebt, is die van jou indien ja :wow: tikkie jalours (mede omdat ik voor alles mijn stoepje moet gebruiken)

Keep us posted

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 16 apr, 2011 0:11

Met vloerverwarming :mrgreen: Alhoewel dat nu niet erg nodig is. Maar is niet van mij, alhoewel ik ook een smeerput in mijn garage heb, heb ik toch maar even mijn zwager gevraagd of ik bij hem mocht klussen... iet wat meer ruimte en da's wel zo handig...

Vandaag weer iets verder gekomen, al lopen we wel wat achter... Paar zaken als niet gelijk meeneemwiel en krukaspullie vertraagden 't wat... Net zoals een ander "obstakel", heeft met je stuur te maken.

Wie ziet 't :mrgreen:
Afbeelding

Overigens is dit uiteraard niet 't klepdeksel wat er straks op komt te zitten... die is rood, en gaat alleen daardoor al 10km/u harder... van horen zeggen... :D

Oh, en hier ook nog een kijk op iets dat je niet dagelijks ziet...
Afbeelding

Nu nog bedenken hoe ik mijn carterventilatie ga regelen :roll:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 16 apr, 2011 0:22

dat is simpel gewoon direct van de kleppendeksel naar de inlaat

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 17 apr, 2011 1:46

It is alive

Heeft nog wat voeten in de aarde gahad, hoofdzakelijk door onoplettendheid van mijn kant... maarja, vandaag was toch echt de dag van de wedergeboorte van mijn trouwe 9-3!

Aandrijfashoezen wisselen... als je dan toch al bezig bent...
Afbeelding

Nog een pica van ome Gerrit die nog wat rondjes mag draaien tot dat er iets groters binnen komt... :wow:
Afbeelding

En dan last but certainly not least het bewijs dat 't netjes loopt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1K1zMDhYxQ0[/youtube]
Enne, ja dat stelletje figuranten kwam er nog speciaal een biertje op drinken. Champagne is voor mietjes :lol:

Kort door de bocht is dit een B204 onderblok met de kop van een B205 met daarin weer een nokkenas van een B204. Er zijn hier en daar wel wat kleine aanpassingen/afwijkingen maar eigenlijk bestaat de motor uit onderdelen van een 900NG, een 9000, een 9-3 en een 9-5...

Ben er zojuist mee naar huis gereden (15km, incl snelweg) en de wagen hield zich goed. Kon 't zelf niet laten even wat te boosten :mrgreen: Nu lekker nog wat kinderziektes eruit werken tijdens het inrijden en dan hoppa naar het grote werk. De 80lb/h Deka's zijn al onderweg!

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 17 apr, 2011 1:50

Was gaaf om te zien! En dat ie gewoon in één keer perfect loopt, echt schitterend! Mooi stukje huisvlijt :D

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » zo 17 apr, 2011 3:10

zie ik het goed en heb je ook motorverwarming?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 17 apr, 2011 7:57

Heeft ie inderdaad.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 17 apr, 2011 10:08

Wat ben ik ontzettend jalours... 8)
Prachtig project!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 17 apr, 2011 23:06

Thanks for the compliments guys. Ben er ook erg blij mee!

Vooralsnog snort ie haarfijn! Carterdruk is heel netjes en wat is ie stil... zeker vergeleken met wat er eerst in lag :D

Ik heb (denk ik) wel nog last van een (lucht) lek ergens... P0101 dook op :| (ik weet kan ook mijn MAF zijn maar daar geloof ik nog niet in...). Waarschijnlijk word mijn CEL getriggerd doordat de luchtmassa aangegeven door mijn luchtmassameter meer dan 12% lager is dan de berekende waarde (drukverschil voor en na de gasklep...) en mijn Amul ergens rond de -2100(!) uit hangt...

Mijn intake is er met wat gepiel "op" gegaan, misschien dat die niet lekker sluit. Nog maar eens het inlaat traject nalopen... Ach, kinderziektes zullen we maar zeggen :?

Carterontluchting heb ik overigens, zoals Tanisha al opperde, op de ouderwetse "T5" manier gedaan, dus zonder catchtank en de ontluchting aan het klepdeksel direct met intake verbinden. En, nee, hier komt mijn lek niet vandaan want dat heb ik al uitgesloten door een testje...: Aansluiting op de intake afdoppen en de ventilatie gewoon naar buiten laten "blazen".

Wordt vervolgd... Moet sowieso nog langs de garage want mijn airco is plotsklaps leeg... kuch, kuch... :-P+

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 17 apr, 2011 23:26

Dat dipje in de toeren net na gas los wijst ook op lucht kwijt.
Bij een semi recirculerende (30/70) dump valve doet ie dat ook.

Intercooler slangen zou best kunnen...

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 17 apr, 2011 23:31

dingen niet te moeilijk aansluiten das nergens goed voor en er rijden inmiddels nog een aantal 9-5 en 9-3 met de carterventilatie op t5 stijl en die storen er ook niet op :wink:

Plaats reactie