Geen ruitensproeier achter
-
RedArrow90
- Geregistreerd lid
Geen ruitensproeier achter
Sinds de vrieskou van enkele weken terug komt er geen ruitensproeier vloeistof meer op de achterruit van onze 9-5 Estate van 2002. Dacht eerst dat ondanks de antivries toch ergens een deel was bevroren, maar ook met de huidige voorjaarstemperaturen werkt het niet goed.
Ik hoor het pompje lopen, er zit voldoende vloeistof in het reservoir (is toch hetzelfde reservoir als voor de voorruit?) en toch komt er maar een heel klein beetje vloeistof achter uit de ruitenwisser.
Waar kan ik het beste mijn zoektocht starten? Ik dacht bij de scharnieren van de achterklep, maar dat zit allemaal netjes beschermt tegen knikken. Wie heeft slimmem tips? Dank alvast!
Ik hoor het pompje lopen, er zit voldoende vloeistof in het reservoir (is toch hetzelfde reservoir als voor de voorruit?) en toch komt er maar een heel klein beetje vloeistof achter uit de ruitenwisser.
Waar kan ik het beste mijn zoektocht starten? Ik dacht bij de scharnieren van de achterklep, maar dat zit allemaal netjes beschermt tegen knikken. Wie heeft slimmem tips? Dank alvast!
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: Geen ruitensproeier achter
Als eerst zou ik geprobeerd hebben om met een speld/naald de sproeier(s) in het ruitensproeierkopje door te prikken. 
-
Hans9-5
- Geregistreerd lid
Klepje eraf halen achter en een nachtje in de azijn en uitspuiten met de luchtdruk
Een paar korte stoten met luchtdruk in die grote spuit mond
En dan is het bij mij opgelost.
Een paar korte stoten met luchtdruk in die grote spuit mond
En dan is het bij mij opgelost.
-
Mikey
- Lid van verdienste
Als je de plastic afdekkap eraf haalt, pist ie dan wel recht naar achteren..?
klinkt fijn zo, maar das een duidelijke omschrijving van 't geen je anders ziet gebeuren..
klinkt fijn zo, maar das een duidelijke omschrijving van 't geen je anders ziet gebeuren..
-
sirdancelot
- Geregistreerd lid
Met een speld kun je slechts de 2 sproeiertjes doorprikken, zelf zat bij mij de verstopping in het asje; met een lange/dunne spijker deze doorgeprikt (zat trouwens toen behoorlijk vol met roest) daarna weer goed. Van binnen makkelijk te openen; moet idd wel de binnenzijde bekleding van de klep los.
-
RedArrow90
- Geregistreerd lid
Nee, alleen laffe druppels.Mikey schreef:Als je de plastic afdekkap eraf haalt, pist ie dan wel recht naar achteren..?
-
robertw
een achterwisser met prostaatproblemenRedArrow90 schreef:Nee, alleen laffe druppels.Mikey schreef:Als je de plastic afdekkap eraf haalt, pist ie dan wel recht naar achteren..?
/rw
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Misschien heb je het gat iets te groot gemaakt met de speld? Ik zou een nieuw nozzeltje halen, kost een paar euro bij de dealer en verhelpt waarschijnlijk duurzaam het euvel.RedArrow90 schreef:Nee, alleen laffe druppels.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Ik heb zondag mijn achterruitpieser ook weer gangbaar gemaakt - maar dan met de roeren-en-poeren-methode:
(1) haal eerst het zwarte kapje van de ruitenwisser door deze open te klappen en vervolgens er af te halen (in die volgorde, anders gaan er lipjes stuk).
(2) neem een stuk ijzerdraad van ongeveer 20cm en zorg ervoor dat deze niet helemaal glad en recht is, dus een beetje bobbelig draadje.
(3) maak een dubbele knik ik het uiteinde zodat het er uit ziet als het handvat van een zwengel.
(4) draad in het gaatje van de sproeier stoppen (hol asje met een bout er om heen), diep prikken 10+ cm ... en dan lekker roeren ende poeren...
(5) kapje nog niet terug zetten, maar eerst contact maken en op het pieserknopje drukken. Als het mee zit spruttert er water plus drab uit.
(6) Effe lekker doorplassen!
(7) als het nog niet vrij is, nog een keertje naar (4). Goed diep prikken terwijl je 'roert'!
(8) de kleine gaatjes van de draaibare dopjes op het kapje (twee) doorprikken met een naald. Je kan ze er eventueel ook uitwippen.
(9) kapje er op.
(1) haal eerst het zwarte kapje van de ruitenwisser door deze open te klappen en vervolgens er af te halen (in die volgorde, anders gaan er lipjes stuk).
(2) neem een stuk ijzerdraad van ongeveer 20cm en zorg ervoor dat deze niet helemaal glad en recht is, dus een beetje bobbelig draadje.
(3) maak een dubbele knik ik het uiteinde zodat het er uit ziet als het handvat van een zwengel.
(4) draad in het gaatje van de sproeier stoppen (hol asje met een bout er om heen), diep prikken 10+ cm ... en dan lekker roeren ende poeren...
(5) kapje nog niet terug zetten, maar eerst contact maken en op het pieserknopje drukken. Als het mee zit spruttert er water plus drab uit.
(6) Effe lekker doorplassen!
(7) als het nog niet vrij is, nog een keertje naar (4). Goed diep prikken terwijl je 'roert'!
(8) de kleine gaatjes van de draaibare dopjes op het kapje (twee) doorprikken met een naald. Je kan ze er eventueel ook uitwippen.
(9) kapje er op.
-
rvdb20
- Geregistreerd lid
Heb net gedaan wat hierboven staat. Hoop rommel uit het buisje gehaald. Maar nog geen water wat eruit komt... De pomp hoor je duidelijk. Wisser gaat op en neer. Maar niks...
Nog tips waar ik kan kijken?
Nog tips waar ik kan kijken?
-
1600GT
- Donateur

Hey Red Arrow,
Heb met mijn vorige 9-5 net hetzelfde probleem gehad.
In de leiding van de pomp naar de sproeier zitten een aantal terugslagklepjes, zodat de ruitensproeiervloeistof niet terug kan stromen na gebruik.
Als een van deze klepjes defect raakt kan je niet meer sproeien.
Je moet hiervoor de afdekplaat van de kofferklep loshalen. Die klepjes zitten daarachter dacht ik.
Je kan ook altijd proberen om met perslucht in de leiding te blazen vanaf het sproeierreservoir links voor.
Maar dan moet je de wielkuip demonteren enz.
Heb met mijn vorige 9-5 net hetzelfde probleem gehad.
In de leiding van de pomp naar de sproeier zitten een aantal terugslagklepjes, zodat de ruitensproeiervloeistof niet terug kan stromen na gebruik.
Als een van deze klepjes defect raakt kan je niet meer sproeien.
Je moet hiervoor de afdekplaat van de kofferklep loshalen. Die klepjes zitten daarachter dacht ik.
Je kan ook altijd proberen om met perslucht in de leiding te blazen vanaf het sproeierreservoir links voor.
Maar dan moet je de wielkuip demonteren enz.
-
JR01
- Geregistreerd lid
Hallo,
In jouw bericht staat het volgende:
"Je moet hiervoor de afdekplaat van de kofferklep loshalen. Die klepjes zitten daarachter dacht ik."
Ik heb 2 vragen:
1) Hoe demonteer je de bovenzijde van de afdekplaat met de hard plastic kap?? Het onderste gedeelte (stof) heb ik los.
2) De pomp werkt en geeft water nadat de slang incl. terugslagklepje van de doorvoer is verwijderd.
De vraag nu is: Is de waterdoorvoer naar buiten geheel vrij of zitten hier nog meer terugslag klepjes.
Ik hoor graag
Vriendelijke groet, Hans
In jouw bericht staat het volgende:
"Je moet hiervoor de afdekplaat van de kofferklep loshalen. Die klepjes zitten daarachter dacht ik."
Ik heb 2 vragen:
1) Hoe demonteer je de bovenzijde van de afdekplaat met de hard plastic kap?? Het onderste gedeelte (stof) heb ik los.
2) De pomp werkt en geeft water nadat de slang incl. terugslagklepje van de doorvoer is verwijderd.
De vraag nu is: Is de waterdoorvoer naar buiten geheel vrij of zitten hier nog meer terugslag klepjes.
Ik hoor graag
Vriendelijke groet, Hans
-
PeterJanssen
- Donateur

Veelvoorkomend probleem dus.
Ook klepje doorgeblazen en doorvoer uitgepulkt en doorgeblazen.
Sproeit weer als een malle
Ook klepje doorgeblazen en doorvoer uitgepulkt en doorgeblazen.
Sproeit weer als een malle
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Dit is een reden om niet met perslucht door het sproeierkopje naar binnen te blazen, maar alleen zoals één forummer opperde vanaf de slang die naar het reservoir loopt.1600GT schreef: ↑vr 21 dec, 2018 16:10In de leiding van de pomp naar de sproeier zitten een aantal terugslagklepjes, zodat de ruitensproeiervloeistof niet terug kan stromen na gebruik.
Als je toch al zover bent dat je de achterklepbekleding hebt verwijderd, kan ik je aanraden om de "extra mile" te gaan en met behulp van een passende ringsleutel en wat kruipolie de moer die om de spuitkopbevestiging aan de klep zit, alsmede de drie bouten waarmee de pomp van binnenuit gemonteerd zit te verwijderen en de stekker en slang van de pomp te halen, zodat je deze rustig op de keukentafel kunt openmaken. De prut die in de doorvoer van de pomp zit, heeft namelijk de neiging om zich naar de buitenzijde van de doorvoer te verplaatsen waar wat extra ruimte zit. Als je dit niet weghaalt, kan de pomp na relatief korte tijd opnieuw verstop raken, omdat het roestproces van de spuitmond rustig verder gaat. Je kunt eventueel de hele pomp vervangen, als de dikte van de spuitmond van binnenuit te ver is weggeroest.
De slang loopt zo van vooronder naar achteren (zoom in op nuummer 34):