interieurreiniging

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Juice
Geregistreerd lid

interieurreiniging

Bericht door Juice » wo 30 nov, 2005 9:57

Heeft nog iemand tips voor het reinigen van een licht gekleurd interieur? Ik heb een beige interieur in de nieuwe (tweedehands) 9-5 en vind het prettig om met een volledige properen interieur aan deze episode in mijn saab leven te beginnen. Ik ben hierbij vooral beducht voor kleurverschillen in de bekleding). Er zijn professionele firma's die reinigen a rato van 225 euro. Ik hoop het met veel minder ook te kunnen doen.

ruter001
Geregistreerd lid

Bericht door ruter001 » do 01 dec, 2005 9:36

Hoi,
Hoewel schoonmaken niet een van mijn hobbies is kan ik uit ervaring de volgende goedkope tips geven:
- schoonmaakazijn, verdunnen met lauw water. Aanbrengen met spons of borstel en afnemen met droge niet pluizende doek. Dit haalt de kleur op en vieze luchtjes eruit. Maar pas op als je voor het eerst weer gaat zitten dat je kleren niet naar azijn gaan stinken (leg er een of twee handdoeken in voor je gaat zitten). Dit werkt veel beter dan een spuitbus met reinigingsmiddel.
- als stoelbekleding echt vies is kun deze met veel moeite eraf halen en uitwassen. Dan weet je zeker dat het echt schoon is (veel werk).
- voor kunststof of kunstleer werken babydoekjes prima (dit heb ik in een Motorklassik Sonderheft gelezen en het werkt echt).
Succes.

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » do 01 dec, 2005 17:39

Bedankt voor de tip. Gaat dit ook op voor lederen zetels?

ruter001
Geregistreerd lid

Bericht door ruter001 » do 01 dec, 2005 19:35

Hoi,
Mijn tips gelden voor stof. Leder heb ik weinig ervaring mee, als zijn hier wel producten voor in de handel. Ik heb gehoord van een product in twee flesjes, 1 om mee te reinigen en het tweede om te verzorgen. hopelijk heb je hier wat aan.
Grtz.

Halie
Geregistreerd lid

interieurreiniging

Bericht door Halie » do 01 dec, 2005 23:46

leer gewoon schoonmaken met een sopje van OSSEGALZEEP, dit is een natuurlijk produkt zonder chemische toevoegingen en daarna weer met leerconditioner insmeren.

kuis ze

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » vr 02 dec, 2005 9:33

Hoi,

Bedankt voor de suggesties.
Ik heb nog nooit 'Ossegalzeep' gehoord. Enig idee waar ze dat verkopen?

ruter001
Geregistreerd lid

Bericht door ruter001 » vr 02 dec, 2005 10:03

Bij een supermarkt maar in ieder geval ook bij Kruidvat.

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » vr 02 dec, 2005 10:06

Zo gemakkelijk? Ik dacht aan een of andere druide die ergens in een hutje op de Veluwe zou wonen en eigenhandig Ossen zou slachten.
:lol:

Maar het Kruidvat is net zo goed (iets minder spectaculair maar toch)

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 02 dec, 2005 19:31

ruter001 schreef: - als stoelbekleding echt vies is kun deze met veel moeite eraf halen en uitwassen. Dan weet je zeker dat het echt schoon is (veel werk).
Ben je zeker dat je de bekleding in de wasmachine kan stoppen?
Op hoeveel graden was je het dan best?

Tot zover de huishoudelijke besognes van vandaag :wink:

SbPal
Geregistreerd lid

Bericht door SbPal » za 03 dec, 2005 0:20

Ik heb laatst de bekleding van de bestuurdersstoel gewassen op 40 graden bonte was en de centrifuge op het maximale aantal toeren. Het verschil was enorm; de bekleding was schoon en niet gekrompen. Ik heb wel eerst een proefstukje gewassen. Hiervoor heb ik een hoes van een hoofdsteun van de achterbank genomen. Deze heb ik zo nauwkeurig mogelijk opgemeten voor en na het wassen. Ik raad je zeker aan om ook eerst 1 of ander proefstukje te wassen, zodat je niet voor onaangename verassingen komt te staan.

Succes!!

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 03 dec, 2005 10:29

Bedankt!

Ik ga het eerst proberen met een stuk bekleding van mijn gesloopte 99, om niet voor verrassingen te staan.
Maar vermits jij ze gewassen hebt op 40°, zal dat voor mijn bekleding ook wel de goede temperatuur zijn.

Wel even de hulp van mijn vriendin inschakelen, want de was is zo ongeveer het enige waar ik geen kaas van gegeten heb in het huishouden :wink: .

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » za 03 dec, 2005 11:53

Van onze vorige T8 hebben we ook het interieur in de wasmachine gewassen. Het effect was echt perfect. Wel veel werk )bekleding los maken enzo.

succes

Hannes

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 03 dec, 2005 13:25

Bij de BLOKKER kun je 'Quick 'n Brite' krijgen voor 5 of 6 euro.
Werkt voor heel veel vlekken.

Of dat voor leer geschikt is weet ik niet, maar dat staat wel op de verpakking.

:!: NB :!:

Probeer niet allerlei middeltjes achter elkaar uit. Met sommige vlekken heb je maar 1 kans om het goed te doen. Bepaalde chemische toevoegingen of ingredienten fixeren de vlek. Dat geldt vooral voor wasmiddelen waarmee je het in de maschine wast. Als je precies weet wat voor vlek het is. Zoek dan even op een website met tips voor vlekkenbehandeling.

:!: einde NB :!:

Als je een inktvlek hebt, kun je dit zonder risico's eerst eens met gedestilleerd water proberen weg te spoelen. Dit werkt vooral goed als de inktvlek vers is. Het kan nodig zijn om daarna een specifiek inktvlekkenmiddel toe te passen. Maar dat middel kan daarna makkelijker en sneller zijn werk doen.

Centrifugeren op de hoogste stand lijkt mij geen goed algemeen advies. Zeker als je bekleding wat ouder is, kan dit de nekslag zijn. De kans op gaten is aanzienlijk. "Geduld is een schone zaak", centrifugeer minder of niet, maar hou er rekening mee de stof niet aan een punt uit de machine te trekken.

Voordat je oudere stof weer terugzet op de frames, kun je eens overwegen om de stof van binnen te versterken met een op alle naden gestikte extra laag stof. Op die manier wordt de orginele bekleding minder belast.

SbPal
Geregistreerd lid

Bericht door SbPal » za 03 dec, 2005 13:53

Ja, bij vlekken kan je volgens mij inderdaad het beste naar een middel als Q&B of Vanish grijpen. Bij mij was het vuil 'egaal' verdeeld en diep in de bekleding getrokken, dat dit soort middelen nauwelijks hielpen; volgens mij had een voorgaande eigenaar flink in de auto gerookt. Hoewel het erg veel werk was om de bekleding te verwijderen en weer terug te plaatsen, ben ik blij dat ik het gedaan heb.

Uiteraard raad ik wel iedereen aan, om eerst een proefstukje (zoals de hoes van een hoofdsteun) te wassen, om zo de effecten van de temperatuur, mechanische werking van de wasmachine en de chemische werking van het wasmiddel te testen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 03 dec, 2005 15:17

de hoofdsteunen die ik laatst gewassen heb, heb ik met de hand gedaan om eens te kijken hoe het ging. daar kwam al een flinke 'drek' vanaf.

vervolgens laten drogen, zonder centrifuge etc.

kost wat tijd, maar ik centrifugeer de wollen truien ook liefst minimaal. ervaring leert dat dat inderdaad de nekslag is voor delicate stofferingen.

Plaats reactie