RHD schakelen?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Hans9-5
Geregistreerd lid

Re: RHD schakelen?

Bericht door Hans9-5 » do 24 mar, 2011 9:38

Na jaaaaren in de UK, rechts en links gestuurd, je went er snel aan, maar als je je onzeker voelt gewoon voor automaat gaan.

Have a lot of fun in de J Clarckson country.

Je zal zelden zo vriendelijke chauffeurs gezien hebben.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 24 mar, 2011 20:28

en van uit de auto roep je dan terug bloody hell you * wanker! dat was een mooie tijd die 4 maanden in Londen

Hans9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Hans9-5 » do 24 mar, 2011 22:05

Wat is een fietser??? Dat zouden ze moeten verbieden ;-|+ ;-|+

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 24 mar, 2011 22:14

Heerlijk Nederlands toch? Hier moet iedereen integreren, maar in het buitenland moet iedereen zich maar naar ons aanpassen :P

Er zijn overigens wel uitzonderingen, Cambridge is bijvoorbeeld geheel ingericht op fietsende studenten.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 24 mar, 2011 22:29

Als jij bij mij thuis te gast bent, heb ik ook liever niet dat je schuin door de kamer fietst ;)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 24 mar, 2011 23:29

Of ben jij degene die nu hapt? ;)

Anyways, het wordt een ritje Welwyn - Stonehenge - Bath - Welwyn. Heb er zin an!

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » zo 03 apr, 2011 12:41

Je zal meer problemen hebben met instappen omdat je dan aan de verkeerde deur staat om in te stappen (en dat gaat je meerdere keren gebeuren)
en ik spreek uit ervaring :D :D
het schakelen heb je zo onder de knie
hennie

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 03 apr, 2011 12:47

Intussen weer terug in Nederland. Afgelopen week een autootje gehuurd. Oorspronkelijk in de klasse Ford Focus, bij aankomst was het een Vauxhall/Opel Meriva. Er werd meteen een aanbod gedaan om een Vauxhall/Opel Insignia met automaat mee te nemen voor 15 pond extra. Vond ik een goede deal! Veel dichter bij een Saab kon ik toch niet komen. Dus schakelen was al geen probleem meer. Instappen had ik ook geen last van, richtingaanwijzers/ruitenwissers ook al niet. Zelfs mijn automatisme om met de automaat op de motor af te remmen kon ik prima met links uitvoeren, dus schakelen zou ook geen probleem zijn denk ik.

Wat was dan wel het probleem? Dat er links nog een heel stuk auto zit, dat er normaal niet zit! Ik moest echt het meeste wennen aan het inschatten van de afstand tussen de auto en de stoep links. Verder prima gereden. De Insignia is een prima auto. Wel duidelijk een klasse lager dan de nieuwe 9-5 overigens. De automaat met 2.0 diesel werkten prima samen, de auto was comfortabel en trok binnen een beperkt toerenbereik ook prima op. Echt snel was ie verder niet en de wagen had heel erg slechte grip in de bochten.

Tot zover, foto's volgen. Dank voor het meedenken allemaal, net het kleine beetje extra zelfvertrouwen dat ik nodig had ;)

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 03 apr, 2011 12:49

Ik heb een paar keer hier in Nederland met R.H.D.-gestuurde auto's mogen rijden, maar ik zal er werkelijk nooit aan wennen, ten eerste stap ik (inderdaad) aan de verkeerde kant in, ten tweede krijg ik amper controle over het schakelen en waar ik ook geregeld last mee heb bij een auto met het stuurwiel aan de rechterkant is
dat ik (zo goed als) keer op keer inschattingsfouten maken ne dan bijvoorbeeld tegen stoepranden oprijd, iets waar ik nooit last van heb en ik zal ook nooit de eerste
rit vergeten in een goud-metallice 3deurs Renault 5(het eerste type Renault 5) TX (was toen een uiterst luxe versie met elektrisch bedienbare ruiten, Centrale Vergrendeling, Stuurbekrachtiging, een behoorlijk luxe afgewerkt interieur en zelfs de kofferruimte was heel erg netjes bekleed, iets dat uniek was bij de Renault 5) automaat en ik moest een stukje achteruitrijden en omdat ik altijd mijn rechterarm op de rugleuning van de rechter stoel leg(de, iets dat mij niet meer lukt) en toen
ook deed sloeg ik zo wat de rechter portierruit er uit, want ja, die was nog dicht en ik zal de klap en de dreun die dat gaven nooit en te nimmer vergeten. :wink:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 03 apr, 2011 13:27

millerman schreef:Volgende week ga ik een autootje huren in Engeland. Nu denk ik niet dat ik veel problemen heb met een stuur aan de rechterzijde, maar ik twijfel nog tussen handmatig of automatisch schakelen. Wat zijn de ervaringen hier? Hoe snel heb je linkshandig schakelen onder de knie?
Je bent er al volgens mij... maar mijn persoonlijke ervaring: ik had jaren geleden in N-Z bij eerste keer RHD rijden dezelfde vraag... maar ze hadden bij die toko geen automaat (meer) beschikbaar. Ik stapte in en reed weg alsof ik het dagelijks deed. En ik had toen op dat moment zelf nog geen auto.

Totaal geen issue dus.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 03 apr, 2011 14:07

Inderdaad, zie mijn post op de vorige pagina :)

Dit was uiteindelijk dus de huurauto na de upgrade:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En duiven hebben het ook niet op Vauxhalls/Opels. Half uurtje buiten en de hele zijkant was wit! Na een uur rijden zag het er nog zo uit:
Afbeelding

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » zo 03 apr, 2011 14:09

Ziet er zo van binnen toch wel erg fraai uit. Van buiten vind ik het model te lomp, te barba-papa-erig.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 03 apr, 2011 14:13

millerman schreef: Wat was dan wel het probleem? Dat er links nog een heel stuk auto zit, dat er normaal niet zit! Ik moest echt het meeste wennen aan het inschatten van de afstand tussen de auto en de stoep links.
Ah ja, daar had een ex-collega op Malta tijdens een bedrijfsuitje last van... tering, die ging eng dicht langs de geparkeerde auto's met die Maruti 4x4. Ik zat te wachten op de eerste spiegel die zou sneuvelen, of nog meer bij de eerste de beste schrik reactie.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 03 apr, 2011 14:40

Ik heb 2x een stukje berm meegenomen, maar daarna me vooral georiënteerd op de middenlijnen. Dat ging beter. Overigens is ook de beenruimte vervelend. Normaal kun je je rechterbeen mooi tegen de middenconsole laten leunen, zodat je niet krampachtig boven het gaspedaal hoeft te hangen. Dat kan natuurlijk totaal niet! Terwijl het linkerbeen bij een automaat natuurlijk lekker ontspannen kan staan, omdat het niet in actie hoeft te komen. Dan zit er bij die Engelse wagens juist wel een middenconsole in de weg!
Garrett schreef:Ziet er zo van binnen toch wel erg fraai uit. Van buiten vind ik het model te lomp, te barba-papa-erig.
Binnenkant was prima inderdaad. Ik vond een mooi detail dat het houtrandje onder de hele voorruit doorloopt. Doet er goed aan. Ook de stuurwielbediening (van Saab!) werkt bijzonder makkelijk.

paul_cci
Geregistreerd lid

Bericht door paul_cci » za 23 apr, 2011 19:48

15 jaar in Ierland gewoond en reed/rij voordurend in links en rechtsgestuurde auto in zowel linksrijdende als rechtsrijdende landen, dus ik heb alle combinaties wel ondertussen meegemaakt.

Inderdaad grootste probleem is mensen die voor het eerst aan de andere kant rijden in een ander land, is de extra hoeveelheid auto die er ineens tussen je zit. Heel vaak heb ik angstige momenten doorstaan als ik iemand vanaf het vliegveld ophaalde en ernaast zat als hij voor het eerst reed: tegen menig stoeprand aan en bijna de spiegels van andere auto's gesneuveld. Inderdaad een goeie richtlijn is goed letten op de middenstreep, en opletten dat je daar netjes langs blijft rijden.
Bij het schakelen wordt er in het begin dan nog wel regelmatig met de rechterhand tegen het deurpaneel aan gebonst... maar dat is meestal maar een paar keer en dan is het over.

Grootste potentiele gevaar vond ik altijd het aan de andere kant van de weg parkeren, met de neus dus in feite de verkeerde kant op!! Als er dan later bij het wegrijden even geen verkeer op de weg is, kan het gebeuren dat je al een halve kilometer aan de verkeerde kant van de weghelft zit te rijden met alle bijzonder gevaarlijke gevolgen van dien...

Plaats reactie