Waar een waarom......
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Waar een waarom......
Om te beginnen met waar: waar zit het brandstoffilter van mijn 99 uit 83? In de tank?
En waarom........... wil mijn 99 niet meer starten. Ik ben nu 3 maanden bezig geweest met roestbestrijding/behandeling en een groooote beurt en ben nu weer klaar om te starten. Maar Saabje denkt daar anders over. Het lijkt er op dat hij geen brandstof krijg. Slangetje tussen carb en benzinepomp losgehaald, starten, niets/ geen gesputter..... Ik heb voor de zekerheid 10l benzine in de tank gegooid dus dat is het niet. Als ik de accu aansluit hoor ik een zoem van achteren komen. Dit lijkt me de opvoerpomp in de tank, die dus waarschijnlijk nog goed is. Alhoewel de toevoerslang naar de benzinepomp helemaal droog staat. Ik ben gewoon naar mijn sleutelplek gereden, dus lijkt het mij onlogisch dat de benzinepomp er zomaar mee op is gehouden. Ik heb nog een pomp liggen die ik later deze week ga proberen en een verstopt filter zie ik ook als mogelijke oorzaak.
Zie ik iets over het hoofd? Zijn er nog meer zaken die ik moet checken? Kan de roll-over valve de boosdoener zijn? En uit de categorie vreemd: mijn benzinemeter is er mee opgehouden.
En waarom........... wil mijn 99 niet meer starten. Ik ben nu 3 maanden bezig geweest met roestbestrijding/behandeling en een groooote beurt en ben nu weer klaar om te starten. Maar Saabje denkt daar anders over. Het lijkt er op dat hij geen brandstof krijg. Slangetje tussen carb en benzinepomp losgehaald, starten, niets/ geen gesputter..... Ik heb voor de zekerheid 10l benzine in de tank gegooid dus dat is het niet. Als ik de accu aansluit hoor ik een zoem van achteren komen. Dit lijkt me de opvoerpomp in de tank, die dus waarschijnlijk nog goed is. Alhoewel de toevoerslang naar de benzinepomp helemaal droog staat. Ik ben gewoon naar mijn sleutelplek gereden, dus lijkt het mij onlogisch dat de benzinepomp er zomaar mee op is gehouden. Ik heb nog een pomp liggen die ik later deze week ga proberen en een verstopt filter zie ik ook als mogelijke oorzaak.
Zie ik iets over het hoofd? Zijn er nog meer zaken die ik moet checken? Kan de roll-over valve de boosdoener zijn? En uit de categorie vreemd: mijn benzinemeter is er mee opgehouden.
-
jelger
- Geregistreerd lid
-
sb153b
- Geregistreerd lid
-
Paul99
- Geregistreerd lid
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Voorzover ik van hieruit kan nagaan zit er geen pomp in de tank van een carb.versie wel in de tank van de gem. i. Nu ben ik vanmiddag -als het stopt met sneeuwen!- in de gelegenheid om ff voor je te kijken want we hebben een i-tank van een 88-er 900 en een 85-er 90-tank en die is volgens mij gelijk aan die van een 99 van 83, los liggen.
Je hoort nog van me!
Cornell
Je hoort nog van me!
Cornell
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Hoi Paul,
Vanmiddag gecheckt, 900i-tank een pomp, de 90 tank geen...
Volgens mij is de mechanische pomp vooraan de cilinderkop de enige, ik denk dat je filter in de buurt van de tank zit, soms in de ruimte boven de achteras maar bij het reservewiel zou misschien ook kunnen. Bij de meeste i-tjes zit ie in de motorruimte tegen het linker binnenscherm, bij die van mij natuurlijk niet. In de 900 die ik pas sloopte zaten er 2 brandstoffilters!
Waar de brom vandaan komt weet ik niet, veel suc6 in ieder geval en ik hoor het hopelijk nog,
Cornell
Vanmiddag gecheckt, 900i-tank een pomp, de 90 tank geen...
Volgens mij is de mechanische pomp vooraan de cilinderkop de enige, ik denk dat je filter in de buurt van de tank zit, soms in de ruimte boven de achteras maar bij het reservewiel zou misschien ook kunnen. Bij de meeste i-tjes zit ie in de motorruimte tegen het linker binnenscherm, bij die van mij natuurlijk niet. In de 900 die ik pas sloopte zaten er 2 brandstoffilters!
Waar de brom vandaan komt weet ik niet, veel suc6 in ieder geval en ik hoor het hopelijk nog,
Cornell
-
Hannes
- Forum Admin
Ik heb in mijn 90 nog een brandstoffilter in de benzineleiding net voor de benzinepomp (inderdaad op de kop) zitten.
Het zou kunnen dat door de stilstand je benzinepomp er mee op is gehouden (uitgedroogd membraan).
Start hem eens heel even met de leiding van pomp richting carb los. (wel effe mogelijke benzine opvangen).
succes
Hannes
Het zou kunnen dat door de stilstand je benzinepomp er mee op is gehouden (uitgedroogd membraan).
Start hem eens heel even met de leiding van pomp richting carb los. (wel effe mogelijke benzine opvangen).
succes
Hannes
-
Paul99
- Geregistreerd lid
@Hannes: ik heb al met de leiding van pomp naar carb gestart: niets, geen druppeltje....
@sb153b: bedankt voor het kijken. Ik heb de benzineleiding gevolgd voor zover ik hem kom zien. Vanaf de bovenkant van de tank, over de achteras, het interieur door, door het schutbord, naar de pomp, maar geen filter te bekennen. Ik had al een vers filter gekocht. Origineel Saab en volgens de verpakking ook voor de 99. Het is best een groot ding die je niet zo gauw over het hoofd ziet. Lijkt me......
Misschien is die toch alleen voor de injectie versie.
Ik ga maar eens verder zoeken........
@sb153b: bedankt voor het kijken. Ik heb de benzineleiding gevolgd voor zover ik hem kom zien. Vanaf de bovenkant van de tank, over de achteras, het interieur door, door het schutbord, naar de pomp, maar geen filter te bekennen. Ik had al een vers filter gekocht. Origineel Saab en volgens de verpakking ook voor de 99. Het is best een groot ding die je niet zo gauw over het hoofd ziet. Lijkt me......
Ik ga maar eens verder zoeken........
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ok, waarschijnlijk geen filter dus.nike schreef:Hoi Paul,
ik miste jou en je Saab al...
Bij mij (B-blok) zit ook geen filtertje in de leiding.
Steven heeft 'm (H-blok), meen ik, zelf ertussen gezet.
Dus standaard een filter... volgens mij niet.
Twee jaar terug hetzelfde euvel gehad nadat mijn blok eruitgeweest was. Bleek uiteindelijk een electrisch circuitprobleem, in de buurt van de bobine.
De H-blokken hebben dat beruchte 'bruggetje' tussen de benzinepomp en de nokkenas zitten. Als het kunststoffen verbindingstukje tussen de arm van de pomp en het armpje, die tegen de nokkenas aan zit, stuk is (uitgedroogd - geknapt) dan pompt de pomp niet meer. Een klein stukje plastic van nauwelijks 1cm en je auto rijdt geen mm verder![]()
Benzinepomp en kleppendeksel demonteren en kijk even in de Haynes naar de stand van de nokkenas voordat je de boel terug zet. Anders kan het armpje knappen en sta je na een paar km stil.
Suc7
Nike
Wat het "bruggetje" betreft: ik heb ook mijn kleppen gesteld, en de nokkenas dus los gehad. Na de "gebeurtenis" van Steven was ik daar ook even bang voor. Dus ik heb alles al gecontroleerd en alle onderdelen zijn heel en staan op tijd.
Wat electrisch betreft: ik heb nu elektonische ontsteking van een 90 erop gezet. De timing zal nog wel niet goed zijn, maar ik heb wel een mooie blauwe vonk. Voorlopig lijkt de ontsteking prima. Eerst maar weer eens benzine zien te krijgen
I'll keep you posted
-
bruises
- Donateur (2x)

Dat zou dus betekenen dat de onderdruk in je carb de benzine door je hele aanvoertraject heen slurpt???? Volgens mij heeft elk motorvoertuig waar de tank op gelijk niveau of onder de carb zit een (mechanische of elctrische) pomp. Let wel, motor- en brommer-sleutelaars zullen niet vaak een pomp bij een carb-motor tegenkomen omdat de tank boven de carb hangt en het zaakje onder invloed van mister zwaartekracht naar de carb stroomt.RoccoH schreef:volgens mij heeft een carb geen brandstofpomp hoor...
-
Paul99
- Geregistreerd lid
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Saabje en ik hebben weer vrede gesloten!!!
Gisteren:
- Mechanische pomp aan een jerrycan gehangen -> benziendouche -> meer benzineopvangdoekjes -> pomp is dus goed
- Slang tussen pomp en tank geblazen -> bubbeltjes in de tank
- Slang aangesloten op pomp -> starten -> benzine spuit in de rondte
- Slangetje tussen pomp en carb gecontroleerd
- Starten -> niets
- Carb opengeschroefd -> benzine zichtbaar
- Bougies eruit geschoefd -> beetje natgeslagen en cilinder 2 heeft vreemde drab (koelvloeistof? ohoh koppakking?)
- Starten -> lopen als een zonnetje
Wat nou de oorzaak is geweest???? Enige wat ik kan bedenken is een prop/drab in de tank die ik weggeblazen heb. Misschien heeft iemand nog een suggestie?
Oh ja, andere benzinemeter gemonteerd en die doet het wel, dus samenloop van omstandigheden die niets met elkaar te maken hebben

Gisteren:
- Mechanische pomp aan een jerrycan gehangen -> benziendouche -> meer benzineopvangdoekjes -> pomp is dus goed
- Slang tussen pomp en tank geblazen -> bubbeltjes in de tank
- Slang aangesloten op pomp -> starten -> benzine spuit in de rondte
- Slangetje tussen pomp en carb gecontroleerd
- Starten -> niets
- Carb opengeschroefd -> benzine zichtbaar
- Bougies eruit geschoefd -> beetje natgeslagen en cilinder 2 heeft vreemde drab (koelvloeistof? ohoh koppakking?)
- Starten -> lopen als een zonnetje
Wat nou de oorzaak is geweest???? Enige wat ik kan bedenken is een prop/drab in de tank die ik weggeblazen heb. Misschien heeft iemand nog een suggestie?
Oh ja, andere benzinemeter gemonteerd en die doet het wel, dus samenloop van omstandigheden die niets met elkaar te maken hebben