Bericht
door Nick » vr 05 nov, 2010 21:56
Ik weet zeker dat Saab kan wat Audi ook gedaan heeft. Audi is gegroeid omdat ze een premium alternatief boden ten opzichte van de BMWs en Benzen van de tijd. Maar ook door quattro. Oerdegelijke rally techniek beschikbaar tot degelijke dagelijkse wagens. Een merk moet iets gaafs hebben, zonder bepaalde basiswaarden uit het oog te verliezen. Imo topkwaliteit afwerking, pittige prestaties, betrouwbare techniek, breed uitvoeringenpalet etc. Maar ook zuinige motoren, met interessante labels voor de leasemarkt, met dito lage afschrijving en dus interessante leaseprijzen (=meer dan de 1/2 van de premium automarkt) tot gevolg.
In de tijd dat Audi met de eerste A4s kwam stond het merk er ook relatief slecht voor. Zie waar ze nu staan.
Saab beschikt over een misschien nog wel betere propositie (dan Audi tentijde van de lancering van de eerste A3-A4 series). Een uniek automerk, met gunfactor. Maar ook zo'n beetje de uitvinders van turbotechniek. Tegenwoordig heeft iedere auto een turbo. Als Saab snel met fiscaal interessante premium modellen gaat komen, dan weet ik zeker dat de leasemarkt een erg grote afnemer van Saabs zal zijn. Ik had er drommelsgraag een geleased, maar voor een vergelijkbare 9-3 betaal ik gewoon bijna 1,5 keer zoveel premie. Vandaar mijn "saaie" audi van de zaak...