black-sludge contole met foto's

1997-2010
De Flok
Geregistreerd lid

Re: black-sludge contole met foto's

Bericht door De Flok » wo 23 feb, 2011 13:33

tanisha schreef:zelf zou ik die er helemaal tussen weg halen maar als je hem er toch tussen wil laten kan het geen kwaad om een 4 tal keer per jaar de slangen en de mod6 te controleren op white-sludge
Dus je zou geen MOD6 op een T7 zetten? Nou begrijp ik het ff niet meer...

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 23 feb, 2011 13:39

nou das best simpel die mod6 kan er helemaal tussen uit

de carter-ventilatie gaat dan direct naar de inlaatbuis en de terugloop naar het carter dop je dan af dat zit het net zo als bij een t5 die veel minder last van black-sludge hebben

zo ban je dus 1 t7 nadeel uit!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 23 feb, 2011 14:11

zodra de carter ventilatie er mee dicht zit is het wel bingo met de black-sludge

als je met een nuchter boeren verstand naar zo'n mod6 kijkt is het ook niet vreemd dat dit fout gaat

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » wo 23 feb, 2011 16:22

5W40 syntheet is beter dan 5W30 halfsyntheet. Heeft met viscositeit te maken. De eerste smeert koud al beter en komt direct overal, dus ideaal voor de winter en bij veel stop/start stadsverkeer, de 2e heeft een minuut of wat nodig om warm en dus dun genoeg te worden om overal te komen en optimaal te smeren. Maar ook die is al veel beter dan een minerale olie en geeft ongeveer 3x betere bescherming dan mineraal. OWx (zoals in nul-W) olie is superdun en meestal minder geschikt voor motoren met een hoog gereden kilometrage, er zit dan meer mechanische slijtage en ruimte in wat tot olieverbruik kan leiden.

Zelf ben ik misschien roomser dan de paus maar ik voeg ook nog teflon-dope bij de olie bij het verversen. Er is controverse over, de een vindt dat onzin, de ander zweert erbij maar zelf heb ik altijd wel degelijk effect ervaren. Motor wordt er veel stiller van en het toerental wordt merkbaar hoger en moet door de ECU worden bijgeregeld, er is dus aanwijsbaar minder frictie. Het brandstofverbruik daalde ook enigszins. Heb er nu Slick 50 inzitten, voorheen Restore. Effecten zijn ongeveer gelijk.

Ivo

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 23 feb, 2011 19:15

ik ben het met je eens over die olie toevoeging zelf gebruik ik STP

maar 5w40 is volgens mij altijd een vol syntheet ik ben tot nu toe nog geen halfsyntheet tegen gekomen!

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » do 24 feb, 2011 1:29

tanisha schreef:ik ben het met je eens over die olie toevoeging zelf gebruik ik STP

maar 5w40 is volgens mij altijd een vol syntheet ik ben tot nu toe nog geen halfsyntheet tegen gekomen!
De 5W40 = altijd volsyntheet, de 5W30 = vaak half. Als ik lieg dan doe ik dat in commissie.

@ willeme1: heb in mijn vorige auto, een Benz W124 300TE, in ruim 10 jaar meer dan 200.000 km teflondope (Restore, Slick of Wynns) bijgemengd. Nooit problemen, compressie op alle 6 cilinders tot de dag van verkoop exact identiek en zowat van het kaartje af. Auto rijdt nog rond in Limbabwe. In de vorige 6 of zo auto's, meest (on)behoorlijk snelle Alfa's, zat het ook, evenmin problemen. Ook in de 9000 merk ik niets negatiefs op, integendeel. Heb het spul nu zelfs in de versnellingsbak zitten, speciale teflonpasta voor de bak dan. Schakelt zo soepel als een warm mes door boter. Het zal me dus een worst wezen wat erin zit, het werkt goed en heeft nog nooit ellende veroorzaakt.

Ivo

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » do 24 feb, 2011 10:44

ivo 71 schreef:Het zal me dus een worst wezen wat erin zit, het werkt goed en heeft nog nooit ellende veroorzaakt.
Dat spul bestond al in de jaren '80, toen al een controverse of het goed was voor je brommer of juist niet. SIndsdien is de stand van techniek op oliegebied wel even wat vooruitgegaan. Leuk stukje erover op: http://www.skepdic.com/slick50.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Doet me denken aan dat konijn met een lantaarnpaal over z'n schouder dat ik vanmorgen op het station tegenkwam.
Ik vraag: "wat moet jij nou met zo'n lantaarnpaal over je schouder man?"
Zegt-ie: "Dat is om de vossen weg te houden."
Ik: "Maar er zitten hier toch helemaal geen vossen?"
Antwoordt het konijn: "Zie je wel dat 't werkt!" :wink:

Chevara
Geregistreerd lid

Bericht door Chevara » vr 25 feb, 2011 17:45

Staat nog een leuk ervaringsberichtje bij onze oosterburen, is welliswaar in het Germaans, maar wel te begrijpen :wink:

http://www.ciao.de/Slick_50__Test_2481148" onclick="window.open(this.href);return false;

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » ma 10 sep, 2012 15:51

schaafie!!! schreef:
tanisha schreef:waarom vervangen? die ring was nog zo goed als nieuw!
Die ring zit er al jaren is dus dat ie z.g.a.n. is lijkt me sterk.
Vind het niet vervangen er van nogal een risico want als deze gaan lekken heeft dat gevolgen voor de oliedruk.
Ringetjes kosten een euro, voor dat geld zou ik het risico niet willen nemen.
Gewoon standaard procedure van maken...spul los-->ring vervangen!

overdruk of onderdruk?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 10 sep, 2012 16:20

dit is een mooi oud topic ik heb mijn mening moeten herzien na een groot aantal black-sludge controles bleken deze tamelijk waardeloos

zit je carter vol en maak je alleen het carter schoon ben je alsnog snel aan de beurt met een blok dat in de soep loopt
een controle kan vrij eenvoudig via het kleppendeksel in het distributie huis bouwt zich de black-sludge als eerste op zit het daar vol haal je motor dan maar uit elkaar en maak alles schoon dat is de enigste manier om van black-sludge af te komen als het andere is lap werk waarbij je nooit weet wanneer de boel in de soep draait

de mods kan ik wel aanraden heb je een werkende eerdere mod dan is vervangen voor een mod6 niet perse noodzakelijk

Bdoense
Geregistreerd lid

Bericht door Bdoense » di 02 mei, 2023 21:19

Nog even terugkomend op dit verhaal met als vraag:
In hoeverre heeft een vol met white sludge mod6 systeem effect op de oliedruk???

We hebben vorige week het kleppendeksel gelicht en stonden eigenlijk te kijken hoe netjes het er uit zag.
Gelijk de slangen van de mod6 doorgeblafd want vol met white sludge.

Die 2 kromme pijpjes bovenin het kleppendeksel is er 1 van doorgespoten andere zat nog dicht ( geen idee wat daar de werking van is..)
1 klep van de mod6 (de ingepakte achter het inlaatspruitstuk) is defect..
Dus denk er eigenlijk over voor die 6-7 tientjes gewoon een nieuwe mod6 erin te zetten...

Het oliedruk probleem deed zich voor met warme motor bij stationair toerental. Nu na deze ingreep kan ik rustig rijden en bij warme motor en stoplicht floept even het olielampje aan en weer uit..

Sandwichplate en oliedrukmeter zijn in the house om nou eindelijk eens te checken wat de druk echt doet. Compressietest gaan we ook doen.

Plaats reactie