proefritje in Frankrijk

2010-2012
Retep
Geregistreerd lid

Re: proefritje in Frankrijk

Bericht door Retep » do 03 mar, 2011 14:41

Het is inderdaad opvallend én jammer dat we ons inschrijven op een saabforum en met een Saab rondrijden, doch hem constant afkraken... :roll:

Een vorm van masochisme???

Als ik dit allemaal lees begin ik me al schudig te voelen dat ik een 9-5 heb besteld :oops: , of net niet want hoe dan ook is het een mooie auto die je minder tegenkomt dan de doorsnee BMW of Audi. Gewoon anders.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » do 03 mar, 2011 14:50

Retep schreef:Als ik dit allemaal lees begin ik me al schudig te voelen dat ik een 9-5 heb besteld :oops:
Inderdaad, ga je schamen. Foei.

NOT!

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » do 03 mar, 2011 15:01

Ik word er al vuurrood van

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 03 mar, 2011 16:16

@Aeroplan,
Het is niet letterlijk geld verdienen, meer wat geld besparen op de long-run. Het punt is dan dat je met een initieel duurdere auto achteraf toch beter af kunt zijn. Iedereen moet uiteraard die auto kopen en zeker leasen die hem het beste bevalt. Zoals gezegd ik heb diverse nieuwe en nagegenoeg nieuwe Saab's gekocht, rijden ook heel fijn en je valt niet in negatieve zin op door het goede imago. Maar financieel heb ik daarbij wat meer veren verloren dan met de wat saaie Duitser die ik ook heb gehad :oops:
Nu viel dat in de vorige eeuw nog wel mee, maar tegenwoordig is de automarkt dermate overspoeld met aanbiedingen dat de financiele risico's aanzienlijk groter zijn geworden.
Iedere autofabrikant komt ook om de haverklap met kleinere of grotere wijzigingen die de waarde van de reeds verkochte auto's verder ondermijnen.
Wanneer ik nu kijk naar de prijslijsten van b.v. een Saab 9.5NG krijg ik het gevoel dat het over een Duitse wagen gaat, met idioot lange optielijsten en toch redelijk gepeperde basisprijzen. Toch een opvallend verschil met vroeger, toen Saab's relatief veel waar boden voor je geld en het bestuderen van de optielijst weinig tijd in beslag nam.
Een ander punt dat nu nog sterk speelt is dat veel dealers al met moeite hun eigen merk auto's willen inruilen en vreemde merken veelal direct naar de autohandel worden doorgeschoven. Als partikuliere klant krijg je dan het gevoel dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt en je daar onvrijwillig het slachtoffer van wordt. Een soort woekerpolisaffaire, maar dan met een auto. :oops:

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » do 03 mar, 2011 16:24

Het klopt dat de inruilwaarde echt laag is. Dit heb ik gemerkt bij de 9-3 Hatch die nu na minder dan 2 jaar wordt ingeruild voor de 9-5. (met minder dan 45000 km.)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 03 mar, 2011 19:43

Opzich mag je wat meer afschrijving voor lief nemen, daardoor rij je wel in een auto die niet iedereen koopt en het heeft een wat meer onderscheidend karakter.
Ik zal je maar niet vertellen hoeveel ik vroeger op mijn Lancia's heb afgeschreven :oops: maar dat waren dan toch goede en exclusieve wagens :wink:
Waar ik mij gewoon aan stoor is dat dealers, zelfs van het merk Saab te weinig betalen voor een Saab-inruiler. Je krijgt dan het gevoel dat je toch en verkeerde keuze hebt gemaakt, ondanks dat het fijne auto's zijn om mee te rijden.
Het beste is dat Saab daar eens wat meer aan gaat doen, ergo het vertrouwen van de klant in het merk niet gaat ondermijnen maar verder verstevigen. Een iets betere inruilprijs zou daar minstens bij een Saab-dealer een goede actie zijn.
Want een matige inruilprijs straalt een gebrek aan vertrouwen uit en dat is niet goed voor het merk.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 03 mar, 2011 19:55

Ik dacht dat we praat als 'buick met een saab-sausje' nu wel een keer hadden gehad, maar nee. Als een ouwe lp die overslaat.

Who gives a f*ck? Alle merken doen het. En een Saab is een Saab als-ie het karakter van een Saab heeft.

Aeroplan
Donateur
Donateur

Bericht door Aeroplan » do 03 mar, 2011 22:41

dankzij de hoge afschrijving kan ik in een SAAB rijden;

Dat gezegd hebbende, je hebt de kosten van de afschrijving pas aan je broek hangen als je niet erg lang in dezelfde auto wilt blijven rijden.

Wat betreft het SAAB gehalte van de nieuwe 9-5; wat hier duidelijk mist is de "cockpit" filosofie die je eerst bij SAAB had:

-waarom zitten ineens de raamknopjes niet meer in het midden?
-Waarom zit de achter-uit versnelling niet meer rechts-achter?
-Waar is de informatie over het brandstof-verbruik etc. (andere plek?)
-WTF is die nep snelheidsmeter die zogenaamd iets met luchtvaart te maken moet hebben (ja, ze proberen een PFD na te doen, maar op die manier wordt de hellings-hoek weergegeven, niet de snelheid
-Dan de materialen, plastic in alu kleur?
-Condens in de achterlicht-kappen?

sorry, het enige wat voor mij herkenbaar is als SAAB is het uiterlijk; het is een erg mooie auto om te zien, en onmiskenbaar te herkennen als een SAAB; Dat maakt het voor mij nog geen SAAB. Ik wacht op de nieuwe 93.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 03 mar, 2011 22:54

@Aeroplan,
Blijft spannend tot de 9.3NG er is, als dat echt die beloofde Saab-Saab wordt, hoop ik dat je die beter bevalt.
Het blijft een probleempje als je een 9000 CSE hebt, dat is in veel opzichten gewoon een unieke wagen 8)

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » do 03 mar, 2011 23:20

@Carlsson.
Ik gaf aan dat je opmerkingen over Buicks en Peugeots geen hout snijden en zo negatief zijn dat ze irriteren. Verder maak je je eigen verhaal stuk door dan te melden dat Saab vroeger DKW en Ford motoren (en overigens ook Triumph motoren) heeft gebruikt. Dat geeft maar aan dat Saab altijd onderdelen van anderen heeft gebruikt.

Het ging mij er om dat je telkens weer negatief geneuzel komt aandragen waar andere forummers als ik echt niet meer op zitten te wachten. En zelfs als het zo was: nou weten we het wel. Hou er eens mee op.

• Dat heeft niets te maken met het feit of ik een Saab lease of koop.
• Dat heeft verder ook niets te maken met een samenwerking met BMW. Daarover viel ik ook niet.
• Dat heeft ook niets te maken met het feit of Belgen wel of niet slim zijn omdat ze een kleine 25.000 BMW-tjes hebben afgenomen.

Overigens wordt nu juist in leasetarieven meegenomen wat de verwachte afschrijving is. In een andere thread heb ik al eens laten zien wat het vergelijkingsmateriaal is. Als fabrikant moet je trouwens wel rekening houden met deze groep rijders. Denk je dat BMW zo veel van die "efficient dynamics" 3-tjes verkoopt aan particuliere kopers? Voor het geval je het weten wilt: de 9-5 die nu voor de deur staat is privé en de nieuwe erbij wordt lease.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 03 mar, 2011 23:41

@Tecks,
Mooi zo, goed voorbeeld doet volgen :wink:

Voilà
Geregistreerd lid

Bericht door Voilà » vr 04 mar, 2011 12:04

Om even terug te komen op GM/Valeo onderdelen:
Alle autofabrikanten gebruiken onderdelen van toeleveranciers zoals Valeo, Delphi, Visteon, Denso, etc. De ontwikkelingskosten voor bijvoorbeeld een climate control systeem, of een ruitenwissersysteem worden op die manier afgewenteld op de toeleveranciers. De autofabrikanten kopen veel in en smeden die onderdelen, samen met een mooie carosserie, tot een "nieuwe" auto.

De inkoop van de producten bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van een auto. Koop je een buck-onderdeel in, dan gaat het kapot. Vraag maar aan Renault hoe het hen bevallen is met het keyless entry systeem van Valeo in de Laguna II. Renault was launching customer voor dit systeem en hebben het een bepaalde tijd exclusief of hun modellen mogen toepassen. Na die exclusiviteitsperiode hebben de toeleveranciers die systemen ook aan andere autofabrikante geleverd

GM had vroeger Delhi als hoofdtoeleverancier (was onderdeel van GM). Maar vandaag de dag is Delphi een zelfstandig bedrijf dat nu ook aan andere autofabrikanten levert. Visteon was vroeger van Ford, maar is nu ook zelfstandig.

Autofabrikanten zijn naar mijn mening vandaag de dag hoofdzakelijk assemblagebedrijven, die een keur aan ingekochte onderdelen in elkaar schroeven tot een mooie auto met een leuk merkje.

Neemt niet weg dat ik de nieuwe 9-5 een erg geslaagde match van onderdelen vind! Ook mijn huidige 9-5 en mijn vorige 9000 en 9-3 SportHatch waren auto's die samengesteld waren uit ingekochte onderdelen. Allemaal fijne wagens!

Aeroplan
Donateur
Donateur

Bericht door Aeroplan » ma 21 mar, 2011 22:54

nou, voor de volledigheid even een stukje audi ervaring:

we zouden proefrijden in een A5, maar omdat ze er zoveel verkopen hadden ze er geen staan voor een proefrit, dus mochten we met een A4 rijden (zou toch qua rij-ervaring vrij gelijkwaardig moeten zijn). Uiteraard stond er, ondanks een afspraak, geen auto klaar, want die was net meegegeven aan een stel van middelbare leeftijd (op zich geen slechte zet van de dealer). Vanwege onze overduidelijk afgeknapte gezichten (we waren er al voor de 2e keer en hadden meerdere keren gebeld hierover) regelde de verkoper dan even snel een A4 quattro avant met de 2.0 liter TDI met 170 PK. Deze auto was echter de prive auto van een andere verkoper dus helaas konden we niet zolang wegblijven.

Eerste indruk: wat betreft de afwerking winnen de nieuwe Audi's het dik van de nieuwe SAAB 9-5. Echter slecht zicht vooruit en een beetje krappe auto.

Toen even rijden. Helaas kon de auto me qua rij-gedrag eigenlijk nauwelijks bekoren. Er zat een vrij pittige motor in, met 4-wielaandrijving, maar ik vond nou niet bepaald dat de auto wegstoof. Ter vergelijking, de 9-5 met instap-diesel trok veel vlotter op (al zou dat schijn kunnen zijn door het moment op de voor-as met voorwielaandrijving). Paar strakke bochtjes gereden en een klein stukje onverhard, maar verder weinig spectaculair. Eigenlijk een dood-saaie (maar degelijke) auto.

Daarna nog even gebabbeld met de verkoper dat we de nieuwe 9-5 toch echt veel lekkerder vonden rijden, maar hij lachte dat hij zo'n 200 keer meer auto's per maand verkocht dan SAAB. Uiteraard wees ik hem daarmee op de exclusiviteit ;) Hij was verder de kwaadste niet en vertelde vroeger nog een 900 classic te hebben gehad (die schijnbaar altijd kapot was). Tot slot hem nog van mijn 9000 proberen te overtuigen waarbij hij mijn passie voor het merk wel op prijs kon stellen, dus volgende maand wanneer hij weer een A5 heeft kunnen we weer rijden.

Wat voelde het uiteindelijk heerlijk om daarna in mijn 9000 met 2.0 lpt vlotjes weg te zweven (neen ik denk ik dat ik nooit een diesel wil rijden).

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » di 22 mar, 2011 0:57

Aeroplan schreef:-waarom zitten ineens de raamknopjes niet meer in het midden?
Waarom wel? Is al bijna 9 jaar niet meer zo. Wat is daar typisch Saab aan?

-Waarom zit de achter-uit versnelling niet meer rechts-achter?
Wat heeft dat met Saab te maken?
-Waar is de informatie over het brandstof-verbruik etc. (andere plek?)
Op een andere plek, je zegt het zelf al.
-WTF is die nep snelheidsmeter die zogenaamd iets met luchtvaart te maken moet hebben (ja, ze proberen een PFD na te doen, maar op die manier wordt de hellings-hoek weergegeven, niet de snelheid
Hellingshoek bij een auto is niet zo spannend, ben het met je eens dat dit een overbodig designdingetje is. Je kunt echter ook iets anders op het schermpje laten zien.
-Dan de materialen, plastic in alu kleur?
Is al bijna tien jaar zo.
-Condens in de achterlicht-kappen?
Hoort niet, stom om dat in een demo niet op te lossen.
Volgens mij moet jij gewoon een stuk of drie 9000's kopen (kosten hier te lande een handje kleingeld), want aan iets anders dan je referentie ben je kennelijk niet toe. Van de € 58.000 die je overhoudt kun je dan mooi iets leuks gaan doen.

Naar aanleiding van de plaatjes van A7's en 5GT's: de 9000 CS is de uitzondering die de regel bevestigt dat hatchbacks lelijk zijn!

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » di 22 mar, 2011 9:07

Aeroplan schreef:nou, voor de volledigheid even een stukje audi ervaring:
we zouden proefrijden in een A5, maar omdat ze er zoveel verkopen hadden ze er geen staan voor een proefrit, dus mochten we met een A4 rijden (zou toch qua rij-ervaring vrij gelijkwaardig moeten zijn). Uiteraard stond er, ondanks een afspraak, geen auto klaar, want die was net meegegeven aan een stel van middelbare leeftijd (op zich geen slechte zet van de dealer). Vanwege onze overduidelijk afgeknapte gezichten (we waren er al voor de 2e keer en hadden meerdere keren gebeld hierover) regelde de verkoper dan even snel een A4 quattro avant met de 2.0 liter TDI met 170 PK. Deze auto was echter de prive auto van een andere verkoper dus helaas konden we niet zolang wegblijven. ...knip... dus volgende maand wanneer hij weer een A5 heeft kunnen we weer rijden.
Dit meen je toch niet serieus? Kom je voor een A5 kijken (begint pas bij EUR 39.000), hebben ze er na twee keer langskomen en meermalen bellen niks klaarstaan en mag je volgende maand (Au!) terugkomen. Wat een puike service. Om van te puiken zeg maar.
Aeroplan schreef: (al zou dat schijn kunnen zijn door het moment op de voor-as met voorwielaandrijving).
Uhm... die Audi's hebben ook gewoon voorwielaandrijving.

Plaats reactie