Hopeloze instructieboekjes...

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivanzon
Geregistreerd lid

Hopeloze instructieboekjes...

Bericht door ivanzon » zo 24 okt, 2010 16:07

Als je niet wilt dat je klanten proberen zelf koplampen e.d. te vervangen, haal dan die hele sectie eruit inplaats van de helft van de informatie erin te zetten zodat je alsnog naar de dealer moet om verder te kunnen...

Is dit nou een typische VAG kwaal of zijn er meerdere merken die dit doen.

VW heeft een handleiding bij de T5 die nog slechter leesbaar is dan de ergste 'engrish' exemplaren die ik tot nu toe in handen heb gehad.
Bijvoorbeeld...
Hoofdstuk zekeringen: je geeft wel aan hoe je het klepje openmaakt, en hoe die klemtang werkt.... maar een schema van welke zekering voor welk circuit dient, dat zit er niet bij, ook niet onder het klepje zelf
Hoofdstuk koplampen: Wel aangeven hoe je die dingen eruit haalt (dat wil je niet in de stromende regen doen want je moet dan de halve motorruimte leeghalen), maar niet welk lamptype erin gaat (H4, H7, H1...)
Verder is de indeling van het boekje gericht op zoveel mogelijk tekst op 1 pagina (oude was 2x dikker), waarin alle mogelijke varianten en opties beschreven worden (wat heb ik aan de daktent beschrijving als ik die er niet bij besteld heb) op zo een manier dat je voor de meest simpele onderhoudsklusjes al naar de garage gaat wegens gebrek aan infrmatie

Gebruikersavatar
sarastro
Geregistreerd lid

Re: Hopeloze instructieboekjes...

Bericht door sarastro » zo 24 okt, 2010 16:22

...omdat de fabrikanten/dealers waarschijnlijk (te)weinig denken te verdienen,
moeten ze natuurlijk een manier vinden om de eigenaren voor elke storing, al is het maar een lampje,
naar hun eigen werkplaats "te lokken" en natuurlijk ook tegen dealer-tarief. ;-|+
Moet volgens mij wel bij vermeld worden, dat het risico op grotere problemen als er iets mis gaat ook aanwezig is.
Met alle gevoelige elektonica van tegenwoordig is het al gevaarlijk als tijdens het inbouwen van bijv. een radio
of iets dergelijks kortsluiting gemaakt wordt.

Tja de tijd van 10 zekeringen en 5 relais' ligt alweer achter ons. :wow:

Gebruikersavatar
ivanzon
Geregistreerd lid

Re: Hopeloze instructieboekjes...

Bericht door ivanzon » zo 24 okt, 2010 16:41

Over radio's gesproken... ik heb gisteren geprobeerd een radio in die T5 in te bouwen, alleen kan je nergens de draden kwijt...

Op het klepje staat de volgende grappige tekst (in duits, engels en frans)

om rammelen te voorkomen alleen originele VW onderdelen gebruiken... gezien de plaatsing van de tekst vonden ze dit belangrijker om te melden dan de kortsluiting tekst die op de volgende regel staat

Gebruikersavatar
sarastro
Geregistreerd lid

Re: Hopeloze instructieboekjes...

Bericht door sarastro » zo 24 okt, 2010 17:07

ivanzon schreef:Over radio's gesproken...
In m'n classic toevallig een Blaupunkt Travelpilot in gebouwd die uit een VW transporter kwam.
(door 'n VW-dealer bij aflevering d'r in gezet)
Maar ook hier zal in de toekomst minder in gebeuren omdat (bijna) alle merken met standard ingebouwde radio's-navigatie leveren.
In mijn 900ng zat ook af fabriek de radio, en moet zeggen, zag niet verkeerd uit en werkte prima.

Plaats reactie