max gewicht achter 9-5 sedan

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
0240613
Geregistreerd lid

max gewicht achter 9-5 sedan

Bericht door 0240613 » di 04 jan, 2011 0:46

Graag wil ik hetvolgende voorleggen. Stel dat ik een auto van 1360 kg op een trailer achter mijn 9-5 wil vervoeren. Eigen gewicht trailer 520, gewicht auto 1360 = 1880 kg. Auto mag 1800 kg trekken. Nu zit ik dan met 80 kg overbelading. Gewicht 1360 is uit database gehaald ( volgens mij vastgesteld met half volle tank) Met lege tank zit je dus op 1330 kg. Alle troep die los te trekken (reserve wiel, accu, hoofdsteunen, krik enz) kan ook wel eens 30 kg schelen. Dan zit ik op 1820 kg achter de auto, terwijl deze 1800 mag trekken. Eigen gewicht auto zal ongeveer 1700 kg zijn. Treingewicht 3520 kg.

Deze zeer lichte vorm van overbelading zal dat problemen geven of worden er marges gehanteerd en zal dit geen problemen opleveren. De belangrijkste vraag is of dit veilig is. Ik denk van wel, bij het vaststellen van de max trek last zal uitgegaan worden van een bepaalde marge.

Enkhorst
Geregistreerd lid

Re: max gewicht achter 9-5 sedan

Bericht door Enkhorst » di 04 jan, 2011 1:42

Hangt er vanaf hoe ver je er mee wil rijden. Een stukje binnen Nederland zou ik wel aandurven. Eventueel kan je nog de achterbank eruit schroeven en in de 9-5 leggen. Ook gewicht van de aanhanger verplaatsen (oprijplaten, reservewiel autoambulance etc. kan behoorlijk schelen). Als je aangehouden wordt vanwege vermoeden van overbelading, dan zal de politie gewoonweg de weegschaal gebruiken.

Een flinke rit zou ik er echter niet graag mee rijden. Zelf heb ik ervaring met het rijden met een caravan en met een autoambulance (met een 93B erop en onderdelen). Beiden in de gewichtsklasse 1400kg. Het ligt als een blok op de weg (met een stabilisator), maar je voelt duidelijk de combinatie reageren op het verkeer (met name vrachtauto's en koerierbusjes). Naar mate het aanhangergewicht hoger is, zal dit effect alleen maar toenemen. En zolang je "gewoon" rijdt zal het geen probleem geven. Het gaat met name om het moment dat je flink moet remmen of uitwijken. Dit heb je niet altijd zelf in de hand (sommige medeweggebruikers zijn van die sukkels......). Het zou mij niet verbazen als de aanhanger met belading (1820 kg) dan met de 9-5 aan de loop gaat.

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » di 04 jan, 2011 11:56

Het zou om een rit van 600 km gaan enkele reis. Kan ook de boot pakken bij hoek van holland, dan is het 150 km rijden, rest met de boot. Ik ga er nog eens goed over nadenken. Anders maar een autoambulance huren.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 04 jan, 2011 11:58

Niet vervelend bedoeld: Maar wat staat er hierover geschreven in het instructieboekje?? :roll: :wink:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 04 jan, 2011 12:07

Boot Hoek van Holland, dan geeft het me te denken dat je de UK doorgaat.

Vergelijk goed bij ferry-aanbieders én de tunnel over de prijs met aanhangwagen. Die kan enorm verschillen! Kijk ook naar de regels in de UK mbt deze combinatie.

Ik zeg: doen... M'n schoonvader maakt regelmatig deze rit, en is bijvoorbeeld eens met een Volvo 940 met twee AH-Sprites achterop overgestoken. Dan zit je qua gewicht ook op zo'n 1300kg. Ik zou me er niet zo druk om maken. Je zit in de marge qua wat sowieso toegestaan is voor je auto.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 04 jan, 2011 13:19

waarom huur je niet een oprijwagen? Beter berekend op zware ladingen, kun je met je gewone rijbewijs doen en valt binnen de wettelijke vereisten
Afbeelding

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » wo 05 jan, 2011 0:28

Flèche Rouge schreef: Ik zou me er niet zo druk om maken. Je zit in de marge qua wat sowieso toegestaan is voor je auto.
Zijn vraag was niet of hij in de marge zit (daar geeft hij zelf al antwoord op) en nog afgezien of je bij aanhouding daarmee wegkomt met een maximum geremd aanhangergewicht van 1800 kg. De vraag ging in essentie over veiligheid. "Je daar niet zo druk over maken", lijkt mij uiterst onverstandig. Ik herken het niet als een uitspraak van een man met eigen ervaring, maar misschien vergis ik mij.

gijsmondria
Geregistreerd lid

Bericht door gijsmondria » wo 05 jan, 2011 0:54

Ik kan uit ervaring vertellen dat het erg afhankelijk is van de aanhanger die je achter hangt. Is het een stabiele aanhanger dan is het echt probleemloos. Krijg je een zwabberding er achter of heb je hem verkeerd beladen, krijg je een vermoeiende rit. Ik heb zelf achter mijn 9-5 een flink eind met een tweepaardstrailer gereden met dus twee paarden er in 2x 700kg + trailer 750kg =2150 kg. En dat gaat echt prima en stabiel. (en ja dat mag niet).

Wat ik bedoel te zeggen, aan de auto gaat het niet liggen of je een prettige reis hebt vanuit de UK

Hans9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Hans9-5 » wo 05 jan, 2011 9:34

Als je nu toch zo nodig een gewicht van +/- 1900 kg achter je 9-5 wil hangen kan ik maar 1 advies geven;
-vermijd een onderloper, en wat bedoel ik daar mee: de wielen die onder de trailerlaadplatform staan. Ik heb in de laatste tijd regelmatig een autotrailer getrokken, maar ervaar de trailer met grote wielen naast het laadplatform als het comfortabelst. Je zwaartepunt ligt helemaal anders dan wanneer je van die kleine ballonbanden onder je lading hebt. Laatst ermee een Mercedes W123-230TE uit Nl Limburg gehaald met een ML ervoor, goed vastleggen en karren maar, 110/120 geen probleem.
Heb zelfs eens een trailer gebruikt met een kliksysteem om makkelijker te laden/lossen en grote wielen eronder, een ramp!!! 900+1600 kg is 2.5T, ging zelfs slingeren achter een Range.

Wel oppassen als je naar de UK gaat, daar lachen ze niet met overgewicht, zeker bij vrachtwagens, een as overladen en je betaalde je al blauw 20 jaar geleden. Daar is zo'n "oprijwagen" de betere keuze.

Plaats reactie