CarPC aansluiten? GELUKT!!
-
Cornelius
- Donateur (10x)

Re: CarPC aansluiten?
een elektrische stroom door een draad zorgt voor een magnetisch veld.
Wikkel je een stuk draad op een klosje en stop er een spijker in en je hebt een elektromagneet. (als je er spanning op zet)
Een stroom door een draad die regelmatig van richting verandert zorgt voor een wisselend magnetisch veld.
Dit magnetisch veld kun je weer opvangen met een ander stuk draad.
Op ons lichtnet gebeurt dit omwisselen van richting 100x per seconde (50Hz)
(transformatoren, radio, televisie, elektromotoren, bobines, dynamo's enz. maken daar gebruik van)
Het effect is niet altijd gewenst, denk maar aan een GSM-telefoon die zich aankondigt door je radio/versterker.
Zet maar eens een radio naast je computer, grote kans dat je op MW of FM veel storing hoort.
Bij andere apparaten is die invloed schadelijker, denk maar aan een beademingsapparaat of boordelektronica van een vliegtuig.
Daarom moet je je telefoon ook uitzetten in het vliegtuig, ze willen uitsluiten dat ze storingen krijgen.
Nu weer terug naar je omvormer: die dingen werken op het principe van heel snel in/uit schakelen van stroom, in combinatie met een paar condensatoren en een spoel (klosje draad). Met een schakelsnelheid van meer dan 50.000 keer/seconde.
Op de toevoerdraden krijg je dus ook een snel wisselende stroom en bijbehorend magnetisch veld.
Door nu heen en retourdraad bij elkaar te leggen wordt dat magnetisme enigszins opgeheven, en dus ook de veroorzaakte storingen...
(afhankelijk van de gebruikte kabel)
Een leraar op school had dan vaak de uitspraak "het straalt als de hel"....
Er zijn inderdaad autokrakers die een voelspriet hebben voor magnetisme (tom-tom's, zwarte besjes, flaptops...)
Er zijn richtlijnen om apparaten zodanig te ontwerpen dat ze elkaar met hun magnetische straling niet of slechts beperkt storen,
met een duur woord: Elektro Magnetische Compatibiliteit (oftewel EMC)
leesvoer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromag ... patibility
Wikkel je een stuk draad op een klosje en stop er een spijker in en je hebt een elektromagneet. (als je er spanning op zet)
Een stroom door een draad die regelmatig van richting verandert zorgt voor een wisselend magnetisch veld.
Dit magnetisch veld kun je weer opvangen met een ander stuk draad.
Op ons lichtnet gebeurt dit omwisselen van richting 100x per seconde (50Hz)
(transformatoren, radio, televisie, elektromotoren, bobines, dynamo's enz. maken daar gebruik van)
Het effect is niet altijd gewenst, denk maar aan een GSM-telefoon die zich aankondigt door je radio/versterker.
Zet maar eens een radio naast je computer, grote kans dat je op MW of FM veel storing hoort.
Bij andere apparaten is die invloed schadelijker, denk maar aan een beademingsapparaat of boordelektronica van een vliegtuig.
Daarom moet je je telefoon ook uitzetten in het vliegtuig, ze willen uitsluiten dat ze storingen krijgen.
Nu weer terug naar je omvormer: die dingen werken op het principe van heel snel in/uit schakelen van stroom, in combinatie met een paar condensatoren en een spoel (klosje draad). Met een schakelsnelheid van meer dan 50.000 keer/seconde.
Op de toevoerdraden krijg je dus ook een snel wisselende stroom en bijbehorend magnetisch veld.
Door nu heen en retourdraad bij elkaar te leggen wordt dat magnetisme enigszins opgeheven, en dus ook de veroorzaakte storingen...
(afhankelijk van de gebruikte kabel)
Een leraar op school had dan vaak de uitspraak "het straalt als de hel"....
Er zijn inderdaad autokrakers die een voelspriet hebben voor magnetisme (tom-tom's, zwarte besjes, flaptops...)
Er zijn richtlijnen om apparaten zodanig te ontwerpen dat ze elkaar met hun magnetische straling niet of slechts beperkt storen,
met een duur woord: Elektro Magnetische Compatibiliteit (oftewel EMC)
leesvoer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromag ... patibility
-
millerman
- Donateur (3x)

Terug on topic: er komen pakketjes binnen uit Spanje, Zuid-Korea, China en de UK. Nu nog meer uit China en de VS en ik kan echt aan de slag! Heb voor de elektro al de hulp ingeroepen van mijn vader, die heeft bij Volvo ooit nog wat ontwikkelwerk gedaan met de elektriek.
Ik zal mijn best doen alles vast te leggen met de camera, wie weet is het nuttig
Ik zal mijn best doen alles vast te leggen met de camera, wie weet is het nuttig
-
Lalleman93
- Geregistreerd lid
Niet vergeten om Centrafuse te intalleren! De coolste app voor een CarPC!
http://www.centrafuse.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0DyIQqoJVsg[/youtube]
Overweeg zelf iets te gaan doen met mijn ipad!

met als audio-player:

en deze app:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=849OKlxqkVg[/youtube]
http://www.centrafuse.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0DyIQqoJVsg[/youtube]
Overweeg zelf iets te gaan doen met mijn ipad!

met als audio-player:

en deze app:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=849OKlxqkVg[/youtube]
-
millerman
- Donateur (3x)

Ik heb al een Pioneer F900bt, daarmee kan ik eigenlijk het merendeel van die functies al invullen. Vooralsnog is het vooral een leuke oefening met als doel om T7Suite aan de praat te krijgen. Ik heb al een aansluiting direct op de p-bus, zodat ik alle data uit de ECU kan uitlezen zonder OBD-II interface.
Naast monitoring kan ik vervolgens ook snel schakelen tussen diverse maps. Handig voor veel vermogen op benzine en minder op LPG of schakelen op BioEthanol zonder gedoe met adaptie.
Naast monitoring kan ik vervolgens ook snel schakelen tussen diverse maps. Handig voor veel vermogen op benzine en minder op LPG of schakelen op BioEthanol zonder gedoe met adaptie.
-
Lalleman93
- Geregistreerd lid
Voor zover ik kan zien is er echter geen T7 Suite CarPC Dashboard! Bij een volgende gezamenlijke meeting kijk ik graag eens even mee naar al dit moois. Reuze interessant!
-
millerman
- Donateur (3x)

Dat zoeken we later wel uit, eerst werkend krijgen. Maar ter info een topic met nuttige info over het dashboard in T7suite: http://forum.ecuproject.com/showthread. ... ight=carpc" onclick="window.open(this.href);return false;
-
millerman
- Donateur (3x)

De DCDC converter is binnen! Hopelijk zaterdag knutselen om die PC werkend te krijgen
Dan alleen nog wachten tot de compact flash binnen is, zodat ik een grotere harde schijf heb.
-
millerman
- Donateur (3x)

Jaaaaaaaa!
De PC werkt! Lekker zitten prutsen, kabeltjes zoeken, aansluiting checken etc. Nu heb ik 12V afgetapt via de lege plek voor aanhangers in de zekeringkast. Zodra er signaal van de Ignition draad komt (bij de radio afgetapt), gaat er een pulse naar het moederbord om aan te schakelen. Zodra er geen spanning meer op de ignition staat, gaat er een off-pulse naar de PC. Indien de PC dan na 15 minuten niet uit staat, wordt de stroom helemaal afgekapt om te voorkomen dat ie de accu leegtrekt.
Helaas werkt alleen het beeldscherm niet, best essentieel. Ik moet nog kijken of het aan de kabel, het outputsignaal of de Pioneer ligt.
Foto's heb ik, heel veel! Maar die volgen later. Eerst een ander Saab-projectje volgen.
De PC werkt! Lekker zitten prutsen, kabeltjes zoeken, aansluiting checken etc. Nu heb ik 12V afgetapt via de lege plek voor aanhangers in de zekeringkast. Zodra er signaal van de Ignition draad komt (bij de radio afgetapt), gaat er een pulse naar het moederbord om aan te schakelen. Zodra er geen spanning meer op de ignition staat, gaat er een off-pulse naar de PC. Indien de PC dan na 15 minuten niet uit staat, wordt de stroom helemaal afgekapt om te voorkomen dat ie de accu leegtrekt.
Helaas werkt alleen het beeldscherm niet, best essentieel. Ik moet nog kijken of het aan de kabel, het outputsignaal of de Pioneer ligt.
Foto's heb ik, heel veel! Maar die volgen later. Eerst een ander Saab-projectje volgen.
-
millerman
- Donateur (3x)

Alle rommel op tafel, goed bestuderen:

De stroomstabilisator, ingesteld op Automotive met vertraagde opstart en uitschakeling voor de PC en stroomafkap om leegloop van de accu te voorkomen:

Aansluiting voor de PC aan de stekker van de stabilisator gesoldeerd:

Gaatje in de voorkant van de PC om de aan/uit pulse-kabel doorheen te leiden:

De pulse-kabel gesoldeerd op de PC:

De kabel door het gat in de PC:

Millerman met schroevendraaier:

Millerman nog steeds met schroef en draaier:

Alle kabels achter de Pioneer om de audio en video aan te sluiten (die dus nog niet werken...):

Achterkant van het dashboardkastje waar de kabels naar binnen lopen:

Ignition aftappen achter de radio:

Zorgen dat de kabels niet te hard door het dashboardkastje getrokken kunnen worden:

Massa aangesloten achter de SID:

Nog een keer massa achter de SID:

Stroomkabel doorgetrokken naar de zekeringkast:

En nog een keer de zekeringkast:

Een zekering om kortsluiting in de kabels te voorkomen met links het pinnetje dat in de zekeringhouder past:

Behuizing rondom de stabilisator:

Zekering linksboven weggewerkt, klepje kan weer dicht:

Alle kabels die nu in het dashboardkastje liggen:

En de gaten waar de kabels doorheen lopen:

De stroomstabilisator, ingesteld op Automotive met vertraagde opstart en uitschakeling voor de PC en stroomafkap om leegloop van de accu te voorkomen:

Aansluiting voor de PC aan de stekker van de stabilisator gesoldeerd:

Gaatje in de voorkant van de PC om de aan/uit pulse-kabel doorheen te leiden:

De pulse-kabel gesoldeerd op de PC:

De kabel door het gat in de PC:

Millerman met schroevendraaier:

Millerman nog steeds met schroef en draaier:

Alle kabels achter de Pioneer om de audio en video aan te sluiten (die dus nog niet werken...):

Achterkant van het dashboardkastje waar de kabels naar binnen lopen:

Ignition aftappen achter de radio:

Zorgen dat de kabels niet te hard door het dashboardkastje getrokken kunnen worden:

Massa aangesloten achter de SID:

Nog een keer massa achter de SID:

Stroomkabel doorgetrokken naar de zekeringkast:

En nog een keer de zekeringkast:

Een zekering om kortsluiting in de kabels te voorkomen met links het pinnetje dat in de zekeringhouder past:

Behuizing rondom de stabilisator:

Zekering linksboven weggewerkt, klepje kan weer dicht:

Alle kabels die nu in het dashboardkastje liggen:

En de gaten waar de kabels doorheen lopen:

-
AlexJ
- Donateur

Ziet er goed uit! Maar ik mis de foto's van het (werkende) eindresultaat! 
-
millerman
- Donateur (3x)

Ik kan je nu alleen nog een knipperend ledje laten zien 
Vrijdag heb ik pas weer voldoende tijd om in de bekabeling voor de schermen te duiken.
Vrijdag heb ik pas weer voldoende tijd om in de bekabeling voor de schermen te duiken.
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Dat lijkt me best interessant, 1 foto van 'n knipperend ledjemillerman schreef:Ik kan je nu alleen nog een knipperend ledje laten zien
(Op één foto bedoel ik dan ook)
-
AlexJ
- Donateur

Zolang 1 foto niet gedefinieerd is stel ik voor een gifje te gebruiken 
-
millerman
- Donateur (3x)

Ik heb het toch niet over foto's? 
Filmpjes kan ik ook maken! Als het niet lukt, zal ik een verlengsnoer leggen, met een gewoon beeldscherm. Om het te bewijzen!
Filmpjes kan ik ook maken! Als het niet lukt, zal ik een verlengsnoer leggen, met een gewoon beeldscherm. Om het te bewijzen!